۹-۴کنترل تطبیقی ناپایداری سرج در کمپرسور | ||
۹۲ | ||
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات | ۹۷ | |
نتیجه گیری | ۹۹ | |
پیشنهادات | ۹۹ | |
پیوست ها | ۱۰۰ |
فهرست مطالب | |
عنوان مطالب | شماره صفحه |
منابع و ماخذ | ۱۰۸ |
فهرست منابع لاتین | ۱۰۸ |
سایت های اطلاع رسانی | ۱۰۹ |
چکیده انگلیسی | ۱۱۰ |
فهرست جدول ها
عنوان | شماره صفحه | |
۱-۳ | : مدلهای موجود جهت سیستم های فشرده سازی با اعمال تغییرات لازم | ۳۴ |
۲-۴ | : پارامترها در مدلGreitzer | ۶۴ |
فهرست شکلها
عنوان شماره صفحه
۱-۲ | : شماتیک یک کمپرسور سانتریفیوژ و یک کمپرسور محوری | ۸ |
۲-۲ | : نمودار مشخصه یک کمپرسور | ۹ |
۳-۲ | : سلولهایRotating Stall | ۱۰ |
۴-۲ | Rotating Stall : در مشخصه کمپرسور | ۱۱ |
۵-۲ | : مشخصه کمپرسور در سیکل سرج عمیق | ۱۲ |
: ۶-۲ شروع پدیده سرج در یک کمپرسور با اندازه گیری فشار خروجی آن | ۱۲ | |
۱-۳ | : مدل سیستم فشرده سازی | ۱۷ |
۲-۳ | : مشخصه کمپرسور مدل MG3 | ۱۹ |
۳-۳ | : سیستم کمپرسور با CCV | ۲۰ |
: ۴-۳ مشخصه های کمپرسور و تراتل ولو | ۲۲ | |
: ۵-۳ نقشه مربوط به سیستم فشرده سازی | ۲۵ | |
: ۱-۴ اثر تغییر بار کمپرسور | ۳۷ | |
: ۲-۴ تفاوت بین اجتناب از سرج و کنترل فعال سرج | ۳۸ | |
: ۳-۴ ساختار اتصال فیدبک منفی سیستم اکیدا پسیو توسط یک سیستم پسیو | ۵۱ | |
: ۴-۴ کمپرسور در وضعیت سرج است و درζ =۲۰۰ کنترلر وارد مدار می شود. | ۵۲ | |
: ۵-۴ کمپرسور در وضعیت سرج است و درζ =۲۰۰ کنترلر وارد مدار می شود(اغتشاشات | ۵۲ | |
هم در نظر گرفته شده اند) | ||
: ۶-۴ اغتشاشاتی که منجر به سرج گردیده اند و توسط کنترل تطبیقی حذف شده اند. | ۵۳ | |
: ۷-۴ سیستم حلقه بسته∑ς۱ς ۲ | ۵۷ | |
: ۸-۴ سیستم حلقه بسته∑ς۱ς ۲ بااغتشاشات | ۵۸ | |
: ۹-۴ مقایسه بین نتایج شبیه سازی با کنترلـر طراحـی شـده از روش backstepping | ۵۸ | |
(خط چین) و روش پسیویتی(خطوط پررنگ) | ||
: ۱۰-۴ شماتیک توربین گازی | ۶۳ | |
: ۱۱-۴ مدل سیستم فشرده سازی | ۶۳ |
فهرست شکلها
عنوان شماره صفحه
: ۱۲-۴ بلاک دیاگرام مربوط به مدل خطی شده سیستم فشرده سازی | ۶۵ |
: ۱۳-۴ نتایج شبیه سازی برای سیستم غیرخطی فشرده سازی | ۶۶ |
: ۱۴-۴ نتایج پیاده سازی عملی سیستم | ۶۶ |
: ۱۵-۴ دیاگرام سیستم | ۶۷ |
: ۱۶-۴ دیاگرام سیستم | ۶۹ |
: ۱۷-۴ بلوک دیاگرام سیستم کنترل برای برآورده شدن محدودیت های طراحی | ۷۲ |
: ۱۸-۴ توابع وزنی و توابع تبدیل | ۷۳ |
: ۱۹-۴ توابع وزنی و توابع تبدیل نزدیک ناحیه سرج(با کنترلر و بدون کنترلر) | ۷۳ |
: ۲۰-۴ اثر کنترلر LQR بر روی V o برای α = ۰.۱ | ۸۰ |
: ۲۱-۴ فلوهای جرمی اندازه گیری شده در ۸ ناحیه اطراف محـیط کمپزسـور و سـیگنال | ۸۰ |
کنترل اعمالی | |
: ۲۲-۴۴ مشخصه کمپرسور با در نظر گرفتن اثر تخلیه و کنتورهای راندمان | ۸۱ |
: ۲۳-۴ مشخصه کمپرسور با در نظر گرفتن اثر کنترل فعال | ۸۲ |
: ۲۴-۴ محدودیت ناحیه کاری در طول مدت دور گرفتن کمپرسور | ۸۲ |
: ۲۵-۴ پاسخ گذرا باسیکل سرج کلاسیک | ۸۴ |
: ۲۶-۴ فلوی جرمی کمپرسور | ۸۷ |
: ۲۷-۴ میزان افزایش فشار در کمپرسور | ۸۷ |
RS : 28-4 | ۸۷ |
: ۲۹-۴ نتایج شبیه سازی ناشی از اعمال فیدبک خروجی به سیستم | ۹۲ |
: ۳۰-۴ مشخصه های کمپرسور و تراتل ولو | ۹۳ |
: ۳۱-۴ کاربرد کنترلر:شکل سمت راست:نتایج تجربی، شکل سمت چپ:نتایج شبیه سازی | ۹۵ |
فهرست شکل ها
شکل ۲-۱ اصطلاحات مهم در بازاریابی. ۱۴
شکل ۲-۲ مدل سینک و تاتل. ۳۸
شکل ۲-۳ مدل ماتریس عملکرد ۳۹
شکل ۲-۴ مدل هرم عملکرد ۴۰
شکل ۲-۵ مدل کارت امتیازی متوازن. ۴۱
شکل ۲-۶ مدل تحلیل ذینفعان. ۴۳
شکل ۲-۷ مدل چارچوب مدوری و استیپل. ۴۵
بازارگرایی و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی از جمله مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری است. شرکت ها به منظور افزایش میزان عملکرد سازمانی، فعالیت ها و تلاش های بسیاری را انجام می دهند که با توجه به مطالعات گذشته، بازارگرایی یکی از این موارد است.
در پژوهش حاضر، ابتدا به بررسی میزان بازارگرایی از نظر دو دیدگاه رفتاری و فرهنگی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی اردبیل پرداخته و سپس ارتباط این بازارگرایی ها با عملکرد سازمانی در شرکت های مذکور، مورد مطالعه قرارگرفته است.
در دیدگاه رفتاری، بازارگرایی از نظر ابعاد مشتری گرایی، رقیب گرایی و هماهنگی بین بخشی مورد مطالعه قرار می گیرد. دیدگاه فرهنگی، بازارگرایی را از نظر ابعاد تولید اطلاعات، نشر اطلاعات و پاسخگویی مورد مطالعه قرار می دهد.
جامعه آماری مورد مطالعه تعداد ۹۸ شرکت بود که با بهره گرفتن از فرمول کوکران تعداد ۷۵ شرکت به عنوان حجم نمونه انتخاب شد و از میان آنان ۶۳ شرکت به پرسشنامه پاسخ دادند.
میزان بازارگرایی با بهره گرفتن از پاسخ های دریافتی از مدیران شرکت های مذکور به پرسشنامه های معروف و استاندارد MARKOR (کهلی – جاورسکی) و MKTOR (نارور – اسلاتر) و آزمون تی تک متغیره اندازه گیری شده است. به منظور سنجش رابطه بازارگرایی رفتاری و فرهنگی با عملکرد سازمانی، آزمون همبستگی مورد استفاده قرار گرفته است.
نتایج به دست آمده نشان می دهد که میزان بازارگرایی در شرکت های مذکور بالاتر از حد متوسط بوده و در حد مطلوبی قرار دارد. ارتباط بازارگرایی رفتاری و فرهنگی با عملکرد سازمانی به طور مجزا از طریق آزمون همبستگی اندازه گیری شد و نتیجه آن ارتباط مثبت و معنی دار هر دو دیدگاه بازارگرایی با عملکرد سازمانی است.
ایجاد اطلاعات، نشر اطلاعات و پاسخگویی، ابعاد بازارگرایی رفتاری با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنی داری دارند. همچنین در میان ابعاد بازارگرایی فرهنگی، مشتری گرایی و هماهنگی بین بخشی ارتباط مثبت و معنی داری با عملکرد سازمانی دارند اما بعد رقیب گرایی، رابطه معنی داری با عملکرد سازمانی ندارد ولی رابطه ی آنها مثبت است.
کلیدواژه ها: بازارگرایی رفتاری، بازارگرایی فرهنگی، عملکرد سازمانی، شرکت های کوچک و متوسط، شهرک های صنعتی اردبیل
مطلب دیگر :
طرح تحقیق
امروزه موفقیت شرکت ها و موسسات در گرو شناخت آنها از مشتریان و رقبا و سایر عوامل تاثیر گذار بر بازار است. نیازها و خواسته های مشتریان همواره در حال تغییرند و شناخت این تغییرات نیز برای موفقیت بنگاه ها حیاتی است. از سوی دیگر ، رقبا نیز به دنبال جذب مشتریان بیشتر هستند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. همچنین تغییر شرایط و قواعد حاکم بر بازار، از جمله تغییرات تکنولوژیکی، بر موفقیت موسسات در بازار تاثیر گذار است. شناخت و پیش بینی این عوامل و ارائه راهکار مناسب در برخورد با آنها، نقشی کلیدی در موفقیت موسسه در بازارهای هدف ایفا می کند. از این رو گرایش به بازار و نیازهای مشتریان اولین ویژگی بازاریابی جدید است )نارور واسلاتر، ۱۹۹۰، ص۲۶).[۱]
مدیران کامیاب کسانی هستند که سازمان خود را با شرایط روز همگام می سازند. این همگامی زمانی امکان پذیر است که کارکنان و مدیران مسئله ی گرایش به بازار را به عنوان یک فرهنگ و بینش بپذیرند و رضایت مشتریان را محور فعالیت شرکت قرار دهند و نیز، کلیه فعالیت های شرکت در راستای ارضای نیازهای مشتریان باشد. در این میان تولید کنندگان باید تلاش کنند تا میان آنچه که عرضه می کنند با نیازهای مردم ارتباط برقرار کنند و سعی کنند کالایی را تولید کنند که نیازهای مشتریان را برآورده سازد و با خواسته های آنها هم سو باشد. در بین سازمان های رقیب، سازمان هایی که قادر به تامین بهتر نیازهای مشتریان هستند، مطمئناّ از سطح عملکرد بالاتری برخوردارند. (همان منبع، ص ۳۰)
پژوهش های صورت گرفته در سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ نشانگر رابطه ی مثبت بین گرایش به بازار و عملکرد شرکت است )لوش و لاکزیانک، ۱۹۸۷، ص ۷).[۲] دیگر پژوهش های به عمل آمده در همین زمینه نشان می دهد که بازار گرایی به لحاظ اجتماعی و روانی منافع زیادی برای کارکنان سازمان در بر خواهد داشت و باعث ایجاد نگرش مثبت در کارکنان از طریق اهمیت دادن به آنها و مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های سازمان می شود )کهلی و جاورسکی، ۱۹۹۰،ص ۱۴(.[۳]
افزون بر این، برای فعالیت سازمان ها در یک محیط رقابتی، بازارگرایی یک الزام است. سازمان هایی که در بازارهای متلاطم فعالیت می کنند، بیشتر به تغییر و تطبیق محصولات خود متناسب با این تغییرات نیازمندند و بر عکس، بازارهای با ثبات چنین ضرورتی را ایجاب نمی کنند. هدف این پژوهش تعیین ﻣﯿﺰان ﺑﺎزارﮔﺮاﯾﯽ در ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺴﺘﻘﺮ در ﺷﻬﺮک ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ اردﺑﯿﻞ، از نظر ابعاد نگرشی و رفتاری و سپس تعیین ارتباط بین بازارگرایی با عملکرد سازمانی است.
بازارگرایی و تاثیر آن بر عملکرد اقتصادی از جمله مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری است. یک شرکت بازارگرا این مهم را درک می کند که با ایجاد مزایای اضافی برای مشتریان، در کنار انواع مختلف صرفه جویی در هزینه های کلی، می تواند منابع بالقوه فراوانی در جهت کسب مزیت پایدار رقابتی، به دست بیاورد. لذا به صورتی مستمر به ارزیابی این گزینه ها می پردازد تا دریابد چگونه می تواند به شیوه ایجاد ارزش ممتاز پایدار برای مشتریان فعلی و آتی دست یابد. بنابراین برای دستیابی به بالاترین سطح عملکرد و حفظ طولانی مدت آن، به ایجاد و حفظ یک رابطه سودمند دو جانبه با مشتریان همت می گمارد و در این راستا چند دسته فعالیت کلیدی همچون مشتری گرایی، رقیب گرایی، ایجاد و گسترش اطلاعات، هماهنگی بین بخشی، افزایش توان پاسخگویی را انجام داده و دو معیار حفظ مشتری و سودآوری را مد نظر قرار می دهد. مشتری گرایی، رقیب گرایی، ایجاد و گسترش اطلاعات، شامل تمامی فعالیت هایی است که به منظور دستیابی به اطلاعات در مورد همه رقبا و مشتریان بازار هدف و سپس پخش آن در سراسر سازمان انجام می شود. (همان منبع)
یافته های تحقیقات در زمینه بازاریابی خدمات نشان می دهد که در راستای دستیابی و نگهداری جایگاه رقابتی، شرکت ها باید اقدام به ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان کنند و تاکید می نماید که ایجاد یک رابطه بلند مدت، که بر تعهد نسبت به مشتریان تاکید داشته باشد، ضروری به نظر می رسد )گرونروس[۴] ۱۹۹۴، ۱۵۷؛ بری[۵]،۱۹۹۵ ، ۳۰۸ (.
۲-۳-۱-۶- مسؤولیت کیفری اشخاص ۴۹
۲-۳-۱-۷- سایر جرائم ۵۲
۲-۳-۱-۸- تشدید مجازاتها ۵۲
۲-۴-۳- استناد پذیری ادله الکترونیکی ۵۳
فصل سوم:
بررسی و ارائه راهکار در جهت مقابله با جرم کلاهبرداری الکترونیکی
۳-۱- پیشگیری از جرایم الکترونیکی. ۶۱
۳-۲- پیشگیری غیر کیفری از کلاهبرداری رایانهای. ۷۴
۳-۲-۱- پیشگیری اجتماعی از کلاهبرداری رایانهای. ۷۴
۳-۲-۱-۱- پیشگیری اجتماعی رشد مدار سایبری. ۷۵
۳-۲-۱-۲- پیشگیری اجتماع جامعه مدار سایبری. ۷۶
۳-۲-۱-۳- پیشگیری وضع از کلاهبرداری رایانهای ۷۷
۳-۲-۱-۳-۱- حملات و تهدیدها. ۷۸
۳-۲-۱-۳-۱- ۱- روشهای حفاظت از سیستمهای رایانهای. ۷۸
۳-۲-۱-۳-۱- ۱-۱- حفاظت فیزیکی ۷۹
۳-۲-۱-۳-۱- ۱-۲- حفاظت کارکنان. ۷۹
۳-۲-۱-۳-۱- ۱-۳- حفاظت ارتباطات. ۸۰
۳-۲-۱-۳-۱- ۱-۴- حفاظت عملیات. ۸۱
۳-۳- پیشگیری کیفری از کلاهبرداری الکترونیکی . ۸۲
۳-۴- نقش و جایگاه قانونگذار. ۸۴
۳-۴-۱- جرم رایانهای ۸۴
۳-۴-۲- رایانه. ۸۵
۳-۴-۳- رمزنگاری ۸۵
۳-۵- نقش و جایگاه پلیس ۸۵
۳-۶- نقش تأمینکنندگان خدمات اطلاعاتی ۸۶
۳-۷- نقش بخش خصوصی در مقابله با جرائم رایانهای. ۸۶
۳-۸- نقش دولت در مقابله و پیشگیری از اشاعه جرائم رایانهای و کلاهبرداری الکترونیکی. ۸۷
۳-۹- مراقبت از سامانههای اطلاعاتی حساس کشور ۸۹
۳-۱۰- نیروهای واکنش سریع رایانهای ۸۹
۳-۱۱- تدوین اجرای طرح ملی آموزش عمومی جامعه ۹۰
۳-۱۲- نتیجه گیری. ۹۱
پیشنهادات . ۹۵
منابع و مآخذ ۹۶
چکیده
امروزه بحث فناورى اطلاعات و ارتباطات نوین، که تجلى روشن آن فضاى تبادل اطلاعات (فضاى سایبر) است، مسئله جدیدى را با عنوان پاسخگویى به سوء استفادههایى که از فضاى تبادل اطلاعات به عمل مىآید پیش روى دانشمندان علوم قضائى قرار داده است. با توجه به رشد سریع تکنولوژی رایانهای و تحول عصر اطلاعات و گسترش ارتباطات شبکهای و در عین حال سهولت ارتکاب جرائم مرتبط با فناوریهای نوین، بحث روز آمد شدن و لزوم تدوین قوانین بسیار ضروری است. هرچند تدابیر کلی در مقابله با انواع روشهای کلاهبرداری تقریبا مشابه است اما با تفاوتهای موجود در شیوههای گوناگون کلاهبردای بهرهگیری از روشهای مقابله متناسب ضرورت مییابد. بخشی از شیوههای مقابله نیازمند ایجاد فرهنگ بهرهگیری از رایانه و آگاه ساختن افراد و سازمانها در مورد مخاطرات سیستمهای رایانهای است. همچنین نظارت دائمی سازمانها بر روی سیستمهای رایانهای و تدابیر امنیتی از قبیل حفاظت فیزیکی، حفاظت کارکنان، حفاظت ارتباطات و حفاظت اطلاعات در مقابله با کلاهبردای رایانهای از اهمیت ویژهای برخوردار است. دیگر اینکه صرف جرمانگاری یک رفتار برای مقابله با آن کافی نیست بلکه اعمال ضمانت اجرای مقرر در مورد مرتکب جرم نیز ضرورت دارد و آن مستلزم کشف جرم و تعقیب و دستگیری مرتکب میباشد اما با توجه به اینکه ارتکاب جرائم الکترونیکی مستلزم حضور مرتکب در محل وقوع نتیجه جرم نیست و همچنین با توجه به جنبه فرامرزی جرائم الکترونیکی و محدود بودن اختیارات مراجع قانونی در حوزه مرزهای جغرافیایی در این راستا بر لزوم همکاریهای بین المللی در زمینه کشف، تعقیب و استرداد مجرمان تاکید میگردد.
کلید واژگان:
کلاهبرداری الکترونیکی، جرم، ابعاد حقوقی، پیشگیری
مقدمه
با ورود انسان به سبز فایل و گسترش و رشد وسایل ارتباطی و یا به تعبیری دیگر به وجود آمدن (دهکده جهانی) بالطبع با توجه به نیازهای اجتماعی ضرورتهایی مطرح میشود. امروزه سیستمهای رایانهای و الکترونیکی مختلف با زندگی اجتماعی انسانها عجین شده است. با ورود این پدیده اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی بشر مانند پدیدههای دیگر اجتماعی همواره با مزایا و معایبی روبرو بوده است. برای نظم بخشیدن به پدیدههای اجتماعی نیاز به راهکارهای مناسبی هستیم. در حوزه علوم اجتماعی این وظیفه بر عهده علم حقوق است که با ارائه راهکارهای مناسب سعی بر ایجاد نظم بر پدیدههای اجتماعی را دارد. از این رو وقوع ناهنجاریهای اجتماعی قابل تصور است. وقوع جرائم مختلف با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی متفاوت در هر عصر و زمانی اشکال خاص خود را مییابد، با ورود رایانهها در زندگی شخصی افراد و گسترش فناوری اطلاعات (اینترنت) سوءاستفاده از این وسایل اشکال گوناگونی به خود گرفته است، که تحت عنوان جرائم رایانهای و الکترونیکی از آن بحث میشود. از جمله شایعترین این جرائم که روز به روز نیز بیشتر گسترش مییابد کلاهبرداری الکترونیکی است البته در کنار آن جرائم دیگری چون جعل کامپیوتری، سرقت اینترنتی، افشای اطلاعات و. نیز از شایعترین این موارد است[۱]؛ لذا با توجه به ضرورت بررسی این مقوله مهم در این برهه از زمان که پیشرفت تکنولوژی، دانش فنی و الکترونیکی برای دولتها حساس شناخته میشود به ارائه تحقیق در زمینه ابعاد حقوقی کلاهبرداری الکترونیک و راهکارهای مقابله با آن پرداخته شد.
الف- بیان مسأله
به موازات گسترش فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، بشر شاهد ظهور نسل جدیدی از جرائم شد که شناخت آن، مستلزم مطالعات جرم شناختی است. با توسعه روابط افراد در فضای سایبر (مجازی) اغلب کشورها به منظور قاعدهمند کردن روابط و اقدامات افراد در محیط مجازی به تدوین قوانینی در این زمینه مبادرت نموده اند.
مطلب دیگر :
پایان نامه پروانه کسب - دوشنبه سی و یکم تیر ۱۳۹۸
قانونگذار ایران نیز از قافله عقب نمانده و در این رابطه قوانینی را وضع کرده است[۲]. از لحاظ سابقۀ تاریخی، میتوان قضیه الدون رویس در دهۀ ۱۹۶۰ را تاریخ قطعی اولین سوء استفادههای مالی دانست. او توانست در مدت شش سال بیش از یک میلیون دلار برداشت کند اما چون نتوانست عملکرد سیستم را متوقف کند در نهایت خود را به مراجع قانونی معرفی و به ده سال حبس محکوم شد. این قضیه در ابتدا از حیث ساختار توصیفی متنازع فیه بود چون با پدیده جرم کلاهبرداری رایانهای به مفهوم دهه نود آشنایی دقیقی وجود نداشت لذا هر یک از افراد نامی بدان نهادند. در نهایت با تعریف کلاهبرداری رایانهای امروزه این قضیه را جرم کلاهبرداری رایانهای توصیف می کنند[۳]. در حقوق کیفری ایران پیش از تصویب قوانین مربوط به جرم انگاری رفتارهای قابل ارتکاب در محیطهای رایانهای که وصف آن گذشت کلاهبرداری یک جرم شناخته شده در ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۷ بود. در قانون مذکور از کلاهبرداری تعریفی ارائه نشده و تنها به ذکر مصادیقی از جرم اکتفا شده است که عبارتند از: ۱- مغرور کردن اشخاص به وجود شرکت، تجارتخانه، مؤسسات موهوم یا داشتن اختیارات موهوم، ۲- امیدوار کردن افراد به امور غیر واقع یا ترساندن از امور غیر واقع، ۳- اختیار کردن اسم، عنوان یا سمت مجعول. با این حال کلاهبرداری تعریف شده است به «بردن مال دیگری از طریق توسل توأم با سوءنیت به وسایل یا عملیات متقلبانه»[۴]. در مورد کلاهبرداری رایانهای همانطور که ذکر شد قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۳۸۲ در ماده ۶۷، کلاهبرداری رایانهای در بستر مبادلات الکترونیکی جرم انگاری شد. همچنین در قانون جرائم رایانهای مصوب ۱۳۸۸ ذیل فصل سوم تحت عنوان سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه در ماده ۱۳ مقرر شده است «هر کس به طور غیر مجاز از سامانههای رایانهای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یک صد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد»[۵].
در نتیجه اگر عمل ارتکابی در بستر مبادلات الکترونیکی شرایط مذکور در ماده ۶۷ را دارا باشد مشمول آن ماده، در غیر این صورت مشمول قواعد عام ماده ۱۳ قانون جرائم رایانهای میباشد. بنابراین رکن قانونی جرم کلاهبرداری رایانهای ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیکی و ماده ۱۳ قانون جرائم رایانهای است که هیچ یک تعریفی از جرم کلاهبرداری رایانهای ارائه ندادهاند اما با توجه به فحوای مواد مذکور میتوان این جرم را این گونه تعریف کرد: تحصیل خدمات و امتیازات مالی و یا بردن مال دیگری از طریق سوء استفاده یا استفاده غیرمجاز از داده پیامها، برنامه ها و سیستمهای رایانهای و وسایل ارتباط از راه دور. مصادیق اشاره شده در مواد مذکور از قبیل ورود، محو، توقف داده پیام و مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانهای تمثیلی است و گویای آن است که کلاهبرداری رایانهای نیز با فعل مثبت واقع میشود و ترک فعل نمی تواند تشکیل دهندۀ رکن مادی جرم باشد. دیگر اینکه کلاهبرداری رایانهای از لحاظ مقید بودن به نتیجه و لزوم احراز سوءنیت خاص با نوع سنتی خود تفاوتی ندارد با این حال موضوع کلاهبرداری رایانهای «داده ها به عنوان نماینده اموال مادی» در سیستمهای پردازش داده هاست. تفاوت اصلی بین کلاهبرداری سنتی و کلاهبرداری رایانهای در روش ارتکاب آنها خلاصه میشود[۶].
بنابراین با توجه به مطالب ارائه شده در پژوهش حاضر محقق درصدد شناسایی ابعاد حقوقی جرائم الکترونیک و راهکارهای مقابله با آن است.
ب- پرسش اصلی پژوهش :
ابعاد حقوقی و راهکارهای مقابله و پیشگیری با جرم کلاهبرداری الکترونیکی چیست؟
سؤالات فرعی:
۱.کلاهبرداری الکترونیکی دارای چه ابعاد حقوقی است؟
تعداد صفحه : ۱۰۸
بیماری قلبی-عروقی[۱] (CVD)، یک مشکل سلامت عمومی در کشورهای توسعهیافته شامل ایالات متحده و اروپا است. برای دههها CVD، علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در غرب محسوب میشد و اخیراً پیشرفتهایی در درمانهای غیر جراحی، نظیر آنژیوپلاستی[۲] و پیشرفتهایی در مدیریت پزشکی صورت گرفته است (راجر، دی اسکریمین، بوریل و فاربس[۳]، ۲۰۱۱). این بیماری یکی از عمومیترین و پرهزینهترین بیماریها محسوب میشود. نزدیک به ۸۰ درصد مرگهای ناشی از بیماریهای قلبی- عروقی و ۸۷ درصد از ناتوانیها در حال حاظر در کشورهای با درآمد متوسط و پایین اتفاق میافتد (ردی[۴]، ۲۰۰۴). آخرین برآورد انجمن قلب امریکا[۵] تخمین زده است که یک سوم امریکاییهای بزرگسال، نزدیک به ۸۰ میلیون نفر، بعضی از اشکال CVD، فرمهای عمومیتر آن شامل پرتنشی[۶] (افزایش فشار خون)، تنگی عروق کرونری[۷]، درد قفسه سینه[۸] و سکته قلبی[۹] را نشان می دهند. داده های مرگ و میر، تخمین زده اند که CVD علت اصلی در ۳/۳۶% مرگ در سال ۲۰۰۴ بوده است (رزموند، فلِجل، فرایدی، فورِی، گو و همکاران[۱۰]، ۲۰۰۷). در سال ۲۰۰۷ هزینه های مستقیم و غیر مستقیم CVD 8/431 بیلیون دلار برآورد شده است (اسمیت و بلومنتال[۱۱]، ۲۰۱۱).
داده های مطالعات آینده نگر نشان میدهد که عوامل خطرCVD (مثل پرتنشی، دیابت، عدم فعالیت فیزیکی[۱۲]) نقش مهمی در رشد بیماری کرونری قلب بازی می کنند. مطالعات کنترل شده از ۵۲ کشور، تغییرپذیری عوامل خطر را برای بیش از ۹۰% خطرات اصلی بیماری کرونری قلب نشان میدهد. این عوامل شامل سیگار کشیدن، سطوح چربی خون غیرطبیعی، پرتنشی، دیابت، چاقی درون بطنی[۱۳]، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف روزانه میوه و سبزی کم، استفاده زیاد از الکل و عوامل روانشناختی[۱۴] میشود (رزموند و همکاران ، ۲۰۰۷، یوسوف، هاوکن، آنپو، دنس و اوزوم[۱۵]، ۲۰۰۴).
بهعلاوه، برخی پژوهشها روی عوامل خطر روانشناختی برای CVD مثل افسردگی (لیچمن، بیگر، بلومنتال، فراشور- اسمیت، کافمن و همکاران[۱۶]، ۲۰۰۸)، حمایت اجتماعی[۱۷] (لِت، بلومنتال، بابیک، استرومن، رابینز و همکاران[۱۸]، ۲۰۰۵) و خصومت[۱۹] (چیدا و استپتو[۲۰]، ۲۰۰۹) متمرکز شده اند. بسیاری از پژوهشها نقش عوامل خطر رفتاری و روانشناختی را در همه گیریشناسی[۲۱] و بیماریزایی[۲۲] CVD در نظر گرفته اند (موسلمن، ایونس و نمروف[۲۳]، ۱۹۹۸؛ شر[۲۴]، ۱۹۹۹؛ اورسانو، اپشتاین و لازر[۲۵]، ۲۰۰۲). در کنار عوامل خطرزای سنتی بیماری قلبی که ذکر شد، اخیراً علاقه به شخصیت به عنوان عامل خطری در پیش آگهی طولانی مدت بیماران قلبی مطرح شده است (دنولت، ویس و براتسرت[۲۶]،۲۰۰۰). یکی از تأثیرگذارترین این عوامل، الگوی رفتاری نوع A است که شامل جاه طلبی[۲۷]، پرخاشگری، رقابت جویی، بی تابی[۲۸]، تنش عضلانی، گوش بزنگی[۲۹]، چابکی و سبک کلامی تلقینی، رنجش، خصومت، و افزایش بالقوه خشم میشود. افراد نوع A در خطر فزاینده رشد بیماری قلبی هستند (موسلمن و همکاران، ۱۹۹۸).
اخیراً سازه شخصیتی جدیدی، با عنوان نوع[۳۰]D پیشنهاد شده است. این سازه نتیجه بررسی سبک های مقابله ای مردانی با بیماری قلبی است. شخصیت نوعD یا “آشفته” با ترکیبی از دو سازه شخصیتی: عاطفه منفی[۳۱] (NA) و بازداری اجتماعی[۳۲] (SI)، مشخص میشود (پدرسن و دنولت[۳۳]،۲۰۰۶؛ دنولت، ۲۰۰۵). عاطفه منفی تمایل به تجربه هیجانهای منفی به طور ثابت، از قبیل بی قراری و ملالت[۳۴]، بیم[۳۵]و تحریک پذیری[۳۶] در تمام زمانها و موقعیت هاست، در حالیکه بازداری اجتماعی، تمایل به بازداری بیان هیجانها، سطوح بالای تجربه ناایمنی در موقعیتهای اجتماعی و کنترل خودآشکارسازی[۳۷] به طور افراطی از ترس عدم رضایت[۳۸] دیگران است (دنولت و همکاران، ۲۰۰۰). شخصیت نوع Dنسبتاً شایع است؛ برآوردها دامنهای از ۲۱% در جمعیت عمومی تا ۲۸% در بیماران قلبی- عروقی و ۵۳% در افراد دارای فشار خون بالا را نشان میدهد (دنولت، ۲۰۰۵). نظریه پردازان نوع D معتقدند که تأثیر هم افزایی[۳۹]NA بالا با SI بالا، سلامت کمتر و به ویژه پیشآگهی قلبی ضعیف تر را پیش بینی می کنند (دنولت، پدرسن، رینتس و کنرادس[۴۰]، ۲۰۰۶). بررسیهای نظامدار در میان بیماران قلبی- عروقی (دنولت، شیفر و اسپک[۴۱]،۲۰۱۰) بیماران غیر قلبی-عروقی (ملس و دنولت[۴۲]، ۲۰۱۰الف) و افراد سالم (ملس و دنولت،۲۰۱۰ب) نشان میدهد که شخصیت، پیش بینی کننده پایدار و قوی اختلال در کیفیت زندگی و سلامت روانی در افراد است. مطالعات قبلی مؤید این نکته است که نوع D، بیماری قلبی سخت را پیش بینی می کند و ممکن است با شاخصهای روانشناختی و فیزیولوژیکی پیشآگهی بد در بیماران قلبی مرتبط باشد. برای مثال، بیماران نوع D با بیماری ایسکمی قلبی[۴۳] نمره بیشتری در فرسودگی حیاتی[۴۴]، قطع نظر از متغیرهای دیگر، دریافت می کنند (پدرسن و میدل[۴۵]، ۲۰۰۱). در یک مطالعه پیگیری ۶-۱۰ ساله، بیماران قلبی که به عنوان نوع D طبقه بندی شدند، در مقایسه با بیماران غیر نوع D، ۴ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار داشتند (دنولت، سیس، استروبان، رامبوتز ، گیلبرت و همکاران[۴۶]، ۱۹۹۶).
اگرچه شواهد فزاینده ای فرض می کنند که ارتباط بالقوه ای بین نوع D و بیماری قلبی وجود دارد، این که چه مکانیسمهای خاصی شخصیت نوع D را به بیماری قلبی مرتبط می کند، مبهم و ناشناخته است. این مکانیسمها ممکن است (الف) به طور مستقیم از طریق عوامل روانی- فیزیولوژیکی مثل واکنشهای قلبی- عروقی یا (ب) به طور غیر مستقیم از طریق به واسطه متغیرهای روانی- اجتماعی عمل کنند. شواهد از مورد (الف) که توسط هابرا، لیندن، آندرسون و وین برگ[۴۷] (۲۰۰۳) تدوین شده است، حمایت می کنند که نشان می دهد که مؤلفه های نوع D – NA و SI – با تغییر ضربان قلب و افزایش فشارخون در مردان سالم مرتبط هستند. رفتارهای مرتبط با سلامت یک واسطه آشکار را بین نوع D و بیماری نشان می دهند. بیماران نوع D ممکن است به احتمال بیشتری رفتارهای ناسازگار با سلامت مثل سیگار کشیدن، ورزش نکردن و داشتن رژیم غذایی نامناسب را انجام دهند. بنابراین نوع D شخصیت می تواند به پیش آگهی ضعیف تر در بیماران قلبی- عروقی، از طریق سبک زندگی انتخاب شده، منجر شود. در تبیین مکانیسمهای بالقوه بین نوع D و بیماری، نه تنها ارتباط بین نوع D و رفتارهای سالم مهم است، بلکه این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که نوع D یک عامل خطر برای سلامت ناچیز در جمعیت عمومی محسوب میشود (ویلیامز، اوکونر، هوارد، هوقس، جانسون و همکاران[۴۸]، ۲۰۰۸). پدرسن، لموس، ون وورن، لیو، دیمن و همکاران[۴۹] (۲۰۰۴) در مطالعه شان روی بیماران قلبی، به این نتیجه رسیدند که بین نوع D و سیگار کشیدن رابطه وجود دارد. افراد با نوع D به احتمال بیشتری در مقایسه با افراد غیر نوع D (37% در مقابل ۲۹%) سیگار میکشند. به علاوه آنها از نظر اجتماعی بازداری میشوند و کمتر احتمال دارد که رفتارهای ارتقا دهنده سلامت را بکار بگیرند (کیرکالدی، شفارد و سیفن[۵۰]، ۲۰۰۲). مکانیسم دیگری که ممکن است نوع D روی پیامدهای مرتبط با سلامت اثر بگذارد از طریق حمایت اجتماعی است که هم به تعداد برخوردهای اجتماعی شخص و هم به کیفیت آنها اشاره دارد. افراد نوع D در مقایسه با افراد غیر نوع D سطوح بالاتری از بیگانگی اجتماعی ادراک شده را تجربه می کنند (دنولت و همکاران، ۲۰۰۶) که درنهایت می تواند به حمایت اجتماعی کاهش یافته منجر شود. تعدادی از مطالعات نشان می دهند که حمایت اجتماعی برای وضعیت سلامت مطلوب ضروری است. برای مثال بین حمایت اجتماعی و مرگ ومیر ارتباط معکوسی وجود دارد که نشان میدهد افراد با سطوح بالاتر حمایت اجتماعی، پیامدهای سلامتی بهتری را نشان می دهند. در واقع فقدان حمایت اجتماعی یکی از قویترین عوامل خطر برای بیماری قلبی است (شاریورز و دی ریدر[۵۱]، ۲۰۰۰).
نوع شخصیتی D، با درماندگی روانشناختی در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر[۵۲] (CAD)، شامل نشانه های بیگانگی اجتماعی[۵۳] و افسردگی (شیفر، پدرسن، ویدرشون، هندریک، وینتر و همکاران[۵۴]، ۲۰۰۵)، خشم و اضطراب (چیداو استپتو، ۲۰۰۹)، بدبینی[۵۵](کولا، آسیماکوپولا، اسکینر، اسپیمپولو، مارش و همکاران[۵۶]، ۲۰۰۷) و فرسودگی حیاتی (پدرسن و میدل، ۲۰۰۱) رابطه دارد. افراد با شخصیت نوع D از مقابله ناهنجار در پاسخ به بیماری استفاده می کنند. این راهبرد مقابله، واسطه ای بین شخصیت نوع D و سلامت محسوب میشود (یو، چن، ژانگ و لیو[۵۷]، ۲۰۱۰). بنابراین، شخصیت نوع D می تواند از طریق تأثیر گذاری بر انتخاب و شیوه های سبک زندگی، به پیش آگهی ضعیف تر در بیماران مبتلا به CVD منجر شود (ملس و دنولت، ۲۰۱۰ب).
از سوی دیگر، تحقیقات رابطه بین خشم[۵۸] (به عنوان یکی از مؤلفه های عواطف منفی در شخصیت نوع D) و احساسات مربوط به خشم با افزایش بیماری قلبی- عروقی را نشان میدهد. خشم یک هیجان بنیادی است که به عنوان حالت احساسی منفی در ارتباط با ارزیابی شناختی، تغییرات روانشناختی و تمایل به عمل تعریف میشود (کاسینو و ساکودالسکی[۵۹]، ۱۹۹۵). خشم شامل عقاید خود- توجیهی یا مقصر دانستن دیگران تعریف میشود (راستینگ و نولن- هاکسما[۶۰]، ۱۹۹۸). وایدبک[۶۱] (۲۰۰۶)، خشم را به عنوان یک هیجان طبیعی تعریف کرده و آن را ناراحتی شدید و پاسخ هیجانی به تحریک ارزیابی شده میداند.
این فرض وجود دارد که مکانیسمهایی بهواسطه خشم، خطر CVD را از طریق واکنشهای قلبی- عروقی[۶۲] (CVR) مزمن به استرس، ایجاد می کنند (چیدا و استپتو،
۲۰۰۹). در حمایت از این فرضیه، تعدادی از مطالعات به رابطه بین خشم و واکنشهای قلبی- عروقی (CVR) برای استرسهای آزمایشگاهی، بخصوص تعارضهای بین شخصی، استناد می کنند (چیدا و استپتو، ۲۰۱۰؛ همر، اُدنل، لاهیری و استپتو[۶۳]،۲۰۱۰). خشم با پیش آگهی ضعیف در بیماران تنگی عروق کرونری رابطه دارد (چیدا و استپتو، ۲۰۰۹) و به عنوان یک عامل خطرزا برای CAD محسوب میشود (بویل، ویلیامز، مارک، برامت، سیگلر و همکاران[۶۴]، ۲۰۰۵). خشم می تواند ایسکمی قلبی و آریتمیهای بطنی را تحریک (برگ، لامپرت، جوسکا، بتسفورد و جین[۶۵]، ۲۰۰۴؛ کوپ، کرانتز، نیرینگ، گاتدینر،کوئیگلی و همکاران[۶۶]، ۲۰۰۴؛ لامپرت، شاسترمن، برگ، مک فرسون، بتسفورد و همکاران[۶۷]، ۲۰۰۹) و حوادث نامطلوب قلبی را پیش بینی کند (دنولت و برتسرت[۶۸]، ۱۹۹۸). این طور فرض میشود که در مورد آسیب زا بودن خشم، تفاوتهای فردی مطرح هستند (دنولت و پدرسن[۶۹]، ۲۰۰۹) که ممکن است به نحوه تنظیم هیجان ارتباط داشته باشد. فرونشانی خشم شکلی از تنظیم هیجانی است که شامل بازداری از بیان احساس خشم میشود و با افزایش خطر CAD (دمبروسکی، مک دوگال، ویلیامز، هانی و بلومنتال[۷۰]، ۱۹۸۵)، افزایش واکنش قلبی- عروقی (جان و گروس[۷۱]، ۲۰۰۴)، کاهش تغییر پذیری ضربان قلب (بروس شت و تایر[۷۲]، ۱۹۹۸)، و مرگ و میر قلبی (هاربورگ، جولیوس، کاچیروتی، گیلبرمن و شورک [۷۳] ،۲۰۰۳)، رابطه دارد.
پاسخهای قلبی-عروقی هم در مورد عوامل استرس زا و هم در مورد یادآوری بعدی همان عوامل (نشخوار[۷۴]) دیده میشود (گلین، کریستنفلد و گرین[۷۵]، ۲۰۰۲). یکی از راههایی که از طریق آن، پاسخهای فیزیولوژیک به عوامل استرسزا بعد از حضور فوری آن ادامه پیدا می کند، بازگشت سطوح آن است. تعریف نشخوار شامل توجه متمرکز بر احساسات و افکار غم انگیز یا خشمگینانه است. نشخوار عبارت است از تمرکز منفعلانه و مکرر روی نشانه های شخصی پریشانی و اوضاع احاطه کننده این نشانهها که با افکار منفی، ناخشنودی، غمگینی و افسردگی رابطه دارد (نولن-هاکسما، ۲۰۰۰؛ وتکینز[۷۶]، ۲۰۰۴). نشخوار خشم[۷۷] همچنین با افزایش عاطفه منفی، افکار خودکشی، سازگاری ناکارامد، فشار خون بالا و افزایش پرخاشگری رابطه دارد (لیندن و هوگن[۷۸]، ۲۰۰۴؛ بوشمن[۷۹]، ۲۰۰۲؛ به نقل از بشارت و شهیدی،۲۰۱۰). پژوهشها نشان میدهد که نشخوار با پیامدهای منفی زیادی رابطه دارد. افرادی که نشخوار می کنند سطوح بالاتری از هیجانهای منفی را تجربه خواهند کرد (سگرستوم، تسائو، آلدن و کرسک[۸۰]، ۲۰۰۰) و کنترل کمتری روی افکار غیر ارادی خود دارند (وتکینز، ۲۰۰۴).
با توجه به روابط تأیید شده عاطفه منفی و بازداری اجتماعی با متغیر تنگی عروق کرونری و همچنین خشم و نشخوار خشم با تنگی عروق کرونری این احتمال مطرح میشود که متغیرهای شخصیت نوع D از طریق خشم و نشخوار خشم، تعیین کننده تنگی عروق کرونر قلب باشند. مسأله اصلی پژوهش حاضر، بررسی این موضوع است که آیا متغیرهایی مثل خشم و نشخوار خشم میتوانند در رابطه بین عاطفه منفی و بازداری اجتماعی با شدت تنگی عروق کرونری، نقش واسطه ای داشته باشند؟
[۱]. cardiovascular disease
[۲]. angioplasty
[۳]. Roger, D., De Scremin, L. G., Borril, J., & Forbes, A.
[۴]. Reddy, K. S.
[۵]. American heart association
[۶]. hypertension
[۷]. coronary aryery disease
[۸]. chest pain
[۹]. heart failure
مطلب دیگر :
[۱۰]. Rosamond, W., Flegal, K., Friday, G., Furie, K., Go A, et al.
[۱۱]. Smith, P. J., & Blumenthal, J. A.
[۱۲]. physical inactivity
[۱۳]. abdominal obesity
[۱۴]. psychological factors
[۱۵]. Yusuf, S., Hawken, S., Ounpuu, S., Danse, T., & Avezum, A.
[۱۶]. Lichtman, J. H., Bigger, J. T., Blumenthal, J. A., Frasure- Smith, N., Kaufmann, P. G., et al.
[۱۷]. social support
[۱۸]. Lett , H.S., Blumenthal, J. A., Babyak, M. A., Strauman, T. J., Robins, C., et al.
[۱۹]. hostility
[۲۰]. Chida, Y., & Steptoe, A.
[۲۱]. epidemiology
[۲۲]. pathogenesis
[۲۳]. Musselman, D. L., Evans, D. L., & Nemeroff, C. B.
[۲۴]. Sher, L.
[۲۵]. Ursano. R. J., Epstein, R. S., & Lazar, S. G.
[۲۶]. Denollet, J., Vaes, J., & Brutseat. D. L.
[۲۷]. ambitiousness
[۲۸]. impatience
[۲۹]. alterness
[۳۰]. type-D
[۳۱]. negative affectivity
[۳۲]. social inhibition
[۳۳]. Pedersen, S. S., & Denollet, J.
[۳۴]. dysphoria
[۳۵]. apprehension
[۳۶]. irritability
[۳۷]. self-expression
[۳۸]. disapproval
[۳۹]. synergistic
[۴۰]. Denollet, J., Pedersen,s.s., Vrints, C. J., & Conraads, V. M.
۲-۵-۴-۲ انواع کدهای معاملاتی ۶۷
۲-۵-۵ زمان ارائه سفارش خرید ۶۸
۲-۵-۵-۱ مدارک سفارش خرید ۶۸
۲-۵-۵-۲ انواع سفارش خرید ۶۹
۲-۵-۶ انواع قراردادهای قابل معامله در بورس ۶۹
۲-۵-۷ انواع سفارش خرید ۷۰
۲-۵-۸ انواع معاملات ۷۰
۲-۵-۹ تابلو ی معاملات ۷۱
۲-۵-۱۰ راهنمای تابلو معاملات ۷۱
۲-۶ نحوه انجام معاملات در تالار و کشف نرخ ۷۲
۲-۶-۱ دوره زمانی سبز ۷۳
۲-۶-۲ دوره زمانی زرد ۷۴
۲-۶-۳ خریداری از کالای مازاد ۷۵
۲-۶-۴ دوره زمانی قرمز ۷۶
۲-۶-۵ زمان آبی ۷۷
۲-۶-۶ تخصیص کالا از طریق سیستم بورس ۷۷
فصل سوم: مقایسه نهاد کارگزاری و نهادهای مشابه ۷۹
۳-۱ وکالت ۸۰
۳-۱-۱ تعریف وکالت ۸۰
۳-۱-۲ شرایط صحت و انعقاد وکالت ۸۱
۳-۱-۳ موارد وکالت ۸۱
۳-۱-۴ شرایط وکالت ۸۲
۳-۱-۴-۱ امکان انجام وکالت به وسیلۀ موکّل ۸۲
۳-۱-۴-۲ قابلیّت نیابت دادن به دیگرى ۸۴
۳-۱-۴-۳ معلوم بودن موضوع وکالت ۸۵
۳-۱-۵ آثار وکالت ۸۶
۳-۱-۵-۱ تعهدات وکیل ۸۶
۳-۱-۵-۱-۱ اجراى وکالت ۸۶
۳-۱-۵-۱-۱-۱ اجراى وکالت به وسیلۀ توکیل به غیر ۸۷
۳-۱-۵-۱-۱-۲ تعدّد وکیل ۸۸
۳-۱-۵-۱-۱-۳ چگونگى اجراى وکالت ۸۸
۳-۱-۵-۱-۱-۳-۱ حفظ اموال موکّل ۸۸
۳-۱-۵-۱-۱-۳-۲ رعایت حدود وکالت ۸۹
۳-۱-۵-۱-۱-۳-۳ رعایت مصلحت موکّل ۸۹
۳-۱-۵-۱-۱-۳-۴ دادن حساب وکالت ۸۹
۳-۱-۵-۲ تعهّدات موکّل ۹۰
۳-۱-۶ انحلال وکالت ۹۱
۳-۱-۷ عزل وکیل از ناحیۀ موکّل ۹۲
۳-۲ نمایندگی ۹۲
۳-۲-۱ انواع نمایندگی ۹۲
۳-۲-۱-۱ نمایندۀ قانونى ۹۲
۳-۲-۱-۲ نمایندۀ قراردادى ۹۳
۳-۲-۲ نمایندگی در فقه ۹۳
۳-۲-۳ نمایندگی در قانون ۹۴
۳-۳ عاملی ۹۶
۳-۳-۱ عاملی در فقه ۹۷
۳-۳-۲ عاملی در قانون ۹۷
مطلب دیگر :
۳-۴ قرارداد دلالی ۹۸
۳-۴-۱ دلالی در قانون ۹۹
۳-۵ نـمایندگی تجاری ۱۰۱
۳-۵-۱ تعریف ۱۰۱
۳-۵-۲ نـمایندگی تجاری در قانون ایران ۱۰۱
۳-۶ کارگزار ۱۰۳
۳-۶-۱ شرکتهای کارگزاری ۱۰۴
۳-۶-۲ کارگزاری ۱۰۵
۳-۶-۱-۱ خدمات کارگزاری ۱۰۵
۳-۶-۱-۲ اهمیت کارگزار در بورس ۱۰۶
۳-۶-۱-۳ کارگزاران بورس ۱۰۶
۳-۶-۳ ویژگیهاى قرارداد کارگزاری ۱۰۶
۳-۶-۳-۱ عقدى است معوّض ۱۰۶
۳-۶-۳-۲ عقدى است لازم ۱۰۶
۳-۶-۳-۳ تفاوت قرارداد کارگزاری با حق العمل کارى ۱۰۷
۳-۶-۳-۴ شرایط و ارکان قرارداد کارگزاری ۱۰۷
۳-۶-۳-۵ ایجاب و قبول ۱۰۷
۳-۶-۳-۶ شرایط عمومی ۱۰۸
۳-۶-۳-۷ تعیین حق الزحمه کارگزار ۱۰۸
۳-۶-۴ ارکان قرارداد کارگزاری ۱۰۸
۳-۶-۴-۱ «سرمایه و کالا» ۱۰۸
۳-۶-۴-۲ «اقدام به معامله» ۱۰۹
۳-۶-۵ قرارداد کارگزاری عقدى است عهدى، معوّض ۱۰۹
۳-۶-۶ تکلیف آمر ۱۰۹
۳-۶-۶-۱ کارمزد ۱۱۱
۳-۶-۶-۱-۱ کارمزدهای خریدار کالا برای هر قرارداد خرید ۱۱۱
۳-۶-۶-۱-۲ کارمزدهای فروشنده کالا برای هر قرارداد فروش ۱۱۱
۳-۶-۶-۲ تخفیف کارمزد ۱۱۲
۳-۶-۷ وظایف کارگزار ۱۱۳