فهرست جدول ها
جدول 2-1 مقایسه کارایی و اثربخشی ……………………………………………………………………………. | 41 |
جدول 4-1 توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان به نسبت جنسیت ……………………………….. | 79 |
جدول 4-2 توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان به نسبت سابقه کار ……………………………… | 80 |
جدول 4-3توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان به نسبت سطح تحصیلات………………………. | 81 |
جدول 4-4 آزمون کولموگراف-اسمیرنوف ……………………………………………………………………… | 82 |
جدول 4-5 بررسی تاثیر تعهد کارکنان بر کارایی کارکنان …………………………………………………. | 83 |
جدول 4-6 بررسی تاثیر مشارکت و همکاری برکارایی کارکنان…………………………………………… | 84 |
جدول 4-7بررسی تاثیر برنامه ریزی استراتژیک بر کارایی کارکنان………………………………………. | 85 |
جدول 4-8بررسی تاثیر رضایت دانشجویان بر کارایی کارکنان…………………………………………………. | 86 |
جدول 4-9تاثیر آموزش کارکنان برکارایی کارکنان…………………………………………………………….. | 87 |
جدول 4-10 بررسی تاثیر واقع گرایی بر کارایی کارکنان…………………………………………………….. | 88 |
جدول(4-11): ضرایب تعیین متغیرهای تاثیرگذار بر کارایی کارکنان……………………………………. | 90 |
جدول (4-12) : مقدار تاثیر متغیرهای تاثیرگذار بر کارایی کارکنان………………………………………. | 91 |
فهرست نمودارها
نمودار 4-1 درصد فراوانی شرکت کنندگان از نظر جنسیت …………………………………………… | 79 |
نمودار 4-2 درصد فراوانی شرکت کنندگان از نظر سن …………………………………………………. | 80 |
نمودار 4-3 درصد فراوانی شرکت کنندگان از نظر سطح تحصیلات ……………………………….. | 81 |
چکیده
هدف اصلی این تحقیق تاثیر مدیریت کیفیت جامعTQM بر بهبود کارآیی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی کاشان است. در این تحقیق، شش اصل تعهد ، رضایت دانشجویان(تأمین رضایت ارباب رجوع)، واقعگرایی، مشارکت و همکاری ، آموزش و بهبود مستمر به عنوان اصول مدیریت کیفیت جامع در نظر گرفته شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان که شامل اساتید وکارمندان میشود می باشد. روش نمونهگیری نیز به صورت تصادفی طبقهای بوده و برای تقسیم حجم نمونه میان طبقههای جامعه با توجه به حجم هر طبقه از شیوۀ تخصیص متناسب استفاده شده است. در این تحقیق از دو پرسشنامه کارایی کارکنان و مدیریت کیفیت جامع استفاده شده است. پس از توزیع پرسشنامه های مربوط به کارایی کارکنان و مدیریت کیفیت
جامع، پرسشنامه های تکمیل شده جمع آوری وبرای تجزیه و تحلیل وارد نرمافزار spss استفاده شد و دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. داده های توصیفی ما در این تحقیق به ویژگی های دموگرافی اشاره دارد که جنسیت ، سن و تحصیلات را ارزیابی می کند . یافته های تحقیق نشان می دهد با توجه به دیدگاه اساتید و کارمندان و با توجه به معیارهای مدیریت کیفیت جامع و مولفه های کارایی و بر اساس نتایج حاصل از ضرایب Beta مشاهده شد که متغیر برنامه ریزی استراتژیک، بیشتر از بقیه متغیرها بر کارایی کارکنان تاثیر گذار می باشد. بعد از آن متغیرهای واقع گرایی، آموزش کارکنان و رضایت دانشجویان ، در ردیف های بعدی قرار دارند.
کلمات کلیدی : مدیریت کیفیت منابع ، کارایی ، کارکنان کیفیت
1-1مقدمه
https://urlscan.io/result/c57c6a45-c932-4d9d-bebd-ee63be567355/
امروزه موفقیت سازمانها را دانش مدیریت به کار گرفتهشده در آن معیّن میکند. دانش مدیریت با رویکرد نوین، ساز و کاری را به سازمانهای هزارۀ سوم ارائه میدهد که دارای دو خصیصۀ اصلی، تحول و کیفیت است. مدیریت کیفیت با تحول سازمانی مستمر، پایداری و پویایی آنان را در مقابل تغییرات سریع ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فنّاوری جهان تضمین میکند. شایان توضیح است که تعریف مشخصههای کیفیت خدمات نسبت به کیفیت محصولات فیزیکی مشکلتر است. زیرا کیفیت ضعیف محصول، غالباً به علت مواد اولیه و اجزاء نامتناسب است و یا ممکن است طراحی آنها دارای خطا باشد و یا مطابق مشخصههایشان تولید نشود اما کیفیت پایین خدمات مستقیماً به رفتار افراد برمیگردد. نبود تعلیمات و یا کمبود توجهات لازم غالباً از دلایل اصلی عدم رضایت در خدمات هستند (Edward, 2001).[1]
استقرار مدیریت کیفیت جامع برای مؤسسات آموزشی و دانشگاهها بسیار حیاتی است.هم اکنون شاید بتوان گفت مدیریت کیفیت جامع ، بهترین راه برای رشد و گسترش صنعت نوپای ایران بزرگ است . توجهی که این روزها مدیران ما نسبت به مسایل انسانی و پیشرفت در سایه رضایت کارکنان و مشتریان ابراز می دارند ، همگی نشانگر یک حرکت بزرگ در راستای استقرار فرهنگ کیفیت در سازمان هاست .رهبری ، رضایت مشتری ، مشارکت کارکنان ، بهبود مستمر فرآیند ، مشارکت تامین کننده و مقیا سهای عملکرد ، مفاهیم اولیه بحث TQM[2] می باشند.
دراین فصل ابتدا به بیان مسئله تحقیق وسپس به اهمیت وضرورت تحقیق پرداخته می شود.، در ادامه فصل یک، اهداف تدوین شده که این اهداف به یک هدف اصلی و چند هدف جزیی تقسیم بندی می شود.در ادامه فرضیات بیان فرضیات مطرح شده پرداخته می شود. .قلمرو موضوعی-محتوایی و زمانی تحقیق مورد نظر را به آن اشاره ، اصطلاحات وواژگان کلیدی تعریف و در پایان این فصل مدل تحقیق را به تصویر می کشیم.
مدیریت کیفیت جامع ، جایگاهی برجسته در دنیای پیشرفته پیدا کرده و با پذیرش چشمگیری روبهرو شده است. این اندیشه از مصارف غیرضروری، کاربرد نامناسب منابع و بروز اشتباه فراوان در فرایندها پیشگیری کرده و زمینه تولید فراوردههای قابل اطمینان را که خواسته مصرفکنندگان است، فراهم میآورد.
در بخشهای تولیدی، خدماتی، دولتی، آموزشی، ترابری و سایر سازمانها، موج مدیریت کیفیت جامع فراگیر شده است .سنگه [3]معتقد است علت شکست بسیاری از شرکتها و سازمانها در برداشت ناقص آنها از مفهوم «مدیریت کیفیت جامع» است و بدون وجود یک چارچوب و مفهوم وسیع همگانی از «جنبش کیفیت» در جامعه ، این نهضت در هر کشوری منزوی میماند . مسئله مهم در اجرای مدیریت کیفیت این است که این دیدگاه در هر سازمانی بسته به موقعیت و اهداف خاص آن ، با مشکلات مربوط به خود مواجه است . لذا نمیتوان آن را بهصورت قالبی در هر سازمانی اجرا کرد بلکه مهمترین اقدام برای اجرای آن در هر تشکیلاتی تطبیق نگرش با وضعیت آن سازمان است . امروزه ، مدیریت کیفیت جامع بهصورت نهضتی اجتماعی درآمده و دامنه رسوخ آن از صنعت ، که مبدأ اصلی آن است به سایر سازمانها، نظیر سازمانهای بهداشتی، بروکراسیهای دولتی، سازمانهای غیرانتفاعی و مؤسسات آموزشی کشیده شده است. برخی نویسندگان ، معتقدند که شده است.
مدیریت کیفیت جامع نیازمند استفاده از اطلاعاتی است که در مراحل مختلف تصمیمگیری بهصورت منظم گردآوری شده باشد . مدیریت کیفیت جامع اثراتی نیز بر جوامع امروزی دارد که میتوان به اصلاح مداوم فرایندهای کاری ، مشارکت تمامی افراد سازمان،حل مسائل ریز و درشت جامعه و ارتقای فرهنگ مردمی اشاره کرد.با اجرای TQM میتوان عملکرد کارکنان را در مقایسه با گذشته ، با روشی منظمتر اندازهگیری کرد و سیستم ارزیابی عملکرد، خواهان ارزیابی هریک از کارکنان ، تاحدی است که خدمات سالانه آنها اندازهگیری شود و به اینترتیب، میتوان در پایان سال ، میزان کسب موفقیت واقعی آنها را
2-14- انتخاب مدیریت اخلاقی…………………………………………………………………………………………………..24
2-15- ویژگیها و شرایط اجرایی قانون………………………………………………………………………………………..25
2-16- قانون و اخلاق در مدیریت……………………………………………………………………………………………….26
2-17- زمینه ی شکلگیری قانون…………………………………………………………………………………………………27
2-18- اصول پنجگانه اخلاق رهبری………………………………………………………………………………………….30
2-19- تاریخچه و سوابق موضوع………………………………………………………………………………………………..31
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….34
3–2 روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..34
3-3-متغیرها و فرضیات پزوهش………………………………………………………………………………………………….36
3-4-روش جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………..37
3-5-جامعه آماری و نمونه ی آماری…………………………………………………………………………………………….37
3-6-ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………39
3-7-پایایی و روایی پرسش نامه………………………………………………………………………………………………….41
3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………..43
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………46
4-2- آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………………………..46
4-3- آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………..50
4-4- تحلیل جانبی…………………………………………………………………………………………………………………….69
فصل پنجم: خلاصه و نتیجهگیری
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….75
5-2-نتایج حاصل از تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………..75
5-4- ارایه ی پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………..80
پیوستها
پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………83
منابع و مآخذ
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………….85
منابع غیرفارسی…………………………………………………………………………………………………………………………..86
فهرست جدولها
3-1. جدول: مقیاس طیف لیکرت…………………………………………………………………………………………………40
3-2. جدول: ترکیب سئوالات پرسشنامه………………………………………………………………………………………..40
3-3. جدول: ضریب اعتماد با روش آلفاکرونباخ……………………………………………………………………………..42
4-1. جدول: جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………………….47
4-2. جدول: فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………48
4-3. جدول:.فراوانی مربوط به تحصیلات پاسخ دهندگان………………………………………………………………..49
4-4. جدول: ضریب همبستگی امانتداری و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر……………………………..51
4-5. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون…………………………………………52
4-6. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………….52
4-7. جدول: ضرایب و رگرسیون امانتداری و اعتماد……………………………………………………………………….53
4-8. جدول: ضریب همبستگی خدمتگزاری و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر………………………….54
4-9. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون…………………………………………55
4-10. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..56
4-11. جدول: ضرایب رگرسیون خدمتگزاری و اعتماد……………………………………………………………………56
4-12. جدول: ضریب همبستگی مسئولیت پذیریو اعتماد شهروندان به شهرداری………………………………..57
4-13. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون……………………………………….58
4-14. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..59
4-15. جدول: ضرایب رگرسیون مسؤلیتپذیریو اعتماد……………………………………………………………………………59
https://urlscan.io/result/3099395c-aef9-4ecb-bf4e-c0c146aa6c53/
4-16. جدول: ضریب همبستگی عدالت واعتمادشهروندان بهشهرداری ماهشهر…………………………………………….60
4-17. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آمارۀ دوربین – واتسون (متغیر عدالت)…………………………..61
4-18. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..62
4-19. جدول: : ضرایب رگرسیون مسئولیت پذیری و اعتماد……………………………………………………………62
4-20. جدول: ضریب همبستگی تکریم ارباب رجوع و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر…………….63
4-21. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون……………………………………….64
4-22. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..65
4-23. جدول: ضرایب رگرسیون عدالت و تکریم ارباب رجوع………………………………………………………..65
4-24. جدول: ضریب همبستگی ویژگیهای اخلاقی مدیران و اعتماد شهروندان به شهرداری………………66
4-25. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون……………………………………….67
4-26. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..68
4-27. جدول: ضرایب رگرسیون عدالت و ویژگیهای اخلاقی مدیران………………………………………………68 4-28. جدول:خلاصه نتایج فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………..69
4-29. جدول: آمار توصیفی مربوط به آزمون تی…………………………………………………………………………..70
4-30. جدول: آمار استنباطی مربوط به آزمون تی……………………………………………………………………………70
4-31. جدول: فراوانیپاسخ دهندگان زن و مرد با توجه به متغیر اعتماد شهروندان به شهرداری …………….71
4-32. جدول: آزمون مقایسه میانگین مردان و زنان با توجه به متغیر اعتماد شهروندان به شهرداری……….71
1-2-اهمیت و ضرورت تحقیق
نام تجاری در بسیاری از مواقع عواملی را در خود جای می دهد که از چشم ما خریداران و یا بازار یابان پنهان است از جمله یکتایی و منحصر بفرد بودن . یعنی بسیاری از خریداران در بازار امروز اقدام به خرید نمی کنند جز اینکه به موجب آن کالا از دیگران پیشی بگیرند و یکتا باشند . و یافتن این مهم که چگونه بتوانیم این منحصر بفرد بودن را در مشتری ها ایجاد کنیم و چه عواملی سبب ایحاد یکتایی در خرید می شود خود می تواند عاملی و دانشی باشد در جهت ارتقای سطح علمی بازار یابی در حوزه شرکت های خرد و کمک شایانی باشد برای بازاریابان امروز تا بتوانند این مهم را توسعه داده و بر روی جزئیات اثر انحصار طلبی انسانها در حوزه انتخاب نام کالا تحقیقات گسترده تری را انجام دهند و تاثیرات بررسی یکتایی را بر میزان فروش سنجیده و بیشتر بر روی نام کالاها دقت ورزیده و کار کنند .
1-3-اهداف تحقیق و سوالات تحقیق
1-3-1-اهداف تحقیق
هدف کلی از این بررسی تاثیر منحصر بفرد بودن بر انتخاب نام تجاری و قصد خرید می باشد .
و اهداف فرعی عبارتنداز:
تعداد صفحه:164
قیمت : 37500 تومان
2-1-20)محرمات به دلیل دامادی 42
2-1-21)تحریم ازدواج با مادر زن 43
2-1-22)حرمت ناشی از لعان 44
2-1-23)حرمت ناشی از شبهه و زنا 46
2-1-24)حرمت ناشی از لواط 47
2-1-25)حرمت ناشی از احرام 47
2-1-26)حرمت ناشی از عده 48
2-1-27) حرمت ناشی از زنا با زن شوهر دار 49
2-1-28)حرمت ناشی از نه طلاق 50
2-1-29)دختر زن را ربییه گویند 50
2-1-30)حرمت ازدواج با ربییه 50
2-2- محرمات موقت در فقه امامیه.. 51
2-2-1)محرمات به دلیل سبب (مصاهره ) 51
2-2-2)حرمت ازدواج با دو خواهر 52
2-2-3)حرمت ناشی از احرام (در جهالت) 52
2-2-4)حرمت ناشی از استیفای عدد 53
2-2-5)حرمت ناشی از سه طلاق 53
2-2-6)حرمت ناشی از کفر و ارتداد 54
2-2-7)حرمت ناشی از مسلمان شدن زوجه 56
فصل سوم: بررسی محرمات نکاح از منظر فقه شافعی
3- بررسی محرمات نکاح از منظر فقه شافعی 58
3-1- محرمات دائم.. 58
3-1-1)محرمات نکاح در فقه شافعی 58
3-1-2)زنان محارم از نظر شرع اسلامی 59
3-1-3)زنانی که ازدواج با آنها حرام است 63
3-1-4)دوم: مصاهرت 65
3-1-5)سوم: محرمات رضاعی 66
3-1-6)سن شیرخوارگی 67
3-1-7)فلسفه تحریم رضاعی 68
3-1-8)زن شیرده باید چگونه باشد؟ 68
3-1-9)دقت در امر شیر خوارگی 68
3-1-10)در اصل تحریم وابسته به چند چیز است: 70
3-1-11)شیرخوارگی سبب تحریم است 70
3-1-12) مقدار رضاع که سبب تحریم است: 71
3-1-13)مصاهرت از اسباب تحریم است 73
3-1-14)فلسفه تحریم ازدواج (مصاهره) 73
3-2- محرمات موقت.. 77
3-2-1)محرمات موقت در فقه شافعی 77
تحریم از جهت جمع یعنی کسانی که ازدواج و نکاح با آنها با هم درست نیست. 77
3-2-2)جمع بین دو محرم 78
3-2-3)حکمت در حرمت جمع بین محارم 80
3-2-4)زن متعلق به غیر 80
3-2-5) کسی که متدیّن به دین سماوی نباشد ( زنان مشرک ) 81
3-2- 6)زن لعان شده 82
3-2-7)زن غیر و زن درعده 82
3-2-8) عقد دراحرام حج یاعمره 83
3-2-9)ازدواج باکنیز جاریه 84
3-2-10)ازدواج با زن زنا پیشه 85
3-2- 11)مطلقه ثلاثه 86
3-2-12)فلسفه این ازدواج 87
3-2-13)دین و مذهب شافعی (سه طلاق ) 88
3-2-14)تعدد همسران 90
3-2-15)حکمت در تحدید عدد همسران 92
3-2-16)اختلاف دین 92
3-2-17)ازدواج با زن شوهردار 93
3-2-18)ازدواج با زن زانی 93
3-2-19)برخى از احکام نکاح مسلمان با غیر مسلمان: 94
3-2-20) نکاح زن به نیت طلاق 95
فصل چهارم: بررسی تطبیقی و مقایسه ای در فقه امامیه و شافعی
https://urlscan.io/result/7fec949e-c102-4e47-afc1-06bc7f6e455e/
4- بررسی تطبیقی و مقایسه ای در فقه امامیه و شافعی 98
4-1- وجوه افتراق هرکدام با تحلیل و ذکر مبانی و دلائلشان 98
4-1-1)اختلاف در ازدواج با مادر زن : 98
4-1-2)از نظر شیعه : 98
4-1-3) جمع بین محارم 99
4-1-4)زن غیر و زنی که از غیر درعده باشد 101
4-1-5)حرمت ناشی از نکاح با زن در عده 101
4-1-6) اختلاف در عقد زن در احرام 102
4-1-7)ازدواج با زن زنا پیشه 104
4-1-8)زنا و چند مساله 106
4-1-9)عدد طلاق 107
4-1-10)اختلاف دین 108
4-1-11)رضاع 108
4-1-12)اختلاف در رضاع 109
4-2- وجوه مشترک و شباهت های بین فقهای امامی و شافعی در محرمات نکاح با تحلیل و ذکر مبانی و دلائلشان.. 110
4-2-1)محرمات نسبی 110
4-2-2)نتیجه بحث 111
2-1-1-مراحل رشدکمی وکیفی کودک قبل ازتولد دراسلام وعلوم تربیتی.. 51
2- 1- 2-رشد از نظر دانشمندان علوم تربیتی.. 55
2-1-3-مراحل رشد قبل از تولد.. 56
2-1-3-1- مرحله زیگوت (از باروری تا سه هفته). 56
2-1-3-2- مرحله رویانی از 2 تا 8 هفته. 57
2-1-3-3- مرحله جنینی ( از هفته هشتم تا تولد ). 59
2-2- مراحل رشد بعد از تولد و روش تربیت کودک در هر مرحله. 60
2-2-1-رشد از سه تا هفت سالگی.. 60
2-2-2-رشد دندان ها و اهمیت دندانهای شیری.. 61
2-2-3-آموزش بهداشت دهان و دندان. 62
2-2-4-رشد گویایی.. 63
2-2-5-الگوی رشد زبان. 63
2-2-6- عوامل موثر در رشد گویایی.. 64
2-3-دوران کودکی.. 67
2-3-1- شکوفایی استعدادهای نهفته در کودک… 68
2-3-2- مهیا شدن کودک برای دوران اطاعت… 68
2-3-3- اعتماد کودک به پدر و مادر. 68
2-3-4- آرامش روحی و روانی کودک در دورانهای بعدی.. 69
2-3-5- ایجاد روحیه اعتماد به نفس و پرورش شخصیتی مستقل.. 69
فصل سوم: عوامل موثر بر رشد وتربیت بعد از تولد………………………………………………………… 71
3-1- خانواده 72
3-1-1-ویژگی های یک پدر خوب و نقش آن. 73
3-2-مسئولیت های پدر ومادر. 74
3-2-1 – مسئولیت پدر بودن. 74
3-2-2-پدر از دیدگاه کودک… 75
3-2-3-خطرات سوء عملکرد پدر. 75
3-2-4-توجه به نقش مادر. 76
3-2-5-مسئولیت مادر در قبال فرزند.. 77
3-2-6 – مسئولیت های پدر و مادر. 79
3-2-7-فرزند از نظر روایات… 80
3-2-8 -تاثیر و نقش دوستان در تربیت کودک… 82
3-2-9-وظیفه مهم والدین نسبت به دوستی های فرزندان. 83
3-2-10 – نقش و تاثیر مدرسه در تربیت کودک… 85
فصل چهارم: حقوق کودک و مبانی فقهی آن …………………………………………………………………….87
4-1 – حقوق کودک پس از تولد تا روز هفتم.. 88
4-1-1- استحباب اذان واقامه. 88
4-1-2 – کام برداشتن (تحنیک). 89
4-1-3 – نامگذاری وکنیه. 90
4-1-4-ختنه وفوائد بهداشتی آن. 94
4-1-5 -عقیقه و فوائد آن. 96
4-1-6 – تراشیدن سر. 100
4-1-7 – دعا برای فرزند.. 101
4-1-8-تعلیم وتربیت کودک… 102
4-2- تغذیه کودک… 104
4-2-1- شیر مادر. 105
4-2-2-فوائد شیر مادر. 106
4-2-3 – شیر دادن عبادتی بزرگ… 109
4-2-4- شیر دادنی که علت محرم شدن است… 111
4-2-5- کسانی که به علت شیر دادن محرم می شوند.. 112
4-2-6- مدت زمان شیرخوارگی.. 112
4-3-حضانت… 113
4-3-1- معنای حضانت و روایات وارده در این خصوص….. 113
4-3-2- روایات در زمینه حضانت کودک… 114
4-3-3-حضانت کودک در قانون مدنی.. 115
4-3-4- چرا حضانت هم حق و هم تکلیف است؟. 116
4-3-5- حق ملاقات با کودک… 117
4-3-6-اثر حضانت… 118
4-3-7-پایان حضانت… 118
4-4- نفقه. 118
http://forum.vegankind.ir/members/6540.html
4-4-1- معنی لغوی نفقه. 119
4-4-2- معنی اصطلاحی نفقه. 119
4-4-3- حکم نفقه فرزند نامشروع. 121
4-4-4- سن بلوغ از دیدگاه فقها 122
4-4-5- سن بلوغ از دیدگاه قرآن. 123
4-4-6- سن بلوغ از دیدگاه احادیث… 125
فصل پنجم: تنبیه ،تعزیر و تادیب کودک از منظر فقه ………………………………………………………126
تنبیه ، تعزیر وتأدیب کودک از منظر فقه. 126
5-1- مفاهیم و تعاریف…. 127
5-2- حکم اولیه و ثانویه تنبیه کودک… 128
5-3- موارد حکم ثانویه تنبیه کودک… 130
5-4- موارد تعزیر و تأدیب کودک… 135
5-5- ولایت بر تعزیر و تأدیب کودک… 137
5-6- حکم تعزیر و تأدیب کودک… 139
5-7- شرایط تعزیر کودک… 141
فصل ششم:مسئولیت کیفری اطفال از دیدگاه فقهی وحقوق ……………………………………………147
6-1- مقدمه. 148