فصل چهارم یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها………………………………………………….80
4-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………..81
آزمون زیر مدل 1……………………………………………………….…………….…………81
بررسی تأثیر متغیرای مستقل بر متغیر وابسته در بخش خدمات عمومی ………………….…………82
آزمون زیر مدل 2(a)…………………………………………………………………………………………….85
آزمون زیر مدل 2(b)……………………………………………………………………………………………..89
آزمون زیر مدل 2(c)………………………………………………………………………………………………….92
مدل نهایی برون سپاری خدمات عمومی در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان……………… 95
مدل حاصل از بررسی عوامل مؤثر در برون سپاری خدمات طرحهای توسعه……………………… 96
آزمون زیر مدل 1………………………………………………..…………………….. 96
آزمون زیر مدل 2(a) ………………………………..………………………………….99
بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته در بخش خدمات طرحهای توسعه…………….………99
آزمون زیر مدل ……………………………………………………………….2(b)102
آزمون زیر مدل 2(c)………………………….. …………………………………………….105
مدل نهایی outsourcing در بخش خدمات طرحهای توسعه در شرکت صنعتی معدنی گل گهر…….109
نتایج حاصل از تحلیل آماری…………………………………………….………………………110
نتایج آماری فرضیه ها در بخش خدمات عمومی…………………………………..……………110
نتایج آماری فرضیه های در بخش خدمات طرحهای توسعه…………………………………. 112
فصل پنجم : بحث، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها……………………………………..……………115
نتایج آزمون بخش خدمات عمومی……………………………………….……………… 116
نتایج آزمون بخش خدمات مهندسی طرحهای توسعه…………………….…………………… 119
کاربردهای مدیریتی…………………………….………………………………………. 123
نتایج مشخصه خدمت……………………………………………………..………………………124
نتایج مشخصه های بازار……………………………………………………..…………………126
نتایج مشخصه های شرکت…………………………………………..…………….…. 126
مشکلات و محدودیتهای تحقیق………………………………………………….………………………128
پیشنهادات به محققان…………………………………………………………………… 128
پرسشنامه………………………..………………………………………………….. 131
فهرست جداول …………………………………………………………………………………………132
جدول شماره (1)………………………………………………………………………………………………………….. 133
جدول شماره (2) ……………………………………………………………………………………………. 134
جدول شماره (3) …………………………………………………………………………………………………………………….. 135
جدول شماره (4) ……………………………………………………………………………………………………………………… 136
جدول شماره (5) ………………………………………………………………………………………………………….. 137
جدول شماره (6) …………………………………………………………………………………………………………. 138
جدول شماره (7) …………………………………………………………………………………………………………….. 139
جدول شماره (8) …………………………………………………………………………………………………………….. 140
جداول مربوط به محاسبات آماری برون سپاری خدمات عمومی …………………………………………………141
جداول مربوط به محاسبات آماری برون سپاری خدمات توسعه و فولاد ……………………………………….. 158
ضمایم ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 165
فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………………. 212
چکیده
اهمیت این مطالعه در ارتباط با دغدغه فکری کلیه مدیران شرکتهای خدماتی یا تولیدی می باشد که به شکلی، برون سپاری را بکار گرفته اند یا در آینده نزدیک آنرا بکار خواهند
گرفت. مدیران مشتاقانه چشم براه دیدگاههای جدید در این زمینه هستند.
شرکتی که تصمیم می گیرد تعدادی از فعالیتهای خدماتی را برون سپاری[1] نماید، در اولین مرحله با این پرسش مواجه است که چه خدمتی را برون سپاری کند.
این تحقیق برخلاف دیگر تحقیقات انجام شده در این زمینه، برون سپاری شرکتهای خدماتی را از برون سپاری شرکتهای تولیدی تفکیک کرده است. چهارچوب های پیشنهاد شده در این پژوهش به دلایلی که در ادبیات تحقیق اشاره شده است یک مدل عمومی تری برای برون سپاری شرکتهای خدماتی است که برون سپاری فعالیتهای خدماتی در شرکتهای تولیدی را نیز شامل می شود.
چهارچوب ها پیشنهاد شده در این تحقیق برون سپاری را از ابعاد و جنبه های مختلفی که سازمان با آن در تعامل است از قبیل “مشخصه های بازار “، “مشخصه های خدمت” و “مشخصه های شرکت” به طور همزمان مورد بررسی قرار می دهد تا نتایج به دست آمده از تحقیق بدرستی قابل استناد باشند .
این تحقیق روش های متفاوتی برای دسته بندی شرکتهای خدماتی را مورد بررسی قرار داده است و دو روش دسته بندی، که یکی طیف وسیعی از شرکتهای خدماتی و دیگری فعالیتهای خدماتی داخل یک شرکت را در بر می گیرد، ارایه نموده است.
اولین چهارچوب پیشنهاد شده در این تحقیق بر اساس دیدگاه شرکتی ترسیم شده که فعالیتهای خدماتی خود را برون سپاری کرده است . این چهارچوب، عوامل موثر در تصمیم گیری برون سپاری فعالیتهای خدماتی را با 8 فرضیه مورد بررسی قرار داده است (نمودار 3-1). در این تحقیق اعتبار چهارچوب پیشنهاد شده در دو جامعه آماری “خدمات عمومی” و “خدمات توسعه و مهندسی فولاد ” در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان تست های تجربی مورد سنجش قرار گرفت و عوامل موثر در خدمات عمومی (نمودار 4-5) و در خدمات توسعه و مهندسی فولاد (نمودار 4-10) مشخص گردیدند. مدل های نهایی بدست آمده از برون سپاری های انجام شده در دو بخش فوق راهنمای مفیدی برای مدیریت جهت شناسایی قوت ها و ضعف ها در تبیین استراتژی برون سپاری سازمان می باشد .
دومین چهارچوب پیشنهاد شده در این تحقیق (شکل5-1) یک ابزار تصمیم گیری موثر در تبین استراتژی برون سپاری جهت دستیابی به اهداف سازمان می باشد . این چهارچوب بگونه ای طراحی شده است که با تعیین 8 مشخصه خدمت با استفاده از منطق “فازی لاجیک ” برون سپاری را مورد ارزیابی قرار داده و میزان موفقیت یا عدم موفقیت برون سپاری را مشخص می نماید .
با آرزوی اینکه این تحقیق باعث دلگرمی محققانی شود که بر روی موضوعات مفهومی در ارتباط با برون سپاری خدمات کار می کنند.
کلید واژه: برون سپاری، تمایل یا عدم تمایل به برون سپاری،مدل استراتژیک برون سپاری خدمات
https://urlscan.io/result/555a5ab4-9813-4e89-83d5-ad940c624c1c/
فصل اول : طرح تحقیق یا کلیات پژوهش
امروزه هم مثل هزاران سال گذشته، بشر با ناشناخته ها روبروست ولی شاید تنها تفاوتی که با آن زمانها دارد آگاهی بر ندانستن است . زیرا بشر امروز در دورانی زندگی می کند که جامعه پویا مرتباً مسایل نوینی را مطرح می کند و طبیعی است که این مسائل نو، راه حل های نوینی را می طلبد. زیرا راه حل های دیروز ممکن است امروز کهنه باشد و کاربرد آنها مخصوصاً در مسائل و مشکلات اجتماعی، نتایج گذشته را بدست ندهد و چون شناخت و آگاهی، ناشی از برخورد انسان و محیط است و اینکه شناخت صحیح از محیطی که خود دایماً در حال تغییر است چگونه ایجاد می شود موضوعی است که بحث اصلی تحقیق و روشهای آن است .
بررسی مقاله های علمی در دو دهه گذشته نشان می دهد که گرایش شرکتها به استفاده از برون سپاری در فعالیتهای مختلف بطور چشمگیری افزایش یافته است،فعالیتهایی که قبلاً توسط شرکت انجام می شد، اکنون توسط یک پیمانکار خارجی می تواند انجام شود.
[Fortune,” outsourcing : Redefining the corporation of the future”, dt . 12/4/94]
از برون سپاری بعنوان یک ابزار اجرایی مدیریت برای تغییر سازمان در دو دهه گذشته یاد شده است . همانطوری که مدیران تجاری سعی می کنند که استراتژی استفاده از برون سپاری را اجرا کنند با موضوعات مفهومی متنوعی روبرو هستند . هم مدیران تجاری و هم مشاوران مدیران سعی در شناسایی تعدادی از این مسائل مفهومی دارند. متأسفانه مطالعات علمی محدودی دراین زمینه موجود است . در حالیکه تحقیقات آکادمیک قابل ملاحظه ای در زمینه استفاده از برون سپاری در فعالیتهای ساخت محصول موجود است تحقیقات اندکی در ارتباط استفاده از برون سپاری در خدمات موجود می باشد (Iacity, Wilcocks and Feeny 1995 ) هدف این پایان نامه شناسایی این مسئله مفهومی ، در برون سپاری در بخش خدمات می باشد .
عوامل موثر بر تمایل یا عدم تمایل به برون سپاری در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و ارائه مدل استراتژیک برون سپاری خدمات عنوان تحقیق : عوامل موثر بر تمایل یا عدم تمایل به برون سپاری در
“سبک کدگذاری”. 50
“سبک شخصی سازی”. 51
2-17. عوامل سازمانی مؤثر بر سبک های پردازش دانش… 53
2-18. مفهوم فرهنگ سازمانی.. 55
2-19. عوامل و اجزای فرهنگ سازمانی.. 56
2-20. ویژگی های فرهنگ سازمانی.. 59
2-21. فرهنگ سازمانی.. 61
2-22. فناوری اطلاعات.. 62
2-23. تأثیر فناوری اطلاعات در مدیریت دانش… 63
2-24. پیشینه پژوهش: 64
فصل سوم روششناسی تحقیق. 74
3-1. مقدمه. 75
3-2. روش تحقیق. 75
3-3. جامعه آماری.. 76
3-4. نمونه آماری.. 77
3-5 . ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات.. 78
3-5-1. منابع دادهها 78
3-5-2. ابزار گردآوری دادهها 78
مولفه های پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق. 79
3-6. روایی و پایایی.. 80
3-6-1. بررسی روایی پرسشنامه. 80
3-6-2. بررسی پایایی پرسشنامه. 80
3-6-3. آلفای کرونباخ. 80
3-7 . روش تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات.. 82
3-8. خلاصه فصل. 82
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 83
1-4-مقدمه. 84
2-4-آمار جمعیت شناختی.. 85
1-2-4-جنسیت.. 85
2-2-4-سطح تحصیلات.. 87
3-2-4- میزان آشنایی باکامپیوتر. 89
4-2-4- سن.. 91
5-2-4- سابقه خدمت.. 93
6-2-4- سمت.. 95
3-4-آمار استنباطی.. 96
1-3-4-بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق. 96
2-3-4-بررسی نرمال بودن متغیر ها 99
3-3-4-بررسی فرضیات تحقیق. 100
* تنوع وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کدگذاری تأثیر معناداری دارد. 100
* تنوع وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک استراتژی شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 101
* تحلیل پذیری وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کد گذاری تأثیر معناداری دارد. 103
* تحلیل پذیری وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 104
* وابستگی وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کد گذاری تأثیر معناداری دارد. 105
* وابستگی وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 107
* انسجام در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کدگذاری تأثیر معناداری دارد. 109
* انسجام در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 111
* استقلال درواحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کدگذاری تأثیر معناداری دارد. 113
* استقلال در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 114
* فناوری اطلاعات در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کدگذاری تأثیر معناداری دارد. 116
* فناوری اطلاعات در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 117
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاد. 119
1-5- مقدمه. 120
2-5- مروری بر موضوع تحقیق و روش اجرای آن. 120
3-5- تحلیل و تفسیر نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق. 121
* تنوع وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کدگذاری تأثیر معناداری دارد. 121
* تنوع وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک استراتژی شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 121
* تحلیل پذیری وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کد گذاری تأثیر معناداری دارد. 122
* تحلیل پذیری وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 122
*وابستگی وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کد گذاری تأثیر معناداری دارد. 122
https://urlscan.io/result/233ac3bc-d21f-466d-8d2e-8f905d76a356/
* وابستگی وظیفه در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 123
*انسجام در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کدگذاری تأثیر معناداری دارد. 123
* انسجام در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 123
* استقلال درواحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کدگذاری تأثیر معناداری دارد. 124
* استقلال در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 124
*فناوری اطلاعات در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک کدگذاری تأثیر معناداری دارد. 124
* فناوری اطلاعات در واحدهای کاری شرکت بیمه ایران بر سبک شخصی سازی تأثیر معناداری دارد. 125
4-5- پیشنهادات تحقیق. 125
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 125
با توجه به نتایج تحقیق و مطالعات انجام شده پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه می گردد. 125
بررسی مدل مذکور در صنعت دیگر. 125
بررسی دیگر عوامل موثر بر سبک استراتژی.. 125
بررسی نقش متغیر میانجی چابکی سازمانی.. 125
6-5- محدودیت های تحقیق. 125
محدودیت اصلی در این تحقیق عدم همکاری برخی پاسخگویان از محدودیت های تحقیق می باشد. 125
منابع: 126
پیوست.. 131
صفحه | عنوان |
7 | نمودار( 1 – 1 ) قابلیت فن آوری اطلاعات و توانمندسازی کارکنان بر نوآوری…………………………………………………………………….. |
52 | نمودار( 3 – 1 ) نحوه جمع آوری پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………….. |
63 | نمودار(4 – 1 ) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک سن ………………………………………………………………………………………………………………… |
63 | نمودار(4 – 2 ) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک جنسیت ………………………………………………………………………………………………………….. |
64 | نمودار(4 – 3 ) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک سابقه کار پاسخ دهندگان ………………………………………………………………………………. |
64 | نمودار(4 – 4 ) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک میزان تحصیلات پاسخ دهندگان…………………………………………………………………….. |
65 | نمودار (4 – 5) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک میزان عنوان پست سازمانی ……………………………………………………………………………. |
65 | نمودار (4 – 6) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک میزان سابقه سازمان…………………………………………………………………………………………. |
66 | نمودار(4 – 7) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک تعداد کارکنان سازمان……………………………………………………………………………………… |
69 | نمودار (4 – 8 ) ضرایب استاندارد شده فرضیه اصلی ………………………………………………………………………………………………………………… |
70 | نمودار (4 – 9 ) اعداد معناداری فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………………………………………….. |
70 | نمودار (4 – 10 ) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 1………………………………………………………………………………………………………….. |
71 | نمودار (4 – 11 ) اعداد معناداری فرضیه فرعی 1……………………………………………………………………………………………………………………… |
72 | نمودار( 4 – 12 ) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 2………………………………………………………………………………………………………….. |
72 | نمودار (4 – 13 ) اعداد معناداری فرضیه فرعی 2……………………………………………………………………………………………………………………… |
73 | نمودار (4 – 14 ) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 3………………………………………………………………………………………………………….. |
74 | نمودار( 4 – 15 ) اعداد معناداری فرضیه فرعی 3……………………………………………………………………………………………………………………… |
74 | نمودار (4 – 16) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 4……………………………………………………………………………………………………………. |
75 | نمودار( 4 – 17 ) اعداد معناداری فرضیه فرعی 4……………………………………………………………………………………………………………………… |
75 | نمودار( 4 – 18) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 5……………………………………………………………………………………………………………. |
76 | نمودار 4( – 19) اعداد معناداری فرضیه فرعی 5………………………………………………………………………………………………………………………. |
76 | نمودار (4 – 20) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 6 …………………………………………………………………………………………………………… |
77 | نمودار( 4 – 21) اعداد معناداری فرضیه فرعی 6……………………………………………………………………………………………………………………….. |
https://urlscan.io/result/bae2c8cd-3f68-4c76-ad85-a6fc085f1856/
فصل اول :
کلیات پژوهش
1 – 1 – مقدمه
تکنولوژی در توسعه اقتصادی و اجتماعی همواره یک وسیله ضروری بوده و خواهد بود . امروزه بر همگان روشن است که علت اصلی کندی کشورهای در حال توسعه در پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی ، ناتوانی آن ها در باز شناخت یا گسترش تکنولوژی درست و بهره گیری از آن در فعالیت های تولیدی است .
فناوری همواره به عنوان یک ابزار، بخشی از زندگی ما را تشکیل داده است و با افزایش توانایی های بشر به عنوان سازگاری با محیط برای رهایی از نیروهای قهار طبیعت مطرح بوده است . اهمیت و جذب و به کارگیری فناوری های جدید در دنیای کنونی توسط شرکت ها و سازمان ها بر کسی پوشیده نیست . یکی از علل توجه به این فن افزایش رقابت در ابعاد کیفیت ، هزینه ، زمان و به طور کلی بهره وری در عرصه بین المل است .
بررسی ها نشان می دهند که سازمان ها عمدتاً در 4 زمینه از فناوری اطلاعات بیشتر بهره می گیرند که عبارتند از : امور پردازش اطلاعات، تصمیم گیری ،اشتراک اطلاعات و نو آوری. در امور پردازشی ، سازمان با کمک فناوری اطلاعات به جمع آوری ، تبدیل ، ایجاد ، نگهداری ، ثبت و ارسال اطلاعات می پردازد . در امر تصمیم گیری نیز از ابزارهای فناوری اطلاعات می توان سیستم های پشتیبانی تصمیم و یا سیستم های خبره را نام برد . به کارگیری فناوری اطلاعات می تواند به خلق نوآوری در سازمان در ارائه کالا یا خدمات و حمایت از مشتریان و ایجاد برتری رقابتی بینجامد . امروزه بکارگیری فناوری اطلاعات بخشی لاینفک مشاغل علی الخصوص مدیریتی است . مدیران باید بتوانند کارشناسان فنی را به شکلی وا دارند تا از نوآوری های فناوری در تغییر ماهیت مشاغل و امور سازمان در جهت بهره وری و اثر بخشی بیشتر استفاده کنند .
در محیط متغیر و دانش محور کنونی تنها سازمان های نوآور می توانند موجودیت خود را حفظ کرده و به نیاز های مشتریان و ذی نفعان در اسرع وقت پاسخ دهند. در واقع می توان گفت که سازمان های نوآور بهتر و سریعتر از سایر سازمان ها می تواند به چالش های محیطی پاسخ دهند. نوآوری را می توان فرآیند ایجاد تعییرات نو، سازنده و موفق در بازار تعریف کرد. نوآوری پنجره ای از فرصت های جدید را به روی سازمان می گشاید به همین دلیل لازم است که سازمان ها فعالیت های نوآورانه را در دستور کار خود قرار داده و منابع و محدویت های موجود در این زمینه را شناسایی و درصدد بهبود منابع و رفع محدودیت ها برآیند.
امروزه سازمان های پسا صنعتی سازمان های مبتنی بر دانش هستند که بقا و موقعیت شان وابسته به خلاقیت، نوآوری، کشف و ابتکار می باشد(مارتینز و تربلانک[1]، 2003). امروزه نوآوری به طور فزاینده ای به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت دراز مدت شرکت در بازار های رقابتی محسوب می شود. دلیل این امر آنست که شرکت های با ظرفیت ایجاد نوآوری قادر خواهند بود سریعتر و بهتر از شرکت های غیر نوآور به چالشهای محیطی پاسخ دهند( جیمنز-جیمنز[2]، 2008).
2-1-11-6- طبقهبندی میلر………………………………………………………………………………. 49
2-1-11-7- طبقهبندی جفری سانی فیلد……………………………………………………………… 51
2-1-11-8- طبقهبندی دنیل دنیسون…………………………………………………………………. 52
2-1-11-9- طبقهبندی هافستد……………………………………………………………………………. 55
2-2- قسمت دوم : ساختار سازمانی…………………………………………………………………….. 60
2-2-1- تعاریف و مفاهیم ساختار سازمانی………………………………………………………… 60
2-2-2- ابعاد طرح سازمانی……………………………………………………………………………….. 63
2-2-2-1- ابعاد محتوایی………………………………………………………………………………… 64
2-2-2-2- ابعاد ساختاری………………………………………………………………………………… 75
2-2-3- انواع ساختارهای سازمانی………………………………………………………………………. 79
2-2-3-1 – ساختارهای سازمانی بر اساس نظر مینتزبرگ…………………………………………. 81
2-2-3-2- ساختارهای عملی مبتنی بر فعالیتهای سازمان………………………………………. 85
2-2-4- تاثیر پذیری ساختار از فرهنگ……………………………………………………………… 90
بخش دوم : پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………. 92
فصل سوم : روششناسی تحقیق………………………………………………………………. 103
3-1- روش تحقیق………………………………………………………………………………………. 104
3-2- گامهای اجرای تحقیق………………………………………………………………………….. 105
3- 3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………….. 106
3-4- نمونه و نمونهگیری……………………………………………………………………………….. 106
3-4-1- برآورد حجم نمونه……………………………………………………………………………… 108
3-5- ابزار جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………………. 110
3-5-1- پرسشنامه…………………………………………………………………………………………. 111
3- 6- روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………….. 112
3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………. 116
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………… 117
4-1- آمار توصیفی………………………………………………………………………………………. 119
4-1-1- تفکیک نمونه بر حسب متغیر جنسیت………………………………………………… 119
4-1-2- تفکیک نمونه بر حسب متغیر سن……………………………………………………….. 120
4-1-3- تفکیک نمونه بر حسب متغیر سابقه خدمت…………………………………………… 122
4-1-4- تفکیک نمونه بر حسب متغیر تحصیلات…………………………………………….. 123
4-1-5- تفکیک نمونه بر حسب سوالات پرسشنامه ابعاد ساختاری…………………………… 125
4-1-6- تفکیک نمونه بر حسب سوالات پرسشنامه فرهنگ سازمانی…………………………. 128
4-1-7- بررسی وضعیت شاخصهای فرهنگ سازمانی…………………………………………. 135
4-2- آمار استنباطی………………………………………………………………………………………. 136
4-2-1- بررسی نرمال بودن دادهها……………………………………………………………………. 139
4-2-2- بررسی فرضیههای تحقیق………………………………………………………………… 140
4-2-2-1- فرضیه اصلی……………………………………………………………………………….. 140
4-2-2-2- فرضیه فرعی اول………………………………………………………………………….. 141
4-2-2-3- فرضیه فرعی دوم………………………………………………………………………….. 143
4-2-2-4- فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………………. 144
4-2-2-5- فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………………………. 145
4-2-2-6- فرضیه فرعی پنجم………………………………………………………………………… 147
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها……………………………………………………… 149
5-1- خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………….. 150
5-2- نتیجهگیری تحقیق…………………………………………………………………………….. 151
5-2-1- نتایج حاصل از یافتههای توصیفی……………………………………………………… 151
5-2-2- نتیجه حاصل از آزمون فرضیهها………………………………………………………….. 155
5-3- پیشنهادهای تحقیق……………………………………………………………………………… 158
5-4- محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………. 162
5-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی…………………………………………………………… 163
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………… 164
https://urlscan.io/result/94520106-4c3d-4278-b76b-01b093f2493f/
پیوست و ضمائم………………………………………………………………………………………….. 171
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………….. 177
فهرست جداول |
عنوان صفحه
جدول (2-1) طبقهبندی نظریههای فرهنگ سازمانی………………………………………………… 40
جدول (2-2) تقسیمبندی فرهنگهای سازمانی از نظر کویین و مکگارس………………… 44
جدول (2-3) طبقهبندی فرهنگ از نظر پیترز و واترمن……………………………………………. 48
جدول (2-4) ارتباط محیط و ساختار ( ترکیب و تلفیق نظریهها)………………………….. 70
جدول (3-1) نسبت نمونهگیری در تهران…………………………………………………………….. 109
جدول (3-2) نسبت نمونهگیری در مراکز استانها………………………………………………….. 110
جدول (3-3) تفکیک سوال مربوط به هر شاخص………………………………………………… 111
جدول (3-4) نتایج آزمون آلفای کرونباخ…………………………………………………………….. 115
جدول (4-1) بررسی توزیع فراوانی متغیر جنسیت………………………………………….. 119
جدول (4-2) بررسی توزیع فراوانی متغیر سن…………………………………………………. 120
جدول (4-3 ) بررسی توزیع فراوانی متغیرسابقه خدمت………………………………………. 122
جدول (4-4) بررسی توزیع فراوانی متغیر تحصیلات……………………………………….. 123
جدول (4-5) توزیع سوالات پرسشنامه ابعاد ساختاری………………………………………… 125
جدول (4-6 ) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش اول……………………………….. 128
جدول (4-7) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش دوم……………………………….. 129
جدول (4-8) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش سوم………………………………. 130
جدول (4-9) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش سوم……………………………….. 131
جدول (4-10) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش سوم……………………………… 132
جدول (4-11) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش سوم……………………………… 133
2-2-3-5 محدودیتهای فنی تجارت الکترونیک …………………………………………………….68
2-2-3-6 طبقهبندی تجارت الکترونیک ……………………………………………………………….69
2-2-3-7 فرآیندهای اساسی تجارت الکترونیک ……………………………………………………73
2-2-4 مدیریت زنجیره تامین …………………………………………………………………………………………78
2-2-4-1 تعاریف و مفهوم سازی ……………………………………………………………………….78
2-2-4-2 سیستمهای مدیریت زنجیره تامین …………………………………………………………81
2-2-4-3 ارزش تجاری سیستمهای مدیریت زنجیره تامین …………………………………….84
2-2-4-4 پنج عملکرد برای مدیریت زنجیره تامین ……………………………………………….84
2-2-4-5 دلایل و ضرورتهای مدیریت زنجیره تامین …………………………………………….86
2-2-4-6 مدیریت زنجیره تامین با استفاده از عامل ها و پیدایشها…………………………..87
2-2-4-7 تدارک الکترونیک ……………………………………………………………………………….87
2-2-5 یکپارچگی درونی ………………………………………………………………………………………………..97
2-2-5-1 تعاریف و مفهوم سازی ………………………………………………………………………..97
2-2-5-2 یکپارچگی فرآیند کسب و کار ……………………………………………………………103
2-2-5-3 سلسله مراتب یکپارچگی…………………………………………………………………….103
2-2-5-4 درجات مختلف یکپارچگی ………………………………………………………………..105
2-2-5-5 خصوصیات سیستمهای یکپارچه …………………………………………………………106
2-2-5-6 انواع یکپارچه سازی ……………………………………………………………………….. 107
2-2-5-7 سطوح یکپارچگی …………………………………………………………………………….107
2-2-6 مهارتها و شایستگی های مدیریتی ………………………………………………………………………114
2-2-6-1 تعاریف و مفهوم سازی ……………………………………………………………………..114
2-2-6-2 انواع مهارتهای مدیریتی ……………………………………………………………………..116
2-2-6-3 خوشه های شایستگی مدیران ……………………………………………………………..119
2-2-7 حمایت شریک …………………………………………………………………………………………………120
2-2-7-1 تعاریف و مفهوم سازی ……………………………………………………………………..120
2-2-7-2 انواع استراتژیهای همکاری در زنجیرههای تامین الکترونیکی……………………121
2-2-7-3 منافع همکاری همه جانبه شرکا در زنجیره تامین الکترونیکی ………………….122
2-2-7-4 مبانی تدوین مدلهای همکاری ………………………………………………………….122
2-2-7-5 همکاری در زنجیره تامین ………………………………………………………………….123
2-2-8 رقابت ……………………………………………………………………………………………………………..124
2-2-8-1 تعاریف و مفهومسازی ………………………………………………………………………124
2-2-8-2 توانمندیهای رقابتی …………………………………………………………………………..125
2-2-8-3 رقابت پذیری …………………………………………………………………………………..127
2-2-8-4 مزیت رقابتی ……………………………………………………………………………………127
2-2-8-5 مزیت رقابتی پایدار در بازارها ……………………………………………………………130
2-2-8-6 نقش فناوری اطلاعات در پایدارسازی …………………………………………………131
2-2-8-7 دستیابی به تناسب استراتژیک …………………………………………………………….132
2-2-9 پیشرفت عملکرد ………………………………………………………………………………………………133
2-2-9-1 تعاریف و مفهومسازی ……………………………………………………………………….133
2-2-9-2 تعیین عملکرد زنجیره تامین در سطوح سه گانه …………………………………….135
2-2-9-3 مدیریت عملکرد ……………………………………………………………………………….137
2-2-9-4 عملکرد زنجیره تامین ………………………………………………………………………..139
2-2-9-5 نقش الگوبرداری در زنجیره تامین ………………………………………………………140
2-2-9-6 اندازهگیره عملکرد زنجیره تامین …………………………………………………………140
2-3 پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………142
2-4 جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………………………….146
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..149
3-2 روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….149
3-3 روش نمونهگیری و حجم نمونه …………………………………………………………………………………………150
3-4 روشها و ابزار گردآوری داده ها …………………………………………………………………………………………..151
3-5 نحوه امتیاز بندی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………..152
3-6 روایی و پایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………152
3-7 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………..154
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….161
4-2 تحلیل توصیفی دادهها ……………………………………………………………………………………………………….161
4-3 آزمون فرضیات …………………………………………………………………………………………………………………166
4-4 تحلیل عاملی تائیدی هر یک از متغییرها ………………………………………………………………………………170
https://urlscan.io/result/0cc1518e-7dad-4fdb-82c6-bc975283dc89/
4-5 تحلیل مسیر ……………………………………………………………………………………………………………………..173
فصل پنجم : نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات
5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………..183
5-2 نتایج و دستاوردهای حاصل از پژوهش………………………………………………………………………………..183
5-3 پیشنهادات برگرفته از نتایج پژوهش ……………………………………………………………………………………186
5-4 پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………………………… 188
5-5 موانع پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………..189
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………….190
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………….197
فهرست جداول :
عنوان شماره صفحه
جدول1-1 : مقایسه دیدگاه های مختلف در رابطه با متغییرهای تحقیق…………………………………………………7
جدول1-2 : جدول تعیین متغییرهای تحقیق……………………………………………………………………………………16
جدول2-1 : تعاریف فناوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….20
جدول2-2 :مزایای E-CRMاز دیدگاه ژیوگاس و کیرسی…………………………………………………………………38