فصل اول:
کلیات
تحقیق
1-1مقدمه
رهبری جزء جدایی ناپذیر مدیریت است و نقش اساسی را در عملیات مدیر ایفا می کند.اگر فقط یک عامل وجود داشته باشد که وجوه افتراق بین سازمانهای موفق و ناموفق را معلوم می کند،بدون شک آن عامل رهبری پویا و موثر است.«پیتر دراکر» اشاره می کند که مدیران (یعنی رهبران سازمانها) منبع اصلی و نادر هر موسسه ای به شمار می روند.تمامی وظایفی که مدیر انجام می دهد به این منظور است که منابع مادی وانسانی را برای رسیدن به هدفهای سازمان تلفیق کند. اگر این نقش انجام نشود،در واقع کاری صورت نمی گیرد. (ایران نژاد ،1380)
کمبود رهبر مناسب، تنها به موسسات خصوصی محدود نمی شود و در سازمانهای دولتی نیز محسوس است.بنابراین وقتی که به کمبود استعداد رهبری در جامعه اشاره می شود،مراد فقدان افرادی نیست که مقامهای اجرایی و اداری را اشغال می کنند،بلکه کمبود افرادی است که آماده پذیرش نقش های رهبری در جامعه باشند و بتوانند وظیفه خود را به طور موثر انجام دهند. طرح کلی اقدامات رهبر به نحوی که به وسیله کارکنان برداشت می شود، سبک یا شیوه های رهبری نام دارد. سبک رهبری نشان دهنده طرز تفکر،جهان بینی و شخصیت رهبران است. شیوه هایی که در این مبحث بررسی می شوند، از لحاظ اعمال انگیزش ، قدرت ، تولید مداری و یا کارمند مداری با هم تفاوت دارند.(ایران نژاد پاریزی و ساسان گهر،1380 ) از طرفی یکی از موانع مهم در موفقیت برنامه هاواهداف سازمان، فقدان اطلاعات، فقدان اعتماد و فقدان آن چیزی است که پژوهشگران آن راسکوت سازمانی نام نهاده اند که عبارتست از خودداری از بیان ایده ها،نظرات واطلاعات راجع به مشکلات سازمانی. سکوت سازمانی پدیدهای رایج وشایع دراغلب سازمانها میباشد؛ اما با این حال تحقیقات چندان گسترده ای پیرامون آن صورت نگرفته است.بنابراین مدیریت سازمان باید عوامل مؤثربرسکوت سازمانی راشناسایی کندوبا رفع عوامل منفی وتقویت عوامل مثبت تأثیرگذاربرآن،باعث بالارفتن میزان رضایت شغلی و تحرک درسازمان شود.(مدرسی راد،1382) از طرفی دیگر می دانیم اگر این سکوت سازمان را فرا بگیرد سبب از بین رفتن سلامت روان کارکنان و در نهایت سلامت سازمانی می گردد.
2-1 بیان مساله
ناسازگاری شغلی مسئله ای است که سبب تعویض مکررِشغل، غیبت، نارضایتی ازخود و شغل، عدم احساس امنیت و خشم و بیزاری ازکار می گردد.هر چه نگرشهای منفی بیشتری در رابطه با شغل وجود داشته باشد عوارض منفی بیشتری را باعث می گردد و بیشترشدن نارضایتی نسبت به شغل، منجر به نگرشی منفی می شود. یکی ازاین عارضه های مهم که رابطه ای متقابل با نگرش منفی دارد سکوت سازمانی در شغل می باشد.(حیدری،1379).
سازمانی که پویا نباشد و در فراخور زمان نمی تواند از پس حوادث اقتصادی سیاسی جهان برآید و بقا داشته باشد ، ضمناً پدیده سکوت سازمانی یک پدیده بین المللی است و به جوامع و کشورهای خاص محدود نمی شود. مطالعه هارلوز و پیندر نشان دادند که سکوت سازمانی در مسیر شغلی در واقع پدیده شایعی در سازمان بوده که منجر به ایجاد معضلات روحیه ای در کارکنان گردیده و بر بهره وری سازمان اثر می گذارد. سکوت توسط بسیاری از ویژگی های سازمانی مانند فرایندهای تصمیم گیری ،مدیریت فرهنگ و ادراکات کارکنان از عوامل موثر بر سکوت ناشی می شود.(دیمیتریس،2007). از طرفی دیگر استفاده موثر و کارآمد از نیروی انسانی و یا به تعبیر دیگر بهره وری نیروی انسانی یکی از عمده ترین مسائل هر جامعه میباشد و این مهم جز در محیط سالم سازمانی امکانپذیر نیست. از این رو سنجش و توسعه سلامت سازمانی از جنبه های گوناگون همواره باید مورد توجه قرار گیرد. اَندیشه سلامت سازمان، توجه ما را به عواملی که رشد و شکوفایی آن را تسهیل و نیز، به شرایطی که از پویایی های کامل آن جلوگیری می کنند، جلب می کند. احتمالاً فهم وضع سلامت یک سازمان، میتواند ما را در گزینش روشهای مدیریت و رهبری مناسب برای اثربخش سازی یاری کند. مفهوم سلامت سازمانی مفهوم بی نظیری است که به ما اجازه میدهد که تصویر بزرگی از سلامت سازمان داشته باشیم. در سازمانهای سالم، کارمندان متعهد، وظیفه شناس و سودمند هستند و از روحیه و عملکرد بالایی برخوردارند. سازمان سالم جایی است که افراد با علاقه به محل کارشان میآیند و به کارکردن در این محل افتخار می کنند. درحقیقت سلامتی سازمان از لحاظ فیزیکی، روانی، امنیت، تعلق، شایسته سالاری و ارزشگذاری به
دانایی، تخصص، شخصیت ذی نفعان، رشد دادن به قابلیتهای آنها و انجام وظایف محول شده از سوی فراسیستمهای خود در اثربخشی رفتار هر سیستمی تاثیر بسزایی دارد. ( قنبری، 1377) حال اگر سازمان و کارکنان دچار سکوت سازمانی گردند دیگر نمی توان از کارکنان انتظار کار و عملکرد مناسب را داشت و اینکه نمی توان گفت که کارکنان مشکلات سازمانی را بیان کنند لذا می توان گفت سکوت سازمانی می تواند سبب از بین رفتن سلامت سازمانی در اداه آب و فاضلاب شود. لذا با توجه به گفته های فوق می توان به اهمیت سلامت سازمانی و رفع سکوت سازمانی از سطح همکاران پی برد و محقق قصد دارد بر چگونگی رفع سکوت سازمانی و نقش آن بر سلامت سازمانی در آب و فاضلاب تحقیق نماید.
3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق
امروزه یکی ازمشکلات سازمانها عدم رضایت سازمانی مدیران وکارکنان ازشغل وسازمانهایشان ورویارویی آنان با مساله ای بنام سکوت سازمانی می باشدکه دراین خصوص سازمانها باید بتوانند عوامل موثربر سکوت کارکنان در برابر مشکلات را کاهش دهند و با رفع عوامل آن سبب ارتقای سلامت سازمانی کارکنان خود گردند. (علیمرادی ،1379) از نظر مایلز (1969) سلامت سازمانی به وضعی فراتر از اثربخشی کوتاه مدت سازمانی دلالت داشته به مجموعهای از خصایص نسبتاً پر دوام اشاره میکند و عبارت است از دوام و بقای سازمان در محیط خود، سازگاری با آن و ارتقاء و گسترش توانایی سازمان برای سازگاری بیشتر (جاهد، 1384). مفهوم سلامت سازمانی مفهوم بی نظیری است که به ما اجازه می دهد که تصویر بزرگی از سلامت سازمان داشته باشیم. در سازمانهای سالم، کارمندان متعهد، وظیفه شناس و سودمند هستند و از روحیه و عملکرد بالایی برخوردارند. سازمان سالم جایی است که افراد با علاقه به محل کارشان می آیند و به کارکردن در این محل افتخار میکنند. درحقیقت سلامتی سازمان از لحاظ فیزیکی، روانی، امنیت، تعلق، شایسته سالاری و ارزش گذاری به دانایی، تخصص، شخصیت ذی نفعان، رشد دادن به قابلیتهای آنها و انجام وظایف محول شده از سوی فراسیستم های خود در اثربخشی رفتار هر سیستمی تاثیر بسزایی دارد. سوال اصلی در این تحقیق این
این مطلب را هم بخوانید :
مجازات اسلامی، قانون مجازات اسلامی است که تا چه حد سکوت سازمانی بر سلامت سازمانی در آب و فاضلاب تاثیر می گذارد؟
هدف اصلی تحقیق:
بررسی رابطه سکوت سازمانی بر سلامت سازمانی در آب و فاضلاب شهر همدان
اهداف فرعی تحقیق:
شناسائی ابعاد و مولفه های سکوت سازمانی
شناسایی رابطه بین سکوت سازمانی با سلامت سازمانی
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4
4-1 اهداف تحقیق.. 5
1-5 سؤالات تحقیق.. 5
1-6 چارچوب نظری تحقیق. 6
1-7 فرضیه های تحقیق. 8
1-8 متغیرهای تحقیق. 8
1-8-1 متغیر های مستقل: فرسودگی شغلی کارکنان و ابعاد آن. 8
1-8-2 متغیر وابسته: رفتار ضد شهروندی سازمانی. 8
1-9 قلمرو تحقیق. 9
1-10 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9
1-10 -1 تعریف مفهومی متغیرها 9
1-10 -2 تعریف عملیاتی متغیرها 13
فصل دوم. 15
مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق. 15
بخش اول: فرسودگی شغلی. 16
2-1 مقدمه. 16
2-2 اهمیت فرسودگی شغلی. 17
2-3 نشانه های فرسودگی شغلی. 18
2-4 روش های مقابله با فرسودگی شغلی. 22
2-5 استرس و فرسودگی شغلی. 23
2-6 بهداشت روانی محیط کار و فرسودگی شغلی. 24
2-7 عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی. 26
بخش دوم: رفتار ضد شهروندی. 29
2-8 مقدمه. 29
2-9 تعاریف و مفاهیم مربوط به رفتار شهروندی. 29
2-10 ابعاد رفتار های سازمانی. 31
2-11 ابعاد جهانی رفتار شهروندی سازمانی. 32
2-12 عوامل تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی. 33
2-13 انواع رفتار شهروندی در سازمان. 34
2-14 سیاست های تشویق رفتار شهروندی. 35
2-15 رابطه رفتار شهروندی با کیفیت خدمات.. 35
2-16 رفتار شهروندی سازمانی در قالب تمایز بین واژه های نقش و فرانقش… 38
2-17 رفتار شهروندی سازمانی به عنوان تمام رفتارهای مثبت در داخل سازمان. 41
2-18 انواع رفتار شهروندی سازمانی. 42
2-19 رفتار ضد شهروندی. 43
بخش سوم: معرفی بانک توسعه تعاون. 48
2-20 اهداف و سیاست های بانک توسعه تعاون. 48
2-21 چارت سازمانی بانک توسعه تعاون. 50
بخش چهارم: پیشینه تحقیق. 67
فصل سوم. 75
روش اجرای تحقیق. 75
3-1 مقدمه. 76
3-2 روش تحقیق. 76
3-3 جامعه آماری. 78
3-4 تعیین حجم نمونه و نمونه گیری. 78
3-5 روش جمع آوری اطلاعات.. 79
3-6 ابزار جمع آوری اطلاعات.. 80
3-7 مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری. 81
3-8 طیف لیکرت.. 81
3-9 روایی یا اعتبار پرسشنامه. 82
3-10 پایایی پرسشنامه. 82
3-11 روش تجزیه و تحلیل داده ها 84
فصل چهارم. 85
تجزیه و تحلیل دادهها 85
4-1 مقدمه. 86
4-2 آمار توصیفی. 87
این مطلب را هم بخوانید :
4-2-1 متغیرهای جمعیت شناختی. 87
4-2-2 آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق. 91
4-3 آزمون فرضیه ها 96
4-4 آزمون توزیع نرمال داده ها (نیکویی برازش) 97
4-5 فرضیههای پژوهش… 98
4-5-1 فرضیه اصلی. 98
4-5-2 فرضیات فرعی پژوهش… 99
فصل پنجم. 103
نتیجهگیری و پیشنهادات.. 103
5-1 مقدمه. 104
5-2 ارتباط مباحث تئوریک با یافته های پژوهش… 104
5-3 یافته های پژوهش… 105
5-4 پیشنهادات تحقیق. 109
5-5 محدودیت های تحقیق. 113
5-6 پیشنهادات جهت استفاده در تحقیقات آتی. 113
منابع و ماخذ. 114
الف) منابع فارسی. 115
ب) منابع انگلیسی. 117
پیوست ها 122
الف) پرسشنامه فرسودگی شغلی. 124
ب) پرسشنامه رفتار ضد شهروندی: 125
فهرست جدولها
عنوان شماره صفحه
جدول ( 3-1) جامعه آماری و نمونه ای به تفکیک شهرهای استان همدان.. 79
جدول (3-2) ارتباط سؤالات پرسشنامه با متغیر های تحقیق.. 80
جدول (3-3)امتیاز بندی مقیاس تحقیق.. 81
جدول(3-4)مقادیر آلفای کرونباخ.. 83
جدول (4-1) فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان.. 87
جدول (4-2) فراوانی سن پاسخ دهندگان.. 88
جدول (4-2) فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.. 89
جدول (4-4) فراوانی سابقه خدمت پاسخ دهندگان.. 90
جدول (4-5) آمار توصیفی فرسودگی شغلی.. 91
جدول (4-6) آمار توصیفی خستگی.. 92
جدول (4-7) آمار توصیفی از خود بیگانگی.. 93
جدول (4-8) آمار توصیفی فقدان موفقیت فردی.. 94
جدول (4-9) آمار توصیفی رفتار ضد شهروندی.. 95
جدول (4-10) آزمون کولموگوروف-اسمیرنوف.. 97
جدول (4-11) ضریب همبستگی بین فرسودگی شغلی و رفتار ضد شهروندی.. 98
جدول (4-12) ضریب همبستگی بین خستگی (تحلیل عاطفی) کارکنان و رفتار ضد شهروندی.. 99
جدول (4-13) ضریب همبستگی بین از خود بیگانگی (مسخ شخصیت) و رفتار ضد شهروندی.. 100
جدول (4-14) ضریب همبستگی بین فقدان موفقیت فردی (پیشرفت شخصی) و رفتار ضد شهروندی.. 101
فهرست نمودار
عنوان شماره صفحه
نمودار استوانه ای (4-1) جنسیت پاسخ دهندگان.. 87
نمودار استوانه ای (4-2) سن پاسخ دهندگان.. 88
نمودار استوانه ای (4-3) تحصیلات پاسخ دهندگان.. 89
نمودار استوانه ای (4-4) سابقه خدمت پاسخ دهندگان.. 90
نمودار (4-5) هیستوگرام فرسودگی شغلی.. 91
نمودار (4-7) هیستوگرام از خود بیگانگی.. 92
نمودار (4-8) هیستوگرام فقدان موفقیت فردی.. 93
نمودار (4-6) هیستوگرام خستگی.. 94
نمودار (4-9) هیستوگرام رفتار ضد شهروندی.. 95
چکیده
موضوع این پژوهش بررسی رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با رفتار ضد شهروندی سازمانی شعب بانک توسعه تعاون استان همدان می باشد. محقق در این تحقیق با استفاده از مدل فرسودگی شغلی مزلاچ در سه محور اصلی شامل فقدان موفقیت فردی (پیشرفت شخصی)، از خودبیگانگی (مسخ شخصیت) و خستگی (تحلیل عاطفی)، به فرضیه سازی و بحث و بررسی در رابطه با دو متغیر فرسودگی شغلی کارکنان و رفتار ضد شهروندی سازمانی پرداخته است و در ادامه از روش توصیفی پیمایشی جهت انجام تحقیق و آزمون فرضیات استفاده کرده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شعب بانک توسعه تعاون استان همدان برابر 95 نفر بوده و روش نمونه گیری تصادفی ساده و طبق جدول مورگان حجم نمونه آماری برابر 76 نفر انتخاب گردیده اند.
جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آمار توصیفی و آمار استنباطی و روش ضریب همبستگی اسپیرمن برای آزمون فرضیات استفاده شده است. بررسی نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تحقیق مورد پذیرش قرار گرفته اند که ضریب همبستگی بین خستگی (تحلیل عاطفی) کارکنان و رفتار ضد شهروندی سازمانی شعب بانک توسعه تعاون استان همدان بالاترین میزان ضریب همبستگی بین کلیه فرضیات تحقیق را به اندازه 633/0 به خود اختصاص داده بود. در انتهای تحقیق نیز با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات، محقق پیشنهاداتی ارائه کرده است.
کلمات کلیدی: فرسودگی شغلی کارکنان، فقدان موفقیت فردی (پیشرفت شخصی)، از خودبیگانگی (مسخ شخصیت)، خستگی (تحلیل عاطفی) و رفتار ضد شهروندی سازمانی
1-1 مقدمه
در دنیای کنونی نیروی انسانی مهمترین عامل رشد و ماندگاری و مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها به شمار می رود، اما چه نیروی انسانی ای؟ نیروی انسانی تحلیل رفته[1]، فرسوده و ناراضی یا نیروی
ضرورت و اهمیت تحقیق. 5
اهداف تحقیق. 7
فرضیه های تحقیق. 8
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 8
فصل دوم. 1
مقدمه 2
بخش اول : ادبیات تحقیق. 3
مبحث اول : باورهای غیرمنطقی. 3
مفهوم باورهای غیرمنطقی. 4
مفاهیم بنیادی نظریه الیس… 8
ریشه مشکلات هیجانی و فرآیند درمان. 10
صورت کلی باورهای غیرمنطقی. 11
شیوه ارزیابی تفکر غیرمنطقی. 18
رویکرد درمانی منطقی، هیجانی الیس (RET) 20
اساس نظریه الیس… 22
انواع باورهای غیرمنطقی. 23
مبحث دوم : رضایت زناشویی. 29
تعریف رضایت زناشویی. 37
عوامل موثر دررضایت زناشویی. 39
تأثیر رضایت زناشویی بر فرزندان. 48
سازگاری ازدواج. 50
حوزه های سازگاری در ازدواج. 51
مدیریت هیجان و تأثیر آن بر زندگی زناشویی. 54
ادراک هیجانی و روابط زوجین. 55
جنسیت و هیجان. 56
بخش دوم: پیشینه تحقیق. 58
فصل سوم. 1
مقدمه 2
روش تحقیق. 2
جامعه آماری. 2
حجم نمونه 3
روش نمونه گیری. 3
متغیرهای تحقیق. 7
روش آماری. 7
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 7
فصل چهارم. 1
1-4. مقدمه 2
2-4. مشخصات عمومی پاسخگویان: 2
4-2-1. جنسیت پاسخگویان. 2
4-2-2. سن پاسخگویان. 3
4-3. نتیجه سنجش متغیرهای تحقیق. 4
1-4-3. نتیجه سنجش متغیر مستقل تحقیق: میزان باورهای غیر منطقی دانشجویان. 4
2-4-3. نتیجه سنجش متغیر وابسته تحقیق: میزان رضایت زناشویی دانشجویان. 5
4-4. تحلیل اطلاعات: نتیجه سنجش فرضیه ها: 6
2-4-4: آزمون فرضیه ی دوم پژوهش: 7
3-4-4: آزمون فرضیه ی سوم پژوهش: 8
4-4-4: آزمون فرضیه ی چهارم پژوهش: 9
5-4-4: آزمون فرضیه ی پنجم پژوهش: 10
فصل پنجم. 1
مقدمه 2
خلاصه ی نتایج تحقیق. 3
بحث در نتایج فرضیه های تحقیق. 3
پیشنهادات تحقیق. 5
محدودیت های پژوهش… 5
منابع و مآخذ. 1
منابع فارسی.. 2
این مطلب را هم بخوانید :
منبع اینترنتی http://WWW.magiran.com.. 4
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 1-4 : توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان 79
جدول 2-4 : توصیف اطلاعات مربوط به سن پاسخگویان 79
جدول 3-4 : توزیع فراوانی میزان باورهای غیرمنطقی پاسخگویان 80
جدول 4-4 : توزیع فراوانی میزان رضایت زناشویی پاسخگویان 81
جدول 5-4 : سنجش میزان ارتباط بین باورهای غیرمنطقی و رضایت زناشویی دانشجویان 82
جدول 6-4 : سنجش میزان ارتباط بین باورهای غیرمنطقی و سن دانشجویان 83
جدول 7-4 : سنجش میزان ارتباط بین رضایت زناشویی و سن دانشجویان 84
جدول 8-4 : سنجش تفاوت میزان تفکرغیرمنطقی دانشجویان زن و مرد 86
جدول 9-4 : سنجش تفاوت میزان رضایت زناشویی زن و مرد 87
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 1-4 : درصد فراوانی جنسیت پاسخگویان 79
نمودار 2-4 : درصد فراوانی سن پاسخگویان. 80
نمودار 3-4 : درصد فراوانی میزان باورهای غیرمنطقی پاسخگویان 81
نمودار 4-4 : درصد فراوانی میزان رضایت زناشویی پاسخگویان 82
چکیده ی تحقیق:
این پژوهش با عنوان «بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی بر رضایت زناشویی دانشجویان متاهل رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور واحد ملایر درسال تحصیلی 94-1393» با اهداف کلی فوق وبا 5 هدف جزئی انجام شده است. روش آن توصیفی از نوع زمینه ای می باشد. جامعه ی آماری تحقیق شامل دانشجویان متأهل رشته ی روانشناسی دانشگاه پیام نور واحد ملایر در سال تحصیلی 94-1393 می باشند که در مجموع 239 نفر هستند.از بین این افراد با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده تعداد100 نفر به عنوان نمونه های آماری انتخاب گردیدند. حجم نمونه ای این تحقیق با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه ی کرجسی و مورگان مشخص شده است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسش نامه های استاندارد تفکر غیرمنطقی جونز با 40سوال دوگزینه ای است.کلیه اطلاعات و یافته های تحقیق توسط نرم افزار SPSS آنالیز وتجزیه وتحلیل شده است. آزمون های بکاربرده شده در این تحقیق، آزمون های همبستگی پیرسون و t-test گروه های مستقل می باشد.
نتیجه ی سنجش فرضیه ها به شرح زیر می باشد :
2-بین تفکر غیر منطقی وسن دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد.
3-بین رضایت زناشویی وسن دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد.
4-بین میزان تفکر غیرمنطقی دانشجویان زن ومرد تفاوت معنادار وجود ندارد.
5- بین میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد.
کلید واژه ها :
«تفکرغیرمنطقی، رضایت زناشویی»
برای دستیابی به حقایق، آدمی فطرتا کنجکاو آفریده شده و تمایلات طبیعی او بر آن است که هرچه بیشتر بتواند حقایق را کشف و رابطه ها را معلوم و مشخص نماید، زیرا انسان برای پاسخ دادن به امیال فطری خود همیشه به تحقیق مبادرت ورزیده یعنی در واقع پژوهش را می توان کوشش های سازمان یافته و منظمی در نظر داشت که پژوهشگر را در دستیابی به حقایق و روشن نمودن حقایق یک موضوع یاری می نماید (زارعی، 1388، ص 2).
آلبرت الیس[1] گروهی از باورهای غیر منطقی را مسبب مشکلات رفتاری می داند. وی متوسل شدن به این عقاید را زمینه ی اضطراب می داند. آلپورت[2] یکی از نخستین روانشناسانی بود که توجه خود را به شخصیت سالم معطوف داشت. از نطر وی افراد سالم در سطح معقول وآگاه عمل می کنند، از قید وبند های گذشته آزادند واز نیروهایی که آنها را هدایت می کند کاملا آگاه اند و میتوانند بر آنها چیره شوند(میلانی فر،1386،ص26).
رضایت زناشویی،انطباق بین وضعیتی که مورد انتظار است می باشد. گبق این تعریف رضایت زناشویی وقتی وجود دارد که وضعیت موجود فرد در روابط زناشویی با وضعیت مورد انتظار فرد منطبق باشد. خانه ای که آرامشگاه است، مناسب ترین سکوی اعتلای وجود است و همسری که آرامش بخش است و مطلوب ترین همدل و همراه می باشد. آرامش خاطر و آسایش روان همسران زمانی به شایستگی فراهم می گردد که ارتباط متقابل ایشان بر پایه محبت، عطوفت، مهربانی و گذشت استوار باشد.
بنابراین سلامت وسعادت جامعه به سلامت و پویایی نظام خانواده وابسته است وسلامت وتعادل وتعالی نظام خانواده نیز به کیفیت روابط زن و شوهر، والدین و فرزندان بستگی دارد
(عیسایی، 1387ص 3).
همچنان که الیس اشاره کرد تفکر منطقی بقای فرد را تضمین میکند. در این راستا مسأله اصلی واساسی آن است که پژوهشگر بتواند میزان تأثیر تفکرات غیر منطقی را و جهت رشد تفکر منطقی که باعث سلامت و رشد شخصیت جامعه می شود، و نیز افزایش رضایت زناشویی دانشجویان گامی هر چند کوچک بردارد.
در پژوهش حاضر که موضوع آن بر اساس علاقه و تجارب شخصی انتخاب شده است، میزان تأثیر تفکر غیر منطقی بر رضایت زناشویی دانشجویان متأهل رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور واحد ملایر مورد سنجش قرار می دهد.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه. 2
1-2-تعریف فاضلاب… 3
1-2-1-انواع فاضلاب… 3
1-3-تعریف فاضلاب صنعتی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 4
1-3-1-آلودگی ناشی از پسابهای بخش صنعت……………………………………………………………………………………………… 4
1-4-خصوصیات فاضلاب……………………………………………………………………………………………………………………………………. 5
1-4-1-کمیت فاضلاب………………………………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-4-2-خصوصیات فیزیکی فاضلاب……………………………………………………………………………………………………………………. 5
1-4-3-خصوصیات شیمیایی فاضلاب…………………………………………………………………………………………………………………… 5
1-4-4-مراحل تصفیه فاضلاب……………………………………………………………………………………………………………………………… 6
1-4-4-1-تصفیه اولیه فاضلاب…………………………………………………………………………………………………………………………….. 6
1-4-4-2-تصفیه ثانویه فاضلاب……………………………………………………………………………………………………………….. 7
1-4-4-2-1-فرآیند لجن فعال…………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-4-4-2-2-برکه تثبیت…………………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-4-4-2-3-صافی چکنده…………………………………………………………………………………………………………………. 9
1-4-4-2-4-لاگونهای هوادهی…………………………………………………………………………………………………………. 9
1-4-4-2-5-تماس دهنده زیستی دوار (RBC)……………………………………………………………………………………. 10
1-4-4-2-6-فرآیندهای تصفیه هوازی رشد معلق…………………………………………………………………………………. 10
1-4-4-3-تصفیه پیشرفته فاضلاب…………………………………………………………………………………………………………….. 11
1-5-مشخصات فاضلاب صنایع لبنی……………………………………………………………………………………………………………………… 11
1-5-1-بررسی روشهای مختلف تصفیه زیستی جهت حذف بار آلودگی از فاضلاب کارخانجات لبنی…………………. 12
1-5-1-1-بررسی روشهای تصفیه زیستی هوازی………………………………………………………………………………………. 12
1-5-1-1-1-برکههای تثبیت………………………………………………………………………………………………………………. 12
1-5-1-1-2-صافی چکنده…………………………………………………………………………………………………………………. 13
1-5-1-1-3-تماس دهندههای زیستی چرخان (RBC)…………………………………………………………………………. 13
1-5-1-1-4-سیستم لجن فعال……………………………………………………………………………………………………………. 13
1-5-1-2-تصفیه بیهوازی صنایع غذایی…………………………………………………………………………………………………… 14
1-6-بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 14
1-7-اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 15
ادامهی فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
1-7-1-هدف کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 15
1-7-2-اهداف جزیی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
1-8-فرضیهها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 16
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1-بررسی مطالعات انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………………………………………………. 18
2-2-بررسی مطالعات انجام شده در خارج از کشور……………………………………………………………………………………………….. 21
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1-روش اجرای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………… 29
3-1-1-وسایل کار…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 30
3-1-2-تعریف نمونه……………………………………………………………………………………………………………………………………… 30
3-2-آزمایش BOD……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 30
3-2-1-اندازهگیری غلظت BOD5 در آزمایشگاه…………………………………………………………………………………………………….. 31
3-3-آزمایش COD……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 31
3-4-اندازهگیری COD در آزمایشگاه…………………………………………………………………………………………………………………….. 32
3-5-اندازهگیری pH…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 32
3-6-جامدات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 33
3-6-1-اندازهگیری TSS………………………………………………………………………………………………………………………………… 33
3-6-2-اندازهگیری نیترات…………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
3-6-3-اندازهگیری فسفات…………………………………………………………………………………………………………………………….. 34
3-7-روش پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………….. 34
این مطلب را هم بخوانید :
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
4-1-1-بخش اول: آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………… 37
4-1-2-بخش دوم: بررسی نرمال بودن دادهها (به تفکیک ورودی، خروجی و فصل) ………………………………………….. 42
4-1-3-بخش سوم تحلیل دادهها…………………………………………………………………………………………………………………….. 43
4-1-3-1-مقایسه میانگین غلظت COD خروجی فصل بهار و تابستان با استاندارد مصرف کشاورزی و آبیاری 43
4-1-3-2-مقایسه میانگین غلظت BOD5 خروجی فصل بهار و تابستان با استاندارد مصرف کشاورزی و آبیاری 44
4-1-3-3-مقایسه میانگین غلظت TSS خروجی فصل بهار و تابستان با استاندارد مصرف کشاورزی و آبیاری 45
4-1-3-4-مقایسه میانگین غلظت pH خروجی فصل بهار و تابستان با استاندارد مصرف کشاورزی و آبیاری 46
ادامهی فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
4-1-3-5-بررسی معنیداری اختلاف بین BOD5 ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب…………………………. 47
4-1-3-6-بررسی معنیداری اختلاف بین COD ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب ………………………….. 47
4-1-3-7-بررسی معنیداری اختلاف بین TSS ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب…………………………….. 48
4-1-3-8-بررسی معنیداری اختلاف بین TDS ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب……………………………. 49
4-1-3-9-بررسی معنیداری اختلاف بین PO4 ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب……………………………… 50
4-1-3-10-بررسی معنیداری اختلاف بین pH ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب …………………………… 51
4-1-3-11-بررسی راندمان سیستم تصفیه قاضلاب کارخانه پلاره در حذف موادآلودهکننده از فاضلاب 52
4-1-3-12-بررسی همبستگی بین پارامترهای مورد مطالعه با یکدیگر…………………………………………………………… 54
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1-پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 64
منابع و مآخذ
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول4-1:میانگین غلظت پارامترهای اندازهگیری شده در فاضلاب ورودی در فصل بهار………………………………………….. 38
جدول4-2:میانگین غلظت پارامترهای اندازهگیری شده در فاضلاب خروجی در فصل بهار………………………………………… 39
جدول4-3:میانگین غلظت پارامترهای اندازهگیری شده در فاضلاب ورودی در فصل تابستان……………………………………… 40
جدول4-4:میانگین غلظت پارامترهای اندازهگیری شده درفاضلاب خروجی در فصل تابستان…………………………………….. 41
جدول4-5:نتایج بررسی نرمالبودن غلظت پارامترهای اندازهگیریشده در فاضلاب خروجی فصل بهار………………………… 42
جدول4-6:نتایج بررسی نرمال بودن غلظت پارامترهای اندازهگیری شده در فاضلاب خروجی فصل تابستان…………………. 43
جدول4-7:مقایسه میانگین COD خروجی فصل بهار و تابستان با استاندارد مصارف کشاورزی و آبیاری………………………. 44
جدول4-8:مقایسه میانگین BOD5 خروجی فصل بهار و تابستان با استاندارد مصارف کشاورزی و آبیاری بر حسب میلیگرم در لیتر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 45
جدول4-9:مقایسه میانگین TSS خروجی فصل بهار و تابستان با استاندارد مصارف کشاورزی و آبیاری بر حسب میلیگرم در لیتر 45
جدول4-10: مقایسه میانگین pH خروجی فصل بهار با استاندارد مصارف کشاورزی و آبیاری بر حسب میلیگرم در لیتر. 46
جدول4-11: مقایسه میانگین pH خروجی فصل بهار با استاندارد مصارف کشاورزی و آبیاری بر حسب میلیگرم در لیتر. 46
جدول4-12: : بررسی معنیداری اختلاف BOD5 ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب فصل بهار و تابستان…………. 47
جدول4-13 بررسی معنیداری اختلاف COD ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب فصل بهار و تابستان…………….. 48
جدول4-14: بررسی معنیداری اختلاف TSS ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب فصل بهار و تابستان……………… 49
جدول4-15 بررسی معنیداری اختلاف TDS ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب فصل بهار و تابستان……………… 50
جدول4-16: بررسی معنیداری اختلاف PO4 ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب فصل بهار و تابستان………………. 51
جدول4-17: بررسی معنیداری اختلاف pH ورودی و خروجی سیستم تصفیه فاضلاب فصل بهار و تابستان…….. …………52
جدول4-18: بررسی راندمان سیستم تصفیه قاضلاب کارخانه پلاره در حذف پارامترهای اندازهگیری شده از فاضلاب…… 53
جدول4-19: بررسی همبستگی بین پارامترهای مورد مطالعه با یکدیگر………………………………………………………………………. 54
فهرست تصاویر
عنوان شماره صفحه
تصویر3-1: مراحل نمونهبرداری از سیستم تصفیه فاضلاب کارخانه پلاره…………………………………………………………………… 35
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش… 6
1-4. فرضیهها 7
1-5. اهداف پژوهش… 7
1-6. پرسشهای پژوهش… 9
1-7. متغیرهای پژوهش… 9
فصل2 : مبانی نظری پژوهش
2-1. مقدمه. 16
2-2. برند. 17
2-3. اعتماد به برند. 22
2-4. ارزش ویژه برند. 23
2-5. پارامترهای موثر بر ارزش ویژه برند. 25
2-6. دانش برند. 38
2-7. وفاداری به برند. 39
2-8. رابطه با برند. 40
2-9. برند و مشخصه های آن. 40
2-10. برندسازی.. 42
2-11. ویژگی های یک برند خوب.. 43
2-12. آمیزه بازاریابی.. 48
2-13. آمیخته تبلیغات.. 48
2-14. سوابق مرتبط.. 49
فصل3 : روش پژوهش
3-1. مقدمه. 53
3-2. روش پژوهش… 53
3-3. جامعه آماری.. 55
3-4. نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 55
3-5. ابزار گردآوری دادهها 56
3-6. اعتبار و روایی.. 56
3-7. متغیرهای تحقیق، نحوه اندازهگیری آن ها و مدل های آماری جهت آزمون فرضیات.. 57
3-7-1. متغیرهای مستقل.. 57
3-7-2. متغیر اصلی یا وابسته. 57
3-8. چگونگی جمعآوری دادهها 58
3-9. روشهای آماری.. 58
3-10. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 59
فصل4 : تجزیه و تحلیل یافته ها
4-1. مقدمه. 60
4-2. توصیف دادهها 61
4-2-1. وضعیت آزمودنیها بر حسب نوع فروشگاه 61
4-2-2. وضعیت آزمودنیها بر حسب جنسیت… 62
4-3. تحلیل دادهها 63
4-3-1. بررسی نرمال بودن دادهها 64
4-3-2. ادراک مشتری از هزینه تبلیغات بر کیفیت ادراک شده تاثیر معنیداری دارد. 65
4-3-3. ادراک مشتری از هزینه تبلیغات بر شناخت برند تاثیر معنیداری دارد. 67
4-3-4. ادراک مشتری از هزینه تبلیغات بر تداعی برند تاثیر معنیداری دارد. 69
4-3-5. نگرش افراد نسبت به تبلیغات بر کیفیت ادراک شده تاثیر معنیداری دارد. 71
4-3-6. نگرش افراد نسبت به تبلیغات بر شناخت برند تاثیر معنیداری دارد. 72
4-3-7. نگرش افراد نسبت به تبلیغات بر تداعی برند تاثیر معنیداری دارد. 74
4-3-8. ادراک مشتری از ترفیعات پولی بر کیفیت ادراک شده تاثیر معنیداری دارد. 76
4-3-9. ادراک مشتری از ترفیعات پولی بر تداعی برند تاثیر معنیداری دارد. 78
4-3-10. ادراک مشتری از ترفیعات غیرپولی بر کیفیت ادراک شده تاثیر معنیداری دارد. 80
4-3-11. ادراک مشتری از ترفیعات غیرپولی بر تداعی برند تاثیر معنیداری دارد. 81
4-3-12. شناخت برند بر کیفیت ادراک شده تاثیر معنیداری دارد. 83
4-3-13. شناخت برند بر تداعی برند تاثیر معنیداری دارد. 85
4-3-14. کیفیت ادراک شده بر وفاداری مشتریان تاثیر معنیداری دارد. 87
4-3-15. تداعی برند بر وفاداری مشتریان تاثیر معنیداری دارد. 89
فصل5 : نتیجه گیری
5-1. مقدمه. 92
این مطلب را هم بخوانید :
5-2. بحث در یافتهها 93
5-3. پیشنهادهای تحقیق.. 97
5-3-1. پیشنهادهای کاربردی.. 97
5-3-2. پیشنهادهای پژوهشی.. 98
5-4. محدودیتهای تحقیق.. 99
منابع. 99
پیوست… 100
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول2-1. دیدگاههای مختلف در تعاریف برند. 23
جدول4-1. جامعه آزمودنی این پژوهش بر حسب نوع فروشگاه 61
جدول4-2. جامعه آزمودنی این پژوهش بر حسب جنسیت… 62
جدول4-3. آزمون کلموگرف – اسمیرنوف نرمال بودن داده ها 65
جدول4-4. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 66
جدول4-5. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 66
جدول4-6. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 67
جدول4-7. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 67
جدول4-8. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 68
جدول4-9. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 68
جدول4-10. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 69
جدول4-11. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 70
جدول4-12. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 70
جدول4-13. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 71
جدول4-14. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 71
جدول4-15. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 72
جدول4-16. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 73
جدول4-17. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 73
جدول4-18. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 74
جدول4-19. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 74
جدول4-20. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 75
جدول4-21. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 76
جدول4-22. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 76
جدول4-23. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 77
جدول4-24. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 77
جدول4-25. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 78
جدول4-26. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 79
جدول4-27. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 79
جدول4-28. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 80
جدول4-29. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 80
جدول4-30. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 81
جدول4-31. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 82
جدول4-32. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 82
جدول4-33. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 83
جدول4-34. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 83
جدول4-35. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 84
جدول4-36. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 85
جدول4-37. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 85
جدول4-38. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 86
جدول4-39. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 86
جدول4-40. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 87
جدول4-41. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 88
جدول4-42. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 88
جدول4-43. میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته. 89
جدول4-44. آنالیز واریانس برای معنادار بودن رگرسیون در رگرسیون خطی.. 90
جدول4-45. آزمون ضرایب خط رگرسیونی.. 90
امروزه سازمانها با رقابتی شدن بازارها و تغییرات پیوسته محیط، به این واقعیت پی بردهاند که دیگر مانند گذشته با یک نظام اقتصادی رو به گسترش و بازارهای در حال رشد روبرو نیستند. لذا هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد و برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار باید مبارزه کرد. گرچه بازاریابان تا دیروز تنها در اندیشه یافتن مشتریان جدید بودند ولی در دیدگاه امروز، بازاریابی یعنی کشف یک نیاز، تلاش در جهت برآورده کردن آن و استمرار در تلاش. امروزه متعهد کردن مشتری جایگاه ویژهای پیدا کرده و رشد دادن مشتری یعنی توجه به رضایتمندی، ارتباط موثر با وی و سنجش کیفیت از دیدگاه وی که باعث میشود مشتریان یک سازمان در داخل همکار و در خارج از سازمان حامی و طرفدار سازمان باشند. لذا فقط مشتریانی که احساس تعلق خاطر و تعلق قلبی پیدا کرده و سودآوری و عمر طولانی دارند برای سازمانها سرمایه به شمار میروند (تقی زاده، 1390).
در بازاریابی مصرف کننده، برندها غالباً نقطه آغاز تمایز بین پیشنهادهای رقابتی بودهاند، به طوری که در موفقیت سازمانها میتوانند حیاتی باشند. لذا بسیار مهم است که مدیریت برندها به صورت استراتژیک انجام گردد (فراهانی، 1392).