1-7 تعاریف متغیر ها : 11
1-7-1 تعریف لغوی شخصیت: 11
1-7-2 تعریف نظری شخصیت: 12
1-7-4 تعریف لغوی فرسودگی شغلی: 12
1-7-5 تعریف نظری فرسودگی شغلی: 12
1-7-6 تعریف عملیاتی فرسودگی شغلی: 12
فصل دوم 14
2-1 مقدمه: 15
2-2 شخصیت: 16
2-3 مفهوم شخصیت: 17
2-4شخصیت از لحاظ ریشه و واژه: 18
2-5شخصیت از دیدگاه مردم: 18
2-6 شخصیت از دیدگاه روانشناسی: 19
2-7 شخصیت از دیدگاه نظریه پردازان : 19
2-8 ماهیت شخصیت: 21
2-9 اصطلاحات معادل شخصیت : 21
2-10 روان شناسی رشد شخصیت: 22
2-11 اختلالات شخصیت : 23
2-12نظریه ویژگی های شخصیت: 24
2-13 انواع شخصیت از دیدگاه نظریه پردازان : 25
2-13-1 انواع شخصیت از نظر کتل: 25
2-13-2 انواع شخصیت از نظر کرچر: 26
2-13-3انواع شخصیت از نظر آیزنک: 27
2-13-4 انواع شخصیت از نظر بقراط وجالینوس: 28
2-13-5 انواع شخصیت از نظر یونگ: 29
2-13-6انواع شخصیت از نظر فروید : 30
2-13-7 انواع شخصیت از نظر ویلیام شلدون: 31
2-13-8انواع شخصیت از دیدگاه گلدبرگ : 31
2-13-8-1مروری بر تاریخچه مدل پنج عاملی شخصیت: 32
2-13-8-2آشنایی با پنج عامل بزرگ شخصیت.. 36
2-13-8-3نام گذاری های انواع شخصیت ازنظرگلدبرگ: 38
2-14نتیجه گیری شخصیت: 40
2-15رابطه ویژگی های شخصیتی با فرسودگی شغلی: 41
2-16 تعریف فرسودگی شغلی: 42
2-17 فرسودگی شغلی چیست؟ 43
2-18 علائم ونشانه های فرسودگی شغلی: 44
2-19 نشانگان فرسودگی شغلی: 45
2-20مراحل فرسودگی شغلی مسلچ. 45
2-21نشانه های فرسودگی شغلی موس.. 46
2-22 علل فرسودگی شغلی: 47
2-23مراحل پنج گانه فرسودگی شغلی: 53
2-24 اثرات فرسودگی شغلی: 54
2-25پیشگیری از فرسودگی شغلی: 55
2-26 درمان فرسودگی شغلی: 56
2-27 راه حل های کوتاه مدت برای مقابله با فرسودگی شغلی: 58
2-28راه حل های طولانی مدت برای مقابله با فرسودگی شغلی: 59
2-29 نتیجه گیری فرسودگی شغلی : 60
2-30 پیشینه پژوهش: 61
فصل سوم 66
3-1 مقدمه: 67
3-2 روش پژوهش: 67
3-3 جامعه آماری: 67
3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری و نمونه آماری: 68
3-5 ابزار گرد آوری داده ها: 68
3-5-1 پرسشنامه مسلچ: 68
3-5-2 پرسشنامه شخصیت گلدبرگ: 71
این مطلب را هم بخوانید :
3-6 اعتبار و پایایی و روایی پرسشنامه شخصیت: 72
3-7 روش جمع آوری اطلاعات: 73
3-8 روش اجرا: 74
3-9 روش آماری تحلیل داده ها: 75
فصل چهارم 76
4-2یافته های توصیفی. 77
4-3 یافته های مربوط به فرضیه ها 79
فصل پنجم. 84
5-1 مقدمه 85
5-2 بحث و نتیجه گیری. 85
5-3 محدودیت ها و پیشنهادات. 90
5-3-1 محدودیت ها 90
5-3-2 پیشنهادات. 90
5-3-2-1پیشنهادات کاربردی. 90
5-3-2-2 پیشنهادات پژوهشی. 91
منابع و مأخذ. 92
پیوست ها 96
فهرست جدولها
عنوان شماره صفحه
جدول 2-1:نشانه های فرسودگی شغلی موس…. 45
جدول 2-2:عوامل فشار روانی.. 47
جدول 4-1: میانگین و انحراف استاندارد ابعاد شخصیتی در معلمان زن دوره ابتدایی.. 76
جدول 4-2: میانگین و انحراف استاندارد فرسودگی شغلی و ابعاد آن.. 76
جدول 4-3: نتایج آزمون گلموگروف-اسمیرنف جهت نرمال یا غیرنرمال بودن توزیع ابعاد ویژگی های شخصیتی.. 77
جدول 4-4: نتایج آزمون گلموگروف-اسمیرنف جهت نرمال یا غیرنرمال بودن فرسودگی شغلی و ابعاد آن.. 77
جدول 4-5: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه برونگرایی با فرسودگی شغلی و ابعاد آن در معلمان.. 78
جدول 4-6: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه پایداری هیجانی با فرسودگی شغلی و ابعاد آن در معلمان 79
جدول 4-7: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه گشودگی به تجربه با فرسودگی شغلی و ابعاد آن در معلمان 79
جدول 4-8: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه توافق با فرسودگی شغلی و ابعاد آن در معلمان.. 80
جدول 4-9: نتایج همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه وظیفه شناسی با فرسودگی شغلی و ابعاد آن در معلمان.. 81
فهرست شکلها
عنوان شماره صفحه
شکل 2-1ابعاد شخصیتی گلدبرگ… 35
شکل 2-2برخی از علل اصلی فرسودگی شغلی.. 51
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با فرسودگی شغلی معلمان زن دوره ابتدایی منطقه سامن بود.
جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان زن دوره ابتدایی منطقه سامن تشکیل می داد که 90نفر آنهابه عنوان نمونه آماری انتخاب شده و از این تعداد 75نفر به پرسشنامه ها پاسخ داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .
روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود که اطلاعات آن به صورت میدانی وکتابخانه ای جمع آوری شده و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مسلچ برای تحلیل رفتگی شغلی از پرسشنامه گلدبرگ برای ابعاد شخصیت استفاده شده است.
نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین برون گرایی با خستگی شغلی، بین گشودگی به تجربه با مسخ شخصیت، فقدان موفقیت فردی و فرسودگی شغلی، بین توافق با مسخ شخصیت، فقدان موفقیت فردی و فرسودگی شغلی رابطه منفی معنی دار وجود داشت. ودر سایر موارد ارتباط معناداری مشاهده نشد.
استفاده از نتایج به دست آمده می تواند در طراحی مداخله های پیشگیری از فرسودگی شغلی به صورت مستقیم وغیر مستقیم نقش موثری داشته باشد
کلید واژه ها:ابعاد شخصیت،فرسودگی شغلی،معلمان زن دوره آموزش ابتدایی منطقه سامن
کلیات پژوهش
شخصیت نقش تعیین کننده ای بر رفتار مشهود و آشکارفرد دارد آلپورت[1] شخصیت را سازمان پویای نظام های روانی فیزیولوژیکی درون فرد تعریف می کند که سازگاری منحصر به فرد او را نسبت به جهان تعیین می کند. هیلگار[2] شخصیت را الگوی معینی از رفتار و شیوه های تفکر تعریف می کند که سازگاری فرد را با محیط تعیین می نماید.مدل پنج عاملی شخصیت یکی از مسلط ترین و تاریخی ترین مدل های ساختار شخصیت است و بسیاری از روانشناسان بیان کرده اند که مدل پنج عاملی بسیاری از متغیرهای شخصیت را در بر میگیرد.مطابق نظر مکدونالد[3] (1993) این مدل ابتدا توسط گالتن [4](1884) مطرح شد. پنج عاملی که در مطالعات انجام شده به وفور آمده اند،عبارتند از:( ثبات هیجانی،برونگرایی،گشودگی به تجربه،همسازی و وظیفه شناسی).
بدیهی است که بخش زیادی از زندگی بزرگسالان صرف کار می شود و به نظر می رسد که فعالیت کاری از نظر سلامت روانی شخص،فعالیتی مهم به شمار می رود و حتی برای بسیاری از مردم عامل رضایت از زندگی می باشد. کار صرف نظر از تامین مالی می تواند برخی از نیازهای اساسی نظیر تحرک روانی و بدنی تماس اجتماعی،احساس خود ارزشی، اعتماد و توانمندی را ارضا کند با این وجود
ضریب تغییرات——14
مفروضات اصلی تصمیمات از نظر ریسک———–15
ریسک و فرآیند بودجه بندی———بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد–———-16
روش تعدیل نرخ ارز—-17
روش معادل اطمینان————— —-19
ابزار های سنجش ریسک اوراق قرضه————-21
دیرش————-22
همگرایی (تحدیب) —-25
رابطه مدیریت ریسک وارزش شرکت————–26
ابزارهای مناسب مدیریت ریسک مالی————-27
چکیده:
در سرمایه گذاری مالی با ریسک های مواجه هستیم که این ریسک ها باید با مدیریت ریسک کاهش یابدمدیریت پروژه وظیفه ای پیچیده است که پیچیدگی آن به بزرگی ابعادکمی و کیفی پروژه دارد. پروژه هادرشرایط کنونی بازاروتجارت درهرلحظه اززمان درمعرض مواجه بابحرانقراردارند. محیط پروژه ها بسیارمتغیر بوده وشرایط عدم قطعیت،بسیارندواین شرایط برای پروژههای بزرگترمشکلترنیزمی گردد. بدون شک،مدیریت صحیح این ریسک ها،پیش بینی ازتسهیل شرایط بحران پروژه ها می باشدوضرورت دستیابی به علوم وابسته وگسترش این علوم،کاملاٌ آشکاراست. این مقاله به فرآیندمدیریت ریسک پروژه پرداخته،فرآیند مدیریت ریسک وابزار های مربوطه می پردازد.هدف مدیریت ریسک کاهش ریسک است نه حذف آن
کلید واژه: انواع ریسک، فرآیند مدیریت ریسک، واریانس(ریسک) ،ابزار مشتقه
مقدمه:
ریسک اجتناب ناپذیراست ،اما قوانین رقابتی شرکتهاوسازمانهارامجبورمی سازندتا نگاه دقیق تری به استراتژی مدیریت ریسک داشته باشندوبدین طریق کارایی عملیاتی ومزیت رقابتیشان راافزایش دهند . ریسک محرک قدرتمندی است . امروزه شکست درمدیریت ریسک می تواندسبب ازدست دادن نیروی انسانی حرفهای،ازدست دادن شرکای تجاری وازدست دادن بازاریافرصتهای درآمدزایی وازهمه بدترازدست دادن کامل عملیات کسب وکارشود. هرسازمانی باریسک دست وپنجه نرم می کند،امادرصورت درک ومدیریت درست ریسک،آن ریسک میتواندبه مزیت رقابتی تبدیل شود.
استراتژی سنتی مدیریت ریسک برکنترل ریسک های شناخته شده وناشناخته باهدف به حدقل رساندن احتمال وهزینه روی دادن آن هامتمرکزهستند. امروزه سازمانهای مدیریت ریسک رابعنوان عامل فعال کننده کسب وکارمی دانند. این دیدگاه جدید نه تنهاریسک راتهدیدنمی کند بلکه آنرا فرصت جدیدی تلقی می
کندکه میتوانداهرمی برای ساخت محصولات جدید،خدمات جدید،مدلهای جدیدکسب وکاروراههای جدیدی برای رقابت دربازاراست.
امروزه سازمانهای موفق،استراتژیهایی رامی سازندکه مدیریت ریسک راباریسک،متوازن نمایدتابدین ترتیب نوآوری افزایش یابدودربازارجایگاه ویژه ای برای سازمان ایجادگردد.
تئوری مدیریت ریسک
ریسک چیست:
شدت احتمال =مقدار ریسک
همچنین بیشتر صاحب نظران اقتصادی ریسک را نتیجه نبود اطلاعات کامل میدانند.اقتصاد دانان متعددی,ریسک سرمایه گذاری را معادل پراکندگی بازده دانستند.کینز و هیکس ریسک سرمایه گذاری را احتمال انحراف از میانگین بازده تعریف میکنند. فیبر ریسک را به عنوان “تغییر پذیری در بازده حاصل از سرمایه گذاری یا عدم اطمینان مربوط به بازده یک سرمایه گذاری” تعریف میکنند و امروزه اکثرپژوهشگران ,ریسک یک سرمایه گذاری را با “تغیرات نرخ بازده “مرتبط
این مطلب را هم بخوانید :
قدرت بک لینک ها را دستکم نگیرید! میدانند.یعنی هر قدر بازده یک قلم سرمایه گذاری بیشتر تغییر کند ,سرمایه گذاری مزبور ریسک بیشتری داردیا به بیان دیگر ریسک از تفاوت بین نرخ بازده واقعی از نرخ بازده مورد انتظاره
.
انواع ریسک:
1-4-2- اهداف اختصاصی……………………………………..13
1-5- فرضیههای تحقیق……………………………………….14
1-6- پیش فرضهای تحقیق……………………………………….14
1-7- قلمرو و محدودیتهای تحقیق ……………………………………………15
1-7-1- قلمرو تحقیق………………………………………..15
1-7-2- محدودیتهای تحقیق………………………………………..15
1-8- تعریف مفهومی واژهها………………………………………15
فصلدوم : مبانی نظری وپیشینه تحقیق………………………………………..18
مقدمه……………………………………….19
تعاریف مهارتهای بنیادی………………………………………19
کودکی و اهمیت آن در یادگیری مهارتهای بنیادی………………………………………20
مهارت بنیادی دویدن……………………………………….21
تعاریف دویدن………………………………………21
بهبودهای انتخاب شده از الگوی دویدن ……………………………………………24
مراحل شناخته شده در مهارت دویدن ………………………………………….. 28
توالی رشدی دویدن ………………………………………….. 29
مهارت بنیادی دریافت کردن………………………………………..32
شکل پیشرفته مهارت بنیادی دریافت کردن ……………………………………………. 34
توالی رشدی دریافت کردن………………………………………..55
اصول مکانیکی مهم در مهارت بنیادی دریافت کردن………………………………………. 55
عوامل موثر بر عملکرد دریافت کردن………………………………………..35
مهارت بنیادی پریدن……………………………………….38
انواع پریدنها……………………………………..39
ویژگیهای پریدن ابتدایی …………………………………………..41
توالی رشدی پرش افقی……………………………………….43
مهارت بنیادی دریبل کردن……………………………………….46
توالی رشدی دریبل کردن …………………………………………..47
پیشینه……………………………………..49
تحقیقات خارج از کشور……………………………………….50
تحقیقات داخل کشور……………………………………….55
فصل سوم: روش شناسی تحقیق …………………………………………..57
نوع مطالعه …………………………………………..58
جامعه و نمونه آماری………………………………………58
ابزار گرد آوری اطلاعات……………………………………..58
ابزلر مطالعه و روایی………………………………………59
روش انجام تحقیق …………………………………………..60
روش تحلیل داده ها…………………………………………60
فصل چهارم:یافته های آماری …………………………………………..61
توصیف آماری داده ها به دیت آنده……………………………………….64
آمار تحلیلی………………………………………67
آزمون کولموگروف-اسمیرونف برای نرمال بودن………………………………………67
آزمون فرضیه های پژوهش …………………………………………..70
نتایج آزمون یومان-ویتنی در الگوی دویدن………………………………………72
نتایج آزمون یومان ویتنی در الگوی پرش جفت………………………………………..74
نتایج آزمون یومان ویتنی در الکوی دریبل کردن……………………………………….76
نتایج آزمون یومان ویتنی در الگوی گرفتن………………………………………..77
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری………………………………………..78
خلاصه تحقیق………………………………………..78
نتایج و یافته های تحقیق………………………………………..81
بحث و نتیجه گیری………………………………………..83
پیشنهادات……………………………………87
پیشنهاد کاربردی ……………………………………………87
پیشنهاد پژوهشی…………………………………….….87
چکیده:
این مطلب را هم بخوانید :
هدف از این تحقیق مقایسه الگوهای بنیادی دختر و پسر 7 و 8 ساله در شهر و روستا بود. در این تحقیق 50 دانش آموز دختر و 55دانش آموز پسر در شهر و 45 دانش آموز دختر و 50 دانش آموز پسر در روستا و مجموع 200 دانش آموز به صورت نمونه آماری انتخاب شدند.
محقق 4 مدرسه را 2تا در شهر و 2 مدرسه در روستا را انتخاب نموده و تعداد 100 دانش آموز پسر ودختر از روستاهای شهرستان ملایر منطقه سامن و 100 دانش آموز پسر و دختر از شهرستان ملایر مورد ارزیابی رشد حرکتی قرار گرفته داده شده است.ابزار ارزیابی این مطالعه شامل آزمون رشد حرکتی اولریخ بود که جهت ارزیابی مهارت های جابجایی و کنترل شی مورد استفاده قرار می گیرد.
اطلاعات پژوهش از طریق فیلمبرداری مهارتهای مورد نظراز سه زاویه رو به رو – پهلو و پشت جمع آوری شد. الگوی دویدن- پرش جفت – دریبل کردن و دریافت کردن با توجه به نتایج آزمون یومان ویتنی ارزیابی شد.
نتایج تحقیق نشان داد که رشد الگوهای بنیادی در پسران پیشرفته تر از دختران است و کودکان روستایی در مهارت دویدن در مقایسه با کودکان شهری توانایی حرکتی بالاتری دارند.(0.05p≤)
لغات کلیدی: رشد حرکتی-مهارتهای بنیادی- مهارتهای جابجایی- مهارتهای دستکاری
فصل اول
مقدمه و معرفی
مقدمه
در حقیقت رحمت یک جنبه حیاتی در زندگی است بدون مرحمت نمی توانیم غذا تهیه کنیم وزنده بمانیم بدون دانستن توانایی حرکت به زندگی کردن برای ما غیر ممکن می شود ظرفیت حرکت مسافر امر از راه رفتن ، بازی کردن ویا دستکاری اشیاء است حرکت جنبه اصلی رشد تکاملی ما است حرکت جنبه اصلی رشد تکاملی ما است اهمیت آن کمتر از تکامل توانایی های عقلانی وعاطفی نیست توانایی شناختی ورشد آن به ما کمک می کند تا برای بقا حرکت لازم را (ساختن سر پناه ساختن ابزار ووسایل ایجاد ارتباط )انجام دهیم تکالیف حرکتی حالتهای مختلفی دارند ،برخی ازآنها انواع حرکات منشاء ژنتیکی (ارثی یا طبق نظر بیولوژیستهای رشد خود متمایز شد ه )دارند مانند به دست آوردن کنترل اندام بدن در انسانها و یا به دست آوردن تواناییدر هزارپا برای به حرکت در آوردن همزمان پاهایش
(اسمیت – لی 20050)
حرکت زندگی است ما را وارادار می کند از رختخواب بیرون آمده به محل کار برویم بازی کنیم بخوریم ونفس بکشیم. شناخت فرایندهایی که باعث هماهنگی و کنترل حرکتی می شوند لازمه فهم چگونگی زندگی است. شناخت اولیه این فرایندها یا علوم پایه راه را برای به کارگیری صحیح و درمان های موثر جهت حل مشکلات هموار می کند. جنبه کاربردی علم رشد حرکتی مفیدترین راه است. مشکلات حرکتی ناشی از عوامل متعددی هستند که ممکن است ذاتی باشند مانند نوزادی که با ناتوانی حرکتی مثل اسپینا بیفیدا (نخاع دو شاخه) متولد می شود یا در اثر آسیبی شدید ویا به مرور زمان با بالا رفتن سن یا فشارهای مداوم به وجود آید نظیر مشکلات وضعیتی در نحوه نشتستن یا راه رفتن. یا می تواند صرفا در حین کسب یک مهارت جدید بروز کند. مثل اجرای حرکت آرابیسک (یا ضربه به توپ گلف).(گالاهو[1]-آزمون[2] 2006)
کنترل حرکتی مطالعه عوامل عصب فیزیولوژیکی است که بر روی حرکت انسان تاثیر گذار است. عصب فیزیولوژیکی به عملکرد بدن انسان علی الخصوص در رابطه با سیستم عصبی اشاره دارد. سیستم عصبی اهمیت خاصی در ایجاد حرکت انسان دارد. زیرا سلولهای عصبی موجب تحریک فیبرهای عضلانی می شوند تا حرکت دلخواه را ایجاد کنند. رشد حرکتی هم به عنوان فرایند رشد در طول حیات انسان قرار گرفته است. در انسان رشد حرکتی چگونگی توسعه حرکت های انسان را از شکل بازتابی و ابتدایی تا رسیدن به شکل ارادی و پیشرفته بررسی می کند. دلایل مختلف مطالعه رشد حرکتی چیست ؟ چرا باید رشد حرکتی را مطالعه کنیم؟ 1. رشد انسان چندین جنبه دارد. علاوه بر تغییرات حرکت انسان تغییرات هوشی اجتماعی و عاطفی نیز رخ می دهد
2.مطالعه روشهای مختلف رشد حرکتی به ما کمکمی کند تا نابهنجاری را شناسایی و آنها را مداوا کنیم
3.دانش رشد حرکتی انسان امکان برقراری و ارائه فعالیت های مناسب رشدی که یادگیری و آموزش بهینه مهارتهای حرکتی را برای افراد تمام سنین و سطوح توانایی ممکن می سازد به وجود می آورد.
(پاینه[3]- ایساکس[4] 2002)
مرحله نخست زندگی با کنترل بدن و مهارتهای چنگ زدن به اشیا شروع می شود وبا اکتساب مهارتهای انتقالی و دستکاری مانند پرتاب کردن اشیا ادامه می یابد. مهارتهای اساسی در دوره کودکی پالایش یافته در توالی ترکیب می شوند تا مهارتهای پیچیده را بوجود آورند. نوجوانان به کسب توالی حرکات ادامه داده قابلیتهای خود را برای سازگاری و انطباق مهارتهای حرکتی با اهداف مورد نظر و شرایط محیطی ارتقا می بخشند. بدن انسان در دوران طفولیت کودکی و نوجوانی در حال رشد وبالیدگی است. درک او از جهان اطرافش عمیقتر شده ظرفیت ذهنی اش با افزایش مهارتهای روانی بیشتر می شود. همچنین با تشکیل روابط جدید مهارتهای اجتماعی تازه ای آموخته می شوند. عملکرد مهارتهای حرکتی بایدبا همه این تغییرات تطبیق یافته شکل پیدا کند. مهارتهای حرکتی به طور معمول در اواخر دوره نوجوانی و در دوره جوانی کامل می شوند.ورزشکاران نخبه عالی نمونه های عالی رشد مهارتهای حرکتی هستند. (هی وود[5] 1383).
وقتی کودکان به سن دو سالگی می رسند یا نزدیک می شوند نزدیک می شوند تغییرات قابل توجهی در چگونگی ارتباط آنها با محیط اطراف را می توان مشاهده کرد. آنها در اواخر دو سالگی در توانایی های حرکتی مقدماتی دوران کودکی تبحر پیدا می کنند. این توانایی های حرکتی اساس رشد حرکتی هر کودک را شکل داده یا الگوهای حرکتی بنیادی اوایل کودکی و مهارتهای حرکتی تخصصی اواخر کودکی و نوجوانی را پالایش می کنند. کودکان به دلیل ناتوانایی های اساسی خود در حرکت آزادانه یا به خاطر محدودیت های مربوط به استفاده از تخت خواب یا اسباب بازی به مدت طولانی بدون حرکت باقی می مانند. اکنون آنها می توانند پتانسیل های حرکتی بدن خود را از طریق حرکت در فضا شناسایی کنند (جابجایی). آنها مجبور نیستند تلاش مداومی در برابر نیروی جاذبه داشته باشند بلکه کنترل فزاینده ای در عضلات خود برای مقابله با نیروی جاذبه کسب می کنند (پایداری). آنها مجبور نیستند حرکات زمخت و بدون تاثیر دسترسی گرفتن و رها کردن اشیاء را که از ویزگی های طفولیت است انجام دهند بلکه توانایی تماس کنترل شده و دقیق با اشیای موجود در محیط پیرامون را به سرعت توسعه می دهند (دستکاری).
کودکان کم سن درگیر فرایند رشد و اصلاح مهارتهای حرکتی بنیادی در گستره وسیع حرکات پایداری جابجایی و دستکاری هستند. به این معنی که آنها باید درگیر یک سری تجارب رشدی هماهنگی شوند که
2-1- زندگی خواجو.. 6
2-2 مرشدان خواجو.. 9
2-3- ممدوحان خواجو.. 10
2-4- خصوصیات شعر خواجو.. 10
2-5- خواجو و حافظ… 12
2-6- سفرهای خواجو.. 14
2-7- نکاتی درباره تخلص خواجو.. 18
2-8- خاندان خواجو.. 19
2-9- القاب خواجوی کرمانی… 20
2-10- اتهام دزدی و جاسوسی به خواجوی کرمانی… 21
2-11- خواجو و شاعران.. 22
2-12 مذهب خواجو.. 27
2-12-1 در مناقب ائمه اطهار (ع). 28
2-13 وفات خواجو.. 28
2-14 مدفن خواجو.. 28
2-15 آثار خواجو.. 29
2-16 بررسی آثار خواجو.. 33
2-17 برخی از ویژگیهای سبکی خواجو.. 38
2-18 خصوصیات و ویژگیهای غزلهای خواجوی کرمانی… 39
2-19- اوزان تازه و نادر در غزلیات خواجوی کرمانی… 43
2-20- وضع سیاسی ایران در قرن هفتم و هشتم.. 46
2-21- فرهنگ و ادب در زمان پادشاهی آل اینجو.. 49
2-22- تحولات قرن هفتم و هشتم.. 50
2-23- شعر فارسی در قرن هفتم و هشتم.. 50
2-24- شعر مدحی و قصاید.. 52
فصل سوم: جامعه شناسی ادبیات
3-1- تعریف و مفهوم ادبیات…. 56
3-2- علوم و فنون ادبی: 58
3-3- تاریخچه ادبیات…. 58
3-4- جامعه شناسی… 60
3-5- تقسیمات جامعه شناسی… 60
3-6- جامعه شناسی ادبیات…. 61
3-7- جامعه شناسی ادبیات به چه کار میآید؟. 64
3-8- انواع بررسیهای جامعه شناسی ادبیات…. 64
3-9- ساختگرایی تکوینی… 66
3-10- تحلیل جامعه ی روزگار خواجوی کرمانی… 69
3-11- نتایج حمله مغولان.. 71
3-12- اثر اوضاع اجتماعی در ادبیات…. 73
فصل چهارم: جامعه شناسی خواجوی کرمانی
4-1- مسایل اجتماعی… 79
4-1-1-آداب تشریفاتی… 79
4-1-1-1- آداب سخن گفتن… 79
4-1-1-2- گذشت و عفو.. 80
4-1-1-3- مدارا با مردم. 80
4-1-1-4- آداب سخن گفتن… 81
4-1-1-5- در نکوهش غرور. 82
4-2- آداب معاشرت…. 84
4-2-1- آزار و اذیت دیگران.. 84
4-2-2-وفای به عهد.. 85
4-3- عدالت، امنیت، فرهنگ….. 85
4-3-1-عدالت…. 85
4-3-2-فرهنگ….. 87
4-3-3-امنیت…. 88
4-4-انتقادات و شکایات…. 89
1-4-4- انتقاد از سخت گیری… 89
4-4-2-طبقه صوفی… 90
این مطلب را هم بخوانید :
4-4-3- شکایت از روزگار. 92
4-5-جشن ها. 95
4-6- آداب و رسوم و انگاره های ملی-مذهبی-عرفانی… 96
4-6-1-اصطلاحات عرفانی… 97
4-6-1-1- مُغ.. 98
4-6-1-2- پیر مغان.. 98
4-6-1-3- کوی مغان.. 99
4-6-1-4- دیر مغان.. 99
4-6-1-5- می مغانه. 100
4-6-1-6- مغبچه. 100
4-6-1-7- خرابات…. 100
4-6-1-8- زرتشت و آتشکده. 102
4-6-2 – انگاره های مذهبی… 103
4-6-2-1- دین و دینداری… 103
4-6-2-2-پیامبران در اشعار خواجوی… 106
4-6-2-1-1- آدم (ع) در غزلیّات خواجوی کرمانی… 106
4-6-2-1-2- نوح (ع) در غزلیّات خواجوی کرمانی… 107
4-6-2-1-3- ابراهیم خلیلالله (ع) در غزلیّات خواجوی کرمانی… 108
4-6-2-1-6- سلیمان نبی در غزلیّات خواجوی کرمانی… 108
4-7- طنز و هجو.. 109
4-8- لباس و خرقه. 110
4-9- مسایل اخلاقی… 112
4-9-1- قناعت…. 112
4-9-2- نکوهش حرص و طمع.. 112
4-10- مسائل فرهنگی… 113
4-10-1- جایگاه علم، عقل، خرد. 113
4-10-2- جایگاه شعر.. 116
4-10-3- جایگاه موسیقی… 117
4-10-3-1- دستگاه اصفهان.. 119
4-10-3-2- دستگاه راست…. 119
4-10-3-3- فروداشت…. 120
4-11- مسائل سیاسی و اجتماعی… 121
4-11-1- حکمرانی و قدرت…. 121
4-11-2- فقیهان.. 125
4-11-3- زاهدان.. 126
4-11-4- محتسب…. 127
4-11-5- رند.. 127
4-11-5-1- تحلیل شخصیت رند در غزلیّات خواجو کرمانی… 128
4-11- میهن پرستی… 130
4-12- مسایل اقتصادی… 130
4-12-1-پول و دینار. 130
4-12-2- فقر مالی… 133
4-14-واژگان دو وجهی… 133
4-14-1- جنگ و صلح… 133
4-14-2- کفر و دین… 134
4-14-3-مسجد و بتخانه. 134
4-14-4-نام و ننگ….. 135
4-14-5- عشق حقیقی و عشق مجازی… 135
4-15-عقاید و باورهای عامیانه. 137
4-15-1- مهره مار. 137
4-15-2-اژدها. 138
4-15-3- هما. 138
4-15-4-دیگر باورهای عامیانه. 138
4-15-5-جبر گرایی… 140
4-15-6-قمر در عقرب…. 141
4-15-7-نور گرفتن ماه از خورشید.. 141
4-15-8-زحل (کیوان). 142
4-15-9-ضرب المثل ها و تمثیل ها. 142
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1-نتیجه گیری… 146
5-2-منابع و مأخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 149
چکیده
موضوع این پژوهش ادبی، جامعه شناسی غزل خواجوی کرمانی است. تأثیر و تأثر شاعران را در غزل بیشتر میتوان دید، زیرا هر بیت برای خود معنایی مستقل دارد؛ بعلاوهی اینکه در غزل احساسات عمیق و سرشاری پنهان هستند که میتوانند در شاعران یکسان باشند و این باعث تأثیر، تضمین و استقبال می شود. ادبیات نمایندهی زندگی و یک حقیقت اجتماعی است و جامعه شناسی ادبیات در پی شنیدن فریاد روح هنرمند شاعر است. جامعه شناسی همهی مسائل اجتماعی را در بر میگیرد و ادبیات نیز از دل جامعه بر میخیزد سپس پیوند ادبیات با سیاست و اجتماع باعث شناخت کاملی از دیدگاه شاعر میشود. جامعه شناسی ادبیات شاخهای از جامعه شناسی معرفت است که به منظور مفهوم نمودن پیوندهای متن ادبی و جامعه به بررسی اثر ادبی و ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی میپردازد. جامعهشناسی شعر از مباحثی است که در سالهای اخیر بیشتر به آن توجه شده است.
در این سالها، شعر شاعران زیادی از این لحاظ مورد بررسی قرار گرفته ولی غزل خواجوی کرمانی با همهی جایگاه والایی که در ادب فارسی داشته از این حیث مورد بی مهری قرار گرفته است. غزلهای خواجو بیشتر مضامین عرفانی، اندرزی و حکمی را به همراه مضامین عاشقانه مورد توجه قرار داده است و بیثباتی دنیا، رندی و مستی اشاره کرده است.
واژگان کلیدی: خواجوی کرمانی، غزل، جامعهشناسی
1-1مقدمه
با همهی شهرت و نفوذ خواجوی کرمانی، شاعر هنرمند زبان فارسی هنوز قدر او چنان که باید شناخته نشده است. علاوه بر بحثهای گوناگونی که دربارهی شاعر صورت گرفته، باز نکتههای ظریفی را در سخن او میتوان جست که قوت قریحه و لطف بیان این شاعر هنرآفرین را بیشتر آشکار میسازد. شعر خواجو از زوایای مختلف میتوان نگاه کرد و آن را ارزیابی نمود و بیگمان هنوز نمیتوان گفت که چنین کاری دربارهی دیوان غزلیات او با کمال انجام شده است. خواجوی کرمانی به بسیاری از شهرها تا نقاط دوردست باختر ایران سفر کرد و در ضمن مدایح خود، سلسلهها و کسانی را که دست سرنوشت یا تصادف به اوج رفعتشان رسانده بود، میستود. رویکرد اجتماعی و جامعهشناسانه به ادبیات شیوهای است که با بهرهگیری از آن میتوان زوایای تاریک و مبهم متون ادبی را آشکار و روشن کرد. توجه به این واقعیت حایز اهمیت است که ادبیات فارسی به خصوص متون ادب کلاسیک تنها جنبه سرگرمی و زیباشناسی ندارد؛ بلکه ایرانیان در طول تاریخ از طریق شعر و به کمک آن میاندیشدند و شعر و ادب فارسی گنجینه تمام اندیشههای ایرانیان در طول تاریخ بوده است. از اینرو ما میتوانیم از طریق بازخوانی متون ادب فارسی، تاریخ اندیشه اجتماعی را در بین ایرانیان شناسایی کنیم و به نگارش درآوریم. البته برای رسیدن به این هدف نباید هیچ یک از متون ادبی را کماهمیّت تلقی کرد؛ چرا که هر یک از متون ادبی عهدهدار بخشی از مسایل مربوط به زندگی اجتماعی مردم است.
بدون شک ادبیات فارسی یک از مهمترین منابع برای شناخت فرهنگ و اجتماع ایران زمین است و شاعران و نویسندگان با پوشاندن لباس ادبی و هنری بر قامت تاریخ، فرهنگ و ادیان، شاهکارهای بینظیری از خود برجای گذاشتهاند. آثاری که هر کدام از آنها آیینه تمام نمای زندگی اجتماعی مردم آن دوران بوده و چون چراغی فروزان، روشنگر تاریکیهای تاریخ است. بررسی دیوان خواجوی کرمانی که اکثریت شعرهای آن غزل میباشد همانند چراغی است که سطوح مختلف اوضاع فرهنگی و سیاسی و اجتماعی روزگار شاعر را روشن میکند. این پایاننامه در پنج فصل فراهم شده است: فصل اول مربوط به کلیات میباشد که شامل تعریف بیان مسأله، فرضیات تحقیق، سابقه و ضرورت انجام تحقیق و اهداف تحقیق و جنبه ی جدید بودن و نوآوری در تحقیق و روش تحقیق بوده است. فصل دوم به مسائلی مانند معرفی زندگی