:بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت روان با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران

وضعیت تأهل ۸۵ محل سکونت ۸۶ سن ۸۷ محل سکونت دائم ۸۸ دانشکده  مربوطه ۸۹ معدل آزمودنی ها ۹۰ بخش دوم : تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. ۹۱ فرضیه۱: میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بالاتر از حد متوسط است.۹۱ فرضیه۲: میزان سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بالاتر ازحد متوسط است۹۲ فرضیه۳: میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بالاتر از حد متوسط است۹۳ فرضیه۴: بین مؤلفه های سرمایه اجتماعی (شناختی، رابطه ای، ساختاری) با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه وجود دارد۹۳ فرضیه۵: بین مؤلفه های سلامت روان (جسمانی، اضطراب، اجتماعی و افسردگی) با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه وجود دارد۹۴ فرضیه ۶: مؤلفه های سرمایه اجتماعی و سلامت روان در تبیین متغیر پیشرفت تحصیلی سهم متفاوتی دارند۹۴ فصل پنجم: خلاصه، نتیجه­گیری و پیشنهادها خلاصه پژوهش ۹۷ یافته­ های پژوهش ۹۷ یافته های توصیفی ۹۷ یافته ای استنباطی. ۹۸ بحث و تفسیر. .۹۹ نتیجه گیری. .۱۰۲ محدودیت­های پژوهش. .۱۰۳ محدویت های تحت کنترل پژوهشگر ۱۰۳ محدویت های خارج ازکنترل پژوهشگر ۱۰۴ پیشنهادات. .۱۰۴ پیشنهاد های مبتنی بر یافته ای پژوهش ۱۰۴ پیشنهادهای مبتنی بر تجارب پژوهشگر. ۱۰۷ پیشنهادهایی برای پژوهشگران دیگر. ۱۰۸ منابع و مآخذ. .۱۰۹ ضمائم و پیوست­ها. ۱۱۴ چکیده انگلیسی. ۱۱۷   فهرست جداول  

عنوان

صفحه

  جدول (۲-۱): جدول پاکستون برای سرمایه اجتماعی ۳۹ جدول (۳-۱): فراوانی جامعه و نمونه بر اساس جنسیت ۷۸ جدول (۳-۲): ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ها ۸۰ جدول (۴-۱): توزیع پاسخگویان بر حسب جنس ۸۳ جدول (۴-۲): توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی. ۸۴ جدول (۴-۳): توزیع پاسخگویان بر حسب تاهل. ۸۵ جدول (۴-۴):  توزیع پاسخگویان بر حسب محل سکونت ۸۶ جدول (۴-۵):  توزیع پاسخگویان بر حسب سن ۸۷ جدول (۴-۶):  توزیع پاسخگویان بر حسب محل زندگی دائمی. ۸۸ جدول (۴-۷):  توزیع پاسخگویان بر حسب دانشکده مربوطه ۸۹ جدول (۴-۸): توزیع پاسخگویان بر حسب معدل ۹۰ جدول (۴-۹): آزمون تی ۹۱ جدول (۴-۱۰):  آزمون تی ۹۲ جدول (۴-۱۱):  جدول استاندارد سلامت روان ۹۲ جدول (۴-۱۲):  آزمون تی ۹۳ جدول (۴-۱۳): تحلیل آماری فرضیه چهارم پژوهش ۹۳ جدول (۴-۱۴): تحلیل آماری فرضیه پنجم پژوهش ۹۴ جدول (۴-۱۵):  خلاصه مدل رگرسیون ۹۴ جدول

(۴-۱۶):  جدول آنالیز واریانس ۹۴ جدول (۴-۱۷):  خلاصه مدل رگرسیون ۹۵ جدول (۴-۱۸): جدول آنالیز واریانس. ۹۵   فهرست نمودارها  

عنوان

صفحه

  نمودار (۴-۱): آزمودنی ها به تفکیک جنسیت. ۸۳ نمودار (۴-۲): آزمودنی ها به تفکیک مقطع تحصیلی ۸۴ نمودار (۴-۳):  آزمودنی ها به تفکیک تاهل. ۸۵ نمودار (۴-۴):  آزمودنی ها به تفکیک محل سکونت. ۸۶ نمودار (۴-۵): آزمودنی ها به تفکیک سن ۸۷ نمودار (۴-۶):  آزمودنی ها به تفکیک محل زندگی دائمی ۸۸ نمودار (۴-۷):  آزمودنی ها به تفکیک دانشکده مربوطه. ۸۹ نمودار (۴-۸): میانگین معدل دانشجویان. ۹۰   چکیده: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت روان با پیشرفت  تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از شاخه ی توسعه ای و از لحاظ ماهیت و روش،جزء پژوهش های توصیفی همبستگی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشکده های  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان مازندران بوده که در سال ۱۳۹۳ مشغول به تحصیل بوده اند  و بر اساس آمار ثبت شده تعداد آنها برابر با ۴۷۱۱ نفر بوده است. به منظور تعیین حجم نمونه از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان استفاده شده است که بر طبقه جدول با توجه به تعداد جامعه آماری، نمونه تحقیق برابر با ۳۵۵ نفر تعیین شده است. برای انتخاب نمونه های تحقیق از روش  نمونه گیری  تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت  استفاده شده است.روش گردآوری داده ها شامل: کتابخانه ای و میدانی بوده است. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه های استاندارد بوده است. پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال(۱۹۹۸) و پرسشنامه سلامت روانی(۲۸GHQ). برای آزمون فرضیه های پژوهش وداده های حاصل از پرسشنامه ها با بهره گرفتن از نرم افزار spss  و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حد پایین تر از متوسط است. میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حد بالاتر از متوسط است. همچنین مولفه های سرمایه اجتماعی (شناختی، رابطه ای، ساختاری) با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه وجود ندارد و بین مولفه های سلامت روان (جسمانی، اضطراب، اجتماعی و افسردگی) با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه وجود نداشته است. مولفه های سرمایه اجتماعی و سلامت روان در تبیین متغیر پیشرفت تحصیلی سهمی ندارند.   فصل اول کلیـات پژوهش   مقدمه دانشگاه ها سازمان هایی هستند که هر ساله تعداد قابل توجهی از جمعیت جوان را جذب می کند و طی زمان معینی توانمندی های علمی این اشخاص را پرورش می دهند و در توسعه ی اجتماعی و منابع انسانی وتربیت افراد کاردان نقش عمده ای دارند. این دانشجویان بیش از نیمی از منابع انسانی مؤثر در توسعه جوامع بشری را تشکیل می دهند و از آنجا که نسل جوان و نوجوان به عنوان سرمایه های انسانی هر جامعه ای نقش بارزی در توسعه پایدار آن جامعه دارند، در بین آنها دانشجویان به لحاظ برخورداری از توانمندی فنی و تخصصی در کنار پویایی جوانی و انرژی فراوان، قادرند تأثیر تعیین کننده ای بر آینده جامعه داشته باشند، زیرا در هر جامعه ای پویاترین گروه های آن را قشر های تحصیل کرده جوان و دانشجویان در حال تحصیل تشکیل می دهند؛ و سلامت این قشر تا حد زیادی لازمه سلامت بسیاری از آحاد جامعه را در بر دارد و ازآنجا که جامعه بدون داشتن افرادی سالم نمی تواند به حیات خود ادامه دهد، لذا برخورداری اعضای جامعه خصوصاً دانشجویان به عنوان یکی از عناصر اصلی نظام آموزشی که در ارتباط با دیگران در محیط های مختلف نقش مهمی را بازی می کنند، می توان از نقش پدیده سلامت روانی و میزان ارتباطی که این پدیده با مؤلفه های سرمایه اجتماعی در جامعه دارد و زمینه را برای تبادلات اجتماعی، فرهنگی و عاطفی به صورت کافی فراهم می کند، به صورت مستمر و برنامه ریزی شده بهره برد. یکی از مشکلات شایع نظام آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان، پدیده ی اُفت تحصیلی است که زیان های علمی، فرهنگی و اقتصادی زیادی متوجه دولت ها و خانواده ها می کند. تلاش برای شناسایی عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و ارائه ی راهبردها و انجام اقداماتی در جهت کاهش خسارات ناشی از اُفت تحصیلی، مستلزم تحقیقات بسیار در این زمینه است( تهرانی، ۱۳۹۱). نظر به موارد مذکور و با عنایت به اینکه مهم ترین چالش ها درافت تحصیلی می تواند ناشی از سلامت روان و عدم سرمایه اجتماعی مناسب باشد و این موضوع هم بیشتر دارای صبغه ای اجتماعی است، در این پژوهش سعی می شود رابطه میان سرمایه اجتماعی و سلامت روان بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بررسی شده و نقش هر یک از مولفه های سرمایه اجتماعی  و سلامت روان را در ارتباط با پیشرفت تحصیلی بیان گردد.     بیان مسئله امروزه همگام با پیشرفت پزشکی و توسعه خدمات بهداشت و درمانی در جوامع ، الگوهای ابتلا به بیماری به سمت بیماری های غیرواگیر تغییر جهت داده است . در این میان نرخ صعودی ابتلا به اختلالات روانی و هزینه هایی که این اختلالات بر جوامع تحمیل می کند توجه متخصصان بهداشت عمومی و ارتقای سلامت را جلب کرده است . از سوی دیگر از آنجا که سلامت روانی با ظرفیت و توانایی افراد برای شکل دادن روابط هماهنگ با دیگران و کمک سازنده به تحول در محیط اجتماعی و فیزیکی مرتبط است ، توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز که نیازمند مشارکت فعالانه ی نیروی انسانی سالم است با سلامت روانی منابع انسانی که ارتباط پیدا می کند . دوران دانشجویی دوره ای مهیج و پر چالشی برای دانشجویان است، در طول این دوره کلیه دانشجویان به دلیل رویایی با عوامل استرس زای بیشتر و لزوم سازگاری مناسب باید از سلامت روانی و خود اتکایی بیشتری بر خوردار باشند تا بتوانند به توفیق بیشتری در تحصیل و در نهایت حرفه خود دست یابند. چالش های دوران دانشجویی می تواند منابعی از اضطراب را برای آنها فراهم آورده و سلامت آنها را به خطر اندازد و باعث افت تحصیلی گردد. ( بهرامی، ۱۳۸۹ ). سلامت جسمی و روانی دانشجویان به عنوان قشر آینده ساز کشور که در آینده ای نه چندان دور بخش قابل ملاحظه ای از نیروی فعال کشور را در بخش های مختلف تشکیل خواهند داد از اهمیت به سزایی برخوردار است و از همین رو بررسی کم و کیف آن و عوامل تعیین کننده آن شایان توجه است . از طرف دیگر دانشجویان به دلیل مواجه با مسایلی همچون ورود به محیط جدید ، مشکلات اقتصادی ، دوری از خانواده ، ناسازگاری با اطرافیان (به ویژه در خوابگاه) تعارضات فرهنگی ، حجم زیاد دروس ، رقابت و چشم انداز آینده شغلی مبهم ، مستعد آسیب پذیری سلامت روانی هستند(تهرانی، ۱۳۹۱). پیشرفت تحصیلی دانشجویان از موضوعات مهمی است که تحت تأثیر عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل، متغیر سرمایه اجتماعی بین گروهی هست. به مثابه ی مفهومی سرمایه اجتماعی که با زمینه ی اجتماعی ارتباط دارد، به عنوان مؤلفه های جدید، علاوه بر مؤلفه های پیشین نظیر عوامل فردی، زیست محیطی و ژنتیکی توجه متخصصان را در سطوح  ملی و بین المللی جلب کرده است( نوغانی و رضوی زاده ، ۱۳۹۲ ). سرمایه ی اجتماعی در روابط میان افراد تجسم می یابد وموقعی به وجود می آید که روابط میان افراد به
شیوه ای دگرگون شود که کنش را تسهیل، کند. به اعتقاد (پانتام[
۱]، ۲۰۰۰)  سرمایه ی اجتماعی سه بعد دارد: ۱-شبکه ها، که همان روابط اجتماعی و تعاملات افراد با هم است و به عنوان جزء اساسی سرمایه ی اجتماعی محسوب می شود۲- هنجار همیاری ، که ملاک سرمایه ی اجتماعی است۳- اعتماد ، که از عناصر ضروری برای تقویت همکاری است و حاصل پیش بینی پذیری رفتار دیگران است که اعتماد شخصی واعتماد تعمیم یافته را در برمی گیرد. دانشجویانی که از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردار هستند نسبت به دانشجویانی که سرمایه اجتماعی پایین تر داشتند، علاقه بیشتری به ادامه تحصیل نشان می دهند(مارتین[۲]، ۲۰۰۹). متغیرهای سرمایه اجتماعی، دوستان و معلم تأثیر معنادار بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارند(هوانگ[۳]، ۲۰۰۸ ). تربیت نیروهای کارآمد از وظایف اصلی دانشگاه ها است و افزایش سطح علمی و کارایی کشور وابسته به این قشر آینده ساز می باشد. در این راستا، کمک به پیشبرد وضعیت تحصیلی و جلوگیری از افت و ترک تحصیل در دانشجویان لازم است. دانشجویانی که دچار افت تحصیلی می شوند، مستعد گرایش به رفتارهای منفی بوده و خساراتی را به خود و جامعه وارد می کنند(رضایی و همکاران ، ۱۳۸۵). شواهد نشان می دهد بهداشت روان بر وضعیت تحصیلی دانشجویان مؤثر است. و میزان خلاقیت و توانایی تحصیلی فراگیران را افزایش می دهد (دادخواه وهمکاران ،۱۳۸۹). هم چنین افزایش سلامت روانی، موجب پیشرفت تحصیلی می گردد.(ابوالقاسمی و همکاران ،۱۳۸۹ ). لازم به ذکر است که مرور تحقیقات انجام شده در زمینه سلامت روانی در پایگاه های اطلاعاتی کشور نشان می دهد در تحقیقاتی که در نشریات علمی پژوهشی روان شناسی توسط روان شناسان انجام شده رابطه سلامت روانی با متغیر های روان شناختی بررسی شده و متغیرهایی که صبغه اجتماعی داشته باشند

مطلب دیگر :


آگوست 2019 – مرجع دانلود

 به عنوان عامل تعیین کننده سلامت روانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در بین رشته های دانشگاهی ، بهداشتی ودرمانی از رشته های پراسترسی است . زیرا دانشجویان این رشته ها علاوه بر استرس محیط آموزشی در معرض استرس های محیط بالینی نیز قرارمی گیرند. به نظر می رسد میزان زیاد استرس یکی از عواملی است که باعث افت تحصیلی و بروز اختلالات جسمی و روحی در این گروه می گردد. با توجه به مطالب مطرح شده، این پژوهش برای پاسخ به این سوال شکل گرفته است که سرمایه اجتماعی وسلامت روان چه رابطه ای با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران دارند؟ اهمیت و ضرورت پژوهش پیشرفت تحصیلی یکی از مهم ترین معیارهای است که در بررسی توانایی دانشجویان برای اتمام تحصیلات دانشگاهی و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش قابل توجهی را ایفاء می کند. پیشرفت تحصیلی موضوعی است که در حال حاضر مورد توجه تمامی کشورهای جهان است، هر ساله مقدار زیادی از بودجه جوامع صرف تحصیل می شود و پژوهش های زیادی به بررسی عوامل مختلفی که می تواند بر پیشرفت تحصیلی تأثیر داشته باشد اختصاص یافته است.، عواملی مانند: خانواده، محیط زندگی،دانشگاه و برنامه های آموزشی . بخش اعظم این پیشرفت بواسطه برنامه ریزی صحیح و علمی صورت پذیرفته است،اما با تمام این پیشرفت ها، افت تحصیلی و زیان های ناشی از آن با ابعاد گسترده اش باعث نگرانی  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد