مطالعهى مطلوب و کافى افراد جامعهى خود هستیم.و این بیشتر به دلایل عدم برنامهریزى صحیح، عدم فعالیتهای لازم در زمینهى مطالعه، آگاهى نداشتن از روشهاى صحیح مطالعه، روشهاى نامناسب مطالعه ندادن انگیزه و تشویقهاى لازم جهت مطالعه و عادت به آن، شیوههاى نامناسب تدریس، استفادهى بیشتر دانشآموزان از روشهاى یادگیرى سطحى ساده (تکرار و حفظ مطالب) و دیدگاههاى متفاوت در رابطهی با مطالعه عنوان کرد.
تنها راه بقا و دوام مطالعه، همگام نمودن اطلاعات با جهان امروز و پیشرفت در مسیر رشد و کمال و رعایت و انجام موارد مذکور و همّت به تحقیقات مستمر و متعدد بر تمام جوانب مختلف مطالعه، و کوشش در رفع نواقص و محدودیتهایى که از تحقیقات پیش منتج شده و در دسترس مىباشد و همچنین از بین بردن عوامل مداخلهگر و مزاحم مانند:(ترس، اضطراب .) به ویژه در دانشآموزان، که در عملکرد تحصیلى آنان نقش عمدهاى دارد است و سعى و کوشش در ایجاد انگیزه[۱۲
]، تقویت مثبت[۱۳] به ویژه در انگیزههاى درونى، روشهاى یادگیرى عینى[۱۴] و مشاهدهاى[۱۵] و فراهم ساختن مکان و محلهایى[۱۶] جهت مطالعهى عموم افراد به ویژه دانشآموزان و تشویق صحیح تا حرکت به سوى پلههاى پیشرفت مطالعه که انشاءا. به صورت احساس وظیفه در آید و مطالعه به هدف نهایى برسد. در این پژوهش محقق قصد دارد به بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پایهى سوم مقطع متوسطه در رشتههاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش شهر قدس را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهد و بر اساس نتایج حاصله پیشنهادات لازم را ارائه نماید.
هدف پژوهش
۱ـ اهداف کلى
هدف از انجام این تحقیق عبارتست از، بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پسر و دختر پایهى سوم مقطع متوسطه[۱۷]، در رشتههاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش منطقهى شهر قدس مىباشد.
۲ـ اهداف جزئى
این تحقیق از مجموع اهداف خود ده هدف عمده را در بر دارد:
ـ بررسى راهبردهاى مطالهی دانشآموزان دختر و پسر رشتههاى مختلف تحصیلى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشته ریاضى و تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشته ریاضى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشته تجربى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان دختر رشته ریاضى و تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر رشته ریاضى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر رشته تجربى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشته ریاضى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشته تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهاى انسانى.
اهمیت موضوع پژوهش
در دنیاى امروز آدمى، تحت هر شرایطى بینیاز از مطالعه، آگاهى و غنى سازى روح و روان خود نیست. و بدون شک هر کس به تقویت اندیشه، آگاهى و یا تجدید نظر نسبت به دانش و اطلاعات خود نپردازد و بصورت فنى و باآگاهى از روشهاى مطالعه و یادگیرى مطالعه ننماید زیان خواهد دید.
در دنیاى در حال تغییر کنونى، ضرورت آموزش و مطالعه به دلایل فراوان پذیرفته شده است.
تغییرات سریع و عمیق علمى سبب شده است که هر از گاه، مطالب و نظریههاى جدیدى وارد میدان زندگى شود که براى ادامه حیات، به ناچار باید علوم و معارف جدید را مطالعه کرد و آموخت و برخى از نظریههاى قدیمى را را که کارآیى ندارند، کنار گذاشت و باید باور داشت دانشآموزان پایه و زیربناى اصلى هر جامعه به ویژه مطالعه کنندگان جامعهى امروز و فردا خواهند بود، تغییرات فن آورى سبب دگرگونى در همهى زمینهها و کسب مهارت دانش و همچنین مطالعه شده است و جهان به دهکدهى کوچک تبدیل شده است و میزان کمّى و کیفى این تغییرات آن قدر زیاد است که گاهى اوقات برنامه ریزان امر مطالعه، محققان و پژوهشگران را در این زمینه دچار مشکل کرده است و ما باید اصول و روشها، فرصتها، و توان سازگارى [۱۸]رابه نیروى انسانى[۱۹] خصوصاً دانشآموزان ایجاد و منتقل کرده تا به ضریب و درجهاى از اطمینان براى جامعهى مطالعه کنندگان امروز و فردا برسیم.
سازمان آموزش و پرورش به عنوان مهمترین سازمان هر کشورى در واقع سنگ بناى تمامى جامعه است وبدین جهت باید بدنهى خود یعنى دانشآموزان را براى همگام و همنوایى با پدیدهها و تازههاى علمى منطبق با نیازهاى فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و سیاسى از طریق اصول و روشهاى صحیح مطالعه و عادت به جریان و تداوم آن آگاه ساخته و به آموزش صحیح آن بپردازد و از این طریق به، به سازى نیروى انسانى خود نیز کمک کرده است.
البته شایان ذکر است امروزه عنایت در خور توجهى نسبت به مطالعه، اصول و روشهاى صحیح آن همچنین ایجاد انگیزه و تشویق صحیح و عادت به مطالعه و احساس اینکه مطالعه به صورت یک وظیفه تداعى شود صورت نپذیرفته است که بیشتر عقب ماندگىها از هر حیث تحت شعاع این این امر قرار گرفته است. و همه ساله تعداد زیادى از دانشآموزان دچار افت تحصیلى مىشوند که از عمده پیامدهاى آن، مىتوان پیامدهاى اقتصادى و روان شناختى را نام برد. با آموزش روشهاى صحیح مطالعه مىتوان به دانشآموزان فراگیرى روشهاى اصولى و صحیح براى هر رشته، هر درس، و هر موضوع و کتاب را آموزش داد. اگرچه پى بردن به مسائل و تمامى ابعاد مختلف مطالعه میزان و موفقیت آن آسان نیست. و کمى پیچیده و دشوار است، اما این پژوهش جهت بررسى اصول، راهها و روشهاى صحیح مطالعه بررسى راهبردهاى مطالعه در شاخهى نظرى، دانشآموزان پسر و دختر سال سوم متوسطه میزان و عدم موفقیت در امر مطالعه تدوین شده تا گامى هر چند کوچک اما عمیق، در جهت شناسایى افتهاى تحصیلى، عوامل مداخلهگر و مزاحم مطالعه و بررسى راهبردهاى مطالعه جهت پیشرفت دانشآموزان در زمینههاى مطالعاتشان باشد. انشاء ا.
فرضیههاى پژوهش[۲۰]
به جهت دستیابى به هدف پژوهش حاضر، فرضیههاى زیر در نظر گرفته شده است.
فرضیهى اول ـ بین راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان دختر و پسر رشتههاى مختلف تحصیلى تفاوت وجود دارد.
فرضیهى دوم ـ بین راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پسر رشتهى ریاضى و تجربى تفاوت وجود دارد.
مطلب دیگر :
فرضیهى سوم ـ بین راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پسر رشتهى ریاضى و انسانى تفاوت وجود دارد.
فرضیهى چهارم ـ بین راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پسر رشتهى تجربى وانسانى تفاوت وجود دارد.
فرضیه پنجم ـ بین راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان دختر رشتهى ریاضى و تجربى تفاوت وجود دارد.
فرضیهى ششم ـ بین راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان دختر رشتهى ریاضى و انسانى تفاوت وجود دارد.
فرضیه هفتم ـ بین راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان دختر رشتهى تجربى و انسانى تفاوت وجود دارد.