با موضوع:راهبردهاى مطالعه‏ ى دانش ‏آموزان

مطالعه‏ى مطلوب و کافى افراد جامعه‏ى خود هستیم.و این بیشتر به دلایل عدم برنامهریزى صحیح، عدم فعالیتهای لازم در زمینه‏ى مطالعه، آگاهى نداشتن از روشهاى صحیح مطالعه، روشهاى نامناسب مطالعه ندادن انگیزه و تشویق‏هاى لازم جهت مطالعه و عادت به آن، شیوه‏هاى نامناسب تدریس، استفاده‏ى بیشتر دانش‏آموزان از روش‏هاى یادگیرى سطحى ساده (تکرار و حفظ مطالب) و دیدگاه‏هاى متفاوت در رابطهی با مطالعه عنوان کرد.

تنها راه بقا و دوام مطالعه، همگام نمودن اطلاعات با جهان امروز و پیشرفت در مسیر رشد و کمال و رعایت و انجام موارد مذکور و همّت به تحقیقات مستمر و متعدد بر تمام جوانب مختلف مطالعه، و کوشش در رفع نواقص و محدودیتهایى که از تحقیقات پیش منتج شده و در دسترس مى‏باشد و همچنین از بین بردن عوامل مداخلهگر و مزاحم مانند:(ترس، اضطراب .) به ویژه در دانش‏آموزان، که در عملکرد تحصیلى آنان نقش عمده‏اى دارد است و سعى و کوشش در ایجاد انگیزه[۱۲

]، تقویت مثبت[۱۳به ویژه   در انگیزه‏هاى درونى، روش‏هاى  یادگیرى  عینى[۱۴و مشاهده‏اى[۱۵و فراهم  ساختن مکان و محلهایى[۱۶جهت مطالعه‏ى عموم افراد به ویژه دانش‏آموزان و تشویق صحیح تا حرکت به سوى پله‏هاى پیشرفت مطالعه که انشاءا. به صورت احساس وظیفه در آید و مطالعه به هدف نهایى برسد. در این پژوهش محقق قصد دارد به بررسى راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان پایه‏ى سوم مقطع متوسطه در رشته‏هاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش شهر قدس را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهد و بر اساس نتایج حاصله پیشنهادات لازم را ارائه نماید.

 

هدف پژوهش

۱ـ اهداف کلى

هدف از انجام این تحقیق عبارتست از، بررسى راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان پسر و دختر پایه‏ى سوم مقطع متوسطه[۱۷]، در رشته‏هاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش منطقه‏ى شهر قدس مى‏باشد.

 

۲ـ اهداف جزئى

این تحقیق از مجموع اهداف خود ده هدف عمده را در بر دارد:

ـ بررسى راهبردهاى مطالهی دانش‏آموزان دختر و پسر رشته‏هاى مختلف تحصیلى.

ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانش‏آموزان پسر رشتهریاضى و تجربى.

ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانش‏آموزان پسر رشتهریاضى و انسانى.

ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانش‏آموزان پسر رشتهتجربى و انسانى.

ـ بررسى راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان دختر رشتهریاضى و تجربى.

ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانش‏آموزان دختر رشتهریاضى و انسانى.

ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانش‏آموزان دختر رشتهتجربى و انسانى.

ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانش‏آموزان دختر و پسر رشتهریاضى.

ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانش‏آموزان دختر و پسر رشتهتجربى.

ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانش‏آموزان دختر و پسر رشته‏اى انسانى.

 

اهمیت موضوع پژوهش

در دنیاى امروز آدمى، تحت هر شرایطى بینیاز از مطالعه، آگاهى و غنى سازى روح و روان خود نیست. و بدون شک هر کس به تقویت اندیشه، آگاهى و یا تجدید نظر نسبت به دانش و اطلاعات خود نپردازد و بصورت فنى و باآگاهى از روش‏هاى مطالعه و یادگیرى مطالعه ننماید زیان خواهد دید.

در دنیاى در حال تغییر کنونى، ضرورت آموزش و مطالعه به دلایل فراوان پذیرفته شده است.

تغییرات سریع و عمیق علمى سبب شده است که هر از گاه، مطالب و نظریه‏هاى جدیدى وارد میدان زندگى شود که براى ادامه حیات، به ناچار باید علوم و معارف جدید را مطالعه کرد و آموخت و برخى از نظریه‏هاى قدیمى را را که کارآیى ندارند، کنار گذاشت و باید باور داشت دانش‏آموزان پایه و زیربناى اصلى هر جامعه به ویژه مطالعه کنندگان جامعه‏ى امروز و فردا خواهند بود، تغییرات فن آورى سبب دگرگونى در همه‏ى زمینه‏ها و کسب مهارت دانش و همچنین مطالعه شده است و جهان به دهکده‏ى کوچک تبدیل شده است و میزان کمّى و کیفى این تغییرات آن قدر زیاد است که گاهى اوقات برنامه ریزان امر مطالعه، محققان و پژوهشگران را در این زمینه دچار مشکل کرده است و ما باید اصول و روش‏ها، فرصت‏ها، و توان سازگارى [۱۸]رابه نیروى انسانى[۱۹خصوصاً دانش‏آموزان ایجاد و منتقل کرده تا به ضریب و درجه‏اى از اطمینان براى جامعه‏ى مطالعه کنندگان امروز و فردا برسیم.

سازمان آموزش و پرورش به عنوان مهم‏ترین سازمان هر کشورى در واقع سنگ بناى تمامى جامعه است وبدین جهت باید بدنه‏ى خود یعنى دانش‏آموزان را براى همگام و همنوایى با پدیده‏ها و تازه‏هاى علمى منطبق با نیازهاى فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و سیاسى از طریق اصول و روش‏هاى صحیح مطالعه و عادت به جریان و تداوم آن آگاه ساخته و به آموزش صحیح آن بپردازد و از این طریق به، به سازى نیروى انسانى خود نیز کمک کرده است.

البته شایان ذکر است امروزه عنایت در خور توجهى نسبت به مطالعه، اصول و روش‏هاى صحیح آن همچنین ایجاد انگیزه و تشویق صحیح و عادت به مطالعه و احساس اینکه مطالعه به صورت یک وظیفه تداعى شود صورت نپذیرفته است که بیشتر عقب ماندگى‏ها از هر حیث تحت شعاع این این امر قرار گرفته است. و همه ساله تعداد زیادى از دانش‏آموزان دچار افت تحصیلى مى‏شوند که از عمده پیامدهاى آن، مى‏توان پیامدهاى اقتصادى و روان شناختى را نام برد. با آموزش روش‏هاى صحیح مطالعه مى‏توان به دانش‏آموزان فراگیرى روش‏هاى اصولى و صحیح براى هر رشته، هر درس، و هر موضوع و کتاب را آموزش داد. اگرچه پى بردن به مسائل و تمامى ابعاد مختلف مطالعه میزان و موفقیت آن آسان نیست. و کمى پیچیده و دشوار است، اما این پژوهش جهت بررسى اصول، راه‏ها و روش‏هاى صحیح مطالعه بررسى راهبردهاى مطالعه در شاخه‏ى نظرى، دانش‏آموزان پسر و دختر سال سوم متوسطه میزان و عدم موفقیت در امر مطالعه تدوین شده تا گامى هر چند کوچک اما عمیق، در جهت شناسایى افت‏هاى تحصیلى، عوامل مداخلهگر و مزاحم مطالعه و بررسى راهبردهاى مطالعه جهت پیشرفت دانش‏آموزان در زمینه‏هاى مطالعاتشان باشد.       انشاء ا.

 

فرضیه‏هاى پژوهش[۲۰]

به جهت دستیابى به هدف پژوهش حاضر، فرضیه‏هاى زیر در نظر گرفته شده است.

فرضیه‏ى اول ـ بین راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان دختر و پسر رشته‏هاى مختلف تحصیلى تفاوت وجود دارد.

فرضیه‏ى دوم ـ بین راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان پسر رشته‏ى ریاضى و تجربى تفاوت وجود دارد.

مطلب دیگر :



فرضیه‏ى سوم ـ بین راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان پسر رشته‏ى ریاضى و انسانى تفاوت وجود دارد.

فرضیه‏ى چهارم ـ بین راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان پسر رشته‏ى تجربى وانسانى تفاوت وجود دارد.

فرضیه پنجم ـ بین راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان دختر رشته‏ى ریاضى و تجربى تفاوت وجود دارد.

فرضیه‏ى ششم ـ بین راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان دختر رشته‏ى ریاضى و انسانى تفاوت وجود دارد.

فرضیه هفتم ـ بین راهبردهاى مطالعه‏ى دانش‏آموزان دختر رشته‏ى تجربى و انسانى تفاوت وجود دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد