فهرست جدول ها
عنوان |
شماره صفحه |
|
: ۱-۲ معرفی پارامترهای حاکم بر پدیده ترافیک |
۱۱ |
|
: ۱-۳ اصول موارد آزمایش شده در کنترل ایزوله سیگنال ترافیک |
۳۴ |
|
۱-۴ |
: پارامترهای تنظیم دو مدل پیشنهادی |
۴۹ |
۲-۴ |
: شرایط اولیه مورد استفاده در الگوریتم ژنتیک |
۵۳ |
۳-۴ |
: پارامترهای تعریف شده بر اساس دو مدل پیشنهادی |
۵۴ |
۴-۴ |
: نتایج عددی کاربرد کنترلر فازی |
۵۷ |
فهرست شکلها
عنوان |
شماره صفحه |
: ۱-۲ تعریف فواصل زمانی برای فلوی جریان |
۱۲ |
: ۲-۲ طرح چراغ دو فازه |
۱۴ |
: ۳-۲ طرح چراغ سه فازه |
۱۴ |
: ۴-۲ طرح چراغ چهار فازه |
۱۵ |
: ۵-۲ فرایند تحلیل تقاطع های چراغدار |
۱۶ |
: ۱-۳ ساختار سیستم کنترل فازی |
۲۴ |
: ۲-۳ دی فازی ساز مرکز ثقل |
۲۶ |
: ۳-۳ بلوک دیاگرام کنترل کننده فازی ترافیک |
۲۷ |
: ۴-۳ ساختار کنترل سیگنال فازی |
۲۸ |
: ۵-۳ شبیه ساز مدل HUTSIG |
۳۰ |
: ۶-۳ کنترل کننده سیگنال فازی و ارتباطش با عملگرها |
۳۱ |
: ۷-۳ قوانین کنترلی حرکت عابران پیاده |
۳۵ |
: ۸-۳ نمونه ای از مسیر کنترل برای حالت کنترل دوفازه |
۳۶ |
: ۹-۳ دی فازی سازی |
۳۷ |
: ۱-۴ کنترل شار ترافیک |
۴۵ |
: ۲-۴ شبکه بزرگراه مورد بررسی |
۴۵ |
: ۳-۴ مکانیزم کنترل شار |
۴۶ |
: ۴-۴ توابع عضویت متغیر های ورودی |
۴۸ |
: ۵-۴ توابع عضویت متغیر خروجی |
۴۸ |
فهرست شکلها
عنوان |
شماره صفحه |
||
: ۶-۴ قوانین استنتاج برای کنترلر فازی |
۵۰ |
||
۷-۴ |
: تخمین سطح شار با شبیه ساز ترافیک |
۵۱ |
|
۸-۴ |
: کدگذاری در الگوریتم ژنتیک |
۵۳ |
|
۹-۴ |
: نتایج ۵ مرتبه اجرای الگوریتم |
۵۴ |
|
۱۰-۴ |
: تغییرات وضعیت ازدحام ترافیک |
۵۶ |
|
۱۱-۴ |
: تغییرات زمانی شار ترافیک |
۵۶ |
|
|
|
|
|
چکیده:
آنچه در این تحقیق و در پنج فصل ارائه شده است ، ثمره
مطالعاتی است که در زمینـه روشـهای مختلـف کنترل ترافیک شهری ، به ویژه کنتـرل
فـازی کـه بـه نـوعی کنترلـی هوشـمند را در سـطوح مختلـف کنتـرل ترافیک از جمله در
تقاطع های درون شهری، بزرگراه ها، حرکت عابران پیاده و. اعمال مـی کنـد، صـورت
پذیرفته است. با گسترش سریع کلان شهرها، افزایش جمعیت، بهای سوخت، استفاده بهینـه
از ظرفیـت جـاده های موجود، مساله محیط زیست و. ، اهمیت مدیریتی موثر وکارآمد در
ترافیک آشکار می شود. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان داده اند که کاربرد
تکنیکهای هوشمند به علت قابلیتهـای متنوعـشان، ابـزاری مناسب در جهت تحقق سیستم
های مدیریت ترافیک با ویژگی ارزشمند خود- سازماندهی مـی باشـند. در ایـن سمینار پس
از معرفی کلی سیستم های ترافیـک وآشـنایی بـا مفـاهیم اصـلی در ایـن زمینـه،
معرفـی مختـصری درمورد سیستم های فازی و چگونگی کاربرد آن در زمینه های مختلف
مباحث ترافیـک صـورت گرفتـه و در نهایت به بررسی نتایج حاصل از کاربرد نوعی سیستم
کنترل هوشمند ترافیک که ترکیبی از روشـهای فـازی و الگوریتم ژنتیک بوده و در یکی
از بزرگراه های کشور ژاپن اعمال شده است، پرداخته می شود.
کلمات کلیدی: الگوریتم ژنتیک،کنترل ترافیک، کنترل فازی.
مقدمه:
با پیشرفت سریع جوامع شهری، تغییر وتحولات سریعی در
زندگی شهرنشینی ایجاد شده است و هرساله بر تعداد وسایط نقلیه به ویژه در کلان
شهرها، افزوده می شود. این افزایش که به عوامل متعددی از جمله رشد جمعیت، شرایط
اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مهاجرتها و. بستگی دارد، مسائل ومشکلات فراوانی را نیز
با خود به دنبال دارد. با وجود آنکه هرساله میلیاردها ریال صرف احداث راه ها وجاده
های جدید می شود، معضل ترافیک همچنان رو به افزایش بوده و حتی در برخی از ساعات شبانه
روز به حد اشباع و غیر مطلوبی می رسد.
تاکنون روش های کنترل ترافیک بیشتر مبتنی بر روش های
کنترل کلاسیک بوده است. در این روشها با بهره گرفتن از روش های آماری و منحنی های
به دست آمده تجربی و نهایتا با تخمین برخی از متغیرهای موثر بر ترافیک سعی بر آن
است که پارامترهای مورد نظر درآن سطح خاص کنترلی، به گونه ای مطلوب تنظیم شود.
واضح است که این حد پاسخگویی سیستم های ترافیک در ازای پیچیدگی بالای ساختار شامل
بخشهای : کنترل، مخابرات و کامپیوتر و هچنین حجم بالای هزینه های پیاده سازی و
نگهداری به دست آمده است.
با گسترش کاربرد روش های هوشمند شامل هوش مصنوعی، منطق
فازی و شبکه های عصبی و با توجه به قابلیتهای متنوع آنها انتظار می رود که روش های
مطلب دیگر :
منبع پایان نامه با موضوع نمونههای، نیترات، سیب
فوق در حوزه های مختلف کنترل ترافیک شامل : برآورد وتعبیر و پردازش اطلاعات مختلف جمع آوری شده، برخورد و مدل سازی مناسب پارامترها و شرایط مبهم موجود در پروسه کنترل، پیشگویی آینده، افزایش قدرت یادگیری سیستم افزایش هوشمندی آنها بسیار پر کاربرد بوده و نتایج قابل قبولی را ارائه دهد. در این سمینار سعی برآن است که ضمن آشنایی با مفاهیم کلی موجود در مبحث کنترل ترافیک، روش های مختلف کنترل هوشمند ترافیک به ویژه کنترل مربوط به تقاطع ها معرفی و یک نمونه کاربرد عملی کنترل فازی با ترکیب الگوریتم ژنتیک که دریکی از بزرگراه های کشور ژاپن به کار گرفته شده است، ارائه و نتایج حاصل از اجرای آن بررسی و با روش های سنتی مقایسه شود.
در فصل اول کلیاتی راجع به روش های مختلف کنترل ترافیک و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ارئه شده است. در فصل دوم به معرفی اصول نظریه جریان کنترل ترافیک و روابط حاکم برارامترهای حاکم بر آن پرداخته شده است. فصل سوم به معرفی مختصری از اصول کنترل فازی و نحوه کاربرد آن در بخشهای مختلف کنترل ترافیک اختصاص داشته و در نهایت و در فصل چهارم یک نمونه کاربرد عملی منطق فازی و ترکیب آن با الگوریتم ژنتیک در کنترل ترافیک یکی از بزرگراه های کشور ژاپن ارائه و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم نیز نتیجه گیری و چند پیشنهاد ارائه شده است.