۳-۴-۱- تاریخچه موزه کیمبل ۸۱
۳-۴-۲- موزه هنری کیمبل اثر لویی کان. ۸۲
۳-۴-۳- نورگیر کلرستوری ۸۵
۳- ۵- موزه گوگنهایم ،نیویورک آمریکا ۸۸
۳-۵-۱- تاریخچه موزه گوگنهایم. ۸۸
۳- ۶-موزه گوگنهایم،بیلبائو اسپانیا ۹۵
۳-۶-۱- فرانک گری ۹۵
۳-۶-۲- تأسیسات گرمایش و سرمایش. ۱۰۰
۳-۷- موزه هنر میلواکی ۱۰۵
۳-۷-۱ تأثیر موزه هنر میلواکی در طراحی ۱۰۸
۳-۸- جمع بندی و نتیجه گری ۱۱۲
فصل چهارم. ۱۱۴
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﺴﺘﺮ ﺗﺤﻘﯿﻖ ۱۱۴
۴-۱-مقدمه. ۱۱۵
۴-۱-۱- ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ اﯾﺮان. ۱۱۵
۴-۲-شهرستان همدان. ۱۱۶
۴-۳- موقعیت جغرافیایی استان. ۱۱۶
۴-۴- ویژگی های اقلیمی و تاثیرات آن بر بافت و معماری ۱۱۷
۴-۵- وضعیت زمین شناسی و زلزله در منطقه. ۱۱۸
۴-۶-حرارت و برودت: ۱۱۸
۴-۷-رطوبت نسبی ۱۱۹
۴-۸-بارندگی ۱۱۹
۴-۹- باد. ۱۱۹
۴-۹-۱- انواع باد. ۱۲۰
سرعت وزش باد (متر بر ثانیه) در سالهای ۱۳۸۵ ـ ۱۳۷۶ ۱۲۱
جدول ۲-۴سرعت وزش باد مأخذ: کتاب اقلیم و معماری، نوشته مرتضی کسمایی هواشناسی همدان،سال ۱۲۱
نمودار جهت و سرعت وزش باد در ماه های مختلف سال ۱۲۲
۴-۱۰- شهر از نظر زمینشناسی ۱۲۲
۴-۱۱- بررسی حد آسایش در اقلیم همدان. ۱۲۲
۴-۱۲-تابش خورشید. ۱۲۳
۴-۱۳-منابع طبیعی و پوشش گیاهی ۱۲۴
۴-۱۲-ویژگی های معماری منطقه. ۱۲۵
۴-۱۴- راهکارهایی در طراحی اقلیمی ۱۲۷
۴-۱۵- مکان انجام پروژه: ۱۲۸
۴-۱۶-دلایل انتخاب سایت ۱۲۹
۴-۱۷-زمان اجرای پروژه ۱۲۹
۴-۱۸-شیب و توپوگرافی سایت ۱۳۰
ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ. ۱۳۱
استانداردها ۱۳۱
۵-۱- مقدمه. ۱۳۲
۵-۱-۱- استانداردهای فضایی ۱۳۲
۵-۱-۱-۱- نگهداری ۱۳۲
۵-۱-۳- مشخصات فیزیکی فضای نمایش. ۱۳۶
۵-۱-۵- نورپردازی در موزه ۱۴۱
۵-۳- استانداردهای کلی ۱۵۱
۵-۴- مقدمه. ۱۶۸
۵-۴-۱- شبکه های طراحی ۱۶۸

۵-۴-۲-ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﺷﮑﻞ دﻫﯽ ﻋﻤﻮدی ۱۶۹
۵-۴-۳- ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﺷﮑﻞ دﻫﯽ افقی ۱۷۰
۵-۴-۴- ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی اﺛﺎﺛﯿﻪ. ۱۷۰
۵-۴-۵- ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ و ﺗﺎﺳﯿﺴﺎﺗﯽ ۱۷۰
۵-۴-۶- تعیین ﻗﻄﻌﺎت ﻣﻨﻈﻢ ﺑﺮای ﻓﻀﺎﻫﺎی ﮐﺎر. ۱۷۰
۵-۵- ﻣﺒﻠﻤﺎن ﻓﻀﺎی موزه هنرهای معاصر. ۱۷۱
۵-۶- ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻓﻀﺎ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮات ۱۷۱
۵-۶-۱- ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ ۱۷۲
۵-۶-۲- ﻓﻀﺎﻫﺎی داﺧﻠﯽ ۱۷۳
۵-۷- ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺤﻞ و ﻣﯿﺪان ﮐﺎر از دﯾﺪﮔﺎه آﻧﺘﺮوﭘﻮﻣﺘﺮی ۱۷۴
۵-۷-۱-دمای محیط ۱۷۵
۵-۷-۲-ﺳﺮوﺻﺪا ۱۷۶
۵-۷-۳-رﻧﮓ. ۱۷۶
۵-۷-۴-بافت ۱۷۷
۵-۷-۵-دﯾﺪﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ و داخلی ۱۷۹
۵-۷-۶-فرم. ۱۸۰
۵-۷-۷-آکوستیک. ۱۸۰
۵-۸-ﺗﺎﺛﯿﺮﻫﺎی رواﻧﯽ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر. ۱۸۲
۵-۹-بررسی ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت موزه هنرهای معاصر. ۱۸۲
۵-۹-۱-ﮐﻮﻟﺮ ﮔﺎزی ۱۸۲
۵-۹-۲-روشنایی ۱۸۵
۵-۹-۳-فاضلاب ۱۸۵
۵-۱۰-سرانه ها و لیست فضاهای مورد نیاز پروژه ۱۸۶
۵-۱۱- ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی ۱۸۸
ﻓﺼﻞ ششم. ۱۸۹
روﻧﺪ ﻃﺮاﺣﯽ ۱۸۹
۶-۱- مقدمه. ۱۹۰
۶-۲- بررسی اهداف ۱۹۰
مطلب دیگر :
۶-۳- اصول طراحی ۱۹۱
۶-۴- ﺳﺎیتهای ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ۱۹۳
۶-۴-۱- سایت پیشنهادی اول. ۱۹۳
۶-۴-۲- سایت پیشنهادی دوم. ۱۹۳
۶-۵- ﺳﺎﯾﺖ ﻣﻨﺘﺨﺐ ۱۹۵
۶-۶- ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی ۱۹۵
منابع و مراجع ۱۹۶
منابع فارسی ۱۹۷
منابع اینترنتی ۱۹۹
مقدمه
در کتابها پیامهای تاریخ را میخوانیم و بعد آن را تصور میکنیم، در موزه، خود تاریخ را میبینیم و سپس پیامهایش را میخوانیم. بنابراین آنچه که در کتابها از رفتارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گذشتگان میخوانیم در موزهها میبینیم. اگر کتاب تاریخ بشری را باز کنیم، موزهها عکسهای آن هستند و مسلم است، هر کشوری که کتاب تاریخش مصورتر باشد فرهنگ عظیمتر و مستندتری را ارائه میکند.
اگر فرهنگ را دستاورد انسان در گذر زمان و میراث هر جامعه بدانیم، توسعه فرهنگی را میتوان درک ریشهها، کشف هویت و دریافت استمرار تاریخی تعریف کرد. توسعه فرهنگی، جامعه امروز را با میراث گذشته پیوند میدهد و این پیوند و وحدت باعث اتکای به نفس و احساس و قدرت و عشق و احترام نسبت به زبان، هنر و سایر عناصر فرهنگی جامعه میشود و حرکت به سوی آینده را قدرتمندتر و پربارتر میکند. نکته قابل توجه این است که توسعه فرهنگی با سفارش و دستور و شعار اتفاق نمیافتد، بلکه نهاد محکمی را میطلبد که نشانههای گذشته را با تدبیر و ظرافت در برابر نسل حاضر قرار دهد. از این جهت است که انواع هنرها و ابنیه و آثار تاریخی و موزهها و کتابخانهها در امر توسعه فرهنگی از اهمیت فراوانی برخوردار هستند و به خصوص موزهها، نقش موثری در حیات، تداوم و رشد فرهنگی برعهده دارند. موزههای دنیا مجموعههای منحصر به فرد و گاه بسیار باارزشی را در خود نگه میدارند و این مجموعهها ارتباطی بین حال و گذشته ایجاد کرده و انسان با مشاهده آنها پیوندی عمیق با نیاکان خود احساس میکند. نیاکانی که فرهنگ ما را پیریزی کردند. بدینوسیله هویت فرهنگی خود را بازیافته و با دیدن اشیاء موجود در موزهها سیر تکاملی اندیشه انسانی را در ابداع و خلق آثار به عینه میبیند و میتواند اثرات فرهنگ جامعه گذشته را در ساخت دست اشیاء گذشتگان مشاهده کند. چرا که انعکاس فرهنگ و نیاز هر جامعهای، در اشیاء ساخت دست بشر متبلور میشود.[۱]
مجموعههای موزهای به این اعتبار، نه تنها گنجینه ملی یک کشور بلکه جزئی از اسناد جهانی فرهنگ و تمدن انسانی به حساب میآیند. نگرش جهان امروز به موزهها به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی و منابع مهم و سرمایههای ملی بزرگ جامعه، چنان است که این نهاد در تحقق اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار موثر بوده و در برنامههای کشوری سهم به سزایی دارد و این موضوع ایجاب میکند که در کشور ما نیز برنامه جامعی برای بهره برداری از موزهها تهیه و اجراء شود. به این ترتیب میتوانند نقش بسیار مهمی در معرفی تجارب فرهنگی، هنری و القاء و انتقال احساس و بینش و اندیشه ایرانی و هویت ملی داشته باشند. از سوی دیگر موزه مکانی آموزشی است که آموزش رایگان آن، باید برای هر فرد مشتاقی از هر قشر و طبقه و سن و درجه فراهم شود لذا موزهها را میتوان به عنوان یکی از بهترین مراکز فرهنگی و آموزشی جامعه به شمار آورد که برای رشد و اعتلای فرهنگی نیازمند آن هستیم.
همچنین موزهها قادرند با فراهم آوردن محصولات فرهنگی جوامع مختلف، زمینه برخورد و ارتباط فرهنگها و در نتیجه موجبات آشنایی مردم را با فرهنگ این جوامع فراهم نموده و شناخت مردم در اینباره را افزایش دهند و از این طریق نیز، به باروری فرهنگ کمک نمایند و فرصتهای بهرهگیری از فرهنگهای دیگر را به وجود آورند. از سوی دیگر با تحقیق در