۳-۹-۳-مدل ساختاری (تحلیل مسیر) .۷۴
فصل چهارم: (تجزیه و تحلیل داده های آماری)
۴-۱- مقدمه۷۸
۴-۲- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان۷۹
۴-۳- تحلیل استنباطی داده ها .۸۱
۴-۳-۱- نرمال بودن توزیع متغیرها.۸۱
۴-۳-۲- مدلهای اندازه گیری.۸۲
۴-۳-۳- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته.۸۵
۴-۳-۴- تائید مدل مفهومی تحقیق با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری۸۸
۴-۳-۵- آزمون فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از مدل نهایی روابط ساختاریافته خطی۹۰
۴-۴- مدل تأیید شده تحقیق۹۳
فصل پنجم: (نتیجه گیری و پیشنهادت)
۵-۱- مقدمه ۹۵
۵-۲- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی کار۹۶
۵-۳- نتایج آزمونها ۹۶
۵-۳-۳ تائید یا عدم تائید فرضیه ها با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاریافته خطی۹۶
۵-۴- نتیجه گیری و پیشنهادات کاربردی.۱۰۰
۵-۵ پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده.۱۰۶
فهرست منایع
منابع فارسی ۱۰۸
منابع لاتین. ۱۰۹
ضمیمه ۱۱۵
مقدمه
در دنیای شدیداً رقابتی امروزی، افزایش وابستگیهای متقابل، توسعه سریع تکنولوژی، محیط ناپایدار و بی ثبات و بسیاری عوامل دیگر باعث شده است تا سازمانها جهت موفقیت خود، کارآفرین شوند(دس، لامپکین و مک گی[۱]، ۱۹۹۹). به طور همزمان، برای دستیابی به موفقیت بازاری و مزیت رقابتی پایدار، شرکتها نیاز دارند تا فرصتهای جدید را به کار گرفته و محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کنند(تاجدینی[۲]،۲۰۱۰). به همین دلیل کارآفرینی به عنوان یک ضرورت در سبز فایل مطرح شده است. علاوه بر این، کارآفرینی به طور قابل توجهی جهت رشد و بقاء اقتصاد کشورها مهم میباشد. برای مثال امروزه کارآفرینی مهمترین سلاح پیشرفت اقتصادی کشور ایالات متحده میباشد. به همین دلیل است که رشد و توسعه شرکتهای کارآفرین در این کشور زیاد است(زالی، ۱۳۸۵). کارآفرینی به طورکلی به عنوان شناسایی و به کارگیری فرصتها تعریف میشود. شومپیتر[۳](۱۹۳۴) بر این حقیقت تاکید
مطلب دیگر :
راهنمایی بیشتر برای تولید سایت با کیفیت
می کند که کارآفرینی باید با ایجاد فرایندها و محصولات جدید و ترکیب منابع به شیوه های جدید مرتبط گردد(کروگر[۴]، ۲۰۰۷). مفهوم کارآفرینی در سطوح متفاوتی از افراد گرفته تا گروه ها و سازمانها به کار برده شده است. کارآفرینی درابتدا تصور میشود که توسط افراد به کار گرفته شود، زیرا با معرفی و تکامل محصول یا خدمت ارتباط دارد. همچنین بسیاری از نظریه پردازان میگویند که کارآفرینی توسط کسب و کارهای کوچک به کار گرفته شود زیرا آنها مسئول رشد اقتصادی و ایجاد شغلها در بازار هستند. اخیراً مفهوم کارآفرینی بیشتر در سطح شرکت به کار برده شده است(گروز و پانسکو[۵]، ۲۰۰۸). محققان کارآفرینی مطالعات بسیاری را برای توصیف نگرشهای مختلف کارآفرینی انجام داده اند و تفاوتهایی را در کارآفرینی با در نظر گرفتن سطوح متفاوت تجزیه و تحلیل آن نشان دادهاند. میلر[۶](۱۹۸۳) یک شرکت کارآفرین را اینگونه تعریف می کند: “شرکتی که دارای نوآوری محصول- بازار میباشد، سرمایه گذاریهای همراه با ریسک را انجام میدهد، و اولین کسی است که با نوآوریهای پیشتازانه حرکت می کند و رقبا را تا سرحد شکست تحت فشار قرار میدهد”. بر خلاف آن یک شرکت غیرکارآفرین” شرکتی است که نوآوری کمی دارد، ریسک پذیر نیست و به جای اینکه رهبر باشد، اجازه حرکت پیشتازانه را به رقبا میدهد”(میلر، ۱۹۸۳). بنابراین میلر از سه بعد برای مشخص کردن کارآفرینی استفاده کرد: نوآوری، ریسکپذیری و پیشگامی.
کوین و اسلوین[۷](۱۹۸۹) وضعیت استراتژیک کارآفرینانه را به عنوان ” وضعیتی که به وسیله نوآوری محصول وتکنولوژیکی گسترده، گرایش به رقابت تهاجمی داشتن و گرایش قوی ریسکپذیری به وسیله مدیریت” تعریف می کنند. آنها از همین سه بعد برای ارزیابی کارآفرینی استفاده کردند. لامپکین و دس[۸](۱۹۹۶) اهمیت تفاوت بین مفهوم کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی را روشن کردهاند. بر اساس مفهوم لامپکین و دس(۱۹۹۶) فعالیت اساسی کارآفرینی وارد شدن به بازار جدید با محصول جدید یا موجود میباشد. گرایش کارآفرینانه در مرکز کارآفرینی شرکتی قرار دارد(باسو و دیگران[۹]، ۲۰۰۸). گرایش کارآفرینانه به فرایندها، فعالیتها و رویه های تصمیم گیری اشاره دارد که به شرکت کمک می کند تا نسبت به فرصتهای بازار و نسبت به رقبا واکنش نشان داده،که این امر منجر به ورودی جدید میگردد. ساختار گرایش کارآفرینانه که از طریق ابعادی همانند نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی، استقلال و تهاجم رقابتی ارزیابی شده اند(میلر، ۱۹۸۳؛ کوین و اسلوین[۱۰]، ۱۹۸۹؛ لامپکین و دس[۱۱]،۱۹۹۶) به عنوان ابزار مفیدی برای ارزیابی رفتار کارآفرینانه در سطح شرکت و تأثیر آن بر روی عملکرد شرکت پدیدار شده اند(باسو و دیگران، ۲۰۰۸). گرایش کارآفرینانه تأثیر معنی داری بر روی رشد و عملکرد شرکتها دارد(لامپکین و دس، ۱۹۹۶؛ فریرا و آزویدو[۱۲]، ۲۰۰۷). در این تحقیق گرایش کارآفرینانه بر روی فرایندهای سازمانی تاکید دارد که منجر به بهبود عملکرد شرکت میشود. به همین دلیل هدف پژوهش حاضر بررسی گرایش کارآفرینانه بر روی عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهرکهای صنعتی در شرق استان مازندران است. به ویژه بررسی میشود که چگونه ابعاد گرایش کارآفرینانه به طور مجزا بر روی عملکرد آنها میگذارند. بر اساس تئوری و تحقیقات قبلی مدل مفهومی گرایش کارآفرینانه در این تحقیق بر اساس کار لامپکین و دس(۱۹۹۶) میباشد و شامل ابعاد نوآوری، ریسکپذیری، استقلال، رقابت تهاجمی و پیشتازی میباشد. در این فصل بعد از بیان مقدمه، بیان مساله و ضرورت و اهمیت موضوع به بیان اهداف، فرضیات و قلمرو تحقیق خواهیم پرداخت. سپس به تعریف متغیرهای مفهومی و عملیاتی خواهیم پرداخت و در نهایت نیز محدودیتهای تحقیق آورده میشود.
۱-۲- بیان مسأله
کارآفرینی به عنوان یکی از موضوعات مورد علاقه در تحقیقات مدیریتی شده است. کارآفرینی پاسخ به فرصتهای کسب و کار شناسایی شده و ایجاد کسب و کارهای جدید اشاره دارد(موسی[۱۳]، ۲۰۰۴). محققان کارآفرینی به طورکلی بر اهمیت فعالیتهای کارآفرینانه تاکید داشته اند و اغلب رابطه مثبتی را بین کارآفرینی و نتایج عملکردی فرض کردهاند(لامپکین و