۴-۲ توصیف و تحلیل داده های جمعیت شناختی ۶۴
۴-۲-۱ جنسیت ۶۴
۴-۲-۲ وضعیت تاهل. ۶۴
۴-۲-۳ تحصیلات ۶۵
۴-۲-۴ سن ۶۶
۴-۲-۵- تجربه کاری ۶۷
۴-۳- تحلیل استنباطی ۶۷
۴-۳-۱) محاسبه ضریب همبستگی پیرسون به منظور بررسی روابط میان هر یک از متغیرهای گرایش بازار و نوآوری ۶۹
آزمون فرضیه شماره یک. ۶۹
آزمون فرضیه شماره دو. ۷۰
آزمون فرضیه شماره سه. ۷۱
آزمون فرضیه اصلی ۷۲
۴-۳-۲)آزمون تحلیل واریانس فریدمن ۷۳
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات ۷۶
۵-۱) مقدمه. ۷۷
۵-۲) بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون همبستگی پیرسون. ۷۸
۵-۳) بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون تحلیل واریانس فریدمن ۷۹
۵-۴) ارائه پیشنهادات ۷۹
۵-۴-۱)پیشنهادات بر مبنای یافتههای تحقیق. ۸۰
۵-۴-۲) پیشنهادات برای تحقیقات آتی ۸۱
منابع. ۸۳
پیوست ها ۸۷
پیوست۱: پرسشنامه پژوهش. ۸۸
پیوست ۲ : خروجی های SPSS. 94
۱-۱- مقدمه
موفقیت در فضای رقابتی موجود به خصوص صنایع کوچک و متوسط(شهرکهای صنعتی) مستلزم این است که این صنایع بیش از پیش به رویکردها، طرح ها و برنامه های بازاریابی روی بیاورند. زیربنای بازاریابی در هر کسب و کاری میزان باور و توجه مدیریت آن به مقوله
مطلب دیگر :
راهنمایی بیشتر برای تولید سایت با کیفیت
بازارگرایی به شمار می رود.
اینکه چگونه یک صنعت می تواند نوآوری خود را افزایش دهد، مساله ای است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است. ممکن است عوامل متعددی بر ارتقای نوآوری یک کسب و کار موثر باشند مانند عوامل محیطی کلان بین المللی و ملی (عوامل ا قتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تکنولوژیکی ) عوامل خرد محیطی یا عناصر صنعت (تامین کنندگان، رقابت درون صنعت، رقبای تازه وارد، محصولات جایگزین، واسطه های فروش و مشتریان ) و عوامل مربوط به داخل بنگاه (دارایی های مشهود و نامشهود و شایستگی ها ). از بین همه این عو امل در این مطالعه بازارگرایی به عنوان عامل مهم موثر بر نوآوری کسب و کار مد نظر قرار گرفته و رابطه آن با نوآوری کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته است .
بازار محور از دهه ۱۹۸۰ در تحقیقات و مطالعات علمی مرتبط با اقدامات مدیریتی وارد شده است. بازار محوری ریشه دار در تئوری بازاریابی و کاربردی برای مفهوم بازاریابی است. گرچه تفاوت هایی در تعریف بازارمحوری وجود دارد این مفهوم معمولا بر سه قسمت تمرکز دارد:
مشتری
رقبا
هماهنگی بین وظیفه ای(دعایی و بختیاری،۱۳۸۶).
بر این اساس در این مطالعه مفهوم بازارگرایی مورد بررسی نظری و تحقیقاتی قرار گرفته است و سپس یک مقیاس برای سنجش این مفهوم در سازمان ها ارائه شده است. با توجه به اینکه صنایع کوچک و متوسط در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند، جهت گیری مباحث به سمت شهرکهای صنعتی بوده است.
۱-۲- بیان مسأله
میل به بقا و سودآوری باعث گردیده همواره مدیران و محققان در پی اقداماتی در جهت کسب آن ها باشند. یکی از مفاهیمی که در دو دهه اخیر مورد توجه پژوهشگران و مدیران قرار گرفته مفهوم گرایش بازار است. این مفهوم از سال ۱۹۹۰ وارد ادبیات مدیریت شده است. نظریه ها و تحقیقات تجربی به طور کلی این ادعا را که گرایش بازار تأثیر قوی و مثبت بر