جدول۴-۱۰) آزمون فرضیه فرعی شماره (۴) .۹۱
جدول ۴-۱۱) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر تعهد سازمانی.۹۴
جدول ۴-۱۲) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر تعهد سازمانی۹۴
جدول ۴-۱۲) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر مشتریگرایی ۹۶
جدول ۴-۱۳) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر مشتریگرایی ۹۶
جدول (۴-۱۴) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر کیفیت خدمات.۹۸
جدول ۴-۱۵) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر رضایت شغلی.۹۸
جدول۴-۱۶) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر رابطه گرایی. ۱۰۰
جدول۴-۱۷) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر رابطه گرایی۱۰۰
جدول ۴-۱۸) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر عملکرد۱۰۲
جدول ۴-۱۹) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر عملکرد ۱۰۲
جدول ۴-۲۰) بررسی فرضیات پژوهش با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری .۱۰۳
جدول ۴-۲۱) شاخصهای برازش مدل معادلات ساختاری.۱۰۴
عنوان فهرست شکلهای پژوهش صفحه
شکل ۱-۱) مدل مفهومی پژوهش۸
شکل۲-۱) عوامل سهگانه اثرگذار بر تعهد سازمانی.۲۱
شکل۲-۲) پیش شرطهای تعهد سازمانی.۲۵
شکل ۲-۳) ابعاد بازارگرایی. ۳۳
شکل ۲-۴) بازمفهوم سازی بازارگرایی. .۳۴
شکل ۲-۵) تاکتیکهای تاثیرگذار بر مشتریگرایی.۳۷
شکل ۲-۶) دیدگاههای مختلف نسبت به بازاریابی درونی.۳۸
شکل ۴-۱) درصد فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت آنها۸۳
شکل ۴-۲) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن (سال) آنها۸۴
شکل ۴-۳) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات (سال) آنها .۸۴
شکل ۴-۴) مدل اندازه گیری متغیر تعهد سازمانی در حالت تخمین استاندارد .۹۳
شکل ۴-۵) مدل اندازه گیری متغیر مشتریگرایی در حالت تخمین استاندار۹۵
شکل ۴-۶) مدل اندازه گیری متغیر رضایت شغلی در حالت تخمین استاندارد ۹۷
شکل ۴-۷) مدل اندازه گیری متغیر رابطه گرایی در حالت تخمین استاندارد۹۹
شکل ۴-۸) مدل اندازه گیری متغیر عملکرد در حالت تخمین استاندارد ۱۰۱
شکل ۴-۹) مدل معادلات ساختاری در حالت تخمین استاندارد در حالت کلی۱۰۵
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه تاثیر مشتری گرایی و تعهد سازمانی بر عملکرد کسب وکار در بانک ملت شهر کرمانشاه میباشد. روش پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و تحلیل همبستگی است و رگرسیون با بهره گرفتن از نرمافزار آموس میباشد. جامعه آماری کارکنان بانک ملت شهر کرمانشاه میباشد، روش نمونه گیری تصادفی ساده، حجم نمونه ۱۷۶ نفر میباشد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد، که روایی صوری و محتوای آن به تأیید پنج تن از اساتید دانشگاه رسید، پایایی کلی پرسشنامه۸۷۲/۰ میباشد. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که ضریب رگرسونی بین مشتری گرایی بر عملکرد کسب و کار(۲۰/۰) همچنین ضریب رگرسیونی مابین تعهد سازمانی و عملکرد کسب وکار(۲۲/۰)در مدل مورد بررسی مقدار شاخصهای برازش (۱CFI= و ۱ NFI= و۰۰۱/۰ = RMSEA) نشاندهنده مناسب بودن مدل است
کلمات کلیدی: مشتری گرایی، تعهد سازمانی، کیفیت خدمات، رابطه گرایی، عملکرد کسب و کار، بانک ملت.
فصل اول:
کلیات پژوهش
مدیران سازمانها به خوبی دریافتهاند که مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی، منابع انسانی سازمان هاست، از این رو توجه به مقوله تعهد و وفاداری منابع انسانی به سازمان و انجام هر چه بهتر نقشهای اختصاص یافته به آنها و حتی وظایف فرانقشی منابع انسانی،
یکی از دغدغههای جدی مدیران سازمانهاست. تعهد سازمانی یک نگرش و یک حالت روانی است که نشان دهنده تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه فعالیت در یک سازمان است. در این بین تمایل، به معنی علاقه و خواست قلبی فرد برای ادامه خدمت در سازمان است و نیاز به این معنی است که فرد به خاطرسرمایه گذاریهایی که در سازمان انجام داده، ناچار به ادامه خدمت در آن است. هم چنین الزام عبارت از دین، مسئولیت و تکلیفی است که فرد در برابر سازمان دارد و خود را ملزم به ماندن در آن میبیند. از دیدگاهی دیگر، تعهد سازمانی نوعی احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان است. بنابراین تعهد سازمانی یک نگرش درباره وفاداری کارمندان به سازمان است، و یک فرایند مستمری است که از طریق آن اعضای سازمان علاقه خود را به سازمان و موفقیت و کارایی پیوسته آن نشان می دهند(مجیدی، ۱۳۷۶). بدیهی است تعهد سازمانی و مشتریگرایی کارکنان زمانی ارزشمند خواهد بود که بر روی عملکردسازمان تأثیر مثبت داشته و موجب ارتقاء بهروری سازمان گردد، از این رو این پژوهش به بررسی پژوهشهای مختلف صورت گرفته در این زمینه پرداخته و به تاثیرات مشتریگرایی و تعهد سازمانی کارکنان بر عملکرد سازمان اشاره می کند.
۱-۲) بیان مساله:
عصر کنونی دوره تحولات شتابنده و غیر قابل پیش بینی است. امروز همان دیروز نیست و یقینا فردا متفاوت از امروز خواهد بود. بنابراین پایبند بودن به استراتژیهای امروز برای کسب و کار خطرناک است. کشورهای در حال توسعه باید در استراتژیها و سیستمهای تجاری و بازرگانی خود تجدید نظرکنند. چرا که در صورت عدم بکارگیری استراتژیهای جدید و متناسب با شرایط محیط کنونی، موقعیت رقابتی آنها تضعیف خواهد شد. امروزه تنها سازمانهایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسبی برخوردارند که محور اصلی فعالیت خود را تامین خواسته های مشتریان و ارضای نیازهای آنان قرار دادهاند(یوسفی، ۱۳۹۰). اصطلاح مشتریگرایی[۱] در کارکنان خدماتی بدین معنا است که ما باید نیازها و خواسته های مشتریان را بهتر درک کرده و بتوانیم آنها را با رفتارهای خودمان در جهت ارضای نیازهای مشتریان به بهترین نحوه ممکن در سازمان خدماتی منطبق کنیم(باو و جانسون، ۲۰۰۶). رفتار مشتریگرایانه کارکنان خدماتی باعث افزایش سطح رضایتمندی مشتری[۲] در هنگام دریافت خدمات میشود(میرویسی، ۱۳۸۸). مشتریگرایی عمدتا مرتبط با رفاه مشتریان میباشد(آیو و مگوس[۳] ، ۲۰۰۷). شنیدن صدای مشتریان و ارائه کالا و خدمات متناسب با بهترین و برترین علائق و خواسته های مشتری در این راستا میباشد(اسلاتر و نارور[۴]، ۱۹۹۴؛ دشپانده و همکاران[۵]، ۱۹۹۳؛ دشپانده و همکاران[۶]، ۱۹۸۹، شاپیرو[۷]، ۱۹۸۸). مشتریگرایی عمدتا خود را از طریق اولویتگذاری تخصیص منابع بر مبنای فراهم کردن ارزش برتر و رضایت مشتری آشکار میسازد(نارور و اسلاتر[۸]، ۱۹۹۰، نوبل و همکاران[۹]، ۲۰۰۲). اکنون در اقتصاد جهانی مشتریان بقای شرکت را رقم میزنند، شرکتها دیگر نمیتوانند نسبت به انتظارات و خواسته های مشتریان بیتفاوت باشند. آنها باید همه فعالیتها و توانمندیهای خود را متوجه رضایت مشتری [۱۰]کنند، چرا که تنها منبع برگشت سرمایه مشتریان هستند. سازماندهی نظام بانکی از مسائل مهم اقتصاد و بازرگانی کشور است، در برنامه چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور، اصلاح نطام بانکی در جهت به حداقل رساندن هزینه، تعداد واسطهها و تأمین حمایت قضایی از حقوق مصرف کنندگان شامل حق برخورداری از ارائه خدمات ایمن و سالم، حق برخورداری از اطلاعات، مطرح گردیده است. این مهم بدون توجه لازم و کافی به مشتری، قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. لذا
مطلب دیگر :
راهنمایی بیشتر برای تولید سایت با کیفیت
تمامی فعالیتهای نرمافزاری و سختافزاری، باید نشانگر خواست و انتظار مشتری باشد(لازارویس و همکاران[۱۱]، ۲۰۰۷). در این راستا نقش کارکنان به عنوان واسطههایی میان سازمان و مشتریان می تواند حائز اهمیت جلوهگر شود و تاثیر بسزایی بر رابطه مشتری و موسسه داشته باشد(ریچهلد و ساسر[۱۲]، ۱۹۹۹)
مشتری گرایی و همچنین تعهد کارکنان به اهداف سازمان مفهومی است که در این راستا می تواند به کارکنان و سازمان در دستیابی به اهداف بسیار تسهیل کننده باشد. از طرفی امروزه در محیطی زندگی میکنیم که به طور روزافزون به سوی اقتصاد مبتنی بر خدمات پیش میرود. دیگر خدمات، بخش کوچکی از اقتصاد بشمار نمیرود، بلکه به عنوان قلب ارزش آفرینی در اقتصاد مطرح است. خدمات یکی از بخشهای مهم اقتصادی کشور است که در چند دهه گذشته رشد قابل ملاحظهای داشته و امروزه درصد بالایی از امور تولیدی و اقتصادی، درگیر مباحث” خدمات حرفهای” است. اغلب محصولاتی که خریداری میکنیم عناصری از خدمت را نیز شامل میشوند. در واقع طیف وسیعی از کالاها برای داشتن مزیت رقابتی بر فعالیتهای مبتنی بر خدمت تکیه دارند. از فعالیتهای خدماتی که در چند سال اخیر در ایران به آن توجه ویژه شده است بانک ملت میباشد که به علت خصوصی بودن رقابت در این صنعت بیشتر است و بانک ملت در ایران نیز باید بتدریج ضرورت توجه به مشتری را درک کنند و در جهت شناخت و تامین رضایت بخش نیازها و خواسته های مشتری حرکت کنند که نهایتا به افزایش عملکرد کسب و کار منجر میشود. لذا با توجه به مطالب فوق این پژوهش به دنبال پاسخ به این سئوال است که آیا مشتریگرایی و تعهد سازمانی بر عملکرد کسب و کار از مسیر رابطهگرایی و کیفیت خدمات تاثیر دارد؟
[۱] Customer orientation
[۲] Customer satisfaction
[۳] Auh and Menguc
[۴] Slater and Narver
[۵] Deshpande et al
[۶] Deshpande
[۷] Shapiro, Benson P
[۸] Narver and Slater
[۹] Noble et al
[۱۰] Customer Satisfaction
[۱۱] Lazarevic & Et Al
[۱۲] Richheld & Sasser
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
تعداد صفحه : ۱۳۳