۵-۲) نتیجه گیری ۱۱۸
۵-۲-۲) نتایج آزمون فرضیات تحقیق ۱۱۸
۵-۲-۲-۱) فرضیه اصلی اول ۱۱۸
۵-۲-۲-۲)فرضیه اصلی دوم ۱۱۹
۵-۲-۲-۳) فرضیه اصلی سوم ۱۱۹
۵-۲-۲-۴)فرضیه اصلی چهارم ۱۱۹
۵-۲-۲-۵)فرضیه اصلی پنجم ۱۱۹
۵-۳) پیشنهادات ارائه شده ۱۲۰
۵-۳-۱) مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات قبلی ۱۲۱
۵-۴)پیشنهادات برای تحقیقات آتی: ۱۲۲
۵-۵)امکانات ومحدودیت ها ۱۲۲
منـابع ۱۲۳
منابع فارسی: ۱۲۴
منابع لاتین ۱۲۵
توانایی دریافت و تحویل به موقع تقاضای مشتریان در دنیای رقابتی امروز یک نگرانی عمده برای همه صنایع میباشد، بهویژه اینکه در دهه گذشته با ورود شرکتهای بسیاری به عرصه رقابت، مدیریت تقاضا به یک دوره جدید وارد شده است. مدیریت تقاضای مشتریان یکی از مسائل معاصر است که در تلاش برای اثربخشی زنجیره تأمین مورد بحث قرار گرفته است و منظور ازمدیریت تقاضا میتواند بهصورت قابلیت شرکت برای فهم الزامات و تقاضای مشتری و تعامل آنها در مقابل قابلیتهای زنجیرهی تأمین تعریف و تفسیر شود. و ذکر این نکته ضروری است که مدیریت تقاضا مکمل کنندهی مدیریت توزیع میباشد و مدیریت تقاضا در پی این است که کالا را با توجه به هر شرائط زمانی و با کیفیت مناسب و با حداقل هزینهی تمام شده به دست مصرف کنندهی نهایی «مشتری» برساند. به عبارت بهتر مدیریت تقاضا در زنجیرهی تأمین هدف خود را «رضایت مشتری» و ایجاد انعطافپذیری و نوآوری در سازمان میداند. پژوهش حاضر مدیریت تقاضای مشتریان در زنجیره تأمین شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده در استان کرمانشاه و عوامل مؤثر بر آن را در میان شرکتهای صنعتی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان در زنجیرهی تأمین استان کرمانشاه مورد مطالعه قرار داده است که تعداد آن ۷۹۵ شرکت میباشد و جامعهی آماری ما را تشکیل میدهند. تحقیق بهصورت پیمایشی صورت گرفته و حجم نمونه نیز از طریق فرمول کوکران که ۳۸۴ شرکت میباشد بهدست آمده است. با توزیع پرسشنامه در میان این ۳۸۴ شرکت از شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده در استان کرمانشاه دادههای تحقیق بهدست آمده است. روایی پرسشنامه با بهره گرفتن از نظر خبرگان تأیید و پایایی آن از طریق تکنیک آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای تحلیل دادههای پرسشنامه از دو نرم افزار SPSS و آموس استفاده شده است. نتایج آماری بصورت آمار توصیفی و آمار تحلیلی ارائه شده است. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش مشخص کرد که عوامل بخشبندی، حمایت از مدیریت، پیشبینی و برنامهریزی عملیات و فروش به ترتیب بیشترین اثر را داشتند.
واژگان کلیدی: زنجیره تأمین، مدیریت تقاضا، پیشبینی، بخشبندی، حمایت از مدیریت، برنامهریزی فروش و عملیات
مشتریان، امروزه، کلید موفقیت تجاری محسوب می شوند.
با تشدید رقابت در تجارت و تغییرات سریع تکنولوژیکی و نیز افزایش قدرت وحق انتخاب مشتریان، موفقیت از آن شرکتهایی خواهد بود که قادر باشند بهنحو شایستهتری انتظارات و ارزشهای مورد نظر مشتریان را درک و شناسایی کرده و بهنحو مطلوب به آنها پاسخ دهند (وانگ[۱]، ۲۰۰۷.(
در گذشته، مشتریان بهندرت خواهان یا قادر به دست کشیدن از محصول یا برند مصرفی خود بودند؛ امّا امروزه در قرن بیست و یکم، این موضوع تغییر یافته است. شرکتها و برندها در بازار امروزی با خصومت با یکدیگر به رقابت میپردازند؛ تا جایی که”حفظ سهم بازار” امری بسیار مشکل بوده و “بدست آوردن سهم بیشتر”غیرقابل تصور می کند (کینینگهام، واورا، آکسوی و هنری[۲]،۲۰۰۵).
در سالهای اخیر شرکتهای زیادی به عرصه رقابت در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده کرمانشاه وارد شدهاند و همچنین با ورود تجهیزات و تکنولوژی جدیدو تولید محصولات جدید، شرکتها نه تنها جهت جذب مشتریان جدید که حتی در حفظ مشتریان فعلی و وفادار خود با چالشی جدید روبرو شدهاند.
در این پژوهش تلاش میشود با توجه به اهمیـّت مشتـریان در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده به بررسی مفهـوم “مدیریت تقاضا در زنجیره تأمین” پرداخته شود، به بیان دیگراین موضوع بررسی میشود که چه عواملی باعث افزایش بهبود عملکرد مدیریت تقاضا در شرکتهای صنعتی تولیدکننده و توزیع کننده استان کرمانشاه میشود.
امروزه مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از منابع زیرساختی پیادهسازی کسب و کار الکترونیک در دنیا مطرح است. از اوایل دهه۶۰ به بعد، خواست مشتری بر کیفیت بالاتر و خدمترسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شد که قبلاً وجود نداشته است. برایناساس فعالیتهایی نظیر برنامهریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامهریزی محصول، خدمت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع،
مطلب دیگر :
راهنمایی بیشتر برای تولید سایت با کیفیت
تحویل و خدمت به مشتری اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مسأله کلیدی در یک زنجیره تأمین، مدیریت و کنترل هماهنگی تمامیاین فعالیتهاست.
رقابت بیامان در بازارهای جهانی امروزی، عرضه محصولات تازه با حضور کوتاه در بازار و اوج گرفتن انتظارات مشتریان، بنگاههای کسب و کار را به سرمایهگذاری و تمرکز بر زنجیرههای عرضه خود وادار نموده است. رقابت در کسب و کار امروز دیگر میان تکتک شرکتها نیست بلکه میان زنجیرههای تأمین اتفاق میافتد. مدیریت زنجیره تأمین به ابزاری استراتژیک برای شرکتها تبدیل شده تا بتوانند کیفیت را مدیریت نمایند، مشتریان را راضی نگاه دارند و با توان رقابتی باقی بمانند (بهنام اژدری و اختیارزاده،۱۳۹۰).
محیط جمعیتی دارای منافع بسیاری می باشد زیرا شامل مردم است و این مردم هستند که بازار را تشکیل می دهند. و اینکه جمعیت جهان بطور انفجارآوری در حال رشد است و این جمعیت بسیار متنوع هم دارای فرصتها و تهدیداتی میباشد(کاپوج[۳],۲۰۰۸). در سالهای اخیر با توسعه شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده و افزایش تعداد رقبا در این شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده با مشکلات زیادی در زمینه جذب مشتریان جدید و حتی حفظ مشتریان فعلی مواجه شده اند. بنابراین باید در اندیشه یافتن راهکاری جهت کشف عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین بود.
عموماً منافع مدیریت مؤثر زنجیره تأمین در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه شامل موجودیهای پایینتر، هزینه های کمتر، بهرهوری بالاتر، توانایی بهبودیافته برای پاسخ به نوسانات تقاضا، زمانهای تحویل کوتاهتر، سود بیشتر و وفاداری بیشتر مشتری است. که همگی در گرو مدیریت تقاضای مطلوب در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه میباشد.
شرکتهای زنجیره تأمین در استان کرمانشاه همگی به دنبال ایجاد جذب مشتریان حتی خارج از این استان میباشند. مدیریت تقاضا دارای یک نقش فرااستانی است تقاضا را بررسی میکند به ایجاد راهکارها میپردازد و در نتیجه هدف خود را رساندن کالا و خدمات نهایی با قیمت و هزینه کمتر و با کیفیت مناسب به دست مصرف کننده نهایی (مشتری میداند).
امید است این تحقیق به پرکردن بخشی از این شکاف کمک کند.
با کمک یافتههای این تحقیق شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه با شناخت عوامل مؤثر بر تقاضا در زنجیره تأمین قادر به حفظ مشتریان فعلی خود و همچنین جذب مشتریان رقبا خواهند بود. بنابراین ضروری میرسد تا به بررسی عواملی پرداخته شود که تاکنون کمتر بهصورت تفصیلی مورد توجه تحقیقاتی در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه که در این زمینه به انجام رسیده، قرار گرفته است.
[۱]wang
[۲]Keiningham, Vavra, Aksoy& Henri,
[۳]Kapuge
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
تعداد صفحه : ۱۴۴
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان