دانشکده تحصیلات تکمیلی...

 

فهرست نمودار­های پژوهش

۶۸نمودار شماره توزیع فراوانی پاسخگوبان برحسب جنسیت
۶۹نمودار  توزیع فراوانی پاسخ گویان بر حسب سابقه­کاری
۷۰نمودار  توزیع فراوانی پاسخ گویان بر حسب سن
۷۱نمودار توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب تحصیلات

 

چکیده:

یکی از مهمترین اهداف بانکها در نظام بانکداری ایران کسب سهم بازار حداکثری بوده است. تبلیغات فزاینده بانک­های کشور یکی از محدود نمادهای رقابت فزآینده در جهت کسب این سهم است. عمده پژوهش­هایی نیز که در زمینه رقابت­پذیری انجام شده است بیان کننده این حقیقت هستند. که سهم بازار نشان دهنده قدرت رقابتی شرکت­ها در بستر رقابتی آنهاست. در واقع یکی از مهمترین نمودهای رقابت در بازار امروزی سهم بازاراست. در این پژوهش نقش متغیر های اقتصادی بر سهم بازار بانک ملت مورد بررسی وشناسایی قرار می­گیرند. هدف کلی این پژوهش شناسایی متغیرهایی که بانک ملت می ­تواند با توجه به آنها جهت ارتقای سود خود نسبت به دیگر بانک های کشور اقدام نماید.و هدف کاربردی ،شناسایی عوامل موثر بر قدرت رقابت در سهم بازار بانک ملت می باشد. روش پژوهش که از نوع توصیفی- پیمایشی می­باشدو از جنبه هدف کاربردی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS وبا استناد به نرم افزار LISREL استفاده شده است. معاونین و کارشناسان شعب مختلف بانک ملت استان کرمانشاه که متغیر های اقتصادی در بدست آوردن سهم  بازار آنها ، موثر هستند به عنوان جامعه ی آماری تعریف می شوند. روش نمونه گیری، تصادفی ساده می باشد. میزان حجم نمونه ۱۰۰ می باشد. برای مشخص کردن  همگونی داده های تجربی با توزیع نرمال از آزمون کولموگورف- اسمیرنوف  وتاثیر متغیر مستقل از رگرسیون خطی استفاده می کنیم آزمون معنی داری همبستگی با آماره ی آزمون تی-استیودنت ۳۱ تحلیل واریانس با بهره گرفتن از آماره ی آزمون F انجام گرفته است. وبرای تعیین کارآیی مدل های برآورد شده از روش های کمّی ارزیابی نیز استفاده شده است. ودرنهایت این نتیجه حاصل شد که تغییرات نرخ طلا و ارز دارای بیشترین تاثیر و تغییرات نرخ سود اعتبارات دارای کمترین تاثیر روی سهم بازار بانک ملت شهرستان کرمانشاه می باشند.

کلمات کلیدی: سهم بازار بانک، نقدینگی، تورم، بانک، ارز، بانک ملت کرمانشاه

 


 

 

فصل اول

کلیات پژوهش

مقدمه :

عوامل مختلفی بر رقابت پذیری بانکها تاثیرمی گذارند که در این بین سهم بازار بیشترین نقش را ایفا می­ کند. در مورد اهمیت نقش

مطلب دیگر :


راهنمایی بیشتر برای تولید سایت با کیفیت

 سهم بازار مطالعاتی انجام شده است.  در کل می توان گفت که افزایش توان رقابتی یا رقابت پذیری سازمان ها منجر به ایجاد فضای رقابتی در جامعه و نهایتاً ارتقای سطح رقابت پذیری ملی می شود که این عامل خود زمینه های لازم جهت ورود به فرایند جهانی شدن را فراهم می نماید.(صفری،۱۳۸۷) . رقابت پذیری کیفیتی است که از طریق حاکمیت بازار و شکل­ گیری فعالیت ها بر پایه مزیت نسبی و رقابتی محقق می­شود. در این بین، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کسب قدرت رقابتی سازمان­ها سهم بازار آنها در بین سایر رقباست و بر اساس پژوهش های  مختلف انجام شده، این عامل در قدرت رقابتی سازمان­ها تاثیر عمده ای دارد(بیشنا و فیشر[۱]، ۲۰۰۸) . هر قدر رقابت پذیری کشوری در سطح جهان بالاتر باشد، آن کشور در ادغام در اقتصاد جهانی به­واسطه دسترسی سهل تر به بازارهای خارجی بیشتر منتفع خواهد شد. برعکس، کشوری که از قدرت رقابت پذیری پایین تری برخوردار باشد نه تنها از ادغام در اقتصاد جهانی منتفع نمی­گردد بلکه متضرر هم می شود. آنچه که حائز اهمیت است توجه به این نکته است که افزایش توان رقابت پذیری بنگاه مقدمه و نقطه شروع افزایش توان رقابت­پذیری ملی خواهد بود. عوامل مختلفی بر رقابت پذیری بانک ها تاثیرگذارند. که در این بین سهم بازار بیشترین نقش را ایفا می­ کند(شورچولو پی[۲] ،۲۰۰۹).  در مورد اهمیت نقش سهم بازار مطالعاتی انجام شده است. در کل می­توان گفت که افزایش توان رقابتی یا رقابت­پذیری سازمان ها منجر به ایجاد فضای رقابتی در جامعه و نهایتاً ارتقای سطح رقابت پذیری ملی می شود که این عامل خود زمینه های لازم جهت ورود به فرایند جهانی شدن را فراهم می­نماید  (صفری ،۱۳۸۷). رقابت پذیری کیفیتی است که از طریق حاکمیت بازار و شکل­ گیری فعالیت ها بر پایه مزیت نسبی و رقابتی پژوهش­گر می شود. در این بین، یکی از مهمترین عوامل  تاثیرگذار در کسب قدرت رقابتی سازمان ها سهم بازار آنها در بین سایر رقباست و بر اساس پژوهش های مختلف انجام شده، این عامل در قدرت رقابتی سازمان ها تاثیر عمده ای دارد(ایکسو کوینک[۳] ۲۰۰۹). وهر قدر رقابت پذیری کشوری در سطح جهان بالاتر باشد، آن کشور در ادغام در اقتصاد جهانی به­واسطه دسترسی سهل تر به بازارهای خارجی بیشتر منتفع خواهد شد. برعکس، کشوری که از قدرت رقابت پذیری پایین تری برخوردار باشد نه تنها از ادغام دراقتصاد جهانی منتفع نمی گردد بلکه متضرر هم می­شود. آنچه که حائز اهمیت است. توجه به این نکته است که افزایش توان رقابت پذیری بنگاه مقدمه و نقطه شروع افزایش توان رقابت­پذیری ملی خواهد بود. این پژوهش  قصد دارد تا علاوه بر شناسایی عوامل موثر بر رقابت پذیری بانک های ملت در کشور،عوامل موثر بر سهم بازار بانک ملت  را ارائه نماید. به همین جهت در این پژوهش، در ابتدا با بررسی دقیق و عمیق ادبیات موضوع سعی شده است تا ابعاد مربوط به رقابت پذیری بازار بانک ها شناسایی گردد.

۱-۲.بیان مسأله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد