واحد کرمانشاه...

جدول(۴-۲۰) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۲-۳. ۸۵

جدول(۴-۲۱) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۲-۳. ۸۵

جدول(۴-۲۲)ضریب تعیین فرضیه ۲-۳ ۸۵

جدول(۴-۲۳)ضریب همبستگی فرضیه۳. ۸۶

جدول(۴-۲۴) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۳ ۸۶

جدول(۴-۲۵) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۳ ۸۷

جدول(۴-۲۶)ضریب تعیین فرضیه ۳ ۸۷

جدول(۴-۲۷)ضریب همبستگی فرضیه۳-۱ ۸۸

جدول(۴-۲۸) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۳-۱. ۸۸

جدول(۴-۲۹) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۳-۱۸۸

جدول(۴-۳۰)ضریب تعیین فرضیه ۳-۱ ۸۹

جدول(۴-۳۱)ضریب همبستگی فرضیه۳-۲ ۸۹

جدول(۴-۳۲) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۳-۲. ۹۰

جدول(۴-۳۳) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه۳-۲ ۹۰

جدول(۴-۳۴)ضریب تعیین فرضیه ۳-۲ ۹۰

جدول(۴-۳۵)ضریب همبستگی فرضیه۳-۳ ۹۱

جدول(۴-۳۶) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۳-۳. ۹۱

جدول(۴-۳۷) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۳-۳. ۹۲

جدول(۴-۳۸)ضریب تعیین فرضیه۳-۳. ۹۲

جدول(۴-۳۹)ضریب همبستگی فرضیه۴. ۹۳

جدول(۴-۴۰) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۴ ۹۳

جدول(۴-۴۱) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۴ ۹۳

جدول(۴-۴۲)ضریب تعیین فرضیه ۴ ۹۴

جدول(۴-۴۳)ضریب همبستگی فرضیه۴-۱ ۹۴

جدول(۴-۴۴)ضریب همبستگی فرضیه۴-۲ ۹۵

جدول(۴-۴۵) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۴-۲. ۹۵

جدول(۴-۴۶) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۴-۲. ۹۶

جدول (۴-۴۷) ضریب تعیین فرضیه ۴-۲. ۹۶

جدول(۴-۴۸)ضریب همبستگی فرضیه۴-۳ ۹۷

جدول(۴-۴۹) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۴-۳. ۹۷

جدول(۴-۵۰) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۴-۳. ۹۷

جدول(۴-۵۱)ضریب تعیین فرضیه ۴-۳ ۹۸

جدول(۴-۵۲)ضریب همبستگی فرضیه۵. ۹۸

جدول(۴-۵۳) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵ ۹۹

جدول(۴-۵۴) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵ ۹۹

جدول(۴-۵۵)ضریب تعیین فرضیه۵ ۹۹

جدول(۴-۵۶)ضریب همبستگی فرضیه۵-۱ ۱۰۰

جدول(۴-۵۷) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵-۱. ۱۰۰

جدول(۴-۵۸) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵-۱. ۱۰۱

جدول(۴-۵۹)ضریب تعیین فرضیه ۵-۱. ۱۰۱

جدول(۴-۶۰)ضریب همبستگی فرضیه۵-۲ ۱۰۲

جدول(۴-۶۱) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵-۲. ۱۰۲

جدول(۴-۶۲) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵-۲. ۱۰۲

جدول(۴-۶۳)ضریب تعیین فرضیه۵-۲. ۱۰۳

جدول(۴-۶۴)ضریب همبستگی فرضیه۵-۳ ۱۰۳

جدول(۴-۶۵) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵-۳. ۱۰۴

جدول(۴-۶۶) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵-۳. ۱۰۴

جدول(۴-۶۷)ضریب تعیین فرضیه ۵-۳. ۱۰۵

جدول(۴-۶۸)ضریب همبستگی فرضیه۵-۴ ۱۰۵

جدول(۴-۶۹) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵-۴. ۱۰۶

جدول(۴-۷۰) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵-۴. ۱۰۶

جدول(۴-۷۱)ضریب تعیین فرضیه۵-۴. ۱۰۶

جدول(۴-۷۲)ضریب همبستگی فرضیه۶ ۱۰۷

جدول(۴-۷۳) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۶ ۱۰۷

جدول(۴-۷۴) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۶. ۱۰۸

جدول(۴-۷۵)ضریب تعیین فرضیه۶. ۱۰۸

جدول(۴-۷۶)ضریب همبستگی فرضیه۷ ۱۰۹

جدول(۴-۷۷) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۷ ۱۰۹

جدول(۴-۷۸) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۷. ۱۱۰

جدول(۴-۷۹)ضریب تعیین فرضیه۷. ۱۱۰

جدول(۴-۸۰)ضریب همبستگی فرضیه۸ ۱۱۰

جدول(۴-۸۱) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۸ ۱۱۱

جدول(۴-۸۲) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۸. ۱۱۱

جدول(۴-۸۳)ضریب تعیین فرضیه۸. ۱۱۲

جدول(۴-۸۴)ضریب همبستگی فرضیه۹ ۱۱۲

جدول(۴-۸۵) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۹ ۱۱۳

جدول(۴-۸۶) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۹. ۱۱۳

جدول(۴-۸۷)ضریب تعیین فرضیه۹. ۱۱۴

جدول(۴-۸۸)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۱. ۱۱۵

جدول(۴-۸۹) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۱ ۱۱۶

جدول(۴-۹۰) ضرایب برآورد شده مدل ۱ ۱۱۶

جدول(۴-۹۱)خروجی آموس مدل ۱ ۱۱۶

جدول(۴-۹۲)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۲. ۱۱۷

جدول(۴-۹۳) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۲ ۱۱۸

جدول(۴-۹۴) ضرایب برآورد شده مدل ۲ ۱۱۹

جدول(۴-۹۵) خروجی آموس مدل ۲ . ۱۱۹

جدول(۴-۹۶)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۳. ۱۲۰

جدول(۴-۹۷) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۳ ۱۲۱

جدول(۴-۹۸) ضرایب برآورد شده مدل ۳ ۱۲۲

جدول(۴-۹۹)خروجی آموس مدل ۳ ۱۲۲

جدول(۴-۱۰۰)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۴. ۱۲۳

جدول(۴-۱۰۱) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۴ ۱۲۴

جدول(۴-۱۰۲) ضرایب برآورد شده مدل ۴. ۱۲۵

جدول(۴-۱۰۳)خروجی آموس مدل ۴ ۱۲۵

جدول(۴-۱۰۴)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل۵ ۱۲۶

جدول(۴-۱۰۵) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۵ ۱۲۷

جدول(۴-۱۰۶)خروجی آموس مدل ۵ ۱۲۷

جدول(۴-۱۰۷)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۶. ۱۲۸

جدول(۴-۱۰۸) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۶ ۱۲۹

جدول(۴-۱۰۹)خروجی آموس مدل ۶ ۱۲۹

جدول(۴-۱۱۰)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۷. ۱۳۰

جدول(۴-۱۱۱) برآورد ضرایب همبستگی مدل ۷. ۱۳۱

جدول(۴-۱۱۲)خروجی آموس مدل ۷ ۱۳۱

فهرست نمودارها

نمودار(۱-۱) مدل مفهومی پژوهش. ۸

نمودار(۲-۱ ) مدل فرضیه اصلی ۱ ۲۷

نمودار(۲-۲)  مدل فرضیه اصلی ۲ ۳۴

نمودار(۲-۳) مدل فرضیه اصلی۳. ۴۰

نمودار(۲-۴) مدل فرضیه اصلی ۴ ۴۴

نمودار(۲-۵) مدل فرضیه اصلی ۵. ۵۰

نمودار(۲-۶) مدل فرضیه اصلی ۶. ۵۶

نمودار(۲-۷) مدل فرضیه اصلی ۷. ۵۹

نمودار(۲-۸) مدل فرضیه اصلی ۸. ۶۲

نمودار(۲-۹) مدل فرضیه اصلی ۹. ۶۳

نمودار(۴-۱) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی۲-۱، ۲-۲، ۲-۳ ۱۱۴

نمودار(۴-۲) تحلیل اکتشافی مدل شماره۱ ۱۱۵

نمودار(۴-۳) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی ۳-۱، ۳-۲ و ۳-۳ ۱۱۷

نمودار(۴-۴) تحلیل اکتشافی مدل شماره۲ ۱۱۸

نمودار(۴-۵) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی ۴-۱، ۴-۲ و ۴-۳ ۱۲۰

نمودار(۴-۶) تحلیل اکتشافی مدل شماره۳ ۱۲۱

نمودار(۴-۷) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی ۵-۱، ۵-۲، ۵-۳ و ۵-۴. ۱۲۳

نمودار(۴-۸) تحلیل اکتشافی مدل شماره۴ ۱۲۴

نمودار(۴-۹) تحلیل مسیر مدل شماره ۵. ۱۲۶

نمودار(۴-۱۰) تحلیل مسیر مدل ۶ ۱۲۸

نمودار(۴-۱۱) تحلیل مسیر مدل۷ ۱۳۰

 

چکیده

در دیدگاه مبتنی بر منابع این باور وجود دارد که منابع و قابلیت­های غیر­قابل تقلید، ارزشمند، کمیاب و به لحاظ اجتماعی پیچیده، مزیت رقابتی برتری را ایجاد می­ کنند. موفقیت یک سازمان وابسته به توسعه قابلیت­ها و ارتباطی است که برای شرکت منحصربه فرد است و در میان­مدت تا بلندمدت حفظ می­گردند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر ابعاد استراتژی­گرایی شامل مشتری­گرایی، رقیب­گرایی، گرایش به داخل/ هزینه، نوآوری­گرایی و دارایی­های ناملموس بر قابلیت­های بازاریابی و رابطه آنها با عملکرد بوده است. همچنین تأثیر عوامل محیطی(آشفتگی بازار و شدت رقابت) و عدم تمرکز بر ابعاد استراتژی­گرایی بانک­ها مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش، کاربردی می­باشد و برحسب روش توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی می­باشد. مدل ارائه شده در بانک­های خصوصی شهر کرمانشاه و با جامعه آماری متشکل از مدیران شعب این بانک­ها که در سطح شهر کرمانشاه مشغول فعالیت می­باشند با نمونه ­ای به حجم ۱۱۲ نفر که به تصادف انتخاب گردیده­اند، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. ابزار مورد استفاده جهت جمع­آوری داده ­های لازم برای آزمون ۹ فرضیه اصلی و ۱۳ فرضیه فرعی پرسشنامه بوده است. روایی پرسشنامه مذکور توسط اساتید و خبرگان مورد تأیید قرار گرفته و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه ۹۵۳/۰ بوده است. داده ­های جمع­آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش از همبستگی اسپیرمن و همبستگی تک متغیره جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می­دهد که رابطه بین قابلیت­های بازاریابی و عملکرد مثبت و معنادار است همچنین رابطه مشتری­گرایی، رقیب­گرایی، گرایش به داخل/ هزینه، نوآوری­گرایی، سرمایه انسانی، سرمایه رابطه­ای، سرمایه سازمانی و سرمایه اطلاعاتی با قابلیت­های بازاریابی مثبت و معنادار است. اما نتایج آزمون مدل نشان می­دهد که مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار نیست به همین دلیل با بهره گرفتن از روش­های آماری مدل­هایی که از برازش مناسبی برخوردارند، استخراج گردیده­اند. همچنین نتایج نشان می­دهد که  آشفتگی بازار، شدت رقابت و عدم تمرکز با ابعاد استراتژی­گرایی بانک ها در ارتباطند و در این میان تنها آشفتگی بازار بر گرایش به داخل/ هزینه اثر ندارد.

کلیدواژه ها: دیدگاه مبتنی بر منابع، استراتژی­گرایی، دارایی­های ناملموس، قابلیت­های بازاریابی، عملکرد

 

 

 

   فصل اول

 

       کلیات تحقیق



۱-۱ مقدمه

از ویژگی­های جهان امروز می­توان به جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت بر مبنای زمان، انبوه اطلاعات و کارآیی ارتباطات و دانش اشاره کرد. این بیانگر یکپارچگی بازارهای جهانی و پیچیدگی روزافزون بازارها و پویایی محیط فراروی سازمان­ها است)حاجی پور و مؤمنی، ۱۳۸۸). در چنین فضایی این سؤال قابل طرح است که راز بقا و موفقیت سازمان­ها در شرایط رقابتی امروز چیست؟ در جواب باید گفت سازمان­ها برای مصون ماندن از امواج سهمگین محیطی ونیز سازگاری با الزامات رقابتی چاره­ای جز کسب و تداوم مزیت رقابتی پایدار ندارند.

به منظور تبیین مزیت رقابتی در سازمان­ها دو دیدگاه کلی مطرح است؛ دیدگاه اول که براساس تئوری سازمان صنعتی در اندیشه­ های مایکل پورتر در دهه ۸۰ میلادی به عنوان یک دیدگاه غالب مطرح شده است، کسب مزیت رقابتی را ناشی از فرصت­های محیطی می­داند. در این دیدگاه ایجاد تناسب میان کسب وکار ومحیط اطراف آن مورد توجه قرار می­گیرد تا از این طریق سازمان­ها را به کسب موقعیتی رقابتی وعملکرد برتر رهنمون ساخته ومتعاقباً زمینه رسیدن به جایگاه انحصاری به عنوان یک هدف ایده­آل و به دنبال آن انحصار در سودآوری را فراهم آورند(پورتر[۱]، ۱۹۸۰).در مقابل دیدگاه سازمان صنعتی، دیدگاه مبتنی بر منابع مطرح گردیده است. این دیدگاه مبتنی بر قابلیت­های داخلی سازمان است و بیان می­ کند که بررسی و تجزیه و تحلیل محیط خارجی برای کشف فرصت­ها و تهدیدها، نمی ­تواند به تنهایی موجب برتری رقابتی سازمان شود. مدیران سازمان­ها باید به درون سازمان خود نیز توجه کنند تا با شناسایی، تقویت و بهبود قابلیت­های خود، عملکردی برتر داشته و خود را در بازارها حفظ نمایند(اعرابی، فتح الهی و اسد­زاده، ۱۳۸۸).

 

۱-۲ بیان مسأله

طی دهه اخیر رویکرد دولت به نظام بانکی از فضایی که در آن بانک­ها بازوی اجرایی سیاست­های دولت محسوب شوند وتکالیف دولتی

مطلب دیگر :


راهنمایی بیشتر برای تولید سایت با کیفیت

 را انجام دهند به فضایی که در آن بانک­ها در شرایط رقابتی به واسطه­گری مالی مشغول باشند تغییر یافته است. همچنین تهدیدات وفشارهای ناشی از جهانی شدن و رشد روزافزون مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی، بانک­ها را برآن داشته است تا برای بقا و رقابت نسبت به بهبود عملکرد خود در بازارهای داخلی و خارجی اقدام نمایند(ایران زاده و برقی، ۱۳۸۸). تعامل رقابتی با اقتصاد جهانی از طریق یک نظام بانکی عقب مانده امکان پذیر نبوده و طبعاً مستلزم آمادگی و به روز بودن بانک­های تجاری کشور برای هماوردی در بازارهای رقابتی جهان است(دیواندری و همکاران،۱۳۸۷). سازمان­هایی می­توانند در دنیای پررقابت امروزی به فعالیت و حیات خود ادامه دهند که دارای عملکرد سازمانی بهینه و برتر نسبت به رقبا باشند. عملکرد سازمانی یکی از مهم­ترین سازه های مورد بحث در پژوهش­های مدیریتی است و بدون شک مهم­ترین معیار سنجش موفقیت در سازمان­ها به حساب می­آید(ابزری، رنجبریان، فتحی و قربانی، ۱۳۸۸). عملکرد هر بنگاه اقتصادی می ­تواند در تعیین موقعیت فعلی بنگاه(میزان موفقیت در دستیابی به اهداف راهبردی) ؛ حرکت و جهت­گیری­های آینده؛ و برنامه­ ها و فعالیت­های بهبود دهنده مؤثر باشد(ورهایز، مورگان و اوتری، ۲۰۰۹).در این راستا مسئله چالش برانگیز مدیران امروزی، درک اهمیت و میزان تأثیر ویژگی­های سازمان بر عملکرد است. از این رو دلایل تفاوت عملکرد در بین سازمان­ها را عموماً از طریق دیدگاه مبتنی بر منابع[۲](RBV) می­توان توضیح داد(راست وهمکاران[۳]، ۲۰۰۴). براساس این دیدگاه عدم تجانس در سطوح، ارزش، غیر قابل تقلید بودن و غیر قابل جانشین بودن منابع و قابلیت­های سازمان­ها علت اصلی تفاوت­های عملکرد میان آنهاست(ورهایزومورگان، ۲۰۰۵). دیدگاه مبتنی بر منابع، بر ناهمگنی و بی­تحرکی منابع به عنوان منابع بالقوه مزیت رقابتی متمرکز است(بارنی[۴]، ۱۹۹۱). منابع سازمانی می­توانند به عنوان دارایی­ها و قابلیت­ها تقسیم ­بندی شوند. دارایی­ها منابع مشهودی هستند که سازمان اندوخته است مانند صرفه جویی ناشی از مقیاس، شهرت و اعتبار و ارزش برند. قابلیت­ها همچون چسبی هستند که این دارایی­ها را با هم همراه کرده و سازمان را قادر می­سازد تا آنها را به شکلی رقابتی توسعه دهد مانند کیفیت برتر محصولات سازمان و مهارت­هایی که منجر به نوآوری می­شود(بارنی، ۱۹۹۱؛ دی[۵]، ۱۹۹۴). استراتژی­گرایی مهم­ترین قابلیت سازمان است. استراتژی­گرایی مسیرهای استراتژیک اجرا شده بوسیله سازمان در جهت ایجاد رفتارهای مناسب که منجر به عملکرد برتر می­شود را منعکس می­ کند و عناصر محیطی را با ویژگی­های سازمانی متناسب می­ کند. استراتژی­گرایی اصول راهنمایی است که فعالیت­های بازاریابی و تدوین استراتژی سازمان را بهبود می­بخشد(تئودوسیو، کهاجیاس و کاتسیکا[۶]،۲۰۱۲). موفقیت شرکت وابسته به توسعه قابلیت­ها و ارتباطی است که برای شرکت منحصربه فرد است و در میان­مدت تا بلند­مدت حفظ می­گردند. دستیابی به شناخت کافی از بازار و کنترل منابع ارزشمند مزیت رقابتی، همچون قابلیت­های بازاریابی می ­تواند شواهدی واقعی برای مدیران در راستای تشخیص نیاز به بهبود قابلیت­ها فراهم کند(حاجی­پور، درزیان عزیزی و شمسی گوشکی، ۱۳۹۱). در ادبیات بازاریابی، قابلیت­های مرتبط با بازاریابی به عنوان عامل کلیدی در دستیابی به عملکرد شرکت مورد توجه قرار می­گیرند. بنابراین این اعتقاد وجود دارد که شرکت­هایی با قابلیت­های بازاریابی برتر، ویژگی­هایی دارند که آنها را قادر می­سازد تا به عملکرد برتر و مزیت رقابتی پایدار دست یابند. مطالعات تجربی قبلی نشان می­ دهند که قابلیت بازاریابی عاملی است که به عملکرد متفاوت در میان شرکت­ها می­انجامد(چانگ، پارک و چایی[۷]، ۲۰۱۰). با توجه به مطالب فوق، هدف این پژوهش بررسی نقشی است که استراتژی­گرایی و سرمایه­ های ناملموس سازمانی از طریق شکل­دهی قابلیت­های بازاریابی بر عملکرد شعب بانک­های خصوصی دارد، بوده است.

[۱] – Porter

[۲]- Resource Based View

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد