جدول(۴-۲۰) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۲-۳. ۸۵
جدول(۴-۲۱) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۲-۳. ۸۵
جدول(۴-۲۲)ضریب تعیین فرضیه ۲-۳ ۸۵
جدول(۴-۲۳)ضریب همبستگی فرضیه۳. ۸۶
جدول(۴-۲۴) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۳ ۸۶
جدول(۴-۲۵) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۳ ۸۷
جدول(۴-۲۶)ضریب تعیین فرضیه ۳ ۸۷
جدول(۴-۲۷)ضریب همبستگی فرضیه۳-۱ ۸۸
جدول(۴-۲۸) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۳-۱. ۸۸
جدول(۴-۲۹) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۳-۱۸۸
جدول(۴-۳۰)ضریب تعیین فرضیه ۳-۱ ۸۹
جدول(۴-۳۱)ضریب همبستگی فرضیه۳-۲ ۸۹
جدول(۴-۳۲) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۳-۲. ۹۰
جدول(۴-۳۳) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه۳-۲ ۹۰
جدول(۴-۳۴)ضریب تعیین فرضیه ۳-۲ ۹۰
جدول(۴-۳۵)ضریب همبستگی فرضیه۳-۳ ۹۱
جدول(۴-۳۶) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۳-۳. ۹۱
جدول(۴-۳۷) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۳-۳. ۹۲
جدول(۴-۳۸)ضریب تعیین فرضیه۳-۳. ۹۲
جدول(۴-۳۹)ضریب همبستگی فرضیه۴. ۹۳
جدول(۴-۴۰) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۴ ۹۳
جدول(۴-۴۱) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۴ ۹۳
جدول(۴-۴۲)ضریب تعیین فرضیه ۴ ۹۴
جدول(۴-۴۳)ضریب همبستگی فرضیه۴-۱ ۹۴
جدول(۴-۴۴)ضریب همبستگی فرضیه۴-۲ ۹۵
جدول(۴-۴۵) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۴-۲. ۹۵
جدول(۴-۴۶) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۴-۲. ۹۶
جدول (۴-۴۷) ضریب تعیین فرضیه ۴-۲. ۹۶
جدول(۴-۴۸)ضریب همبستگی فرضیه۴-۳ ۹۷
جدول(۴-۴۹) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۴-۳. ۹۷
جدول(۴-۵۰) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۴-۳. ۹۷
جدول(۴-۵۱)ضریب تعیین فرضیه ۴-۳ ۹۸
جدول(۴-۵۲)ضریب همبستگی فرضیه۵. ۹۸
جدول(۴-۵۳) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵ ۹۹
جدول(۴-۵۴) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵ ۹۹
جدول(۴-۵۵)ضریب تعیین فرضیه۵ ۹۹
جدول(۴-۵۶)ضریب همبستگی فرضیه۵-۱ ۱۰۰
جدول(۴-۵۷) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵-۱. ۱۰۰
جدول(۴-۵۸) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵-۱. ۱۰۱
جدول(۴-۵۹)ضریب تعیین فرضیه ۵-۱. ۱۰۱
جدول(۴-۶۰)ضریب همبستگی فرضیه۵-۲ ۱۰۲
جدول(۴-۶۱) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵-۲. ۱۰۲
جدول(۴-۶۲) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵-۲. ۱۰۲
جدول(۴-۶۳)ضریب تعیین فرضیه۵-۲. ۱۰۳
جدول(۴-۶۴)ضریب همبستگی فرضیه۵-۳ ۱۰۳
جدول(۴-۶۵) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵-۳. ۱۰۴
جدول(۴-۶۶) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵-۳. ۱۰۴
جدول(۴-۶۷)ضریب تعیین فرضیه ۵-۳. ۱۰۵
جدول(۴-۶۸)ضریب همبستگی فرضیه۵-۴ ۱۰۵
جدول(۴-۶۹) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۵-۴. ۱۰۶
جدول(۴-۷۰) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۵-۴. ۱۰۶
جدول(۴-۷۱)ضریب تعیین فرضیه۵-۴. ۱۰۶
جدول(۴-۷۲)ضریب همبستگی فرضیه۶ ۱۰۷
جدول(۴-۷۳) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۶ ۱۰۷
جدول(۴-۷۴) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۶. ۱۰۸
جدول(۴-۷۵)ضریب تعیین فرضیه۶. ۱۰۸
جدول(۴-۷۶)ضریب همبستگی فرضیه۷ ۱۰۹
جدول(۴-۷۷) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۷ ۱۰۹
جدول(۴-۷۸) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۷. ۱۱۰
جدول(۴-۷۹)ضریب تعیین فرضیه۷. ۱۱۰
جدول(۴-۸۰)ضریب همبستگی فرضیه۸ ۱۱۰
جدول(۴-۸۱) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۸ ۱۱۱
جدول(۴-۸۲) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۸. ۱۱۱
جدول(۴-۸۳)ضریب تعیین فرضیه۸. ۱۱۲
جدول(۴-۸۴)ضریب همبستگی فرضیه۹ ۱۱۲
جدول(۴-۸۵) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه ۹ ۱۱۳
جدول(۴-۸۶) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه ۹. ۱۱۳
جدول(۴-۸۷)ضریب تعیین فرضیه۹. ۱۱۴
جدول(۴-۸۸)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۱. ۱۱۵
جدول(۴-۸۹) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۱ ۱۱۶
جدول(۴-۹۰) ضرایب برآورد شده مدل ۱ ۱۱۶
جدول(۴-۹۱)خروجی آموس مدل ۱ ۱۱۶
جدول(۴-۹۲)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۲. ۱۱۷
جدول(۴-۹۳) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۲ ۱۱۸
جدول(۴-۹۴) ضرایب برآورد شده مدل ۲ ۱۱۹
جدول(۴-۹۵) خروجی آموس مدل ۲ . ۱۱۹
جدول(۴-۹۶)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۳. ۱۲۰
جدول(۴-۹۷) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۳ ۱۲۱
جدول(۴-۹۸) ضرایب برآورد شده مدل ۳ ۱۲۲
جدول(۴-۹۹)خروجی آموس مدل ۳ ۱۲۲
جدول(۴-۱۰۰)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۴. ۱۲۳
جدول(۴-۱۰۱) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۴ ۱۲۴
جدول(۴-۱۰۲) ضرایب برآورد شده مدل ۴. ۱۲۵
جدول(۴-۱۰۳)خروجی آموس مدل ۴ ۱۲۵
جدول(۴-۱۰۴)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل۵ ۱۲۶
جدول(۴-۱۰۵) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۵ ۱۲۷
جدول(۴-۱۰۶)خروجی آموس مدل ۵ ۱۲۷
جدول(۴-۱۰۷)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۶. ۱۲۸
جدول(۴-۱۰۸) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۶ ۱۲۹
جدول(۴-۱۰۹)خروجی آموس مدل ۶ ۱۲۹
جدول(۴-۱۱۰)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل ۷. ۱۳۰
جدول(۴-۱۱۱) برآورد ضرایب همبستگی مدل ۷. ۱۳۱
جدول(۴-۱۱۲)خروجی آموس مدل ۷ ۱۳۱
فهرست نمودارها
نمودار(۱-۱) مدل مفهومی پژوهش. ۸
نمودار(۲-۱ ) مدل فرضیه اصلی ۱ ۲۷
نمودار(۲-۲) مدل فرضیه اصلی ۲ ۳۴
نمودار(۲-۳) مدل فرضیه اصلی۳. ۴۰
نمودار(۲-۴) مدل فرضیه اصلی ۴ ۴۴
نمودار(۲-۵) مدل فرضیه اصلی ۵. ۵۰
نمودار(۲-۶) مدل فرضیه اصلی ۶. ۵۶
نمودار(۲-۷) مدل فرضیه اصلی ۷. ۵۹
نمودار(۲-۸) مدل فرضیه اصلی ۸. ۶۲
نمودار(۲-۹) مدل فرضیه اصلی ۹. ۶۳
نمودار(۴-۱) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی۲-۱، ۲-۲، ۲-۳ ۱۱۴
نمودار(۴-۲) تحلیل اکتشافی مدل شماره۱ ۱۱۵
نمودار(۴-۳) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی ۳-۱، ۳-۲ و ۳-۳ ۱۱۷
نمودار(۴-۴) تحلیل اکتشافی مدل شماره۲ ۱۱۸
نمودار(۴-۵) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی ۴-۱، ۴-۲ و ۴-۳ ۱۲۰
نمودار(۴-۶) تحلیل اکتشافی مدل شماره۳ ۱۲۱
نمودار(۴-۷) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی ۵-۱، ۵-۲، ۵-۳ و ۵-۴. ۱۲۳
نمودار(۴-۸) تحلیل اکتشافی مدل شماره۴ ۱۲۴
نمودار(۴-۹) تحلیل مسیر مدل شماره ۵. ۱۲۶
نمودار(۴-۱۰) تحلیل مسیر مدل ۶ ۱۲۸
نمودار(۴-۱۱) تحلیل مسیر مدل۷ ۱۳۰
چکیده
در دیدگاه مبتنی بر منابع این باور وجود دارد که منابع و قابلیتهای غیرقابل تقلید، ارزشمند، کمیاب و به لحاظ اجتماعی پیچیده، مزیت رقابتی برتری را ایجاد می کنند. موفقیت یک سازمان وابسته به توسعه قابلیتها و ارتباطی است که برای شرکت منحصربه فرد است و در میانمدت تا بلندمدت حفظ میگردند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر ابعاد استراتژیگرایی شامل مشتریگرایی، رقیبگرایی، گرایش به داخل/ هزینه، نوآوریگرایی و داراییهای ناملموس بر قابلیتهای بازاریابی و رابطه آنها با عملکرد بوده است. همچنین تأثیر عوامل محیطی(آشفتگی بازار و شدت رقابت) و عدم تمرکز بر ابعاد استراتژیگرایی بانکها مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش، کاربردی میباشد و برحسب روش توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی میباشد. مدل ارائه شده در بانکهای خصوصی شهر کرمانشاه و با جامعه آماری متشکل از مدیران شعب این بانکها که در سطح شهر کرمانشاه مشغول فعالیت میباشند با نمونه ای به حجم ۱۱۲ نفر که به تصادف انتخاب گردیدهاند، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری داده های لازم برای آزمون ۹ فرضیه اصلی و ۱۳ فرضیه فرعی پرسشنامه بوده است. روایی پرسشنامه مذکور توسط اساتید و خبرگان مورد تأیید قرار گرفته و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه ۹۵۳/۰ بوده است. داده های جمعآوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش از همبستگی اسپیرمن و همبستگی تک متغیره جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان میدهد که رابطه بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مثبت و معنادار است همچنین رابطه مشتریگرایی، رقیبگرایی، گرایش به داخل/ هزینه، نوآوریگرایی، سرمایه انسانی، سرمایه رابطهای، سرمایه سازمانی و سرمایه اطلاعاتی با قابلیتهای بازاریابی مثبت و معنادار است. اما نتایج آزمون مدل نشان میدهد که مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار نیست به همین دلیل با بهره گرفتن از روشهای آماری مدلهایی که از برازش مناسبی برخوردارند، استخراج گردیدهاند. همچنین نتایج نشان میدهد که آشفتگی بازار، شدت رقابت و عدم تمرکز با ابعاد استراتژیگرایی بانک ها در ارتباطند و در این میان تنها آشفتگی بازار بر گرایش به داخل/ هزینه اثر ندارد.
کلیدواژه ها: دیدگاه مبتنی بر منابع، استراتژیگرایی، داراییهای ناملموس، قابلیتهای بازاریابی، عملکرد
فصل اول
کلیات تحقیق |
۱-۱ مقدمه
از ویژگیهای جهان امروز میتوان به جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت بر مبنای زمان، انبوه اطلاعات و کارآیی ارتباطات و دانش اشاره کرد. این بیانگر یکپارچگی بازارهای جهانی و پیچیدگی روزافزون بازارها و پویایی محیط فراروی سازمانها است)حاجی پور و مؤمنی، ۱۳۸۸). در چنین فضایی این سؤال قابل طرح است که راز بقا و موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی امروز چیست؟ در جواب باید گفت سازمانها برای مصون ماندن از امواج سهمگین محیطی ونیز سازگاری با الزامات رقابتی چارهای جز کسب و تداوم مزیت رقابتی پایدار ندارند.
به منظور تبیین مزیت رقابتی در سازمانها دو دیدگاه کلی مطرح است؛ دیدگاه اول که براساس تئوری سازمان صنعتی در اندیشه های مایکل پورتر در دهه ۸۰ میلادی به عنوان یک دیدگاه غالب مطرح شده است، کسب مزیت رقابتی را ناشی از فرصتهای محیطی میداند. در این دیدگاه ایجاد تناسب میان کسب وکار ومحیط اطراف آن مورد توجه قرار میگیرد تا از این طریق سازمانها را به کسب موقعیتی رقابتی وعملکرد برتر رهنمون ساخته ومتعاقباً زمینه رسیدن به جایگاه انحصاری به عنوان یک هدف ایدهآل و به دنبال آن انحصار در سودآوری را فراهم آورند(پورتر[۱]، ۱۹۸۰).در مقابل دیدگاه سازمان صنعتی، دیدگاه مبتنی بر منابع مطرح گردیده است. این دیدگاه مبتنی بر قابلیتهای داخلی سازمان است و بیان می کند که بررسی و تجزیه و تحلیل محیط خارجی برای کشف فرصتها و تهدیدها، نمی تواند به تنهایی موجب برتری رقابتی سازمان شود. مدیران سازمانها باید به درون سازمان خود نیز توجه کنند تا با شناسایی، تقویت و بهبود قابلیتهای خود، عملکردی برتر داشته و خود را در بازارها حفظ نمایند(اعرابی، فتح الهی و اسدزاده، ۱۳۸۸).
۱-۲ بیان مسأله
طی دهه اخیر رویکرد دولت به نظام بانکی از فضایی که در آن بانکها بازوی اجرایی سیاستهای دولت محسوب شوند وتکالیف دولتی
مطلب دیگر :
راهنمایی بیشتر برای تولید سایت با کیفیت
را انجام دهند به فضایی که در آن بانکها در شرایط رقابتی به واسطهگری مالی مشغول باشند تغییر یافته است. همچنین تهدیدات وفشارهای ناشی از جهانی شدن و رشد روزافزون مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی، بانکها را برآن داشته است تا برای بقا و رقابت نسبت به بهبود عملکرد خود در بازارهای داخلی و خارجی اقدام نمایند(ایران زاده و برقی، ۱۳۸۸). تعامل رقابتی با اقتصاد جهانی از طریق یک نظام بانکی عقب مانده امکان پذیر نبوده و طبعاً مستلزم آمادگی و به روز بودن بانکهای تجاری کشور برای هماوردی در بازارهای رقابتی جهان است(دیواندری و همکاران،۱۳۸۷). سازمانهایی میتوانند در دنیای پررقابت امروزی به فعالیت و حیات خود ادامه دهند که دارای عملکرد سازمانی بهینه و برتر نسبت به رقبا باشند. عملکرد سازمانی یکی از مهمترین سازه های مورد بحث در پژوهشهای مدیریتی است و بدون شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در سازمانها به حساب میآید(ابزری، رنجبریان، فتحی و قربانی، ۱۳۸۸). عملکرد هر بنگاه اقتصادی می تواند در تعیین موقعیت فعلی بنگاه(میزان موفقیت در دستیابی به اهداف راهبردی) ؛ حرکت و جهتگیریهای آینده؛ و برنامه ها و فعالیتهای بهبود دهنده مؤثر باشد(ورهایز، مورگان و اوتری، ۲۰۰۹).در این راستا مسئله چالش برانگیز مدیران امروزی، درک اهمیت و میزان تأثیر ویژگیهای سازمان بر عملکرد است. از این رو دلایل تفاوت عملکرد در بین سازمانها را عموماً از طریق دیدگاه مبتنی بر منابع[۲](RBV) میتوان توضیح داد(راست وهمکاران[۳]، ۲۰۰۴). براساس این دیدگاه عدم تجانس در سطوح، ارزش، غیر قابل تقلید بودن و غیر قابل جانشین بودن منابع و قابلیتهای سازمانها علت اصلی تفاوتهای عملکرد میان آنهاست(ورهایزومورگان، ۲۰۰۵). دیدگاه مبتنی بر منابع، بر ناهمگنی و بیتحرکی منابع به عنوان منابع بالقوه مزیت رقابتی متمرکز است(بارنی[۴]، ۱۹۹۱). منابع سازمانی میتوانند به عنوان داراییها و قابلیتها تقسیم بندی شوند. داراییها منابع مشهودی هستند که سازمان اندوخته است مانند صرفه جویی ناشی از مقیاس، شهرت و اعتبار و ارزش برند. قابلیتها همچون چسبی هستند که این داراییها را با هم همراه کرده و سازمان را قادر میسازد تا آنها را به شکلی رقابتی توسعه دهد مانند کیفیت برتر محصولات سازمان و مهارتهایی که منجر به نوآوری میشود(بارنی، ۱۹۹۱؛ دی[۵]، ۱۹۹۴). استراتژیگرایی مهمترین قابلیت سازمان است. استراتژیگرایی مسیرهای استراتژیک اجرا شده بوسیله سازمان در جهت ایجاد رفتارهای مناسب که منجر به عملکرد برتر میشود را منعکس می کند و عناصر محیطی را با ویژگیهای سازمانی متناسب می کند. استراتژیگرایی اصول راهنمایی است که فعالیتهای بازاریابی و تدوین استراتژی سازمان را بهبود میبخشد(تئودوسیو، کهاجیاس و کاتسیکا[۶]،۲۰۱۲). موفقیت شرکت وابسته به توسعه قابلیتها و ارتباطی است که برای شرکت منحصربه فرد است و در میانمدت تا بلندمدت حفظ میگردند. دستیابی به شناخت کافی از بازار و کنترل منابع ارزشمند مزیت رقابتی، همچون قابلیتهای بازاریابی می تواند شواهدی واقعی برای مدیران در راستای تشخیص نیاز به بهبود قابلیتها فراهم کند(حاجیپور، درزیان عزیزی و شمسی گوشکی، ۱۳۹۱). در ادبیات بازاریابی، قابلیتهای مرتبط با بازاریابی به عنوان عامل کلیدی در دستیابی به عملکرد شرکت مورد توجه قرار میگیرند. بنابراین این اعتقاد وجود دارد که شرکتهایی با قابلیتهای بازاریابی برتر، ویژگیهایی دارند که آنها را قادر میسازد تا به عملکرد برتر و مزیت رقابتی پایدار دست یابند. مطالعات تجربی قبلی نشان می دهند که قابلیت بازاریابی عاملی است که به عملکرد متفاوت در میان شرکتها میانجامد(چانگ، پارک و چایی[۷]، ۲۰۱۰). با توجه به مطالب فوق، هدف این پژوهش بررسی نقشی است که استراتژیگرایی و سرمایه های ناملموس سازمانی از طریق شکلدهی قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شعب بانکهای خصوصی دارد، بوده است.
[۱] – Porter
[۲]- Resource Based View