جدول ۳-۱) دستهبندی سوالات پرسشنامه.۸۹
جدول ۴-۱) توزیع فراوانی جنسیت.۹۷
جدول ۴-۲) توزیع فراوانی جنسیت.۹۸
جدول ۴-۳) توزیع فراوانی سن.۹۹
جدول ۴-۴) توزیع مقطع تحصیلات.۱۰۰
جدول ۴-۵) نتایج آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف جهت بررسی پیروی داده ها از توزیع نرمال .۱۰۱
جدول ۴-۶) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین قابلیت های ارتباطی و عملکرد۱۰۲
جدول ۴-۷) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین گرایش استراتژیک و عملکرد۱۰۳
جدول ۴-۸) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین ارتباط با مشتری و عملکرد۱۰۳
جدول ۴-۹) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین ارتباط با سازمانهای دیگر و عملکرد۱۰۴
جدول ۴-۱۰) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین ارتباط درون سازمانی و عملکرد۱۰۵
جدول ۴-۱۱) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد۱۰۵
جدول ۴-۱۲) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین مشتری گرایی و عملکرد.۱۰۵
جدول ۴-۱۳) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین هزینه گرایی و عملکرد۱۰۶
جدول ۴-۱۴) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین رقیب گرایی و عملکرد۱۰۷
جدول ۴-۱۵) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین نوآوری گرایی و عملکرد.۱۰۸
جدول ۴-۱۶) ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین گرایش استراتژیک و عملکرد۱۰۸
جدول ۴-۱۷ ) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری ارتباط با مشتری۱۱۱
جدول ۴-۱۸) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر مشتری گرایی۱۱۲
جدول ۴-۱۹ ) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری ارتباط درون سازمانی.۱۱۴
جدول(۴-۲۰) نتایج حاصل از تحلیل عاملی را به تفکیک هر سؤال در متغیر مکنون ارتباط درون
سازمانی۱۱۴
جدول ۴-۲۱) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر ارتباط درون سازمانی۱۱۴
جدول (۴-۲۲) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر ارتباط با سازمان دیگر۱۱۶
جدول ۴-۲۳) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر ارتباط با سازمان دیگر.۱۱۷
جدول ۴-۲۴) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر قابلیت بازاریابی.۱۱۹
جدول ۴-۲۵) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر قابلیت بازاریابی۱۱۹
جدول ۴-۲۶) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر نوآوری گرایی۱۲۱
جدول ۴-۲۷) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر نوآوری گرایی.۱۲۲
جدول ۴-۲۸) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر هزینه گرایی ۱۲۳
جدول(۴-۲۹) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر هزینه گرایی۱۲۳
جدول (۴-۳۰) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر مشتری گرایی.۱۲۵
جدول ۴-۳۱) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر مشتری گرایی۱۲۵
جدول۴-۳۲) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر رقیب گرایی.۱۲۷
جدول۴-۳۳) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر رقیب گرایی.۱۲۷
جدول ۴-۳۴) شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر عملکرد .۱۲۹
جدول ۴-۳۵) بار عاملی شاخصها مربوط به متغیر عملکرد.۱۲۹
جدول ۴-۳۶) شاخصهای برازش مدل معادلات ساختاری۱۳۰
فهرست اشکال
عنوان شماره صفحه
شکل ۱-۱مدل مفهومی پژوهش.۱۰
شکل۲-۱) طراحی کانال توزیع۳۲
شکل ۲-۲) سطوح سه گانه کالا.۳۶
شکل ۲-۳) بازارگرایی۴۸
شکل ۲-۴) بازمفهوم سازی بازارگرایی۵۰
شکل ۲-۵) تاکتیکهای تاثیرگذار بر مشتریگرایی.۵۳
شکل ۲-۶) دیدگاههای مختلف نسبت به بازاریابی درونی.۵۵
شکل۴-۱) توزیع فراوانی جنسیت۹۸
شکل ۴-۲ )توزیع فراوانی سنوات۹۹
شکل ۴-۳) توزیع فراوانی سن۱۰۰
شکل ۴-۴) توزیع فراوانی مقطع تحصیلات.۱۰۱
شکل(۴-۵) مدل اندازه گیری متغیر ارتباط با مشتری در حالت تخمین استاندارد۱۱۰
شکل ۴-۶) مدل اندازه گیری متغیر ارتباط درون سازمانی در حالت تخمین استاندارد.۱۱۳
شکل(۴-۷)مدل اندازه گیری متغیر ارتباط با سازمان دیگر در حالت تخمین استاندارد.۱۱۵
شکل(۴-۸) مدل اندازه گیری متغیر قابلیت بازاریابی در حالت تخمین استاندارد۱۱۸
شکل(۴-۹) مدل اندازه گیری متغیر نوآوری گرایی در حالت تخمین استاندارد۱۲۰
شکل (۴-۱۰) مدل اندازه گیری متغیر هزینه گرایی در حالت تخمین استاندارد۱۲۲
شکل(۴-۱۱) مدل اندازه گیری متغیر مشتری گرایی در حالت تخمین استاندارد.۱۲۴
شکل(۴-۱۲)مدل اندازه گیری متغیر رقیب گرایی در حالت تخمین استاندارد۱۲۶
شکل(۴-۱۳) مدل اندازه گیری متغیر عملکرد در حالت تخمین استاندارد۱۲۸
شکل۴-۱۴) مدل اندازه گیری متغیر عملکرد در حالت تخمین استاندارد۱۳۱
چکیده:
هدف از این پژوهش تاثیر گرایش استراتژیک و قابلیتهای ارتباطی بر عملکرد بازرگانی براساس مدل معادلات ساختاری مطالعه موردی پتروشیمی بیستون میباشد. روش پژوهش با توجه به هدف ، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و تحلیل همبستگی است و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرمافزار آموس میباشد. جامعه آماری کارمندان پتروشیمی بیستون میباشد میباشد که حجم جامعه آن ۴۴۰ نفراست، روش نمونه گیری تصادفی ساده ، حجم نمونه ۲۰۵ نفر میباشد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی صوری و محتوای آن به تأیید پنج تن از استادان دانشگاه رسید، پایایی کلی پرسشنامه ۸۸۱/۰ میباشد. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که ضریب رگرسیون بین قابلیت های ارتباطی و عملکرد (۵۱/۰) همچنین ضریب رگرسیونی مابین گرایش استراتژیک و عملکرد در مدل نهایی(۳۷/۰ )میباشد. در مدل مورد بررسی مقدار شاخصهای برازش (۹۹۴/۰CFI= و ۹۳۸/۰NFI= و IFI=1و ۰۷/۰= RMSEA) نشاندهنده مناسب بودن مدل است.
کلمات کلیدی: گرایش استراتژیک، قابلیت ارتباطی، قابلیت بازاریابی، عملکرد
فصل اول:
کلیات پژوهش
از آغاز دهه ۹۰ مفهوم بازارگرایی توجه بسیاری از جوامع علم بازاریابی را به خود جلب کرده است. چرا که بازارگرایی با اصول بازاریابی مرتبط است و بازاریابی با فلسفه سازمان در آمیخته و تاثیر مثبت بر عملکرد سازمان دارد(کیرکا و همکاران[۱]، ۲۰۰۵). با وجود این شواهد، بسیاری از پژوهش گران در پی پاسخ به این سوالند که آیا بازارگرایی به تنهایی می تواند مزیت رقابتی پایدار و عملکرد عالی برای سازمان به ارمغان بیاورد؟ یا چنانچه رقبای سازمان نیز بازارگرا باشند، بازارگرایی مزیت رقابتی پایدار برای سازمان محسوب خواهد شد(کومار و همکاران[۲]، ۲۰۱۱)؟ نقاط ضعف بازارگرایی در ایجاد مزیت رقابتی برتر توجه محققان را به کشف قابلیتهای سازمان جلب کرده است تا با ترکیب آنها با بازارگرایی(مورگان و همکاران[۳]، ۲۰۰۹) و سایر رویکردهای استراتژیک(چن و همکاران[۴]، ۲۰۱۲؛ تئودوسیو و همکاران[۵]، ۲۰۱۲) موجب تقویت عملکرد شود. از آنجایی که قابلیتهای سازمانی عمیقاً در فعالیتهای سازمانی
تلفیق شده و قابل تقلید و مبادله نیستند، میتوانند منشأ مزیت رقابتی باشند. تحقیقات نشان میدهد سازمانهای با جهتگیری استراتژیک تکسویه(مشتری گرا، رقیب گرا، محصول گرا و امثال آن) در افزایش مستمر عملکرد سازمانی شکست خوردند(ووس و ووس[۶]، ۲۰۰۰). ولی شرکتهایی با دو گرایش استراتژیک به عملکرد بالاتری دست یافتند(رایت و همکاران[۷]، ۱۹۹۲). همچنین قابلیتهای ارتباطی، مزیتی برای یک شرکت میباشد که می تواند به جای دادن خود در روابط و شبکهها، کسب و کار گستردهتری کسب نماید و به طرز معنیداری به توانایی شرکت در مدیریت چنین روابط پیچیدهای مربوط میشود(فورد و همکاران[۸]، ۲۰۰۳)
با عنایت به موارد گفته شده این پژوهش به بررسی تاثیر گرایشهای استراتژیک(مشتری گرایی، رقیب گرایی، هزینه گرایی و نوآوری گرایی) و قابلیتهای ارتباطی و با وجود متغیر میانجی قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد در پتروشیمی کرمانشاه می پردازد.
قابلیتهای بازاریابی یکی از کارکردهای کسبوکار بازاریابی است که نقش اساسی در درک نیازها، خواستهها و ترجیحات مشتریان و نهایتا رضایت مطلوبتر از رقبا را بر عهده دارد. قابلیتهای بازاریابی به عنوان شایستگیهای سازمانی میتوانند در یک سازمان با پشتیبانی از مشتری و سنجش بازار، مطرح شوند(کراسینکو و جی چاندران[۹]، ۲۰۰۸). همچنین شرکتهای مشتری مدار و رقیب مدار بر تولید و انتشار سازمان یافته و مداوم اطلاعات درباره نیازها و ترجیحات مشتریان و اقدامات استراتژی رقبا تاکید دارند(ناروا و اسلاتر،۱۹۹۰). شرایط متغیر بازار ایجاب می کند تا شرکتها، تلاش هوشمندانه خود را به منظور استراتژیهای جدید برای سازگاری با تقاضای مشتریان، افزایش دهند و بتوانند ارزش برتر در شرایط سود بیشتر و هزینه کمتر کسب کنند. به ویژه، یک شرکت باید برای کسب رضایت و وفاداری مشتری در درازمدت، ترکیبی خاص از محصول، خدمات، قیمت، توزیع و عناصر ارتباطی را فراهم کند که نیازها و سلایق خاص خود را طلب می کند(ناروا، اسلاتر، مککلند[۱۰]، ۲۰۰۴). این فرایند به شرکتهای که به رقیب و مشتری توجه زیادی دارند کمک می کند تا قابلیتهای بازاریابی مناسب به منظور به کارگیری رفتارهای استراتژیک توسعه دهند(مورگان، ورهیس، میسن[۱۱]،۲۰۰۹) و همچنین قابلیتهای ارتباطی[۱۲] یک مزیت برای یک شرکت میباشد که می تواند به جای دادن خود در روابط و شبکه های کسب و کار گستردهتری کسب نماید و به طرز معنیداری به توانایی شرکت در مدیریت چنین روابط پیچیدهای مربوط میشود(فورد و همکاران[۱۳]، ۲۰۰۳؛ مولر و ترونن[۱۴]، ۲۰۰۳). در بازارهای تجاری، چنین قابلیتهای ارتباطی نه تنها به عنوان ضمانتی برای درک متقابل (دو جانبه) و منافعی در روابط مشتریان محسوب میشوند بلکه منبعی از دانش بازار مربوطه، انعطافپذیری استراتژیک و در نمودارگیری فرایند موثر هستند(وبستر[۱۵]، ۱۹۹۲؛ هیت و بورزا[۱۶]، ۲۰۰۰؛ جاکوب[۱۷]،۲۰۰۶).
واحدهای کسب وکار کنونی به دلیل کم توجهی به محیط رقابتی و نداشتن استراتژی دقیق و مدون جهت مقابله با این شرایط، با مشکل روبهرو میشوند و تنها سازمانهایی مزیت رقابتی پایدار داشته باشند که با سرعت بالا پاسخگوی نیازهای بازار و مشتریان باشند، اما، به طور کلی عیب این رفتار بازارگرایی در این است که باعث از بین رفتن توانایی شرکتها در نوآوری شده و به عنوان تهدیدی برای آنان به حساب میآید و همچنین ممکن است باعث نادیده گرفتن نیازهای آشکار نشده و بیان نشده مشتریان شود. بنابراین نیاز به تکمیل بازارگرایی با سایر جهتگیریهای استراتژیک احساس میشود. در این میان قابلیتهای مکمل سازمانی و به طور خاص قابلیتهای بازاریابی و قابلیتهای ارتباطی میتوانند به عنوان عاملی مهم و تاثیرگذار در استقرار مسیر استراتژیک انتخاب شده
مطلب دیگر :
راهنمایی بیشتر برای تولید سایت با کیفیت
در سازمان به منظور دستیابی به مزیت رقابتی، نقش آفرینی کنند. لذا با توجه به مطالب فوق این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که بین گرایش استراتژیک و قابلیتهای ارتباطی بر عملکرد در پتروشیمی بیستون رابطه معنیدار وجود دارد و در نهایت هدف این مطالعه بدست آوردن مدلی است که ارتباط بین گرایش استراتژیک و قابلیتهای ارتباطی بر عملکرد را از طریق متغیر میانجی قابلیتهای بازاریابی انجام دهد، در این راستا تمام فاکتورهای معنیدار در مدل نگه داشته میشود و نهایتاً مدل بهینه از طریق روشهای انتخاب مدل با بهره گرفتن از نرمافزار انتخاب میشود.
[۱] Kirca, A.H., Jayachandran, S., & Bearden, W.O.
[۲] Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., & Leone, R.P
[۳] Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C.H.
[۴] Chena, Y.Ch., Lib, P.Ch., Evans, K.R
[۵] Theodosiou, M., Kehgias, J., & Katsikea, E.
[۶] Voss, G.B., & Voss, Z.G.
[۷] Wright, P.M., Mc Mahan, G.C.
[۸] Ford, et al
[۹] Krasnikov,., Jayachandran
[۱۰] Narver, J. C., Slater, S. F., &MacLachlan
[۱۱] Morgan, N. A., Vorhies, D. W., Mason
[۱۲] RelationalCapabilities
[۱۳] Ford, et al
[۱۴] Moller and Torronen
[۱۵] Webster
[۱۶] Hitt and Borza
[۱۷] acob
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
تعداد صفحه : ۱۶۸
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان