پایان نامه :...

حقیق از نظرروش تحقیق   ۳۴

جامعه آماری   ۳۴

نمونه آماری .   ۳۴

ابزار جمع آوری(کتابخانه ای- میدانی)   ۳۵

پایایی و روایی پرسشنامه .   ۳۶

روش های آماری تحلیل داده ها .    ۳۶

فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده و یافته های تحقیق)

مقدمه     ۳۸

الف)یافته های توصیفی پژوهش     ۳۸

ب)یافته های مربوط به فرضیه پژوهش   ۳۹

فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)

نتیجه گیری .   ۴۲

محدودیتها    ۴۲

پیشنهادات .   ۴۳

منابع   ۴۴

پیوست و ضمائم    ۴۷

مقدمه:

در دهه های اخیر جرأت ورزی توجه بسیاری از روان شناسان و پژوهشگران بالینی را به خود جلب کرده است. اهمیت جرأت ورزی در ارتباط های میان فردی، نقش مؤثر آن در فعالیتهای اجتماعی و فراوانی رفتارهای غیر جرأت ورزانه در جمعیتهای بالینی سبب شده است که در این زمینه پژوهشهای زیادی صورت گیرد و برنامه هایی تحت عنوان جرأت ورزی، طرح ریزی شود(بارتل، وتیلاک و فرانکس،۱۹۷۴، مارشال، کلتنر و مارشال،۱۹۸۱؛ ای ملکمپ، و اندرهات و دوریز،۱۹۸۳؛ استاک، دی ویل، وپنل،۱۹۸۳؛ دوبیاومک ماری،۱۹۸۵؛ بی سی نین، مک مکاری،


چیزلت،۱۹۸۵؛ استیوارت،۱۹۸۶؛ و هروکافمن،۱۹۸۷؛ اینگرام و سالزبرگ،۱۹۹۰؛ کیپر،۱۹۹۲؛ وین هارت، کاری، کاری و وردشیاس،۱۹۹۸).انجام پژوهشهای عملی و بالینی در مورد مفهوم جرأت ورزی و ویژگیهای آن و همین طور آموزش و درمان رفتارهای غیرجرأت ورزانه، بیشتر به کارهایی مربوط است که به شرح مفصل جرأت ورزی پرداخت. وی در توصیف و تبیین این مفهوم به تضاد میان بارز ساختن هیجان خشم و بازداری از اضطراب، توجه خاصی نشان می داد. وی اولین دانشمندی بود که اصطلاح جرأت ورزی را به کاربرد و آموزش آن را مدنظر قرار داد(هریوت وپریچارد،۲۰۰۴) روانشناسان معتقد هستند افراد کم جرأت نمی توانند به صورت مناسب با اطرافیان خود تعامل داشته باشند. این افراد احساس گناه، بی اعتمادی و سلطه پذیری در روابط اجتماعی را تجربه می کنند و ترس، اضطراب و افسردگی از خود نشان می دهند(پاچمن وفوی،۱۹۷۸؛ لفرووست،۱۹۸۱؛ پالرمو و نیکلی،۱۹۹۰؛ وان گاندی،۲۰۰۲؛) همین طور میزان پذیرش خود و عزت نفس در این افراد پایین است(پرسل، برویک وبیگل۱۹۷۴؛ لورومور۱۹۸۰؛ دلوتی ۱۹۸۱؛ لفرووست،۱۹۸۱) این افراد ممکن است به جای رفتارهای منفعلانه، اقدام به پرخاشگری و رفتارهای آزارگرانه کنند(اسوارت، چانگ و فارور ،۲۰۰۱)در این بین رفتارهای جرأت ورزانه، رفتارهایی متعادل هستند و فرد جرأت ورز ضمن پافشاری برخواسته های منطقی و

مطلب دیگر :


راهنمایی بیشتر برای تولید سایت با کیفیت

 انجام رفتارهایی متعادل هستند و فرد جرأت ورز ضمن پافشاری برخواسته های منطقی و انجام رفتار مخالفتی در دفاع از خواسته ها، حقوق و سلیقه های دیگران را مورد توجه قرار می دهد و از اجحاف حقوق دیگران و تضییع آنها خودداری می کند. تونند(۱۹۹۱) معتقد است فرد جرأت ورز دارای اعتماد به نفس است، احساس، افکار و نگرش مثبت نسبت به خود و دیگران دارد و رفتارش با دیگران صریح و صادقانه است. برخی از پژوهشگران گزارش کرده اند که این افراد حتی در پیدا کردن شغل مناسب و انجام مطلوب آن موفق ترند.(بروکس، ناکرد و ریسلر،۲۰۰۱،لانس بری و همکاران،۲۰۰۳) پژوهش های متعددی به وجود رابطه بین جرأت ورزی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی اشاره کرده اند. برای مثال لی_کور بین و دنیکو(۱۹۹۸)، چن، وانگ وچن(۲۰۰۱)و ساک وای ونگ وواتکینس(۲۰۰۱) همگی در پژوهشهای خود به این نتیجه رسیدند که بین سه متغیر یاد شده رابطه مثبتی وجود دارد. در این پژوهش به بررسی میزان جرأت ورزی، عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوم دبیرستان می پردازیم. بررسی تفاوتهای دو جنس در میزان جرأت ورزی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی نیز مورد علاقه پژوهشگران بوده است. جالب اینکه برخی پژوهشهای انجام شده در خارج به وجود تفاوت معنادار در این متغیرها بین دو جنس اشاره کرده اند(پالرمو و نیکلی،۱۹۹۰، چرچ و کاتی بک،۱۹۹۲، جیمز،۲۰۰۱،مارکوت و همکاران،۲۰۰۲) اما در ایران پژوهشگران تفاوتی میان دختر و پسر در متغیرهای عزت نفس و پیشرفت تحصیلی مشاهده نکردند(معرفت،۱۳۷۷،وجدان پرست،۱۳۷۸، هرمزی نژادشهنی ییلاق و نجاریان،۱۳۷۹) و در مورد مقایسه جرأت ورزی دختران و پسران در ایران، تا زمان انجام این پژوهش تا آنجا که محقق بررسی کرده است، یافته ای وجود نداشت

 

بیان مسئله

فردی که با جرأت است می تواند ارتباط نزدیک با دیگران برقرار کند، خودش را از سوءاستفاده دیگران دور نگه دارد و دامنه وسیعی از نیازها و افکار مثبت و منفی را ابراز نماید، بی آنکه احساس گناه و اضطراب کند و یا به حقوق دیگران لطمه بزند. در آموزش جرأت ورزی به فردآموخته می شود که چگونه رفتار مبتنی بر جرأت و جسارت از خود نشان دهد. فرد با تلاش برای کشف و تعریف مشکل، پیگیری هدفهای موردنظر(همواره بارفتارتوأم باجرأت) تکرار نقش گذاری، واژگون سازی نقش و ارائه تدریجی و متوالی رفتارهای مطلوب، شیوه های مناسب مبتنی برجرأت را برای بیان خواسته های خود می آموزد رفتار جرأت ورزانه با خود پنداره مثبت، عزت نفس همگرایی و همبستگی دارد و رفتارهای غیرجرأت ورزانه بازدارنده و اجتنابی هستند و همبستگی مثبت و بالایی با ترسها، هراسها و اضطراب اجتماعی و انواع پرخاشگریهای درونی دارند.

جرأت ورزی برخی از نیازهای فرهنگی قومی و فراگیر را ارضاء می کند و دو هدف عمده دارد:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد