یکی از مشکلاتی که کودکان دارای ناتواییهای یادگیری با آن روبه رو هستند، نقص در فراشناخت و حافظهی فعال است.
در کل راهبردهای فراشناختی تاثیر عمدهای بر خواندن دارند. تعیین تاثیر آموزش این راهبردها بر خواندن به ویژه در دانشآموزان دارای نارساخوانی ضروری می کند. از این جهت که دیگر کودکان نارساخوان در مولفههای خواندن (سرعت، دقت، درک خواندن)، از همتایان عادی خود به شکل قابل توجهی در سطح ضعیفتری قرار دارند( قائمی، سلیمانی و دادگر،۱۳۸۹)، و در پژوهشهای انجام شده در این زمینه، اکثرا بر جنبهی خاصی از خواندن بهویژه مهارت توجه شده و دید کلی به سه جنبهی خواندن ندارند و همچنین دستهای از این پژوهشها روی افراد عادی یا دیگر اختلالها که مشکل اصلی آنها خواندن نیست صورت گرفته است. به همین جهت پژوهش حاضر به منظور پاسخگویی به این سوال طراحی شده است که آیا آموزش راهبردهای فراشناختی بر سه مولفهی سرعت، دقت، و مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان تاثیری دارد؟ و کدام یک از این آموزشها اثربخشی موثرتری در خواندن دانشآموزان دارد؟
۱-Specific learning disabilities
۲-Dyslexia
۳-Dysgraphia
۴-Dyscalculia
۵-Diagnostic and statistical manual of mental disorders fourth edition
۶-International classification of diseases 10th revision
۷-Karande
۸-Fletcher
۹-Wajuihian and Naidoo
۱۰-Siegel
۱-Ellin keen
۲-Keene and Limmermann
۳-Stephanie Harvey
۴-Goudvis
مطلب دیگر :
۵-Timothy shanahan
۶-Tiernet
۷-Kuta
۸-Brosnan
۹-Anderson
۱۰-Metacognition
۱۱-Executive control
۱۲-Ku and Ho
۱۳-Swartz