موضوع: بررسی رابطه بین سبکهای حل مسئله وسلامت روان دانش آموزان ابتدایی نام استاد: خانم ...

بخش سوم: پیشینه مطالعاتی ۷۲

پژوهشهای انجام شده در داخل کشور: ۷۳

پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور: ۷۸

فصل سوم: ۸۳

روش شناسی تحقیق ۸۳

۳-۱ جامعه آماری ۸۴

۳-۳  حجم نمونه و روش نمونه گیری ۸۴

۳-۴ روش تحقیق: ۸۴

۳-۴  ابزار اندازه گیری و روش جمع آوری اطلاعات ۸۴

۱.پرسشنامه سبک های حل مسئله: ۸۵

۲.پرسشنامه سلامت عمومی: ۸۵

۳-۵ ابزار پژوهش ۸۵

۳-۶ روش اجرا  و نمره گذاری ۸۵

فصل چهارم: ۸۶

تجزیه و تحلیل داده ها ۸۶

۴-۱ مقدمه ۸۷

۴-۲  استنباط فرضیه ها ۸۸

فرضیه اصلی:بین سبک های حل مسئله با سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد. ۸۸

فرضیه اول:بین سبک های حل مسئله و افسردگی رابطه معناداری وجود دارد. ۸۹

فرضیه دوم:بین سبک های حل مسئله و اضطراب رابطه معناداری وجود دارد. ۹۰

فرضیه سوم:بین سبک های حل مسئله و سلامت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. ۹۱

فصل پنجم: ۹۲


نتیجه گیری و پیشنهادات ۹۲

۵-۱ مقدمه ۹۴

۵-۲  نتیجه گیری فرضیات ۹۴

۵-۳ محدودیت های پژوهش ۹۵

۵-۴ پیشنهادات ۹۶

منابع فارسی ۹۷

Reference 101

پرسشنامه سبک های حل مسئله ۱۰۷

پرسشنامه سلامت روان ۱۱۱مطلب دیگر :


 

 

فصل اول:

کلیات تحقیق

 

 

۱-۱ مقدمه

درک رفتارگراها از یادگیری بر پایه ی علت و معلول بود. در این درک، رفتار به وسیله تقویت پیروی می شود. فرایند حل مسئله را در چارچوب نظریه رفتارگرایی توضیح می دهند. این شامل مبادرت به موضوع با روش های متنوع می شود تا زمانی که راه حل موضوع پیدا شود. حل یک معمای منبتی توسط کودکان نشان می دهد که این یک رفتار حل مسئله است. همانطور که روان شناسی شناختی به صورت منظم ترقی کرده باشد، توجه و تلاش بیش تری معطوف شده نسبت به فرایندهای ذهنی یادگیری و حل مسئله. رویکرد اولیه شناختی برای شناسایی مراحل ذهنی بود و از طریق آن اقدام برای حل مشکل(لائورا هاردین، ۲۰۰۲).

علم روان‌شناسی که در آغاز به جای مطالعه سلامت روان به بررسی بیماری روانی می پرداخت تا مدتها استعداد بالقوه آدمی برای رشد و کمال را نادیده می گرفت. اما در سالهای اخیر، شمار روزافزونی از روان‌شناسان، به قابلیت کمال و دگرگونی در شخصیت آدمی ایمان آورده اند. تصویری که روان‌شناسان مثبت گرا از طبیعت انسان به دست می دهند خوش بینانه و امید بخش است، زیرا آنها به قابلیت گسترش، پرورش، شکوفایی و کمال انسان و تبدیل شدن به آنچه در توان آدمی است، باور دارند.

نتایج پاره ای از تحقیقات (بورنشتاین، ۲۰۰۳) نشان داده اند که یکی از شاخص های مهم سلامت روانی، توانایی «حل مسئله» و «تصمیم گیری» است. وی خاطر نشان می سازد، «خود ارزیابی»، «خود پیروی» و تشخیص به موقع «موقعیت های مسئله دار» از جمله معیارهایی هستند که با واسطه آنها می توان سطح رواندرستی افراد را برآورد کرد. نتایج تحقیقات دیگری (میرفکسی و رس، ۱۹۹۰، یلسما و مونتامبو، ۱۹۹۰، ناکانو، ۱۹۹۱؛ هپنر و همکاران، ۱۹۹۵ و کاترین، والتر و گود، ۲۰۰۳)، به خوبی نشان داده اند که حل مسئله یکی از متغیرهای مهم پیش بین برای سلامت روانی است.

 

۱-۲ بیان مسئله

افراد در ادراک و کسب دانش متفاوتند، ایده ها را به گونه ای متفاوت شکل می دهند و به صورت متفاوت به تفکر می پردازند و عمل می کنند(کلب، ۲۰۰۴). افراد دارای تفاوت های فردی مهمی در زمینه مسائل شناختی هستند که در حل مشکلات و تصمیم گیری به آنها اتکا می کنند، یکی از این ابعاد سبک های یادگیری هستند که در میان این طبقه بندی ها از جایگاهی مهم برخوردار است(نوروزی، ۱۳۸۷).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد