عنوان تاثیر شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه) ...

۴-۱-۷- فرار از واقعیت زندگی (شبکه های اجتماعی) ۷۸

۴-۱-۸- بحث و یادگیری (شبکه های اجتماعی) ۸۱

۴-۱-۹- ایجاد روابط (شبکه های اجتماعی) ۸۲

۴-۱-۱۰- آگاهی و اطلاعات (شبکه های اجتماعی) ۸۴

۴-۱-۱۱- اوقات فراغت (شبکه های اجتماعی) ۸۶

۴-۱-۱۲- عدم کنترل و سانسور (شبکه های اجتماعی) ۸۸

۴-۱-۱۳- خودکارآمدی (عملکرد تحصیلی) ۹۰

۴-۱-۱۴- تأثیرات هیجانی (عملکرد تحصیلی) ۹۲

۴-۱-۱۶- برنامه ریزی (عملکرد تحصیلی) ۹۴

۴-۱-۱۷- فقدان کنترل (عملکرد تحصیلی) ۹۶

۴-۱-۱۸- انگیزش (عملکرد تحصیلی) ۹۷

۴-۲- تحلیل استنباطی داده‌ها ۱۰۱

۴-۲-۱- الف: رابطه ی بین متغیرهای زمینه‌ای پژوهش با عملکرد تحصیلی ۱۰۱

۴-۲-۲ ب: فرضیه‌های ویژه ۱۰۸

۴-۲-۳ ج: تحلیل مسیر. ۱۱۴

فصل پنجم. ۱۲۲

۵-۱- مقدمه. ۱۲۳


۵-۲- نتایج توصیفی: ۱۲۴

۵-۳- نتایج تحلیلی: ۱۲۵

۵-۴ نتایج تحلیل مسیر. ۱۲۹

۵-۵- موانع پژوهشی: ۱۳۰

۶-۵- ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات ۱۳۱

الف- پیشنهادات کابردی ۱۳۱

ب- پیشنهادهای پژوهشی ۱۳۳

منابع. ۱۳۴

 مطلب دیگر :


فصل اول

 

۱-۱- بیان مساله

مسأله عملکرد تحصیلی در دانشگاه از جمله مسائلی است که ذهن رهبران و مدیران جامعه و در نتیجه محققان را به خود جلب کرده است. این که چه عواملی بر پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانشجویان تأثیر می‌گذارد، با سهم و مشارکت هر عامل چه اندازه است، همواره مورد توجه بوده است (طباطبایی، ۱۳۷۶).

عملکرد تحصیلی و توجه به آن در نظام‌های آموزشی یکی از مسائل مهم می‌باشد. عملکرد تحصیلی به عنوان یک مسأله مهم آموزشی رابطه تنگاتنگی با بهبود کیفیت دانشگاه ها دارد (مک دونالد،۲۰۰۱). به عنوان مبنای قضاوت در ارتباط با مطلوبیت‌های کسب شده توسط دانشجویان در طول دوره‌ای خاص می‌باشد که در تمام دنیا در رأس برنامه‌های توسعه‌ی آموزشی قرار دارد (لیندمن،دوک و ویلکرسون،۲۰۰۱).

همچنین،کنن و نیوبل[۱]‌معتقد هستند،که‌ اهداف‌ ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانشجویان عبارت است از: داوری درباره تسلط بر دانش و مهارتهای بنیادی، اندازه‌گیری پیـشرفت دانشجو در‌ طی زمان، تشخیص مشکلات دانشجو، فراهم کردن بازخورد برای دانشجویان، ارزشیابی اثربخشی درس و ایجاد‌ انگیزه‌ مطالعه در دانشجویان.

در نظام آموزش عالی امروزی استفاده اینترنت[۲] عنصری ضروری در انجام تکالیف کلاسی و پروژه های تحقیقات دانشجویی محسوب می‌شود، استفاده از اینترنت در فضای دانشگاه علاوه بر جستجوی علمی می‌تواند شامل فرستادن نامه‌های الکترونیک، بازی‌های اینترنتی، چت، وب گردی، عضویت در شبکه‌های اجتماعی[۳] و یا هر گونه دسترسی اینترنتی غیر آکادمیکِ دیگر باشد در هر صورت استفاده مفرط از اینترنت به عنوان وسیله سرگرمی، می‌تواند فرصتی را که دانشجویان به مطالعه خارج از دانشکده و کتابخانه اختصاص می‌دهند کاهش دهد و بنابراین یکی از موانع اصلی دست یابی به موفقیت تحصیلی باشد. نتایج پیمایشی برنر[۴] در محیط اینترنت نشان داد که استفاده از اینترنت شرکت کنندگان را در مدیریت زمان با مشکل روبرو می سازد (برامنز[۵]،۱۹۹۱) هم چنین کیوبی[۶] و همکاران در بخشی از گزارش خود اشاره نمودند که ۵۰ درصد از دانشجویان اخراجی ناشی از افت تحصیلی استفاده مفرط اینترنت را دلیلی برای مشکلات تحصیلی خود ذکر کرده‌اند (کیوبی[۷]،۲۰۰۱). از سوی دیگر برخی پژوهش‌ها نشان داده اند‌که تکالیفی نظیر جستجوی اطلاعات آنلاین یا برقراری ارتباط از طریق اینترنت می‌تواند به طور غیر مستقیم عملکرد دانشجویان را بهبود بخشد.

به منظور پیش بینی وضعیت تحصیلی دانشجویان تعیین ملاک‌ها و متغیرهای مناسب، از جمله مهم‌ترین حوزه های پژوهشی است که محققان علوم تربیتی و روان شناسی در آن فعال می‌باشند. تحقیقات بسیاری در زمینه پیش‌بینی عملکرد تحصیلی انجام پذیرفته است (بوکارتس،۱۹۹۶). ما در این پژوهش به دنبال آن هستیم که بررسی کنیم تاثیر عضویت در

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد