گروه آموزشی باستان­ شناسی پایان ­نامه برای دریافت درجه­ کارشناسی ارشد در رشته­ باستان­شناسی گرایش پیش از ...

۳-۱۲-۱-۳-آب و هوای شهرستان. ۸۳
۳-۱۲-۱-۴-کوه­ها. ۸۳
۳-۱۲-۱-۵-دشت های آبدانان. ۸۴
۳-۱۲-۱-۶-آب­های شهرستان آبدانان. ۸۴
۳-۱۲-۱-۷-پوشش گیاهی. ۸۵
۳-۱۲-۲-پیشینه بررسی ها در شهرستان آبدانان. ۸۵
۳-۱۲-۳-اهداف بررسی. ۸۶
۳-۱۲-۴-منطقه مورد بررسی. ۸۶
۳-۱۲-۵-روش بررسی. ۸۷
۳-۱۲-۶-روش یا چارچوب کار. ۸۷
۳-۱۲-۷-نمونه­برداری تصادفی ساده. ۸۷
۳-۱۲-۷-۱-روش کار. ۸۸
۳-۱۲-۷-۲-تعیین حجم نمونه. ۸۸
۳-۱۲-۷-۳- انتخاب و بررسی نمونه­ها از جامعه. ۸۹
۳-۱۲-۷-۴- نتیجه. ۸۹
۳-۱۲-۷-۵- اطلاعات بهدست آمده برای بررسی­های بعدی. ۸۹
۳-۱۲-۸-نمونه­برداری سیستماتیک. ۸۹
۳-۱۲-۸-۱-انتخاب و بررسی نمونه­ها از جامعه. ۸۹
۳-۱۲-۸-۲- نتیجه. ۹۰
۳-۱۲-۸-۳- اطلاعات به­دست آمده برای بررسی­های بعدی. ۹۰
۳-۱۲-۹- نمونه­برداری با احتمال متغییر. ۹۰
۳-۱۲-۹-۱-روش کار. ۹۰
۳-۱۲-۹-۲-تعیین صفت کمکی. ۹۰
۳-۱۲-۹-۳-تعیین حجم نمونه­ها با توجه به صفات کمکی. ۹۱
۳-۱۲-۹-۴-نتیجه. ۹۱
۳-۱۲-۹-۵- اطلاعات به­دست آمده برای بررسی­های بعدی. ۹۱
۳-۱۲-۱۰-نمونه­برداری خوشه­ای. ۹۱
۳-۱۲-۱۰-۱-روش کار. ۹۱
۳-۱۲-۱۰-۲-تعیین حجم نمونه­ها با توجه به صفات کمکی. ۹۲
۳-۱۲-۱۰-۳-نتیجه.. ۹۲
۳-۱۲-۱۰-۴-اطلاعات به­دست آمده برای بررسی­های بعدی. ۹۲
۳-۱۲-۱۱-نمونه­برداری با طبقه ­بندی. ۹۲
۳-۱۲-۱۱-۱- تعیین حجم نمونه. ۹۲
۳-۱۳-۲- طلاعات به دست آمده برای بررسی­های بعدی. ۹۳
۳-۱۳- کاربرد نمونه برداری در بررسیهای کوچک مقیاس (محوطه­ای). ۹۳
۳-۱۴- کاربرد نمونه برداری در انتخاب داده و تاریخ­گذاری محوطه ها. ۹۴
۳-۱۵- جمع بندی کلی. ۹۵
 
فصل چهارم: کاربرد آمار توصیفی در پژوهش­های باستانشناسی
۴-۱-۱-مقدمه. ۱۰۳
۴-۱-۲-جدول­های آماری. ۱۰۳
۴-۱-۳- فراوانی و فراوانی نسبی. ۱۰۴
۴-۱-۴- فراوانی تراکمی و فراوانی نسبی تراکمی. ۱۰۴
۴-۱- ۵-تهیه ی جدول فراوانی داده­ها. ۱۰۵
۴-۱-۵-۱-تهیه ی جدول فراوانی و رسم نمودار متغییر کیفی. ۱۰۵
۴-۱-۵-۲-جدول فراوانی و رسم نمودار داده های پیوسته. ۱۰۷
۴-۱-۵-۳-رسم نمودار داده­های پیوسته برای حالتی که تعداد داده­ها کمتر از ۲۵ عدد باشد. ۱۰۷
۴-۱-۶- تنظیم داده­ها در جدول فراوانی. ۱۰۷
۴-۱-۷- نمودارهای آماری. ۱۰۹
۴-۱-۷-۱- نمودار هیستوگرام. ۱۱۵
۴-۱-۷-۲- نمودار چندبر فراوانی. ۱۱۵
۴-۱-۷-۳- نمودار ساقه و برگ. ۱۱۵
۴-۱-۷-۴-  نمودار دایرهای. ۱۱۶
۴-۱-۷-۵- نمودار چند بر فراوانی تراکمی. ۱۱۸
۴-۱-۸- همبستگی و رگرسیون. ۱۱۸
۴-۱-۸- ۱- ضریب همبستگی خطی. ۱۱۹
۴-۱-۸- ۲- وضعیت ضریب همبستگی خطی. ۱۱۹
۴-۱-۸- ۳- ضریب تعیین. ۱۱۹
۴-۱-۸- ۴-رگرسیون. ۱۲۲
۴-۱-۹-۱- مقدمه. ۱۲۷
۴-۱-۹-۲- جغرافیای زاگرس مرکزی. ۱۲۷
۴-۱-۹-۳- جغرافیای جنو­­ب غرب ایران. ۱۲۸
۴-۱-۹-۴- جغرافیای بین النهرین. ۱۲۹
۴-۱-۹-۵- جغرافیای استان لرستان. ۱۳۰
۴-۱-۹-۶- جغرافیای استان ایلام. ۱۳۱
۴-۱-۹-۷- موقعیت جغرافیایی سد سیمره. ۱۳۳
۴-۱-۹-۸- زمین شناسی منطقه­ی سیمره. ۱۳۶
۴-۱-۹-۹- محوطه­ی باستانی­چشمه­رجب. ۱۳۷
۴-۱-۹-۱۰-پیشینه­ی مطالعات باستان­شناسی منطقه. ۱۳۹
۴-۱-۹-۱۱- پیشینه­ی مطالعاتی برهمکنش فرهنگی زاگرس مرکزی با مناطق همجوار. ۱۳۹
۴-۱-۹-۱۲- برهمکنش فرهنگی و انواع آن. ۱۳۹
۴-۱-۹-۱۳- شیوه­ی تحلیل نقوش سفال­های چشمه رجب. ۱۴۱
۴-۱-۹-۱۴- گاه­نگاری تطبیقی زاگرس مرکزی، سوزیانا و بین­النهرین. ۱۴۲
۴-۱-۹-۱۵-تحلیل آماری  نقوش و گاه­نگاری سفال­های چشمه رجب. ۱۴۳
۴-۱-۹-۱۶-برهم­کنش فرهنگی دورهی مس و سنگ میانی در چشمه­رجب. ۱۴۴
۴-۱-۹-۱۷- نتایج. ۱۵۰
فصل پنجم:جمع­بندی
– جمع بندی. ۱۷۳
 
فهرست منابع و مآخذ. ۱۷۵
فهرست جدول­ها

 

شماره و عنوان جدول                                                        صفحه

 
جدول۳-۲- جدول توزیع مساحت۱۰ نمونه زمین زراعتی انتخاب شده بهروش نمونه گیری سیستماتیک ۳۶
جدول۳-۳- جدول محاسبه ضریب همبستگی ۳۸
جدول۳-۴- جدول توزیه نمونه با روش احتمال متغییر ۴۳
جدول۳-۵- جدول توزیع جمعیت و نمونه گیری با احتمال متغببر ۷ شهرستان ۴۴
جدول۳-۶- جدول توزیع جمعیت و نمونه گیری به روش لاهیری۷ شهرستان. ۴۷
جدول۳-۷- جدول نمونه گیری با احتمال متغییر از ۱۰ محوطه زاگرس ۴۹
جدول۳-۸- جدول نمونه گیری با طبقه ­بندی جمعیت مناطق روستا نشین یک استان. ۵۸
جدول۳-۹ – جدول محاسبه ­ی (

???) سفال­های مربوط به­دوره مس و سنگ میانی زاگرس مرکزی ۶۶

جدول۳-۱۰- جدول محاسبه میزان داد و ستد بین جوامع کوچ­نشین و یک جانشین ۱۰روستا به­روش نمونه گیری خوشه‌ای ۷۱
جدول۳-۱۱- جدول توزیع نمونه به­صورت خوشه‌هایی با حجم متغییر. ۷۱
جدول۳-۱۲- جدول توزیع نمونه به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای از خوشه ­هایی با حجم متغییر ۷۲
جدول۳-۱۳- جدول تعیین برآورد متوسط حقوق کارگران ۴ کارگاه سفال­گری ۷۳
جدول ۳- ۱۴- جدول فهرست محوطه های شناسایی شده به همراه ویژگی­ها، مختصات و ادوار فرهنگی شان ۱۰۰
جدول ۳- ۱۵- جدول فهرست محوطه های شناسایی شده به همراه ویژگی­ها، مختصات و ادوار فرهنگی شان ۱۰۱
جدول۴-۱-: جدول فراوانی سفال ترانشه­ی ?۳. ۱۰۴
جدول۴-۲-: جدول محاسبه انواع فراوانی سفال ترانشه­یc3 . 105
جدول ۴-۳- جدول فراوانی ابزارهای سنگی محوطه باستانی. ۱۰۶
جدول ۴-۴- فاصله روستاهای اطراف تا مرکز شوش. ۱۰۷
جدول۴-۵- جدول فراوانی ضخامت سفال­های ابراهیم­آباد. ۱۱۰
جدول۴-۶- جدول فراوانی ضخامت سفال­های ابراهیم­آباد. ۱۱۱
جدول۴-۷-جدول فراوانی سفال­های حسین­آباد. ۱۱۲
جدول۴-۸- جدول فراوانی سفال­های حسین­آباد۴ ۱۱۳
جدول۴-۹- جدول فراوانی ۳۴ تکه سفال چشمه­علی. ۱۱۴
جدول ۴-۱۰- جدول تراکم لایه­های ترانشه­ی E کاوشهای باستانشناسی سال ۱۳۸۰ تپه زاغه ۱۱۷
جدول۴-۱۱- جدول فاصله­ی روستاهای اطراف تا مرکز ابوفنداء و تعداد سفال مشاهده شده از گونه‌ی ابوفنداء. ۱۲۳
جدول۴-۱۲- جدول فاصله­ی روستاهای اطراف تا مرکز ابوفنداء و تعداد سفال مشاهده شده از گونه‌ی ابوفنداء. ۱۲۵
جدول ۴-۱۳- جدول فراوانی عنصر نقشی و شیوه­ی بیان نقوش با هویت زاگرسی چشمه­رجب ۱۴۳
جدول۴-۱۴-جدول فراوانی عنصر نقشی و شیوه­ی بیان نقوش با هویت خوزستانی چشمه­رجب ۱۴۴
جدول۴-۱۵- جدول فراوانی عنصر نقشی و شیوه­ی بیان نقوش با هویت بین­النهرینی چشمه­رجب ۱۴۵
جدول۴-۱۶- جدول گاه­نگاری تطبیقی سفالهای چشمه­رجب. ۱۴۶
جدول۴-۱۷- جدول توصیفی سفال کمی و کیفی عناصر نقشی سفال چشمه رجب. ۱۵۱
جدول ۴-۱۸- جدول توصیف صفات کمی و کیفی شیوه ی بیان  سفال چشمه رجب ۱۶۲
 
فهرست شکل­ها

 

شماره و عنوان شکل                                                        صفحه

 
شکل۳-۱: نقشه جغرافیایی استان ایلام۹۶
شکل۳-۲- نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونه­برداری و پیمایشی فشرده ۹۷
شکل۳-۳- نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونه­برداری تصادفی ساده. ۹۸
شکل۳-۴-نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونه­برداری سیستماتیک ۹۸مطلب دیگر :


شکل۳-۵- نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونه­برداری با احتمال متغییر ۹۹
شکل۳-۶- نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونه­برداری خوشه­ای. ۱۰۷
شکل۴-۱- نمودار نقطه­ای تعداد محوطه­های باستانی یافته شده در بررسی منطقه­ای ۱۰۷
شکل ۴-۲- نمودار نقطه­ای  فاصله روستاهای اطراف تا مرکز شوش. ۱۰۸
شکل۴-۳- نمودار هیستوگرام داده­ ها و چندبرفراوانی(خطوط شکسته) . ۱۱۵
شکل۴-۴- فراوانی نسبی درصدی تراکم­ها. ۱۱۷
شکل۴-۵- نمودار چندبر فراوانی. ۱۱۸
شکل ۴-۶ – عدم وجود همبستگی خطی. ۱۲۰
شکل۴-۷- نمودار ضریب همبستگی مثبت کامل. ۱۲۰
شکل۴-۸- نمودار ضریب همبستگی منفی کامل. ۱۲۰
شکل۴-۹- نمودار ضریب همبستگی منفی. ۱۲۱
شکل۴-۱۰- نمودار ضریب همبستگی مثبت ۱۲۱
شکل۴-۱۱- نمودار ضریب همبستگی غیر خطی. ۱۲۱
شکل۴-۱۲ نمودار فراوانی دوگانه­ی عنصر نقشی و شیوه­ی بیان سفال دوره­ نوسنگی زاگرس مرکزی با سه هویت­های فرهنگی متفاوت. ۱۴۷
شکل ۴-۱۳فراوانی دوگانه­ی عنصر نقشی و شیوه­ی بیان سفال دوره­ مس و سنگ زاگرس مرکزی با سه هویت­های فرهنگی متفاوت ۱۴۷
شکل۴-۱۴- موقعیت تپه چشمه رجب نسبت به سدسیمره ۱۶۷
شکل۴-۱۵- نمایی از تپه چشمه رجب، دید از غرب. ۱۶۸
شکل۴-۱۶- نمایی از تپه چشمه رجب. ۱۶۸
شکل۴-۱۷- تصویر سفال­های به­دست آمده از ترانشه چشمه رجب. ۱۶۹
شکل۴-۱۸-تصویر سفال­های به­دست آمده از ترانشه چشمه رجب. ۱۷۰
شکل۴-۱۹- تصویر سفال­های به­دست آمده از ترانشه چشمه رجب. ۱۷۱
 
فصل اول:
کلیات
1-1- تعریف مسئله و فرضیات
سرزمین پهناور ایران از لحاظ اطلاعات باستانشناسی و فرهنگی بسیار غنی است.این کشور مهمترین مکانی است که در آن به راحتی می توان اولین استقرارهای بشر،چگونگی تولید غذا(منشاءکشاورزی و دامپروری)،روستانشینی و .راپیگیری کرد.به منطور پیگری این اهداف و بسیاری ازاهداف دیگر،این خاک بارها موردکاوش قرار گرفته است.مسلم است که سرزمین ایران می تواند پاسخگوی این سوالها و سوال های بیشتری که در آینده مطرح خواهند شد،باشد.اما حجم داده های باستانشناسی این سرزمین بسیار بالا است و امکان کاوش تمام مناطق و بررسی کل داده ها نیست.بنابراین استفاده از روش های ریاضی وآمار به قلمرو باستانشناسی برای تعیین مکانهای مناسب وهماهنگ با اهداف کاوش و یا تجزیه وتحلیل داده هاوتفسیر مناسب برای چگونگی فرهنگها و روابط بین فرهنگهای مناطق همجوار،می تواند بسیار موثر باشد.
بر این اساس سوالات مورد نظر در این تحقیق به شرح زیر ارائه می شود:
۱- اندازه نمونه ها در جامعه آماری در مطالعات میدانی باستان شناسی چگونه انتخاب شودکه پاسخگوی اندازه جامعه آماری آن منطقه باشد؟
۲- چگونه می توان با اجرای روش های آماری بر روی سفالهای دوره خاصی از یک منطقه میتوان به روابط فرهنگی آن منطقه با مناطق همجوار پی برد؟
بر اساس مطالعات اولیه می توان فرضیه های زیر را ارائه کرد:
۱- انتخاب تعداد و میزان نمونه ها بسته به نوع کار میدانی(اعم از بررس یا کاوش)و همچنین با توجه به جمعیت جامعه آماری متفاوت است.
۲-به نظر می رسد با انتخاب نمونه مناسب از جامعه ی آماری سفالهای دوره ای خاص،از منطقه ای خاص ودسته بندی و تفسیر داده ها در غالب اعداد و نمودار های آماری میتوان سفالهای محلی و غیر محلی را از هم تمیز داد و به روابط فرهنگی محل با مناطق همجوار پی برد.
۱-۲ – هدف و ضرورت تحقیق
اگر بپذیریم که درجه علمی بودن هر تخصص به میزان بهره گیری ان از ریاضیات بستگی دارد،در مرتبه بندی میزان این بهره گیری خواهیم دید که باستان شناسی درقعر جدول قرار دارد (امیر لو).به ویژه باستان شناسی ایران که بهره بسیار ناچیزی از علوم پایه دارد.دلیل این امر به کم توجه به لزوم استفاده از علوم تاثیر گذار بر باستان شناسی و همچنین عدم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد