۳-۱۲-۱-۳-آب و هوای شهرستان. ۸۳
۳-۱۲-۱-۴-کوهها. ۸۳
۳-۱۲-۱-۵-دشت های آبدانان. ۸۴
۳-۱۲-۱-۶-آبهای شهرستان آبدانان. ۸۴
۳-۱۲-۱-۷-پوشش گیاهی. ۸۵
۳-۱۲-۲-پیشینه بررسی ها در شهرستان آبدانان. ۸۵
۳-۱۲-۳-اهداف بررسی. ۸۶
۳-۱۲-۴-منطقه مورد بررسی. ۸۶
۳-۱۲-۵-روش بررسی. ۸۷
۳-۱۲-۶-روش یا چارچوب کار. ۸۷
۳-۱۲-۷-نمونهبرداری تصادفی ساده. ۸۷
۳-۱۲-۷-۱-روش کار. ۸۸
۳-۱۲-۷-۲-تعیین حجم نمونه. ۸۸
۳-۱۲-۷-۳- انتخاب و بررسی نمونهها از جامعه. ۸۹
۳-۱۲-۷-۴- نتیجه. ۸۹
۳-۱۲-۷-۵- اطلاعات بهدست آمده برای بررسیهای بعدی. ۸۹
۳-۱۲-۸-نمونهبرداری سیستماتیک. ۸۹
۳-۱۲-۸-۱-انتخاب و بررسی نمونهها از جامعه. ۸۹
۳-۱۲-۸-۲- نتیجه. ۹۰
۳-۱۲-۸-۳- اطلاعات بهدست آمده برای بررسیهای بعدی. ۹۰
۳-۱۲-۹- نمونهبرداری با احتمال متغییر. ۹۰
۳-۱۲-۹-۱-روش کار. ۹۰
۳-۱۲-۹-۲-تعیین صفت کمکی. ۹۰
۳-۱۲-۹-۳-تعیین حجم نمونهها با توجه به صفات کمکی. ۹۱
۳-۱۲-۹-۴-نتیجه. ۹۱
۳-۱۲-۹-۵- اطلاعات بهدست آمده برای بررسیهای بعدی. ۹۱
۳-۱۲-۱۰-نمونهبرداری خوشهای. ۹۱
۳-۱۲-۱۰-۱-روش کار. ۹۱
۳-۱۲-۱۰-۲-تعیین حجم نمونهها با توجه به صفات کمکی. ۹۲
۳-۱۲-۱۰-۳-نتیجه.. ۹۲
۳-۱۲-۱۰-۴-اطلاعات بهدست آمده برای بررسیهای بعدی. ۹۲
۳-۱۲-۱۱-نمونهبرداری با طبقه بندی. ۹۲
۳-۱۲-۱۱-۱- تعیین حجم نمونه. ۹۲
۳-۱۳-۲- طلاعات به دست آمده برای بررسیهای بعدی. ۹۳
۳-۱۳- کاربرد نمونه برداری در بررسیهای کوچک مقیاس (محوطهای). ۹۳
۳-۱۴- کاربرد نمونه برداری در انتخاب داده و تاریخگذاری محوطه ها. ۹۴
۳-۱۵- جمع بندی کلی. ۹۵
فصل چهارم: کاربرد آمار توصیفی در پژوهشهای باستانشناسی
۴-۱-۱-مقدمه. ۱۰۳
۴-۱-۲-جدولهای آماری. ۱۰۳
۴-۱-۳- فراوانی و فراوانی نسبی. ۱۰۴
۴-۱-۴- فراوانی تراکمی و فراوانی نسبی تراکمی. ۱۰۴
۴-۱- ۵-تهیه ی جدول فراوانی دادهها. ۱۰۵
۴-۱-۵-۱-تهیه ی جدول فراوانی و رسم نمودار متغییر کیفی. ۱۰۵
۴-۱-۵-۲-جدول فراوانی و رسم نمودار داده های پیوسته. ۱۰۷
۴-۱-۵-۳-رسم نمودار دادههای پیوسته برای حالتی که تعداد دادهها کمتر از ۲۵ عدد باشد. ۱۰۷
۴-۱-۶- تنظیم دادهها در جدول فراوانی. ۱۰۷
۴-۱-۷- نمودارهای آماری. ۱۰۹
۴-۱-۷-۱- نمودار هیستوگرام. ۱۱۵
۴-۱-۷-۲- نمودار چندبر فراوانی. ۱۱۵
۴-۱-۷-۳- نمودار ساقه و برگ. ۱۱۵
۴-۱-۷-۴- نمودار دایرهای. ۱۱۶
۴-۱-۷-۵- نمودار چند بر فراوانی تراکمی. ۱۱۸
۴-۱-۸- همبستگی و رگرسیون. ۱۱۸
۴-۱-۸- ۱- ضریب همبستگی خطی. ۱۱۹
۴-۱-۸- ۲- وضعیت ضریب همبستگی خطی. ۱۱۹
۴-۱-۸- ۳- ضریب تعیین. ۱۱۹
۴-۱-۸- ۴-رگرسیون. ۱۲۲
۴-۱-۹-۱- مقدمه. ۱۲۷
۴-۱-۹-۲- جغرافیای زاگرس مرکزی. ۱۲۷
۴-۱-۹-۳- جغرافیای جنوب غرب ایران. ۱۲۸
۴-۱-۹-۴- جغرافیای بین النهرین. ۱۲۹
۴-۱-۹-۵- جغرافیای استان لرستان. ۱۳۰
۴-۱-۹-۶- جغرافیای استان ایلام. ۱۳۱
۴-۱-۹-۷- موقعیت جغرافیایی سد سیمره. ۱۳۳
۴-۱-۹-۸- زمین شناسی منطقهی سیمره. ۱۳۶
۴-۱-۹-۹- محوطهی باستانیچشمهرجب. ۱۳۷
۴-۱-۹-۱۰-پیشینهی مطالعات باستانشناسی منطقه. ۱۳۹
۴-۱-۹-۱۱- پیشینهی مطالعاتی برهمکنش فرهنگی زاگرس مرکزی با مناطق همجوار. ۱۳۹
۴-۱-۹-۱۲- برهمکنش فرهنگی و انواع آن. ۱۳۹
۴-۱-۹-۱۳- شیوهی تحلیل نقوش سفالهای چشمه رجب. ۱۴۱
۴-۱-۹-۱۴- گاهنگاری تطبیقی زاگرس مرکزی، سوزیانا و بینالنهرین. ۱۴۲
۴-۱-۹-۱۵-تحلیل آماری نقوش و گاهنگاری سفالهای چشمه رجب. ۱۴۳
۴-۱-۹-۱۶-برهمکنش فرهنگی دورهی مس و سنگ میانی در چشمهرجب. ۱۴۴
۴-۱-۹-۱۷- نتایج. ۱۵۰
فصل پنجم:جمعبندی
– جمع بندی. ۱۷۳
فهرست منابع و مآخذ. ۱۷۵
فهرست جدولها
شماره و عنوان جدول | صفحه |
جدول۳-۲- جدول توزیع مساحت۱۰ نمونه زمین زراعتی انتخاب شده بهروش نمونه گیری سیستماتیک ۳۶
جدول۳-۳- جدول محاسبه ضریب همبستگی ۳۸
جدول۳-۴- جدول توزیه نمونه با روش احتمال متغییر ۴۳
جدول۳-۵- جدول توزیع جمعیت و نمونه گیری با احتمال متغببر ۷ شهرستان ۴۴
جدول۳-۶- جدول توزیع جمعیت و نمونه گیری به روش لاهیری۷ شهرستان. ۴۷
جدول۳-۷- جدول نمونه گیری با احتمال متغییر از ۱۰ محوطه زاگرس ۴۹
جدول۳-۸- جدول نمونه گیری با طبقه بندی جمعیت مناطق روستا نشین یک استان. ۵۸
جدول۳-۹ – جدول محاسبه ی (
???) سفالهای مربوط بهدوره مس و سنگ میانی زاگرس مرکزی ۶۶
جدول۳-۱۰- جدول محاسبه میزان داد و ستد بین جوامع کوچنشین و یک جانشین ۱۰روستا بهروش نمونه گیری خوشهای ۷۱
شماره و عنوان شکل | صفحه |
شکل۳-۱: نقشه جغرافیایی استان ایلام. ۹۶
شکل۳-۲- نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونهبرداری و پیمایشی فشرده ۹۷
شکل۳-۳- نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونهبرداری تصادفی ساده. ۹۸
شکل۳-۴-نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونهبرداری سیستماتیک ۹۸مطلب دیگر :
شکل۳-۵- نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونهبرداری با احتمال متغییر ۹۹
شکل۳-۶- نقشه توپوگرافی منطقه مرکزی آبدانان بررسی شده به روش نمونهبرداری خوشهای. ۱۰۷
شکل۴-۱- نمودار نقطهای تعداد محوطههای باستانی یافته شده در بررسی منطقهای ۱۰۷
شکل ۴-۲- نمودار نقطهای فاصله روستاهای اطراف تا مرکز شوش. ۱۰۸
شکل۴-۳- نمودار هیستوگرام داده ها و چندبرفراوانی(خطوط شکسته) . ۱۱۵
شکل۴-۴- فراوانی نسبی درصدی تراکمها. ۱۱۷
شکل۴-۵- نمودار چندبر فراوانی. ۱۱۸
شکل ۴-۶ – عدم وجود همبستگی خطی. ۱۲۰
شکل۴-۷- نمودار ضریب همبستگی مثبت کامل. ۱۲۰
شکل۴-۸- نمودار ضریب همبستگی منفی کامل. ۱۲۰
شکل۴-۹- نمودار ضریب همبستگی منفی. ۱۲۱
شکل۴-۱۰- نمودار ضریب همبستگی مثبت ۱۲۱
شکل۴-۱۱- نمودار ضریب همبستگی غیر خطی. ۱۲۱
شکل۴-۱۲ نمودار فراوانی دوگانهی عنصر نقشی و شیوهی بیان سفال دوره نوسنگی زاگرس مرکزی با سه هویتهای فرهنگی متفاوت. ۱۴۷
شکل ۴-۱۳فراوانی دوگانهی عنصر نقشی و شیوهی بیان سفال دوره مس و سنگ زاگرس مرکزی با سه هویتهای فرهنگی متفاوت ۱۴۷
شکل۴-۱۴- موقعیت تپه چشمه رجب نسبت به سدسیمره ۱۶۷
شکل۴-۱۵- نمایی از تپه چشمه رجب، دید از غرب. ۱۶۸
شکل۴-۱۶- نمایی از تپه چشمه رجب. ۱۶۸
شکل۴-۱۷- تصویر سفالهای بهدست آمده از ترانشه چشمه رجب. ۱۶۹
شکل۴-۱۸-تصویر سفالهای بهدست آمده از ترانشه چشمه رجب. ۱۷۰
شکل۴-۱۹- تصویر سفالهای بهدست آمده از ترانشه چشمه رجب. ۱۷۱
فصل اول:
کلیات
1-1- تعریف مسئله و فرضیات
سرزمین پهناور ایران از لحاظ اطلاعات باستانشناسی و فرهنگی بسیار غنی است.این کشور مهمترین مکانی است که در آن به راحتی می توان اولین استقرارهای بشر،چگونگی تولید غذا(منشاءکشاورزی و دامپروری)،روستانشینی و .راپیگیری کرد.به منطور پیگری این اهداف و بسیاری ازاهداف دیگر،این خاک بارها موردکاوش قرار گرفته است.مسلم است که سرزمین ایران می تواند پاسخگوی این سوالها و سوال های بیشتری که در آینده مطرح خواهند شد،باشد.اما حجم داده های باستانشناسی این سرزمین بسیار بالا است و امکان کاوش تمام مناطق و بررسی کل داده ها نیست.بنابراین استفاده از روش های ریاضی وآمار به قلمرو باستانشناسی برای تعیین مکانهای مناسب وهماهنگ با اهداف کاوش و یا تجزیه وتحلیل داده هاوتفسیر مناسب برای چگونگی فرهنگها و روابط بین فرهنگهای مناطق همجوار،می تواند بسیار موثر باشد.
بر این اساس سوالات مورد نظر در این تحقیق به شرح زیر ارائه می شود:
۱- اندازه نمونه ها در جامعه آماری در مطالعات میدانی باستان شناسی چگونه انتخاب شودکه پاسخگوی اندازه جامعه آماری آن منطقه باشد؟
۲- چگونه می توان با اجرای روش های آماری بر روی سفالهای دوره خاصی از یک منطقه میتوان به روابط فرهنگی آن منطقه با مناطق همجوار پی برد؟
بر اساس مطالعات اولیه می توان فرضیه های زیر را ارائه کرد:
۱- انتخاب تعداد و میزان نمونه ها بسته به نوع کار میدانی(اعم از بررس یا کاوش)و همچنین با توجه به جمعیت جامعه آماری متفاوت است.
۲-به نظر می رسد با انتخاب نمونه مناسب از جامعه ی آماری سفالهای دوره ای خاص،از منطقه ای خاص ودسته بندی و تفسیر داده ها در غالب اعداد و نمودار های آماری میتوان سفالهای محلی و غیر محلی را از هم تمیز داد و به روابط فرهنگی محل با مناطق همجوار پی برد.
۱-۲ – هدف و ضرورت تحقیق
اگر بپذیریم که درجه علمی بودن هر تخصص به میزان بهره گیری ان از ریاضیات بستگی دارد،در مرتبه بندی میزان این بهره گیری خواهیم دید که باستان شناسی درقعر جدول قرار دارد (امیر لو).به ویژه باستان شناسی ایران که بهره بسیار ناچیزی از علوم پایه دارد.دلیل این امر به کم توجه به لزوم استفاده از علوم تاثیر گذار بر باستان شناسی و همچنین عدم