(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها ...

  • فرکانس سوئیچینگ بالا در اینورتر [۳].

۱-۳) مقایسه روش کنترل برداری و روش کنترل مستقیم
مطابق شکل ۱-۱ و ۱-۲، برای جهت دهی شار در کنترل برداری نیاز به استفاده از تبدیلات ۳ به ۲ و تبدیل بین دستگاه ها است. علاوه بر آن در روش کنترل برداری حداقل نیاز به چهار کنترل کننده که معمولا از نوع PI هستند می­باشد. اما در روش کنترل مستقیم گشتاور، با سوئیچ مناسب اینورتر، گشتاور و شار به صورت مستقیم کنترل خواهند شد.لذا دو کنترل کننده شار و گشتاور بیشتر استفاده نمی شود. نکته مهم که در روش DTC آنست که کنترلرهای مورد استفاده از ساده ترین نوع کنترلرها یعنی از نوع هیسترزیس هستند. اینورتر مورد استفاده در روش کنترل مستقیم گشتاور از نوع مدولاسیون بردار فضایی یا SVM است. [۵]

شکل ۱-۲: کنترل گشتاور موتور القایی به روش کنترل مستقیم گشتاور[۵]
شکل۱-۱: کنترل گشتاور به روش کنترل برداری[۵]


 

مطلب دیگر :

نگارین وب | وبلاگ فارسی


۱-۴) اهداف پروژه پیشروی
   همانطوریکه در بالا بیان شد روش کنترل مستقیم گشتاور به دلیل سادگی، به روش کنترل برداری ترجیح داده شد. حال همانطوریکه در فصل دوم خواهد آمد. کنترل گشتاور به طریقی که ذکر شده استفاده قرار می گیرد. اما نکته ای که مطرح است این است که سرعت موتورهای القایی وابستگی بسیار شدیدی به گشتاور بار داشته و در صورت تغییر گشتاور بار اگر گشتاور موتور به خوبی و با سرعت کنترل نگردد سرعت موتور دستخوش تغییرات شدیدی شده و از کنترل خارج می شود.
در کنترل مستقیم گشتاور نیازهای ما گشتاور و شار مرجع می باشد. به صورت توابع ثابت و از پیش تعیین شده می توان المانهای لازم را به کنترلر اعمال نمود. ولی سرعت اعمال تغییرات، در هنگام تغییرات پیش بینی نشده، به سادگی میسر نیست. لذا لازم است تا گشتاور بار مورد نیاز توسط یک بازساز سیگنال گشتاور مرجع، متناسب با سرعت مورد نظر طراح، ساخته شود. این امر توسط بلوک A صورت می گیرد. ترکیب بلوک فوق به همراه الگوریتم متداول DTC به عنوان یک نوآوری در این تز، ارائه شده است.

شکل ۱-۳: روند کلی پیشنهادی طرح به صورت شبیه سازی در پروژه پیشرو

به منظور تامین حداقل خطا از سرعت نمونه گیری صورت خواهد گرفت. بعنوان نوآوری دیگر تخمین زن به جای فیدبک آورده شده است. لازم به ذکر است که ترکیب فوق یک ساختار هیبریدی متشکل از یک حلقه feedforward (بلوک A) و حلقه بسته(نمونه گیری از سرعت) به همراه تخمین زن (sensorless) به عنوان نوآوری اصلی در این پایان نامه آورده شده است.
در ادامه کنترلر سرعت یکبار بار فیدبک سرعت و یکبار با تخمین زن بررسی و با هم مقایسه شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد