شهرسازی- برنامه ­ریزی شهری بررسی سیر تحول و عوامل مؤثر ...

جدول شماره ۲-۷ : ویژگی های محتوایی استخوانبندی شهر– مشخصات بصری و هماهنگی فرمها. ۷۵
( جدول شماره ۲-۸ ) مشخصات طرح فیلادلفیا ۸۰
(جدول شماره ۲-۹ ) مشخصات طرح خلیج توکیو اثر تانگه. ۸۳
( جدول شماره ۲-۱۰ ) تحلیل دیدگاه­های محققین پیرامون معیارهای شناخت ساخت اصلی شهر ۸۵
( جدول شماره ۲-۱۱ ) قانونمندی­های ساماندهی استخوانبندی اصلی شهر – ویژگی­های کالبدی ۸۶
عنوان                                                                            صفحه
( جدول شماره ۲-۱۲ ) قانونمندی­های کلی ساماندهی استخوانبندی اصلی– ویژگی­های عملکردی. ۹۹
( جدول شماره ۲-۱۳ ) قانونمندی­های کلی ساماندهی استخوانبندی اصلی شهر ۱۰۰
( جدول شماره ۲-۱۴ ) نحوۀ سنجش معیارهای شناخت استخوانبندی اصلی شهر. ۱۰۲
( جدول شماره ۳-۱ ) مساحت، درصد تشکیل دهنده از کل مساحت شهر و سرانه کاربریهای شهری ۱۳۹
(جدول شماره ۴-۱ ) تغییر و تحولات کالبدی شهر گرگان در طول زمان ۱۷۲
( جدول شماره ۴-۲ ) عناصر و کاربری­های تحت تحول شهر در طول تاریخ ۱۷۹
( جدول شماره ۴-۳ ) سطح عملکرد عناصر مهم و حیاتی فعالیتی شهر گرگان. ۲۰۳
( جدول شماره ۴-۴ ) عناصر و فضاهای تسهیل کننده روابط اجتماعی ۲۱۰
جدول شماره ۴-۵ : عناصر و عملکردهای تسهیل کننده روابط اجتماعی به ترتیب اولویت
در شهر ۲۱۱
( جدول شماره ۴-۶ ) وضعیت تولید سفر در نواحی ترافیکی شهر گرگان. ۲۲۱
( جدول شماره ۴-۷ ) سهم سفرهای مختلف در سفرهای جذب شده به نواحی ترافیکی
شهر گرگان ۲۲۲
( جدول شماره ۴-۸ ) سهم وسایل نقلیه مختلف در سفرهای شهر گرگان و
وسایل نقلیه فعال ۲۲۲
( جدول شماره ۴-۱۰ ) نمادها و المانهای شهری گرگان. ۲۳۸
( جدول شماره ۴-۱۱ ) تاثیر نشانه­ های شهری و عناصر نمادین بر استخوانبندی
شهر گرگان ۲۴۰
( جدول شماره ۴-۱۲ )  الگوهای تحول استخوانبندی شهر گرگان در دوره های تاریخی . ۲۴۶
جدول شماره ۴-۱۳ : اطلاعات شبکه معابر شهر گرگان بر اساس Space Syntax 250
( جدول شماره ۵-۱ ) ایدئوگرام کلی جدول SWOT 259
( جدول شماره ۵-۲ ) ماتریس swot معیار عوامل محدود کننده ۲۶۱
عنوان                                                                            صفحه
( جدول شماره ۵-۳ ) ماتریس swot معیار مقیاس عملکردی عناصر ۲۶۱
( جدول شماره ۵-۴ ) ماتریس swot معیار عوامل پایدار در طول زمان ۲۶۲
( جدول شماره ۵-۵ ) ماتریس swot معیار عناصر و فضاهای تسهیل کننده
روابط اجتماعی ۲۶۲
( جدول شماره ۵-۶ ) ماتریس swot معیار عرصه های مهم و تأثیرگذار فعالیتی
و کارکردی. ۲۶۳
( جدول شماره ۵-۷ ) ماتریس swot معیار نشانه های شهری و شبکه نمادین ۲۶۳
( جدول شماره ۵-۸ ) ماتریس swot معیار شبکه ترکیبی گذرها شامل مراکز و محورها. ۲۶۴
( جدول شماره۵-۹ ) معیارهای انتخاب الگوی مناسب شبکه گذرها. ۲۷۶
فهرست تصاویر
عنوان                                                                            صفحه
(تصویر شماره ۱-۱) فرمول محاسب حجم نمونه کوکران. ۱۸
(تصویر شماره ۲-۱ ( عناصر ۵ گانه خوانایی لینچ ۴۳
(تصویر شماره ۲-۲) تئوری­های طراحی راجر ترانسیک ۴۵
تصویر شماره ۲-۳ : شهر اصفهان و میدان نقش جهان ۶۳
( تصویر شماره ۲-۴ ) عوامل موثر در ساختار فضایی شیراز ۶۸
( تصویر شماره ۲-۴ ) نقشه تئوتیهواکان. ۷۶
( تصویر شماره ۲-۵ ) شهر فیلادلفیا، ۱۶۸۳ اجرا شده توسط هلم ۷۷
( تصویر شماره ۲-۶ ) ایده ساختاری طرح توماس هلم. ۷۸
( تصویر شماره ۲-۷ ) استخوانبندی شهر فیلادلفیا. ۷۹
( تصویر شماره ۲-۸ ) طرح فیلادلفیا ۸۱
( تصویر شماره ۲-۹ ) طرح فیلادلفیا ۸۱
تصویر شماره ۲-۱۰: ایده اصلی طرح ۸۱
تصویر شماره ۲-۱۱: طرح اجرا شده ۸۱
( تصویر شماره ۲-۱۲ ) موقعیت خلیج توکیو. ۸۲
( تصویر شماره ۲-۱۳ ) ایده ساختاری طرح خلیج توکیو ۸۴
( تصویر شماره ۲-۱۴ ) طرح خلیج توکیو – تانگه. ۸۴
( تصویر شماره ۲-۱۵ ) عوامل محدود کننده. ۸۹
( تصویر شماره ۲-۱۶ ) پایداری در طول زمان. ۹۰
عنوان                                                                            صفحه
( تصویر شماره ۲- ۱۷ ) فضاهای تسهیل کننده روابط اجتماعی ۹۲
( تصویر شماره ۲-۱۸ ) عرصه های  تأثیرگذار فعالیتی و کارکردی ۹۳
( تصویر  شماره ۲-۱۹ ) الگوی گستره و محور. ۹۴
( تصویر۲-۲۰ ) نشانه های شهری و نمادین ۹۵
( تصویر شماره ۳-۱ ) پارک جنگلی ناهارخوران ۱۱۰
( تصویر شماره ۳-۲ ) منظر شهر از ارتفاعات هزارپیچ ۱۱۱
( تصویر شماره ۳-۳ ) پارک جنگلی النگ دره. ۱۱۲
( تصویر شماره ۳-۴ ) مناره مسجد جامع گرگان – مربوط به دوران سلجوقی ۱۱۹
( تصویر شماره ۳-۵ ) تپه قلعه خندان گرگان – دارای ثبت اثر ملی. ۱۲۳
( تصویر شماره ۳-۶ ) الگوی تجریدی پیشنهادی طرح جامع سال ۱۳۷۵ ۱۵۳
تصویر شماره ۴-۱ : فضاهای برخوردار از روابط اجتماعی شهر گرگان. ۲۱۲
تصویر شماره  ۴-۲ : المانها و نمادهای شهری گرگان. ۲۳۹
( تصویر شماره ۴-۳ ) تحلیل پیوستگی شبکه معابر مرکزی شهر گرگان ۲۴۹
( تصویر شماره ۵-۱ ) الگوی شماتیک فعالیتی شهر گرگان. ۲۵۵
( تصویر شماره ۵-۲ ) الگوی شماتیک استقرار عرصه­های فعالیتی نسبت به
استخوانبندی شهر. ۲۵۶
( تصویر شماره ۵-۳ ) الگوی شماتیک توسعه محدوده استخوانبندی شهر گرگان ۲۶۸
( تصویر شماره ۵-۴ ) الگوی فعالیتی تکی قطبی ( مرکزی ) ۲۷۱
( تصویر شماره ۵-۵ ) الگوی آرایش فعالیتی خطی. ۲۷۲
( تصویر شماره ۵-۶ ) الگوی فعالیتی چند مرکزی ۲۷۲
فهرست نقشه ها
عنوان                                                                            صفحه
( نقشه شماره ۲-۱ ) بستر طبیعی شهر شیراز. ۶۷
( نقشه شماره ۳-۱ ) تقسیمات سیاسی استان گلستان ۱۰۶
( نقشه  شماره ۳-۲ ) نقشه تقسیمات سیاسی گرگان ۱۰۷
( نقشه شماره ۳-۳ ) نقشه گردشگری شهر گرگان. ۱۰۸
( نقشه شماره ۳-۴ ) جایگاه عوارض طبیعی و مصنوع در توسعه شهر ۱۱۳
( نقشه شماره ۳-۵) مسیردیواردفاعی گرگان. ۱۱۷
( نقشه شماره ۳-۶ ) جبال و دیلم و طبرستان و گرگان (قرن ۴ ه ق) ۱۱۸
( نقشه شماره ۳-۷ ) نقشه گرگان در سال ۱۲۳۶ه . ش – ۱۲۷۹ ه.ق ۱۲۴
( نقشه شماره ۳-۸ )  سازمان فضایی شهر در دوران قاجاریه. ۱۲۶
( نقشه شماره ۳-۹ ) فضاها و عناصر شاخص محلات گرگان در اواخر دوره قاجاریه ۱۲۹
( نقشه شماره ۳-۱۰ ) بافت شهر در انتهای دوره پهلوی اول. ۱۳۰
( نقشه شماره ۳-۱۱ ) توسعه شهر تا سال ۱۳۵۳. ۱۳۴
( نقشه شماره ۳-۱۲ ) نقشه شهر گرگان  – سال ۱۳۶۵ ۱۳۴
( نقشه شماره ۳-۱۳ ) مراحل توسعه کالبدی شهر. ۱۳۶
نقشه شماره ۳-۱۴: کاربری اراضی موجود شهر. ۱۴۱
( نقشه شماره ۳-۱۵ ) سلسله مراتب شبکه دسترسی معابر. ۱۴۶
( نقشه شماره ۳-۱۶ ) الگوی ساختار شبکه معابر وضع موجود ۱۴۷
( نقشه شماره ۳-۱۷ ) الگوی توسعه پیشنهادی سازمان فضایی شهر در سال ۱۳۷۵ ۱۵۴
عنوان                                                                            صفحه
( نقشه شماره ۳-۱۸ ) الگوی توسعه پیشنهادی سال ۱۳۹۰ مهندسین پارت. ۱۵۶
( نقشه شماره ۴-۱ ) عوارض طبیعی محدود کننده توسعه پیرامون شهر. ۱۶۷
( نقشه شماره ۴-۱ ) عوارض طبیعی داخل محدوده شهر ۱۶۸
( نقشه شماره ۴-۳ ) عوارض مصنوعی داخل و پیرامون شهر. ۱۶۹
( نقشه شماره ۴-۴ ) عوامل محدود کننده یا مانع استخوانبندی شهر گرگان ۱۷۰
( نقشه شماره ۴-۵ ) عناصر پایدار شهر گرگان در دوره های تاریخی ۲۰۳
( نقشه شماره ۴-۶ ) عناصر دارای عملکرد شهری در شهر گرگان ۲۰۵
( نقشه شماره ۴-۷ ) عناصر دارای عملکرد فراشهری در شهر گرگان ۲۰۶
( نقشه شماره ۴-۸ ) عناصر و فضاهای تسهیل کننده روابط اجتماعی در سطح شهر گرگان۲۱۳
( نقشه شماره ۴-۹ ) نقشه زون بندی سرشماری فعالیتی کارگاه­ها ۱۳۸۷. ۲۱۵
( نقشه شماره ۴-۱۰ ) توزیع کارگاه­ها در سطح شهر ۲۱۶
( نقشه شماره ۴-۱۱ ) تراکم کارگاه­ها در بلوک­های آماری سطح شهر گرگان. ۲۱۷
( نقشه شماره۴-۱۲ ) ناحیه بندی ترافیکی شهر گرگان ۲۲۰
( نقشه شماره ۴-۱۳ ) تولید سفر در نواحی ترافیکی شهر گرگان. ۲۲۳
( نقشه شماره ۴-۱۴ ) جذب سفر در نواحی ترافیکی شهر گرگان. ۲۲۳
( نقشه شماره ۴-۱۵ ) شدت جذب سفر در نواحی ترافیکی شهر گرگان ۲۲۴
( نقشه شماره ۴-۱۶ ) عرصه های مهم و تأثیرگذار فعالیتی و کارکردی. ۲۲۵
( نقشه شماره ۴-۱۷ ) شبکه معابر اصلی شهر گرگان. ۲۲۷
( نقشه شماره ۴-۱۸ ) راه­های ارتباطی قدیمی و پایدار سطح شهر گرگان. ۲۳۰
( نقشه شماره ۴-۱۹ ) سطح سرویس معابر شهر گرگان در صبح، ظهر و عصر ۲۳۲
( نقشه شماره ۴-۲۰ ) گره ها و مراکز تجمع فعالیتی و ترافیکی. ۲۳۴
( نقشه شماره ۴-۲۱ ) شبکه گذرها و مراکز اصلی شهر گرگان. ۲۳۵
( نقشه شماره ۴-۲۲ ) نشانه­ها و شبکه نمادین در شهر گرگان. ۲۴۲
عنوان                                                                            صفحه
( نقشه شماره ۴-۲۳ ) استخوانبندی موجود شهر گرگان. ۲۴۴
( نقشه شماره ۴-۲۴ ) الگوی فعالیتی استخوانبندی موجود شهر گرگان ۲۴۸
( نقشه شماره ۵-۱ ) محدودیت­ها و امکانات توسعه شهر گرگان. ۲۶۹
( نقشه شماره ۵-۲ ) الگوی پیشنهادی فعالیتی – عملکردی استخوانبندی شهر گرگان ۲۷۹
فهرست دیاگرام
عنوان                                                                            صفحه
(دیاگرام شماره ۱-۱ ) فرایند شناخت و ساماندهی استخوان بندی اصلی شهر گرگان. ۱۶
(دیاگرام شماره ۲ -۱ ) دیدگاه های رایج در خصوص ساختار فضایی شهر ۲۷
( دیاگرام شماره ۲-۲ ) نظریه پردازان ساخت اصلی شهر ۳۱
( دیاگرام شماره ۲-۳ ) معیارهای شناخت استخوانبندی اصلی شهر ۸۸
( دیاگرام شماره ۳-۱ )  عناصر و فضاهای خدماتی شهر گرگان دوران قاجاریه ۱۲۸
(دیاگرام شماره ۳-۲) نمودار فرایند شناخت استخوانبندی شهر ۱۵۷
( دیاگرام شماره ۴-۱ ) معیارهای شناخت استخوانبندی اصلی شهر. ۱۶۲
( دیاگرام شماره ۴-۲ ) روند شناخت استخوانبندی اصلی شهر گرگان ۱۶۳
( دیاگرام شماره ۴-۳ ) مقاطع تاریخی مورد بررسی ۱۷۱
( دیاگرام شماره ۴-۴ ) عناصر پایدار شهر در طول زمان ۲۰۲
( دیاگرام شماره ۴-۵ ) اولویت بندی معیارهای اجتماعی بودن فضاها
بر اساس پرسشنامه ۲۱۱
( دیاگرام شماره ۴-۶ ) پایدارترین راه­های ارتباطی شهر گرگان ۲۲۹
( دیاگرام شماره ۴-۷ ) نشانه های طبیعی و مصنوع شهر گرگان ۲۳۷
( دیاگرام شماره ۴-۸ ) کارکردهای نمادهای شهری. ۲۴۰
( دیاگرام شماره ۴-۹ ) انواع المانها و نمادها در سطح شهر ۲۴۱
عنوان                                                                            صفحه
( دیاگرام شماره ۴-۱۰  ) انواع الگوهای تحول و توسعه استخوانبندی شهر ۲۴۵
( دیاگرام شماره ۵-۱ ) راهبردهای استخراجی به منظور ارائه الگوی
استخوانبندی پیشنهادی. ۲۶۵
( دیاگرام شماره ۵-۲ ) ابعاد مختلف ساماندهی استخوانبندی اصلی شهر. ۲۶۶
( دیاگرام شماره ۵-۳ ) الگوی توسعه پیشنهادی استخوانبندی شهر. ۲۶۷
 
 
 
فصل اول
 
 
 
 
 

 

 
مقدمه
 
 

  • کلیات

شهر به‌ عنوان‌ عالی‌ترین‌ نوع‌ مجتمع‌ زیستی‌ انسان‌ تحت‌ تاثیر عوامل‌ مختلف‌ فرهنگی‌، اجتماعی‌ و اقتصادی‌، اقلیمی‌ و . در گذر زمان‌ اشکال‌ فضائی‌ خاصی‌ پیدا کرده‌اند. مطالعه و شناخت مؤلفه­ها و عوامل موثر در شکل­ گیری و توسعه شهرها، از مهمترین مباحثی است که از گذشته­های دور توجه اندیشمندان مختلف در رشته­های مرتبط را به خود معطوف داشته و نظریه­ها و مدل­های مختلفی جهت تحلیل این پدیده ارائه گردیده شده است. ساخت‌ فضائی‌ هر شهر از یک­سو نمایانگر هماهنگی‌ فضای‌ کالبدی‌ شهر با شرایط‌ و عوامل‌ مزبور و از سوی‌ دیگر گویای‌ چگونگی‌ جریان‌ فعالیت­های‌ اصلی شهر می‌باشد.
ساخت[۱] یک مفهوم کلی و دارای کاربرد وسیع در علوم اجتماعی می­باشد. در برداشتی عام، یک ساخت اجتماعی مجموعه یا کلی است اجتماعی، متشکل از اجزایی سازمان یافته، کم و بیش وابسته به هم و دارای پیوندی بادوام با یکدیگر(بیرو، ۱۳۶۶: ۳۸۲). بدین ترتیب هرگاه میان عناصر و اجزای یک مجموعه که کلیت آن مورد نظر است رابطه­ای نسبتاً ثابت و پابرجا برقرار باشد، به مفهوم ساخت و انسجام دست یافته می­شود.
امروزه بحران­های گوناگونی شهرهای ما را تهدید می­نماید و انسجام شهری در معرض اغتشاش و بی­سامانی قرار گرفته است. وحدت و هویت شهری – که از مشخصه های ویژه شهرسازی کهن ماست- کم کم به بوته فراموشی سپرده می­شود. آشفتگی و عدم انسجام ساختار شهر با گسترش شبکه ارتباطی سواره و تسلط خودرو در شهرهای ما به حدی افزایش یافته که زندگی اجتماعی و آئین شهروندی بیش از گذشته در معرض خطر قرار گرفته و انسان­مداری و انسان­گرایی را تحت الشعاع خود قرار داده است. سواره­ها و پیاده­ها در کشمکشی دائمی در تمامی عرصه­های شهری درگیر شده ­اند.
نیازهای جدید باعث تغییر ساختار شهرها شده و فرصت انطباق ساختار قدیم با عملکرد جاری از شهرها گرفته شده است. این عوامل به تدریج باعث تضعیف ساختار و استخوانبندی شهر شده و در نهایت انتظار جدایی و تکه تکه شدن آن می­رود. از همین رو ساماندهی نظام حرکتی و ساختار فعالیت­های شهری به طور موازی و هماهنگ، به نحوی که مسیرهای حرکتی شهر به صورت یک کل منسجم و یکپارچه عمل نماید و ادراک شوند، کاملا ضروری است.
با توجه به اهمیت نقش عناصر و پیکره­های ساختاری شهر در انسجام فضایی-کالبدی بافت شهری، این پژوهش درصدد آن می­باشد تا مفهوم استخوانبندی را با تاکید بر عناصر اصلی شکل دهنده­ی ساختار شهر تبیین نماید و تاثیر این ویژگی را در ایجاد یک ساختار منسجم پیرامون یکی از شهرهای شمالی کشور؛ شهر گرگان، مورد بررسی قرار دهد.


  • طرح مسئله

اولین فعالیت در هر پژوهشی انتخاب و بیان مساله پژوهش می­باشد (خورشیدی و قریشی, ۱۳۸۱: ۴۰). یک مساله زمانی­که صورت خارجی پیدا می­ کند که احساسی به پژوهشگر مبنی بر اینکه پدیده­ای یا رویدادی درست نیست یا آنطور که باید باشد، نیست یا نیاز به تبیین بیشتری دارد، دست دهد (دلاور،۱۳۸۲: ۷۸) و بیان آن مرحله اقدام را برای تحقیق مهیا می­سازد.
گسترش روز افزون شهرها، اقدامات عاجل عمرانی را طلب می­نماید و شهر ناگزیر از پذیرفتن تغییرات می­باشد. عدم شناخت و درک ساختار و استخوانبندی شهرها و عدم تلاش درحفظ و ساماندهی آن، موجب بروز لطمات فراوانی به ارزش­های نهفته در شهرها و الگوهای شهرسازی گردیده است. (حمیدی, ۱۳۷۶: ۴)
اقدامات شهرسازانه دردوره پهلوی که شامل خیابان کشی­های وسیع بود باعث ازهم گسیختگی استخوانبندی قدیمی اکثر شهرهای ایران گردید. لذا آگاهی و تسلط طراحان وسیاست­گذاران، از ساختار گذشته و حال شهرها امری ضروری می­باشد.
این نکته که توسعه شهرها تا چه اندازه بر مبنای استخوانبندی می­باشد، مسئله­ای است که در این پژوهش پیرامون شهر گرگان، به عنوان مجموعه شهری دارای پتانسیل، بدان پرداخته خواهد شد.
دردوران اخیر پراگندگی عناصر شهری و فعالیت­های عمومی به عبارت دیگر تغییر الگوی ساختاری مراکز و بخش­های عمومی شهر در سازمان مرکز شهر و استخوانبندی اصلی آن موجب اغتشاش گریده است. فقدان سیاست­های صحیح توسعه و نابسامانی توزیع کاربری­های شهری موجب ازهم گسیختگی در استخوانبندی اصلی شهرها که برخوردار از وحدت و یکپارچگی و پیوند مناسب بوده اند، شده است. از مشکلات اساسی دیگر ناشی از ساختار فضایی نامناسب، توسعه و رشد بی­رویه می­باشد. این رشد بی­رویه ناشی از اثر متقابل و پیچیده بین نیروهای بازار، سرمایه ­گذاری­های عمومی و اجرای نامناسب ضوابط و مقررات بوده است.
همچنین در عصر حاضر، آشفتگی و عدم انسجام ساختار شهر با گسترش شبکه ارتباطی سواره و تسلط خودرو در شهرهای ما به حدی افزایش یافته که زندگی اجتماعی و آئین شهروندی بیش از گذشته در معرض خطر قرار گرفته و انسان مداری را تحت الشعاع خود قرار داده است. سواره­ها و پیاده­ها در کشمکشی دائمی در تمامی عرصه­های شهری درگیر شده ­اند.
نیازهای جدید باعث تغییر ساختار شهرها شده و فرصت انطباق ساختار قدیم با عملکرد جاری از شهرها گرفته شده است و به تدریج باعث تضعیف ساختار و

مطلب دیگر :

منابع پایان نامه درباره اجرای احکام، حقوق و دستمزد، جرم نشر اکاذیب

 استخوانبندی شهر شده و در نهایت انتظار جدایی و تکه تکه شدن آن می­رود. از همین­رو ساماندهی نظام حرکتی و ساختار فعالیت­های شهری به طور موازی و هماهنگ، به نحوی که مسیرهای حرکتی شهر به صورت یک کل منسجم و یکپارچه عمل نماید و ادراک شوند، کاملا ضروری است.

طراحی کل شهر در مقیاس بزرگ ممکن نیست. از نظر اقتصادی و اجرایی نیز غیر این اقدام غیر عملی می­نماید و از طرف دیگر مطلوب هم نیست؛ زیرا موجب ایستایی، عدم امکان رشد و ایجاد تصور کلی  توسط ساکنین شهر می­شود. لذا ضرورت طراحی و ساماندهی استخوانبندی شهر به شیوه­ای که وسیله ایجاد یک حوزه مشترک و ارتباطی بین عناصر خاص شود، مطرح می­گردد. برای جلوگیری ازافزایش نابسامانی­ها در شهر ضروری است، اقدامات منفرد و پراکنده در ارتباط با یکدیگر قرار گرفته و ساختاری واحد و یکپارچه درکلیت شهر به وجودآورد (حمیدی، ۱۳۷۶: ۵). ساماندهی استخوانبندی شهر، فرصتی را پدید می­آوردکه تمام عملکردهای شهری و انواع ارتباطات انسانی در یک شبکه درهم تنیده و نزدیک به هم قرار گیرند.
ضرورت طرح موضوع شناخت و ساماندهی استخوانبندی اصلی شهرها، از دو نقطه نظر مطرح است.
نخست آنکه بی توجهی به استخوانبندی شهرها به ویژه در شهرهای کهن، چه عواقبی را در پی داشته است و دیگر آنکه با توجه به شرایط کنونی چه روشی می ­تواند برای ساماندهی و توسعه شهرها دارای حداکثر کارایی باشد.
توسعه شهری همواره تحت تاثیر نیروهای اقتصادی بیرونی است و بقاء آن بستگی به راه حل­های خلاق و سریع برای مسائل و مشکلاتی که در طی زمان پیش می­آید دارد.
از نقطه نظر اقتصادی، شهر یک بازارکار و بازار مصرف بزرگ است و ساختار فضایی ناکارامد باعث پراکندگی بازار کار و فعالیت و در نتیجه تحمیل هزینه اضافی از لحاظ جا به ­جایی (حمل و نقل) و کاهش درآمد و . می­شود و نیز می ­تواند باعث پایین آمدن کیفیت زیست محیطی شود که همه این عوامل باعث غیرقابل رقابتی گردیدن شهر می­شود.
ازضرورت­های دیگر ساماندهی شهر براساس احیاء استخوانبندی این نکته می­.باشد که اگر در روند رشد کلان شهرها، توسعه به سوی نواحی حومه­ای صورت گیرد، جایی که مظاهر شهری پراکنده پراکندگی بسیاری می­یابند، مراکز قدیمی نهایتاً از اعتبار خواهند افتاد و همه فعالیت­های شهری به صورت پراکنده، درسراسر منطقه گسترده می­شوند.
به تدریج درهیچ کجا گره شهری وجود نخواهد داشت و هیچ محدوده­ای به عنوان هسته مرکزی شهر قابل درک نخواهد بود و این عامل موجب کاهش روابط اجتماعی و تعاملات بین شهروندان می­گردد.
برخی فضاها و عملکردهای شهری می­توانند موجد خوانایی شهر و تمایز آن شده و بیان کننده هویت ملی و برانگیزنده احساس غرور در مردم شهر شوند، که تعداد این نوع عناصر در شهرهای کشور ما، ایران؛ کم نیست. اما باید دید در طول ادوار گذشته و رشد سریع این شهرها آیا به استخوانبندی اصلی شهر توجهی شده است؟! باید دید این شهر به عنوان مرکزی که سالانه جاذب گردشگران بسیاری است و جمعیت عدیده­ای را درخود جای داده، تا چه حد در توسعه­های اخیر خود ارتباطات فضایی استخوانبندی را مدنظر قرارداده است؟ آیا این توجه موجب تقویت آن شده و یا موجب تضعیف گردیده است؟

  • اهداف تحقیق

اهداف و پیامدهای این تحقیق را می توان در دو بخش و رده در نظر گرفت :
۱- اهداف کلان و راهبردی                                                 ۲- اهداف اجرایی و عملیاتی
الف : اهداف کلان
هدف کلان این طرح را می توان « بررسی سیر تحول استخوانبندی شهر گرگان و شناخت عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری آن و ارائه طرح ساماندهی » اشاره نمود.
ب : اهداف اجرایی و عملیاتی
اهداف اجرایی و عملیاتی ساماندهی استخوانبندی شهر را می توان به شرح زیر اشاره نمود :

  • شناخت معیارها و عوامل اصلی ساختار شهر گرگان در جهت تقویت استخوانبندی اصلی شهر؛
  • بررسی شیوه شکل گیری استخوانبندی اصلی شهر گرگان به منظور دستیابی به معیارهای استخوانبندی اصلی شهر ؛
  • دستیابی به الگوی مطلوب سازماندهی استخوانبندی شهر گرگان به منظور تقویت جایگاه شهر به عنوان مرکز استان.

 
 
 

  • سؤالات تحقیق

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد