مهارتهایی برای کاهش استرس شغلی کارمندان و معلمان. ۲۳
فشار روانی. ۲۴
تغییرات اصلی زندگی فشارزا ۲۵
حوادث محیطی فشارزا. ۲۵
فشار روانی آسیب رسان. ۲۵
نشانه های فشار روانی ۲۶
چگونگی کاهش سطح فشار روانی در بین معلمان. ۲۸
عوامل و پیامدهای تاثیرگذار برفرایندهای فشار شغلی ۲۸
۲- پیشینه تحقیق ۳۱
الف) پژوهش های انجام شده در داخل کشور. ۳۱
ب) پژوهش های انجام شده در خارج از کشور. ۳۲
نتیجه گیری ۳۴
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
مقدمه ۳۷
نوع پژوهش ۳۷
جامعه آماری ۳۷
نمونه و روش نمونه گیری. ۳۷
ابزار پژوهش. ۳۸
روایی و پایایی ۳۸
روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش ۳۹
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه ۴۱
الف) تجزیه و تحلیل توصیفی داده هـا ۴۲
ب) تجزیه و تحلیل استنباطی داده هـا ۴۶
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
جمع بندی. ۵۱
یافته های پژوهش ۵۲
نتایج توصیفی داده ها. ۵۲
بحث و تفسیر داده ها. ۵۴
نتیجه گیری ۵۵
محدودیت ها. ۵۶
الف) محدودیت در قلمروپژوهش. ۵۶
ب) محدودیت های اجرایی ۵۶
پیشنهادها ۵۶
الف) پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش. ۵۶
ب) پیشنهادات برای پژوهشگران آتی ۵۷
منابع
الف) منابع فارسی ۵۹
ب) منابع انگلیسی ۶۱
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیوستها
پیوست۱: پرسشنامه ۶۳
پیوست۲: جداول مربوط به spss 65
تعهدنامه اصالت رساله یا پایان نامه تحصیلی. ۶۷
چکیده انگلیسی ۶۸
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (۳-۱) مقادیر ضریب آلفای کرونباخ برای مولفه ها ۳۹
مطلب دیگر :
عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی سن آزمودنی ها ۴۲
جدول (۴-۲)توزیع فراوانی تحصیلات آزمودنی ها ۴۳
جدول (۴-۳) توزیع فراوانی نمونه ها به تفکیک سابقه خدمت. ۴۴
ﺟﺪول (۴-۴): ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻛﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﻴﺮﻧﻒ. ۴۵
جدول (۴-۶) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی در بین معلمان زن. ۴۶
جدول (۴-۷) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی معلمان زن. ۴۷
جدول (۴-۸) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارشغلی معلمان. ۴۸
جدول (۴-۹) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارشغلی معلمان. ۴۹
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار(۲-۱) منحنی استرس و عملکرد. ۲۱
نمودار(۴-۱) توزیع فراوانی سن آزمودنی ها ۴۲
نمودار(۴-۲) توزیع فراوانی تحصیلات آزمودنی ها ۴۳
نمودار(۴-۳) توزیع فراوانی نمونه ها به تفکیک سابقه خدمت. ۴۴
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم تهیه و تدوین گردیده است. گردآوری داده ها در این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان آموزش پرورش زن به تعداد ۲۸۵ نفر تشکیل داده اند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجیسی مورگان تعداد ۱۶۲ نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته که دارای ۳ بعد مسئولیت پذیری، شخصیت اجتماعی و وضعیت روحی و روانی می باشد، استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل: آزمون تی تک نمونه ای) با بهره گرفتن از نرم افزار spss انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد میانگین نمرات تمام مولفه های فشارهای شغلی معلمان بیشتر از حد متوسط می باشد.
فصل اول
کلّیّات پژوهش
مقدمه
کار و فعالیت معلمان در مدارس جنبه ای از زندگی است که صرف نظر از منابع مالی برخی از نیازهای اساسی آدمی نظیر تحرک روانی و بدنی، نیازهای اجتماعی و احساسات خود ارزشمندی را ارضاء
می کند با وجود این کار و فعالیت در مدارس و سازمانها می تواند منبع فشار روانی نیز باشد. در دهه اخیر موضوع فشارهای روانی و استرس و آثار آن در مدارس مورد توجه بسیار واقع گردیده است.با وجود این که استرس وفشارهای روانی مثبت نیز وجود دارد و نباید به این عوامل به عنوان یک پدیده منفی نگریست، زمانی که از فشارهای روانی صحبت میشود بیشتر به عوارض و جنبه های منفی آن توجه می شود. به هر حال فشارهای روانی اثرات فراوانی بر عملکرد و فعالیتهای اعضای سازمان دارد. مدیران، کارکنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثیر فشارهای عصبی دچار حالات روانی خاصی میشوند و دست به اعمالی میزنند که مستقیما در فعالیتها و بازدهی سازمان منعکس می گردد.فشارهای عصبی علاوه بر تاثیرات روانی تاثیرات جسمانی نیز دارند. فشارهای روانی شدید معلمان و اولیاء مدرسه باعث تزلزل در اهداف و راه های نیل به آن میشوند و بر کارایی دانش آموزان اثر میگذارند.
امروزه اهمیت نظام آموزشبرای پیشبرد اهداف توسعه کشور نزد سیاستمداران به اثبات رسیده است و بسیار مهم جلوه کرده است. در این میان یکی از عمده ترین و شاید جنجال برانگیزترین مفاهیمی که از یک سو تلاشهای نظری و بنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته و از دگر سو در تمامی منابع نیروی انسانی سازمانها اهمیّت زیادی پیدا کرده، استرس و فشارهای روانی بر معلمان است چرا که معلمان، بر بسیاری از متغیرهای سازمانی، تاثیر میگذارند و زمینه رشد و شکوفایی سازمان را فراهم مینمایند. نظامهای آموزشی درگذر از مسائل کمی و همگانی کردن آموزش ناگزیر از توجه به مسائل کیفی پدیدههای آموزشی نیازمند توجه به شرایط استرس و فشارهای روانی وارده بر معلمان میباشد و ارتقای شخصیتی و ثبات هویتی معلمان را از طریق اصلیترین عامل یعنی پایداری انسانی و تقویت روحیه معلمی به شکوفایی میرساند.
بیان مسئله