وزیری و همکاران ، ۱۳۸۵ : ۲ ) .
از سوی دیگر بهره وری نیروی انسانی یکی از اساسی ترین پیش فرضهای بهره وری سازمانی محسوب می شود و هر گونه سعی و تلاش در بهره وری سازمان بدون وجود بهره وری کارکنان بی معناست ( واعظی ، ۱۳۷۵ : ۱۲۳ – ۱۲۲ ) .
بر اساس تحقیقات و اعتقاد صاحبنظران؛ زمانی می توان انتظار بهره وری در سایر عوامل تولید را داشت که در ابتدا عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی شناخته شده باشند. زیرا، چنین فرایندی مزایا و فواید بسیاری برای سازمان دارد. به عبارت دیگر، سازمانها باید عوامل مؤثر یا تسریع در بهبود بهره وری را شناسایی نموده و با برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب آنها را با اهداف سازمانی همسو سازند. در همین رابطه، صاحبنظران، عوامل مختلفی بر بهره وری نیروی انسانی مؤثر دانسته اند. این عوامل
در سازمانها به طور اعم و در سازمانهای خدماتی به طور اخص عبارتند از:
مطلب دیگر :
نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد
۱ – عوامل انگیزشی، نظیر شرایط مؤثر بر رضایتمندی و انگیزش کارکنان ۲ – امکانات آموزشی نظیر آموزش های علمی و کاربردی ۳ – شرایط بروز خلاقیت و نوآوری کارکنان ۴ – روحیه رقابت پذیری درون و برون سازمانی ۵ – شیوه و سبک رهبری مانند توجه به نیروی کار و مشارکت آ نها در تصمیم گیری ۶ – سابقه و تجربه ۷ – وضعیت جمعیت شناختی نیروی کار ( بردبار ، ۱۳۹۱ : ۷۱ – ۷۲ )
۱-۳ – اهمیت و ضرورت تحقیق :