خصوصی ، بانکهای تجاری موجودکه ساختاری دولتی دارند را با چالشی جدید مواجه نموده است لذاطراحیراهکارهای مناسب فعالیت های بانکها در محیط رقابتی ضرورت دارد که بر اهمیت انجام چنین پژوهشهایی صحه بگذارد.
جامعه امروز از شبکه بانکی کشور توقع دارد ضمن کوشش در جلب وجذب پس اندازها، سالمترین روش تخصیص اعتبارات به بخشهای مختلف اقتصادی را انتخاب نماید.
به عبارت دیگر از ابزار پولی که پس انداز کنندگاندراختیاراوقرارمی دهند به نفع کشور استفاده نماید.
فعالیت در زمینه جلب و جذب سپردهها موجب میشود که مدیریت بانک با بکارگرفتن منابعی که در اختیار میگیرد از طریق اعطای وام و انجام سرمایه گذاری در زمینه های مختلف ایجاد درآمدکند.
از اینرو سپرده ها به عنوان اصلیترین عامل تجهیز منابع و تشکیل سرمایه بهحسابمی آیند.سیاست گذاران اقتصادی زمانی در اجرای برنامه های خود موفق خواهند بود که برنامه ریزی دقیقی در جهت جذب هر چه بیشتر سپردهها به عملآورند .
خط مشیهاییکه مدیریت بانکها در مورد سپردهها تنظیم می کنند در مقایسه با وظایف جهت سلامت عملیات بانک در حال حاضر و رشد و توسعه بانک درآینده از جمله حیاتی ترین وظایف محسوب می شوند .
سپردهها بهخودیخود درحالت رکود نهتنها ارزشی برای بانکندارند، بلکه خدماتی که لازمه نگهداری این حسابهاست هزینه قابل توجهی را به بانک تحمیل می کنند. بنابراین سپردهها هنگامی برای بانک معنا و مفهوم پیدا می کنند که به دارایی مولد درآمد تبدیل گردند. درآمد حاصل از جمعآوری سپردهها درآمدی است که از پرداخت تسهیلات و سرمایه گذاریها به دست میآید. از اینرو اگر بانکداری نتواند محل سودآوری برای به کارگرفتن وجوه پیدا کند لزوم پذیرش سپردهها قابل تردید خواهد بود.
در جهان تجارت بانک یک متولی، وام دهنده و واسطه انتقال پول بین صاحبان سپرده عمل مینماید. پرواضح است که بانک پس از جذب سپردهها می تواند به سایر وظایف خود جامه عمل بپوشاند.
(۱-۱-۲)جایگاه بانک در بازار سرمایه
واحدهای اقتصادی برای تأمین مالی عملیات خود، نیازمند مبالغ متنابهی سرمایه هستندکه این سرمایه می تواند به کاربرد فوق صرف رشد و توسعه آنها شود.
بازارهایی مالی به واحد های اقتصادی این امکان را می دهند که تا بافروش اوراق بهادار، وجوه مورد نیاز خود را تامین کنند . همزمان با تامین مالی واحدهای اقتصادی، سرمایه گذاران نیزوجوه مازادخود را سرمایه گذاری می کنندوبازدهی مناسبی راازاین طریقکسبمینمایند بازارهای مالی یک مسیر ارتباطیرا بین سرمایه گذاران و قرضکنندگان ایجاد می کنند. افزون بر این بازارهای مالی با واریزکردن وجوه بطرف کسانیکه استفاده بهتری از وجوه به عمل میآورند در واقع یکی از وظایف اصلی خود را در جهت تخصیص بهینه منابع انجام می دهند ( برازنده تر ، ۱۳۸۹ ص ۱۳)
مهمترین وظایف موسسه تامین سرمایه با بانکهای سرمایه گذاری را می توان مشاهده ، تضمین فروش اوراق بهادار و بازاریابی دانست . این موسسه ها بدلیل سابقه در فروش اوراق بهادار، می توانند به مشتریان خود ، درهنگام برنامه ریزی برای انتشار اوراق بهادار جدید خدمات مشاورهای ارائهدهند .این مشاوره شامل اطلاعات دربارهنوع اوراق بهاداریکه باید فروخته شود ، نحوه عرضه آن ، قیمت و زمان فروش می باشد .
وظیفه تضمین فروشاوراق بهادار شامل خرید اوراق بهادار توسطموسسه تامین سرمایه در بانک سرمایه گذاری و قبول خطر فروش مجدد آن به سرمایه است . بانک سرمایه گذاری تا زمان فروش اوراق بهادار مالک آن است و با تضمیین فروش اوراق بهادار، در واقع متحمل خطر شده است .
وظیفهدیگر بانکهای سرمایه گذاری بازاریابی است اوراق بهادار معمولاً بوسیله یک گروه بفروش میرود که شامل بخش فروش سندیکای تضمینکننده فروش و کارگزاریهای انتخاب شده می باشد.
ابتدا صادرکننده اوراق بهادار،بهکمک بانک سرمایه گذاری نخستین، کار طراحی جزئیات خاص فروش را آغاز می کنند . تمام مدارک ، طبق قوانین و مقررات دولتی تهیه میشود و صادرکننده اوراق بهادار یک آگهی پذیره نویس منتشر مینمایدکه شامل اطلاعات جامعی درباره شرکت و اوراق بهادار منتشر شده بوده و نزد مقامات قانونی ذیربط ثبت شده است.
در مرحله بعد شرکت با بانک سرمایه گذاری مد نظر که تضمین کننده فروش اوراق بهادار است وارد معامله می شود و نخستین قرارداد را با شرکت امضاء می کند.
وظیفه دیگر بانک های سرمایه گذاری تعیین قیمت سهام منتشر شده است که باید قیمت آنقدرمناسب و معقول باشد تا افراد راجلب نماید.
(۱-۱-۳)نقش بانک.
در یک ساختار مالی مطلوب، بازار پول و بازار سرمایه هر دو باید فعال باشند اما اغلب ساخت مالی کشورها متکی به بانک یا متکی به اوراق بهادار میباشد.
در ساختار مالی متکی به بانک، بازار پول نسبت به بازار سرمایه نقش عمدهتری را در بازار مالی بازی می کند و فعالتر است بدین معنی که بانک ها وامهای کوتاه مدت و
مطلب دیگر :
پایان نامه ارشد : شرایط عمومی صحّت عقود
بلند مدت را در اختیار مشتریان قرار می دهند و خدمات بانکی را به صورت بانکداری تجاری، سرمایه گذاری و تخصصی به عموم عرضه می کنند ( کشتکار ۱۳۷۸ ص:۵۸)
بانکها از مهمترین موسسات مالی بازار پول در هر کشور محسوب میشوند. وظیفه اصلی آنها جمعآوری وجوه پساندازکنندگان و اعطای تسهیلات مالی به اشخاصیاست که نیازمند امکانات مالی جهت کسب وکار هستند در این رهگذر بانکها علاوه بر نقش فعال و سازندهای که در فعالیتهای اقتصادی دارند از محل اختلاف نرخهای سود دریافتی و پرداختی منتفع میشوند( دلقندی ۱۳۸۹ ص: ۶۱)
(۱-۱-۴)نقش سپردههادرتداوم بانکها
جمعآوری، جلب و جذب انواع سپردهها و تخصیص آن برای تامین نیازهای مالی فعالیتهای گوناگون اقتصادی از مهمترین عملیات بانکی به شمار میرود به عبارت دیگر بانک ها واسطه بین سپردهگذاران و متقاضیان تسهیلات هستند و با بهره گرفتن از منابع خودو سپردههای مردم مبادرت به اعطای تسهیلات مورد نیاز متقاضیان می کنند.
(۱-۱-۵)تاثیر جذب سپرده ها در بخش عملکرد بانکها:
یکی از مهمترین وظایف بانکهارا میتوان جذب و دراختیار گرفتن وجوه نزد مردم در قالب انواع سپرده ها و حساب ها و بکارگیری اینسپردهها در فرایند اقتصادی دانسته و از طرف دیگر در سیستم بانکداری اسلامی سپردهگذاران عموماً به عنوان شرکای بانک مطرح میشوند و لاجرم رابطه بین سپردهگذاران و بانک های عامل می تواند از حساسیت ویژهای برخوردار باشند چرا که در سیستمهای کلاسیک بانکداری اسلامی به علت اینکه سپردهگذاران بعنوان شریک بانک در منابع ناشی از معاملات مطرح میشوند چگونگی عملکرد بانکمیتواندنقش موثری در جذب سپردهگذاری داشته باشد(بختیاری ۷۹ ص:۱۹۶)
(۱-۱-۶)عوامل موثر بر جذب سپرده ها:
عوامل متعددی درجذب منابع بانکی تاثیرگذار می باشدکه میتوان ازآنها به عنوان انگیزه های اساسی پس اندازنام برد.
درکشورهای درحال توسعه به ویژه باتغییراتی که درساختاراجتماعی فرهنگیواقتصادیآنها بوجود آمده است شباهت هایی باانگیزه پس اندازدرکشورصنعتی وجود دارد این عوامل عبارتنداز:
کیفیت ارائه خدمات – محل یا موقعیت شعب– قیمت خدمات وتبلیغات نیرویانسانیفرایند وتجهیزات می باشدکه تحت عنوان: ۷p of service marketing مطرح شده اند.
(۱-۲)آمیخته بازاریابی:[۱]
از جمله مهمترین و اصلیترین بخش در فرایند بازاریابی بانکی به شمار میرود . تصمیم گیری در مورد ویژگی های این برنامه واجزاآن در اختیار بانکبودهوازاینجهتتحتعنوانمتغیرهایقابلکنترلدربازاریابیازآنهایادمیشود
ایناجزاعبارتنداز:
(۱-۲-۱) خدمت( محصول) [۲]
ارائه خدمت یکی از اجزا اصلی برنامه های بازاریابی بانکی است.ارائه خدمات جدید بایستی براساس نیازها و خواسته های مشتریان باشد و بتواند راحتی وآسایش بیشتری را برای آنها فراهم نماید.بهره گیری از ابزارها و تکنولوژی پیشرفته امکان ارائه خدمات جدید بانکی را امروزه فراهم آورده است.در عینحالبایداقداماتلازمجهتارتقاکیفیتخدماتموجودهمبهعملآید.
در این بخش میباید در مورد ویژگی خاص خدمت، مارک، فرایند و ویژگیهای ملموس، بستهبندی و کیفیتخدمتتصمیم گیریشودضمن اینکه هر خدمت می تواند یک هسته اصلی نیز داشته باشد این هسته اصلی بیانگر مهمترین ویژگی خدمت از دید مشتری است . مثلا کسب سود و تسهیل خدمات مالی و اقتصادی می تواند هسته اصلی خدمات بانکی باشد .
(۱-۲-۲)قیمت[۳]