فصل اول : کلیات طرح چکیده به طور کلی بازاریابی ...

خصوصی ، بانکهای تجاری موجودکه ساختاری دولتی دارند را با چالشی جدید مواجه نموده است لذا­طراحی­راهکارهای مناسب فعالیت های بانک­ها در محیط رقابتی ضرورت دارد که بر اهمیت انجام چنین پژوهش­هایی صحه بگذارد.

جامعه امروز از شبکه بانکی کشور توقع دارد ضمن کوشش در جلب وجذب پس اندازها، سالم­ترین روش تخصیص اعتبارات به بخش­های مختلف اقتصادی را انتخاب نماید.

 

به عبارت دیگر از ابزار پولی که پس انداز کنندگان­دراختیاراوقرارمی­ دهند به نفع کشور استفاده نماید.

فعالیت در زمینه جلب و جذب سپرده­ها موجب می­شود که مدیریت بانک با بکارگرفتن منابعی که در اختیار می­گیرد از طریق اعطای وام و انجام سرمایه ­گذاری در زمینه ­های مختلف ایجاد درآمدکند.

از این­رو سپرده ها به عنوان اصلی­ترین عامل تجهیز منابع و تشکیل سرمایه به­حساب­می آیند.سیاست گذاران اقتصادی زمانی در اجرای برنامه های خود موفق خواهند بود که برنامه ریزی دقیقی در جهت جذب هر چه بیشتر سپرده­ها به عمل­آورند .

خط مشی­هایی­که مدیریت بانک­ها در مورد سپرده­ها تنظیم می­ کنند در مقایسه با وظایف جهت سلامت عملیات بانک در حال حاضر و رشد و توسعه بانک درآینده از جمله حیاتی ترین وظایف محسوب می شوند .

سپرده­ها به­خودی­خود در­حالت رکود نه­تنها ارزشی برای بانک­ندارند، بلکه خدماتی که لازمه نگهداری این حساب­هاست هزینه قابل توجهی را به بانک تحمیل می­ کنند. بنابراین سپرده­ها هنگامی برای بانک معنا و مفهوم پیدا می­ کنند که به دارایی مولد درآمد تبدیل گردند. درآمد حاصل از جمع­آوری سپرده­ها درآمدی است که از پرداخت تسهیلات و سرمایه ­گذاری­ها به دست می­آید. از این­رو اگر بانکداری نتواند محل سودآوری برای به کارگرفتن وجوه پیدا کند لزوم پذیرش سپرده­ها قابل تردید خواهد بود.

در جهان تجارت بانک یک متولی، وام دهنده و واسطه انتقال پول بین صاحبان سپرده عمل می­نماید. پرواضح است که بانک پس از جذب سپرده­ها می ­تواند به سایر وظایف خود جامه عمل بپوشاند.

(۱-۱-۲)جایگاه بانک در بازار سرمایه

واحدهای اقتصادی برای تأمین مالی عملیات خود، نیازمند مبالغ متنابهی سرمایه هستندکه این سرمایه می تواند به کاربرد فوق صرف رشد و توسعه آنها شود.

بازارهایی مالی به واحد های اقتصادی این امکان را می دهند که تا بافروش اوراق بهادار، وجوه مورد نیاز خود را تامین کنند . همزمان با تامین مالی واحدهای اقتصادی، سرمایه ­گذاران نیزوجوه مازادخود را سرمایه ­گذاری می­ کنندوبازدهی منا­سبی راازاین طریق­کسب­می­نمایند بازارهای مالی یک مسیر ارتباطی­را بین سرمایه ­گذاران و قرض­کنندگان ایجاد می­ کنند. افزون بر این بازارهای مالی با واریز­کردن وجوه بطرف کسانی­که استفاده بهتری از وجوه به عمل می­آورند در واقع یکی از وظایف اصلی خود را در جهت تخصیص بهینه منابع انجام می­ دهند ( برازنده تر ، ۱۳۸۹ ص ۱۳)

مهمترین وظایف موسسه تامین سرمایه با بانکهای سرمایه ­گذاری را می توان مشاهده ، تضمین فروش اوراق بهادار و بازاریابی دانست . این موسسه ها بدلیل سابقه در فروش اوراق بهادار، می توانند به مشتریان خود ، درهنگام برنامه ­ریزی برای انتشار اوراق بهادار جدید خدمات مشاوره­ای ارائه­دهند .این مشاوره شامل اطلاعات درباره­نوع اوراق بهاداری­که باید فروخته شود ، نحوه عرضه آن ، قیمت و زمان فروش می باشد .

وظیفه تضمین فروش­اوراق بهادار شامل خرید اوراق بهادار توسط­موسسه تامین سرمایه در بانک سرمایه ­گذاری و قبول خطر فروش مجدد آن به سرمایه است . بانک سرمایه گذاری تا زمان فروش اوراق بهادار مالک آن است و با تضمیین فروش اوراق بهادار، در واقع متحمل خطر شده است .


وظیفه­دیگر بانکهای سرمایه ­گذاری بازاریابی است اوراق بهادار معمولاً بوسیله یک گروه بفروش می­رود که شامل بخش فروش سندیکای تضمین­کننده فروش و کارگزاری­های انتخاب شده می باشد.

ابتدا صادرکننده اوراق بهادار،به­کمک بانک سرمایه ­گذاری نخستین، کار طراحی جزئیات خاص فروش را آغاز می­ کنند . تمام مدارک ، طبق قوانین و مقررات دولتی تهیه می­شود و صادرکننده اوراق بهادار یک آگهی پذیره نویس منتشر می­نمایدکه شامل اطلاعات جامعی درباره شرکت و اوراق بهادار منتشر شده بوده و نزد مقامات قانونی ذیربط ثبت شده است.

در مرحله بعد شرکت با بانک سرمایه ­گذاری مد نظر که تضمین کننده فروش اوراق بهادار است وارد معامله می شود و نخستین قرارداد را با شرکت امضاء می کند.

وظیفه دیگر بانک های سرمایه گذاری تعیین قیمت سهام منتشر شده است که باید قیمت آنقدرمناسب و معقول باشد تا افراد راجلب نماید.

(۱-۱-۳)نقش بانک.

در یک ساختار مالی مطلوب، بازار پول و بازار سرمایه هر دو باید فعال باشند اما اغلب ساخت مالی کشورها متکی به بانک یا متکی به اوراق بهادار می­باشد.

در ساختار مالی متکی به بانک، بازار پول نسبت به بازار سرمایه نقش عمده­تری را در بازار مالی بازی می­ کند و فعال­تر است بدین معنی که بانک ها وامهای کوتاه مدت و

مطلب دیگر :

پایان نامه ارشد : شرایط عمومی صحّت عقود

 بلند مدت را در اختیار مشتریان قرار می­ دهند و خدمات بانکی را به صورت بانکداری تجاری، سرمایه ­گذاری و تخصصی به عموم عرضه می­ کنند ( کشتکار ۱۳۷۸ ص:۵۸)

 

بانک­ها از مهمترین موسسات مالی بازار پول در هر کشور محسوب می­شوند. وظیفه اصلی آنها جمع­آوری وجوه پس­اندازکنندگان و اعطای تسهیلات مالی به اشخاصی­است که نیازمند امکانات مالی جهت کسب وکار هستند در این رهگذر بانکها علاوه بر نقش فعال و سازنده­ای که در فعالیت­های اقتصادی دارند از محل اختلاف نرخ­های سود دریافتی و پرداختی منتفع می­شوند( دلقندی ۱۳۸۹ ص: ۶۱)

(۱-۱-۴)نقش سپرده­هادرتداوم بانک­ها

جمع­آوری، جلب و جذب انواع سپرده­ها و تخصیص آن برای تامین نیازهای مالی فعالیتهای گوناگون اقتصادی از مهمترین عملیات بانکی به شمار می­رود به عبارت دیگر بانک ها واسطه بین سپرده­گذاران و متقاضیان تسهیلات هستند و با بهره گرفتن از منابع خودو سپرده­های مردم مبادرت به اعطای تسهیلات مورد نیاز متقاضیان می­ کنند.

(۱-۱-۵)تاثیر جذب سپرده ها در بخش عملکرد بانکها:

یکی از مهمترین وظایف بانکهارا می­توان جذب و دراختیار گرفتن وجوه نزد مردم در قالب انواع سپرده ها و حساب ها و بکارگیری این­سپرده­ها در فرایند اقتصادی دانسته و از طرف دیگر در سیستم بانکداری اسلامی سپرده­گذاران عموماً به عنوان شرکای بانک مطرح می­شوند و لاجرم رابطه بین سپرده­گذاران و بانک های عامل می ­تواند از حساسیت ویژه­ای برخوردار باشند چرا که در سیستم­های کلاسیک بانکداری اسلامی به علت اینکه سپرده­گذاران بعنوان شریک بانک در منابع ناشی از معاملات مطرح می­شوند چگونگی عملکرد بانک­می­تواندنقش موثری در جذب سپرده­گذاری داشته باشد(بختیاری ۷۹ ص:۱۹۶)

(۱-۱-۶)عوامل موثر بر جذب سپرده ها:

عوامل متعددی درجذب منابع بانکی تاثیرگذار می باشدکه میتوان ازآنها به عنوان انگیزه های اساسی پس اندازنام برد.

درکشورهای درحال توسعه به ویژه باتغییراتی که درساختاراجتماعی فرهنگی­واقتصادی­آنها بوجود آمده است  شباهت هایی باانگیزه پس اندازدرکشورصنعتی وجود دارد این عوامل عبارتنداز:

کیفیت ارائه خدمات – محل یا موقعیت شعب– قیمت خدمات وتبلیغات نیروی­انسانی­فرایند وتجهیزات می باشدکه تحت عنوان: ۷p of service marketing مطرح شده اند.

 

(۱-۲)آمیخته بازاریابی:[۱]

از جمله مهمترین و اصلی­ترین بخش در فرایند بازاریابی بانکی به شمار می­رود . تصمیم گیری در مورد ویژگی های این برنامه واجزاآن در اختیار بانک­بوده­وازاین­جهت­تحت­عنوان­متغیرهای­قابل­کنترل­دربازاریابی­ازآنها­یاد­میشود
این­اجزا­عبارتنداز:

(۱-۲-۱) ­خدمت( محصول) [۲]

ارائه خدمت یکی از اجزا اصلی برنامه ­های بازاریابی بانکی است.ارائه خدمات جدید بایستی براساس نیازها و خواسته­ های مشتریان باشد و بتواند راحتی وآسایش بیشتری را برای آنها فراهم نماید.بهره گیری از ابزارها و تکنولوژی پیشرفته امکان ارائه خدمات جدید بانکی را امروزه فراهم آورده است.در عین­حال­باید­اقدامات­لازم­جهت­ارتقا­کیفیت­خدمات­موجود­هم­به­عمل­آید.
در این بخش می­باید در مورد ویژگی خاص خدمت، مارک، فرایند و ویژگیهای ملموس، بسته­بندی و کیفیت­خدمت­تصمیم ­گیری­شودضمن اینکه هر خدمت می تواند یک هسته اصلی نیز داشته باشد این هسته اصلی بیانگر مهمترین ویژگی خدمت از دید مشتری است . مثلا کسب سود و تسهیل خدمات مالی و اقتصادی می ­تواند هسته اصلی خدمات بانکی باشد .

­(۱-۲-۲)قیمت[۳]

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد