شایسته است به تحقیقاتی که در این راستا پیش از این صورت پذیرفته اشاره گردد، لذا بطور خلاصه بقرار ذیل ارائه میگردد :
( جدول :۱-۱ ) موضوع تحقیقات پیشین
مطلب دیگر :
چگونه با افراد درونگرا یا برونگرا رفتار کنیم؟
ردیف | موضوع تحقیق | محقق | سال تحقیق |
۱ | بررسی بازار سیمان کشورهای امارت متحده عربی و افریقا | مرکز تحقیقاتمجتمع صنعتی سیمان آبیک | ۷۹-۱۳۷۵ |
۲ | بررسی و امکان سنجی سرمایهگذاری در صنعت سیمان کشور با اتکاء به جدول داده و ستاده در این صنعت. | احمد رضا نیک آبادیتهران مرکزی | ۱۳۷۸ |
۳ | بررسی استراتژیک افزایش صادرات سیمان. کلینکر ایران | عزیز نادمی زادهدانشگاه فردوسی مشهد | ۱۳۷۷ |
۴ | بررسی موانع و محدودیتهای موجود در صادرات کلینکر سیمان به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس | علیرضا عدلدانشگاه مدیریت تهران | ۱۳۷۴ |
۵ | نقش دولت در قیمت گذاری صنعت سیمان | احمد رضا خادمیدانشگاه تهران | ۱۳۵۸ |
۶ | امکانات سرمایهگذاری صنعت سیمان کشور | حسن سوداگردانشگاه تهران | ۱۳۵۲ |
شایان ذکر است عنوان گردد که تحقیق حاضر با دیدگاه (۴P ) متداول در بازاریابی در خصوص افزایش صادرات سیمان کشور نگرش خود را بسط داده و فرضیههای خود را بر عناصر فرعی هر یک از عنصرهای اصلی ( ۴P ) برپا نموده است و بدین جهت با کلیه تحقیقات قبلی تمایز محض دارد.
اینک بطور مختصر شرح هر یک از تحقیقات فوق را خواهیم آورد.
ردیف ۱ : سه تحقیق از مرکز تحقیقات مجتمع صنعتی سیمان آبیک بزرگترین سیمان کشور آورده شده است. که تحقیق اول با عنایت به اینکه بازار امارات بالقوه بهترین بازار سیمان صادراتی کشور می تواند باشد صورت پذیرفته است که در این تحقیق بازارهای امارت متحده عربی بطور مستقل از لحاظ شیوههای مصرف، حجم مصرف، نوع مصرف، نوع سیستم پرداخت رقبای موجود و نهایتاٌکانالهای توزیع مورد بررسی قرار گرفته و نتایج توجیه پذیر برای رخنه در بازارهای فوق حاصل شده است. از منظر دیگر قاره آفریقا با شناسایی فوق به عنوان نکات تحقیقی مورد بررسی قرار گرفته که نتایجی غیر ممکن با بازار امارت بدست آمد که شرح مختصر آن به قرار ذیل میباشد :
قدرت خرید پایین ( حجم کم )
عدم توانایی مالی عمومی
عدم سیستم پرداخت مناسب بانکی
زمینه مناسب فروش به پیمانکاران خارجی در حجم بالا