پایان نامه بررسی تطبیقی جایگاه سعادت در تربیت اخلاقی

2-1-7 نظریات اخلاقی……………………………………………………………………………………………………..19

2-1-8 تربیت اخلاقی……………………………………………………………………………………………………….21

بخش دوم: سعادت در فلسفه اخلاق…………………………………………………………………………………….22

2-2-1 سعادت در لغت………………………………………………………………………………………………………24

2-2-2 سعادت در اصطلاح…………………………………………………………………………………………………24

2-2-3 سعادت در آراء فلاسفه غرب……………………………………………………………………………………25

2-2-4 سعادت در آراء فلاسفه اسلامی…………………………………………………………………………………27

بخش سوم: کانت و نظریات اخلاقی…………………………………………………………………………………….31

2-3-1 زندگینامه کانت………………………………………………………………………………………………………31

2-3-2 آثار کانت………………………………………………………………………………………………………………34

2-3-3- عصر روشنگری……………………………………………………………………………………………………35

2-3-4 برخی از آراء اخلاقی کانت………………………………………………………………………………………38

2-3-4-1 عقل عملی…………………………………………………………………………………………………….39

2-3-4-2 اراده نیک………………………………………………………………………………………………………40

2-3-4-3 تکلیف اخلاقی………………………………………………………………………………………………41

2-3-4-4 امر مطلق………………………………………………………………………………………………………42

2-3-4-5 آزادی……………………………………………………………………………………………………………44

2-3-4-6 اخلاق و دین ………………………………………………………………………………………………..46

بخش چهارم: علامه طباطبایی و نظریات اخلاقی…………………………………………………………………….47

2-4-1 زندگینامه علامه طباطبایی ره…………………………………………………………………………………….47

2-4-2 آثار علامه طباطبایی ره…………………………………………………………………………………………….50

2-4-3 ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی ره……………………………………………………………………………..53

2-4-4 برخی از نظریات اخلاقی علامه طباطبایی ره………………………………………………………………58

2-4-4 -1 مکاتب اخلاقی……………………………………………………………………………………………58

2-4-4-2 نظریه اعتباریات……………………………………………………………………………………………60

2-4-4-3 حسن وقبح……………………………………………………………………………………………………63

2-4-4-4 رابطه دین و اخلاق………………………………………………………………………………………..66

پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..69

پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………………………………………..69

پیشینه خارجی……………………………………………………………………………………………………………………77

چمع بندی و چارچوب نظری……………………………………………………………………………………………..81

فصل سوم: روش شناسی پژوهش…………………………………………………………………………………………85

3-1 روش شناسی پژوهش………………………………………………………………………………………………….86

3-2 جامعه متنی………………………………………………………………………………………………………………..87

3-3 نمونه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….87

3-4 ابزارهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………..87

3-5 شیوه انجام پژوهش……………………………………………………………………………………………………..88

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش…………………………………………………………………….89

سوال اول: مفهوم سعادت از نظر کانت چیست؟…………………………………………………………………….90

پایان نامه - مقاله


سوال دوم: مفهوم سعادت از نظر علامه طباطبایی ره چیست؟………………………………………………….96

سوال سوم: جایگاه سعادت در تربیت اخلاقی از نظر کانت چگونه است؟……………………………….105

3-1تعریف تربیت اخلاقی کانت………………………………………………………………………………………..106

3-2 اهداف تربیت اخلاقی………………………………………………………………………………………………..107

3-3 مبانی تربیت اخلاقی کانت………………………………………………………………………………………….110

3-4 خلاصه دیدگاه کانت درباره سعادت…………………………………………………………………………….114

3-5 جایگاه سعادت در تربیت اخلاقی کانت……………………………………………………………………….115

سوال چهارم: جایگاه سعادت در تربیت اخلاقی از نظر علامه طباطبایی چگونه است؟……………….116

4-1 تربیت اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………..117

4-2 مبانی تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی……………………………………………………………..120

4-3 اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی……………………………………………………………125

4-4 خلاصه بحث سعادت از دیدگاه علامه طباطبایی……………………………………………………………128

4-5 جایگاه سعادت در تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی…………………………………………..129

سوال پنجم: نقاط اشتراک وافتراق دیدگاه کانت وعلامه طباطبایی در مفهوم و جایگاه سعادت در تربیت اخلاقی چیست؟…………………………………………………………………………………………………….131

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………..136

5-1 بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………….137

5-2 پیشنهادات پژوهش…………………………………………………………………………………………………..144

5-3 محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………………146

 

این مطلب را هم بخوانید :


فهرست منابع: منابع فارسی……………………………………………………………………………………………….147

منابع عربی……………………………………………………………………………………………………………………..151

منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………….152

 

جدول شماره 4-1: تطبیق نظرات کانت وعلامه درباره سعادت………………………………………………135

 

 

فصل اول:

کلیات پژوهش

 

1-1مقدمه:

سعادت به عنوان یک آرمان برای همه انسان ها مطرح است و بشر در تمام قرون و اعصار همواره برای دستیابی به سعادت در تلاش و تکاپو بوده است. اینکه سعادت چیست؟ و راه دستیابی به آن کدام است؟ یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز در فلسفه اخلاق است. می توان گفت از زمانی که فلسفه اخلاق وجود داشته بحث از سعادت و کمال انسان هم مطرح بوده است. ذهن غایت نگر انسان ناخواسته مجبور به ادراک تصور سعادت است. هیچ دستگاه فلسفی اخلاقی هرگز منکر وجود و حضور سعادت نمی شود؛ زیرا با از بین رفتن مفهوم سعادت، غایت فلسفه اخلاق از بین رفته و این فلسفه کارکرد خود را از دست می دهد.  مکاتب مختلف بسته به جهانبینی های متفاوت خود هر یک به گونه ای به تفسیر و تعریف سعادت پرداخته اند. اما اکثر فیلسوفان و اندیشمندان در این نکته اتفاق نظر دارند که سعادت ، مطلوب نهایی و کمال واقعی انسان است و اینکه همه انسانها طالب سعادت بوده و به سوی آنچه سعادت می پندارند در حرکتند. همین طور آدمی به تجربه دریافته است که تربیت و تهذیب راه اصلی و عامل مهم سامان بخش زندگی و دستیابی به سعادت است . اما از این نکته نیز نباید غافل بودکه، اینکه تعریف سعادت چگونه باشد می تواند نقش مهمی در راه و روش زندگی و تربیت افراد داشته باشد . در اسلام علم اخلاق و مسائل مربوط به اخلاقیات از جمله مهمترین علوم به حساب می آیند. اخلاق از دیدگاه اسلام، افزون بر اینکه در کنار اعتقادات و احکام فقهی  به عنوان یکی از سه پایه اساسی معارف دینی مطرح است،  راه زندگی درست و خداپسندانه و شیوه صحیح حرکت به سوی کمال و سعادت و ارتباط با خدای متعال را تعلیم می دهد. (مصباح یزدی،1381: 29) علامه طباطبایی ره به عنوان یکی از بزرگترین علمای اسلامی، در آثار خود بحثی مفصل درباره مسائل مربوط به فلسفه اخلاق اسلامی ارائه داده است.  از طرفی فلاسفه غرب به فراخور جهان بینی های مختلف خویش، هریک به مسئله چیستی اخلاق و سعادت انسان پاسخ می دهند. نظریات ایمانوئل کانت به عنوان مشهورترین فیلسوف اخلاقی غرب به نمایندگی از طرف فلاسفه غربی در باب اخلاقیات و مسائل مربوط به آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است که می توان مورد بررسی قرار داد.

به همین سبب در این پژوهش از میان دیدگاه های فلسفی مختلف در مورد سعادت  در اخلاق و به تبع آن در تربیت اخلاقی تطبیق میان دیدگاه فیلسوف اخلاقی معروف مغرب زمین ایمانوئل کانت و عالم و اندیشمند بزرگ اسلامی  معاصر علامه طباطبایی ره انجام گرفته است.

1-2بیان مسأله :   

اهمیت اخلاق و تربیت و تهذیب دل های آدمیان بر کسی پوشیده نیست. «یکی از عوامل مهم بهره مندی از سعادت دنیوی و اخروی اخلاق نیک و زدودن زشتی ها و آراستگی به خوبی هاست . پس از اعتقاد به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله اخلاق مهمترین مسئله از دیدگاه اسلام است. سستی در تزکیه اخلاق چه بسا موجب از دست رفتن اعتقادات آدمیان شود».(مصباح یزدی،1380: 28) مباحث مربوط به اخلاق وفلسفه اخلاق از جمله مسائلی است که در طی قرون واعصار اندیشمندان مختلف به آن پرداخته اند و هرکدام بر اساس دیدگاه خود برای آن هدف یا اهدافی تعیین نموده اند.علم اخلاق علمی است که عمری به قدمت بشریت دارد و همزمان با پیدایش آن مسئله تربیت وپرورش آن نیز مطرح بوده است. تا جائیکه «در هم تنیدگی فرایند تربیت و اخلاق موجب شد که مرز مشخصی در گذشته میان این دو تصویر نشود و فرایند تربیت با اخلاق همسان پنداشته شوند و اخلاقی بودن به مثابه تربیت یافتگی انگاشته شود .» (بهشتی، 1381) تربیت اخلاقی در جهان معاصر بسیار مهم دانسته شده تا جائی که پاره ای از دانشوران تعلیم و تربیت در مغرب زمین قرن بیستم را قرن تربیت اخلاقی نامیده اند. (همان ) امروزه بحران معنوی و اخلاقی حاکم بر جوامع بشری به خصوص در کشورهای پیشرفته و صنعتی غرب از یک طرف و مشخص نبودن مرزهای تعلیم و تربیت و تربیت اخلاقی و نظامهای تربیت در جوامع اسلامی از طرف دیگر، بحث و بررسی پیرامون اهداف، معیارها و شیوه های تربیت اخلاقی را بیش از پیش ضروری می سازد. از طرفی این امر بدیهی است که «تعلیم و تربیت امری پیچیده؛ پردامنه و وقتگیر است. برای اقدام به این کار خطیر اولین گام تعیین اهدافی است که قصد داریم به آنها برسیم و رسیدن به این اهداف مستلزم استفاده از روشهاست. آگاهی از روشها و اهداف تعلیم و تربیت بویژه تربیت اخلاقی مستلزم شناخت آراء مربیان و فیلسوفان بزرگ است.» (خارستانی و همکاران،1391)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد