پایان نامه تأثیر نوع استراتژی بر عملکرد سازمان و نقش کنکاش محیطی

عنوانصفحه
فصل اول: کلیات تحقیق                                                                                             

 

 
مقدمه1
1-1-بیان مسأله ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….1
1-2-اهمیت و ضرورت تحقیق  ………………………………………………………………………………………………………………………….2
1-2-1- اهمیت و ضرورت نظری تحقیق   …………………………………………………………………………………………………………3
1-2-2-اهمیت و ضرورت کاربردی تحقیق  …………………………………………………………………………………………………………3
1-4-اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….4
1-3-1-هدف اصلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………4
1-3-2-اهداف فرعی………………………………………………………………………………………………………………………………………..4
1-4-فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………….5
1-4-1-فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..5
1-4-2-فرضیه های فرعی………………………………………………………………………………………………………………………………….5
1-5-تعریف عملیاتی واژگان کلیدی تحقیق………………………………………………………………………………………………………….5
1-5-1-تعریف مفهومی استراتژی های چهارگانه مایلز و اسنو………………………………………………………………………………….5
1-5-2-تعریف عملیاتی استراتژی های چهارگانه مایلز و اسنو……………………………………………………………………………..6
1-5-3-تعریف مفهومی کنکاش محیطی سازمان………………………………………………………………………………………………….7
1-5-4تعریف عملیاتی کنکاش محیطی سازمان…………………………………………………………………………………………………….7
1-5-5-تعریف مفهومی عملکرد سازمانی……………………………………………………………………………………………………………7
1-5-6-تعریف عملیاتی عملکرد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………….8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………

 

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….9
2-1-مفهوم استراتژی…………………………………………………………………………………………………………………………………………9
2-1-1-تعاریف استراتژی…………………………………………………………………………………………………………………………………….11
2-1-2-فواید استراتژی……………………………………………………………………………………………………………………………………….13
2-1-3-نکات مورد توافق درباره استراتژی…………………………………………………………………………………………………………….14
2-1-4-ابعاد مختلف استراتژی…………………………………………………………………………………………………………………………..15
2-1-5-گونه شناسی استراتژی های مایلز و اسنو………………………………………………………………………………………………….15
2-1-5-1-راهبرد تدافعی…………………………………………………………………………………………………………………………………….16
2-1-5-2-آینده نگرها………………………………………………………………………………………………………………………………………..17
2-1-5-3-تجزیه و تحلیل گران…………………………………………………………………………………………………………………………….18
2-1-5-4-استراتژی انفعالی یا واکنشی………………………………………………………………………………………………………………..19
بخش دوم: کنکاش محیطی………………………………………………………………………………………………………………………..
2-2-تعریف محیط سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………..24
2-2-1-محیط پویا و ایستا……………………………………………………………………………………………………………………………26
2-2-2-عدم اطمینان محیطی…………………………………………………………………………………………………………………………..27
2-2-3-مقایسه و تطبیق نگرش های مختلف عدم اطمینان محیطی……………………………………………………………………….29
2-2-4-کنکاش محیطی……………………………………………………………………………………………………………………………….31
2-2-5-اهمیت کنکاش محیطی………………………………………………………………………………………………………………………32
بخش سوم: عملکرد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………….
2-3-تعریف عملکرد……………………………………………………………………………………………………………………………………..34
2-3-1-رویکردهای سنجش عملکرد…………………………………………………………………………………………………………….35
2-3-2-رویکردهای موجود پیرامون معیارهای عملکرد……………………………………………………………………………………….37
بخش چهارم:پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………
2-4-پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………..40
2-5-مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….45
فصل سوم :روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….46
3-1-روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………46
3-1-1-دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف……………………………………………………………………………………………….46
3-1-1-1- تحقیقات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………..46
3-2-1-دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گرد آوری داده ها………………………………………………………………………..47
3-1-1-1-تحقیقات توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………47
3-2-جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………48
3-3-تعیین حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………..49
3-4-روش های جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………………..50
3-5-ابزار سنجش متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….50
3-6-روایی و پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………..51
3-6-1-روایی(اعتبار)……………………………………………………………………………………………………………………………………51
3-6-2-پایایی(اعتماد)………………………………………………………………………………………………………………………………..51
3-7-روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………52
3-7-1-آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………….52
3-7-2-آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………………………………………53
3-7-2-1-آزمون کولموگروف – اسمیرنوف………………………………………………………………………………………………………….54
3-7-2-2-آزمون همبستگی پیرسون…………………………………………………………………………………………………………………..54
3-7-2-3-آزمون ضریب همبستگی فریدمن………………………………………………………………………………………………………54
3-7-2-4-آزمون رگرسیون خطی ساده گام به گام……………………………………………………………………………………………….55
3-9-قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………55
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق…………………………………………………………………………………………..

 

 
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………56
4-1-تحلیل توصیفی وضعیت جمعیت شناختی نمونه تحقیق……………………………………………………………………………………56
4-2-تحلیل استنباطی داده های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………60
4-2-1-آزمون کولموگروف – اسمیرنوف………………………………………………………………………………………………………….60
4-2-2-نتایج حاصل از تحلیل استنباطی داده ها………………………………………………………………………………………………………61
4-2-3-آزمون فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..61
4-2-4-بررسی وجود رابطه معنی داری بوسیله ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………………….62
4-2-5-بررسی میزان تاثیر بوسیله رگرسیون ساده………………………………………………………………………………………………..63
4-2-6-آزمون فریدمن برای رتبه بندی متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………….79
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها…………………………………………………………………………………….
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….79
5-1-نتایج حاصل از یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….79
5-1-1-نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی……………………………………………………………………………………………………79
5-1-2-نتایج حاصل از تجزیه استنباطی داده ها……………………………………………………………………………………………………..80
5-1-2-1-بحث درباره نتایج حاصل از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف………………………………………………………………….80
5-1-2-2-نتایج حاصل آزمون فریدمن………………………………………………………………………………………………………………….82
5-2-مقایسه نتایج حاصل از این پژوهش با پژو هش های مشابه پیشین82
5-3-پیشنهادها84
5-3-1-پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتایج به دست آمده از تحقیق84
5-3-2-پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی85
5-5-محدودیت های تحقیق86
فهرست منابع و مآخذ 
منابع فارسی87
منابع لاتین89
پیوست ها

 

پرسشنامه93
جدولها و داده های نرم افزارspss97
فهرست جداول
جدول (2-1)نسل های گوناگون در تعریف استراتژی10
جدول (2-2)مسیر تکاملی مفهوم استراتژی13
جدول (2-3)ویژگیهای استراتژیهای چهارگانه مایلز و اسنو20
جدول (2-4)ویژگیهای چهارگانه در گونه شناسی مایلز و اسنو22
جدول (2-5)دیدگاههای متفاوت در مورد محیط سازمان25
جدول (2-6)ابعاد و عوامل کوثر بر عدم اطمینان محیطی28
جدول (2-7)تطبیق نگرش ها و تحلیلگران منتخب درباره عدم اطمینان محیطی30
جدول (2-8)سطوح مختلف عملکرد سازمانها38
جدول (2-9)عوامل موثر بر عملکرد سازمانی و منبع آنها39
جدول (3-1)جامعه آماری49
جدول (3-2)دسته بندی سئوالات پرسشنامه50
جدول (3-3)میزان آلفای کرنباخ محاسبه شده پرسشنامه جهت متغیرها53
جدول (3-4)مقیاس فاصله ای پنج تایی و عناوین ما به ازای آنها در پرسشنامه53
جدول (4-1)توزیع جنسیت گروه نمونه57
جدول (4-2)توزیع تحصیلات گروه نمونه58
جدول (4-3)توزیع نوع استخدام گروه نمونه59
جدول (4-4)وضعیت توصیفی متغیرهای مورد مطالعه

60
جدول (4-5)آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن یا نبودن توزیع داده ها61
جدول (4-6)آزمون های مورد استفاده برای تحلیل استنباطی61
جدول (4-7)نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقیق63
جدول (4-8)برازش مدل رگرسیونی به داده ها (فرضیه اول)

64
جدول (4-9)برازش مدل رگرسیونی به داده ها(فرضیه دوم)65
جدول (4-10)برازش مدل رگرسیونی به داده ها(فرضیه سوم)66
جدول (4-11)برازش مدل رگرسیونی به داده ها(فرضیه  چهارم)68
جدول (4-12)خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام اثر واسطه ای کنکاش محیطی بر رابطه استراتژی تهاجمی با عملکرد سازمانی69
جدول (4-13)خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام اثر واسطه ای کنکاش محیطی بر رابطه استراتژی تدافعی با عملکرد سازمانی71
جدول (4-14)خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام اثر واسطه ای کنکاش محیطی بر رابطه استراتژی تحلیلی با عملکرد سازمانی72
جدول (4-15)خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام اثر واسطه ای کنکاش محیطی بر رابطه استراتژی انفعالی با عملکرد سازمانی74
جدول (4-16)خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام اثر واسطه ای کنکاش محیطی بر رابطه استراتژیها با عملکرد سازمانی75
جدول (4-17)ضرایب رگرسیون گام به گام اثر واسطه ای کنکاش محیطی بر رابطه استراتژیها با عملکرد سازمان76
جدول (4-18)نتایج آزمون فریدمن برای رتبه بندی متغیرهای تحقیق78
جدول (4-19)رتبه بندی متغیرهای تحقیق به منظور اولویت بندی آنها بر اساس آزمون فریدمن78
جدول (5-1)نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی79
جدول (5-2)نتیجه فرضیه اصلی80
جدول (5-3)نتایج آزمون فرعی اول تا چهارم80
جدول (5-4)نتایج آزمون فرعی پنجم تا هشتم81
فهرست شکلها و نمودارها

 

شکل(2-1)جنبه های متفاوت استراتژی11
شکل (2-2)پیوستار محیط – استراتژی26
شکل (2-4-1)مدل مفهومی تحقیق45
نمودار (4-1)توزیع جنسیت گروه نمونه57
نمودار (4-2)توزیع تحصیلات گروه نمونه58
نمودار (4-3)توزیع نوع استخدام گروه نمونه59
نمودار( 4-4)نمودار باقی مانده ها در مقابل مقادیر پیش بینی شده(فرضیه اول)64
نمودار( 4-5)نمودار باقی مانده ها در مقابل مقادیر پیش بینی شده(فرضیه دوم)66
نمودار( 4-6)نمودار باقی مانده ها در مقابل مقادیر پیش بینی شده(فرضیه سوم)67
نمودار( 4-7)نمودار باقی مانده ها در مقابل مقادیر پیش بینی شده(فرضیه چهارم)69
نمودار( 4-8)نمودار باقی مانده ها در مقابل مقادیر پیش بینی شده(فرضیه پنجم)70
نمودار( 4-9)نمودار باقی مانده ها در مقابل مقادیر پیش بینی شده.(فرضیه ششم)72
نمودار( 4-10)نمودار باقی مانده ها در مقابل مقادیر پیش بینی شده(فرضیه هفتم)73
نمودار( 4-11)نمودار باقی مانده ها در مقابل مقادیر پیش بینی شده(فرضیه هشتم)75
نمودار( 4-12)نمودار باقی مانده ها در مقابل مقادیر پیش بینی شده(فرضیه اصلی)77
شکل (5-1)مدل آزمون شده تحقیق84
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد