پایان نامه ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی

فهرست مطالب
عنوانصفحه
چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………..1
فصل اول: کلیات تحقیق ………………………………………………………………………………………………..4
1-1 عنوان تحقیق………………………………………………………………………………………………………….5
1-2  بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………..5
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………….6
1-4 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….7
1-5 قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..7
1-5-1 قلمرو موضوعی…………………………………………………………………………………………………7
1-5-2 قلمرو مکانی……………………………………………………………………………………………………..7
1-5-3 قلمرو زمانی………………………………………………………………………………………………………8
1-6 نوع متغیرها……………………………………………………………………………………………………………8
1-7 تعاریف واژه ها……………………………………………………………………………………………………..8
1-7-1 تعاریف نظری واژه ها…………………………………………………………………………………………8
1-7-2 تعریف عملیاتی واژه ها………………………………………………………………………………………10
خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………12
فصل دوم :ادبیات موضوعی تحقیق………………………………………………………………………………….13
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..14
2-1 رفتار شهروندی سازمانی ………………………………………………………………………………………..15
2-1-1 رفتار…………………………………………………………………………………………………………………15
2-1-1-1 مطالعه ی سیستمی یا نظام یافته ی رفتار ………………………………………………………….15
2-1-1-2 گرایش رفتار سازمانی……………………………………………………………………………………..16
2-1-1-3 تعریف رفتار سازمانی ……………………………………………………………………………………16
2-1-1-4 تاریخچه و دانش رفتار سازمانی ……………………………………………………………………..17
 

 

فهرست مطالب
عنوانصفحه
2-1-1-5 ویژگی های رفتار سازمانی………………………………………………………………………………17
2-1-1-6 مدل های رفتار سازمانی …………………………………………………………………………………17
2-1-1-7 مدل های مطالعه رفتار در سازمان…………………………………………………………………….18
2-1-1-8  نگرش های موجود در رفتار سازمانی………………………………………………………………19
2-1-1-9 حیطه های مطالعاتی رفتارسازمانی……………………………………………………………………19
2-1-1-10 عوامل موثر بر رفتار فردی ……………………………………………………………………………20
2-1-1-11 مکتبهای مدیریت و رفتار سازمانی‌………………………………………………………………….20
2-1-1-12 مکتب های روانشناسی و رفتار سازمانی………………………………………………………….22
2-1-1-13 روانشناسی از دیدگاه رفتارگرایان……………………………………………………………………22
2-1-1-14 تجزیه و تحلیل رفتار از نظر واتسون………………………………………………………………23
2-1-1-15 اهداف رفتار سازمانی …………………………………………………………………………………..23
2-1-2 سازمان …………………………………………………………………………………………………………….23
2-1-2-1 تعریف سازمان………………………………………………………………………………………………23
2-1-2-2 عوامل اساسی در موفقیت یک سازمان………………………………………………………………24
2-1-2-3 سطوح تجزیه و تحلیل رفتار سازمانی……………………………………………………………….25
2-1-2-4 مبانی رفتار فرد در سازمان………………………………………………………………………………26
2-1-3 تعریف رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………………….27
2-1-3-1  رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه صاحبنظران ………………………………………………..27
2-1-32 ابعاد رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه پادساکف …………………………………………….32
2-1-3-3 انواع رفتار شهروندی در سازمان  ……………………………………………………………………35
2-1-3-4 سیاستهای تشویق رفتار شهروندی……………………………………………………………………36
2-1-3-5 ویژگیهای رفتار شهروندی سازمانی ……………………………………………………………….38
2-1-3- 6 عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی……………………………………………..39
 

 

فهرست مطالب
عنوانصفحه
2-1-3-7 نقش عوامل ساختاری در بروز رفتارهای شهروندی سازمانی………………………………40
2-2 فرهنگ کارآفرینی ………………………………………………………………………………………………….42
2-2-1 تعریف فرهنگ …………………………………………………………………………………………………42
2-2-1-1 پرده های تودرتوی فرهنگ …………………………………………………………………………….44
2-2-1-2  فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………44
2-2-1-2-1 فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگارد شاین………………………………………………………..45
2-2-1-3 ویژگی‌های فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………….46
2-2-1-4 چگونگی شکل‌گیری و تداوم فرهنگ سازمانی…………………………………………………..47
2-2-1-5 فرآیند تغییر فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………47
2-2-1-6 انواع فرهنگ سازمانی ……………………………………………………………………………………49
2-2-2 کارآفرینی …………………………………………………………………………………………………………50
2-2-2-1 سیر تکاملی و تعاریف کارآفرینی……………………………………………………………………..50
2-2-2-2 اهمیت و ضرورت کارآفرینی…………………………………………………………………………..52
2-2-2-3 فرایند کارآفرینی…………………………………………………………………………………………….52
2-2-2-4 سه نگرش اصلی اقتصادی در حوزه کارآفرینی ………………………………………………….53
2-2-2-5 موانع حرکت بسوی کارافرینی ………………………………………………………………………..54
2-2-2-6 موانع و مشکلات کارآفرینان در سازمان …………………………………………………………..54
2-2-2-7 فرهنگ کار در نقاط مختلف دنیا ……………………………………………………………………..55
2-2-2-8 انواع کارافرینی………………………………………………………………………………………………62
2-2-2-9 کارآفرینی در سازمان­های دولتی……………………………………………………………………….62
2-2-2-10 فرهنگ اداری و فرهنگ کارآفرینانه………………………………………………………………..63
2-2-2-11  مدل های کارآفرینی…………………………………………………………………………………….64
2-2-2-12 مدل های کارآفرینی و فرهنگ سازمانی………………………………………………………….65
 

 

فهرست مطالب
عنوانصفحه
2-2-3 فرهنگ کارآفرینی………………………………………………………………………………………………69
2-2-3-1 تعریف ………………………………………………………………………………………………………..69
2-2-3-2 ویژگی های افراد کارآفرین……………………………………………………………………………..71
2-2-3-3 فرهنگ سازمانی کارآفرینی……………………………………………………………………………..72
2-2-3-4 مدل استیونسون در سنجش رفتار کارآفرینانه……………………………………………………..75
2-2-3-5 نظریه های فرهنگ کارآفرینی…………………………………………………………………………..76
2-2-3-6 ویژگی های فرهنگ کارآفرینی…………………………………………………………………………78
2-2-3-7 کارافرینی سازمانی………………………………………………………………………………………….79
2-2-3-8 کارآفرینی درون سازمانی………………………………………………………………………………..80
2-2-3-9 عوامل موفقیت کارآفرینی سازمانی و درون سازمانی……………………………………………81
2-2-3-10 موانع کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………….82
2-3 رابطه رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی…………………………………………………..82
2-4 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی……………………………………………………………………….85
2-4-1  تعریف شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و فعالیت های آن…………………….85
2-4-2  فعالیت های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران……………………………………….85
2-4-3 تاریخچه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران……………………………………………..90
2-4-4 تاریخچه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان…………………………………..95
2-4-5 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان………………………………………………..95
2-5 پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..101
2-5-1 تحقیقات در رابطه با رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………….101
2-5-2 تحقیقات در رابطه با فرهنگ کار آفرینی………………………………………………………………..104
2-6 مدل تحقیق……………………………………………………………………………………………………………108
2-6-1 مدل مفهومی …………………………………………………………………………………………………….108
 

 

فهرست مطالب
عنوانصفحه
2-6-2 مدل تحلیلی تحقیق…………………………………………………………………………………………….109
2-7 فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………………….112
خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………113
فصل سوم : روش تحقیق …………………………………………………………………………………………….114
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………115
3-1 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..116
3-2 فرآیند تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..117
3-3 جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………..118
3-4 تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………118
3-5 ابزار جمع آوری داده ها …………………………………………………………………………………………118
3-6 روایی ابزار جمع آوری داده ها ……………………………………………………………………………….119
3-7 پایایی ابزار جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………119
3-8 روش جمع آوری داده ها ……………………………………………………………………………………….120
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………….120
خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………120
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل…………………………………………………………………………………………..121
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………122
4-1 توصیف شاخص‌ها…………………………………………………………………………………………………123
4-1-1 توزیع فراوانی سن……………………………………………………………………………………………..123
4-1-2 توزیع فراوانی جنسیت………………………………………………………………………………………..124
4-1-3 توزیع فراوانی تحصیلات…………………………………………………………………………………….125
4-2 توصیف وضعیت متغیرها………………………………………………………………………………………..126
4-2-1 توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………126
 

 

فهرست مطالب
عنوانصفحه
4-2-2 توصیف مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی  ………………………………………………………127
4-2-3 توصیف متغیر فرهنگ کارآفرینی………………………………………………………………………….128
4-2-4 توصیف متغیر تعهد سازمانی ………………………………………………………………………………129
4-2-5 توصیف متغیر خلاقیت و نوآوری   …………………………………………………………………….130
4-2-6 توصیف متغیر مشتری مداری  ……………………………………………………………………………131
4-2-7 توصیف متغیر روحیه مسئولیت پذیری ………………………………………………………………..132
4-2-8 توصیف متغیر خود کنترلی  ……………………………………………………………………………….133
4-3 آزمون فرض…………………………………………………………………………………………………………134
4-3-1فرضیه اصلی بین رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی رابطه وجود دارد………..134
4-3-2 فرضیه فرعی اول بین رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی رابطه وجود دارد………135
4-3-3 فرضیه فرعی دوم بین رفتار شهروندی سازمانی وخلاقیت و نوآوری رابطه وجود دارد..136
4-3-4 فرضیه فرعی سوم بین رفتار شهروندی سازمانی و مشتری مداری رابطه وجود دارد…….138
4-3-5 فرضیه فرعی چهارم بین رفتارشهروندی سازمانی وروحیه مسئولیت پذیری رابطه وجود دارد…139
4-3-6فرضیه فرعی پنجم بین رفتار شهروندی سازمانی وخود کنترلی کارکنان رابطه وجود دارد………..140
4-4-1تحلیل لگ خطی سه متغیره رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و جنسیت…….141
4-4-2تحلیل لگ خطی سه متغیره رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و سن…………..143
4-4-3تحلیل لگ خطی سه متغیره رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و تحصیلات ..145
خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………148
فصل پنجم  نتیجه گیری ، بحث ، پیشنهادها……………………………………………………………………149
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………151
5-1 نتایج مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی یا دموگرافیک……………………………………………151
5-1-1 توزیع فراوانی سن……………………………………………………………………………………………..151
5-1-2 توزیع فراوانی جنسیت………………………………………………………………………………………..151
 

 

فهرست مطالب
عنوانصفحه
5-1-3 توزیع فراوانی تحصیلات…………………………………………………………………………………….151
5-2 توصیف متغیرها ……………………………………………………………………………………………………151
2-5-1 توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………151
2-5-1-1 توصیف مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی  …………………………………………………..152
2-5-2 توصیف متغیر فرهنگ کارآفرینی………………………………………………………………………….152
2-5-2-1 توصیف متغیر تعهد سازمانی …………………………………………………………………………..152
2-5-2-2 توصیف متغیر خلاقیت و نوآوری   …………………………………………………………………152
2-5-2-3 توصیف متغیر مشتری مداری…………………………………………………………………………..152
2-5-2-4  توصیف متغیر روحیه مسئولیت پذیری…………………………………………………………….152
2-5-2-5 توصیف متغیر خود کنترلی………………………………………………………………………………153
5-3 نتایج فرضیات ………………………………………………………………………………………………………153
5-3-1 نتیجه فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………………..153
5-3-2 نتایج فرضیات فرعی…………………………………………………………………………………………..153
5-4 بحث و بررسی و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………155
5-5 نتایج حاصل از تحلیل لگ خطی………………………………………………………………………………157
5-6 محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………..157
5-7 پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………158
خلاصه ……………………………………………………………………………………………………………………….159
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………………160
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………166
 

 

 

فهرست جدول
عنوانصفحه
جدول 2-1 عوامل ارتقای رفتار شهروندی کارکنان…………………………………………………………..35
جدول 3-1 مقیاس نتیجه گیری رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………118
جدول 3-2 مقیاس نتیجه گیری فرهنگ کارآفرینی…………………………………………………………….119
جدول 4-1-1 توزیع فراوانی و فراوانی درصدی افراد مورد بررسی بر اساس سن…………………123
جدول 4-1-2 توزیع فراوانی و فراوانی درصدی افراد مورد بررسی بر اساس جنسیت……………124
جدول 4-1-3 توزیع فراوانی و فراوانی درصدی افراد مورد بررسی بر اساس میزان تحصیلات.125
جدول 4-2-1 توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی در میان آزمودنی‌ها……………………………126
جدول 4-2-2  توصیف مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی در میان آزمودنی‌ها…………………..127
جدول 4-2-3  توصیف متغیر فرهنگ کارآفرینی در میان آزمودنی‌ها……………………………………128
جدول 4-2-4 توصیف متغیر تعهد سازمانی در میان آزمودنی‌ها…………………………………………..129
جدول 4-2-5 توصیف متغیر خلاقیت و نوآوری در میان آزمودنی‌ها……………………………………130
جدول 4-2-6 توصیف متغیر مشتری مداری در میان آزمودنی‌ها………………………………………….131
جدول 4-2-7 توصیف متغیر روحیه مسئولیت پذیری در میان آزمودنی‌ها…………………………….132
جدول 4-2-8 توصیف متغیر خود کنترلی در میان آزمودنی‌ها……………………………………………..133
جدول 4-3-1 بررسی رابطه بین فرهنگ کارآفرینی در برابر رفتار شهروندی سازمانی ……………134
جدول 4-3-2 بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر تعهد سازمانی………………….136
جدول 4-3-3 بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر خلاقیت و نوآوری………….137
جدول 4-3-4 بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر مشتری مداری…………………138
جدول 4-3-5 بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر روحیه مسئولیت پذیری……139
جدول 4-3-6بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر خود کنترلی کارکنان………….140
جدول 4-4-1جدول توافقی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و جنسیت……………..142
جدول 4-4-2جدول محاسبات آماری……………………………………………………………………………..142
جدول 4-4-3 جدول محاسبه ضریب همبستگی رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی در سطوح جنسیت………..143
 

 

فهرست جدول
عنوانصفحه
جدول 4-4-4 جدول توافقی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و سن………………….144
جدول 4-4-5 جدول محاسبات آماری…………………………………………………………………………….144
جدول 4-4-6 جدول محاسبه ضریب همبستگی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی در سطوح سن ..145
جدول 4-4-7 جدول توافقی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و تحصیلات…………146
جدول 4-4-8 جدول محاسبات آماری…………………………………………………………………………….146
جدول 4-4-9 جدول محاسبه ضریب همبستگی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی در سطوح تحصیلات………147
 

 

 

فهرست نمودار
عنوانصفحه
نمودار2-1تجزیه و تحلیل رفتار سازمانی………………………………………………………………………….
دانلود پایان نامه
26
نمودار 4-1-1 توزیع فراوانی سن در میان پاسخگویان……………………………………………………….123
نمودار 4-1-2 توزیع درصد فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس جنسیت…………………………….124
نمودار 4-1-3 توزیع درصد فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس تحصیلات…………………………125
نمودار 4-2-1 نمودار جعبه‌ای متغیر رفتار شهروندی سازمانی در میان آزمودنی‌ها………………….

126
نمودار 4-2-2 نمودار جعبه‌ای مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی در میان آزمودنی‌ها………….127
نمودار 4-2-3 نمودار جعبه‌ای متغیر فرهنگ کارآفرینی در میان آزمودنی‌ها…………………………..128
نمودار 4-2-4 نمودار جعبه‌ای متغیر تعهد سازمانی در میان آزمودنی‌ها…………………………………129
نمودار 4-2-5 نمودار جعبه‌ای متغیر خلاقیت و نوآوری در میان آزمودنی‌ها………………………….130
نمودار 4-2-6 نمودار جعبه‌ای متغیر مشتری مداری در میان آزمودنی‌ها………………………………..131
نمودار 4-2-7 نمودار جعبه‌ای متغیر روحیه مسئولیت پذیری در میان آزمودنی‌ها…………………..131
نمودار 4-2-8 نمودار جعبه‌ای متغیر خود کنترلی در میان آزمودنی‌ها……………………………………133
نمودار 4-3-1 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر فرهنگ کارآفرینی……………….135
نمودار 4-3-2 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر تعهد سازمانی……………………..136
نمودار 4-3-3 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر خلاقیت و نوآوری……………..137
نمودار 4-3-4 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر مشتری مداری…………………….138
نمودار 4-3-5 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر روحیه مسئولیت پذیری……….140
نمودار 4-3-6 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر خود کنترلی کارکنان……………141
عنوانصفحه
شکل2-1 مبانی فرد در سازمان……………………………………………………………………………………….26
شکل 2-2 مدل کارآفرینی سازمانی، کراتکو……………………………………………………………………..66
شکل 2-3 فرهنگ مدیریت…………………………………………………………………………………………….67
شکل 2-4 مدل EIM……………………………………………………………………………………………………38
شکل 2-5 مدل علی موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه پارسونز……………………………..76
شکل2-6 مدل علی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه وبر…………………………..77
شکل2-7 مدل علی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه مک کله لند……………….77
شکل2-8 مدل مفهومی …………………………………………………………………………………………………108
شکل2-9 مدل تحلیلی……………………………………………………………………………………………………109
شکل 3-1 فرایند تحقیق…………………………………………………………………………………………………117
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد